רשימת הקורסים: תואר ראשון ושני

נקה
  • רב תרבותיות ותרבות בחברה דמוקרטית

    פוליטיקה ותקשורת | שנה ג’ | בחירה
    קוד הקורס: 106000342
    הערכת הקורס: / עבודה סופית: 50% / מטלה 1: 15 אחוז/ מטלה 2: 15 אחוז/ מטלה 3: 20 אחוז/
    סמסטר ב' , שנה ג’
    יום ושעה: ראשון , 08:00-09:30
    נקודות זכות: 2

     

    תיאור קצר של הקורס ומטרותיו

    נושא הרב-תרבותיות מעמיד מדינות דמוקרטיות ואת העולם המערבי בפרט בעידן הגלובליזציה בפני אתגרים שמצד אחד מצריכים פתרונות הומאניים, דמוקרטים ואוניברסאליים ומצד שני יוצרים הטרוגניות חברתית ושסעים חברתיים. מדינות אלו מתמודדות עם ריבוי של קבוצות מיעוט אתניות/דתיות בתוכן שמחייבות אותן לבחון מחדש את הקשר בין לאום, זהות, זכויות ואזרחות. השאלה, באיזה אופן מתמודדות מדינות דמוקרטיות עם האינטגרציה של  קבוצות דתיות, שפות ותרבותיות של קהילות זרים או מיעוטים בתוכה. באיזה מידה המדינה הדמוקרטית מתמודדת עם הסתירות בין זכויות הפרט לזכויות הקולקטיביות של מיעוט. הקורס יעסוק בשאלות תיאורטיות הנוגעות לאתגרים שהמדינה הדמוקרטית עומדת בפניהן של קבלת 'האחר' תוך התמודדותה עם נושאים כמו זכויות הפרט מול זכויות קבוצתיות של הקהילה, קשר בין דת ומדינה, הגירה וריבוי אתני אשר יוצרים שסעים בחברות דמוקרטיות.

    הקורס ישים דגש על האתגרים שאיתם מתמודדת מדינת ישראל שזהו אתגר מורכב עבורה במיוחד בשל היותה מדינת לאום העם היהודי ובצל המשכיות הסכסוך הערבי-ישראלי. מדינת ישראל מתמודדת עם שאלות באשר לאופי המדינה, לקשר בין דת למדינה ובעיקר ביחסים בין הרוב היהודי והמיעוט הלאומי הערבי. במובנים רבים ישראל נחשבת למדינה שקיימים בה שסעים חברתיים עמוקים בין רבדיה השונים של החברה, כמו למשל בין חרדים לחילונים ובין יהודים וערבים. מציאות זו מעוררת שאלות משפטיות, חברתיות, חינוכיות ופוליטיות כמו: מהו היחס בין דת ומדינה? מהו היחס בין מדינת הלאום היהודית לבין המיעוט הערבי-ישראלי? האם תתכן זהות אזרחית משותפת תוך יצירת סמלים לאומיים משותפים? האם יש לעודד הקמת מסגרות חינוכיות משותפות שמלמדות על "האחר"?

     

     

    דרישות הקורס:

    מטלה 1: 15% הגשת עבודה שתעסוק ברקע אישי שלך תוך שילוב תיאוריות מהרב תרבותיות. אורך העבודה עד 3 עמודים רווח כפול פונט 12.

    מטלה: 2: % 15: ניתוח וביקורת של אחד המאמרים מהסילבוס: עד 3 עמודים רווח כפול

    מטלה 3: השתתפות בדיוני הפורום: 20%: מענה לשאלות המופיעות בפורום בכל שבוע תוך התייחסות גם ותגובה לתשובות שמעלים העמיתים שלך לקורס.

    עבודה סופית : 50%:  הגשת עבודת סיכום אקדמית בין 6-5 עמודים רווח כפול (לא כולל רשימה ביבליוגרפית), הכוללת חלק תיאורטי וחלק אמפירי (50%) . כל סטודנט יבחר מקרה אמפירי וינתח אותו בהתאם לכלים התיאורטיים של רב-תרבותיות.

     

    ציון עובר במבחן/ מטלה סופית: 60

     

    הקורס יתקיים במתכונת של קורס א סינכרוני. 

    *יתכנו שינויים, הסילבוס המעודכן יפורסם באתר הקורס