רשימת הקורסים: תואר ראשון ושני

נקה
  • ליקויי למידה: הבסיס הנוירופסיכולוגי, אתיולוגיה, אבחון וטיפול עם דגש על ילדים עם צרכים מיוחדים

    התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A | שנה ב’ | חובה
    קוד הקורס: 103330222
    הערכת הקורס: 80% נוכחות חובה | השתתפות פעילה בשיעורים | ניתוח מאמר. הוראות יינתנו בכיתה 40% מהציון הסופי | בחינה מסכמת/עבודה 60%
    דרישות קדם: אין
    סמסטר ב' , שנה ב’
    יום ושעה: חמישי ,
    נקודות זכות: 3

    הקורס יעסוק בהבנת מבנה המוח והתפתחותו אצל ילדים הסובלים מלקויות למידה בגיל הרך (טרום בית ספר – סממנים קליניים, קשיים ברכישת שפה, חיקוי וכו) ובגילאים בוגרים יותר ובשיטות להערכת לקויות למידה ולטיפול בהן, מאחר ומדובר בסטודנטים הנדרשים לרכוש ידע פרקטי הנחוץ גם להבנת העבודה במערך ההתפתחותי. בנוסף, הקורס יעסוק באינטגרציה בין נוירולוגיה, אנטומיה של המוח וקשיים תפקודיים, תוך התייחסות לנגזרות שונות של לקויות הלמידה והתמקדות בשוני בפעילות המוחית בלקויות קריאה, כתיבה, וחשבון. הבנת הנוירופסיכולוגיה העומדת בבסיס לקויות הלמידה תקנה לסטודנט מושגים משמעותיים להבנה מעמיקה של ההשלכות רחבות ההיקף הן הלימודיות אך גם הטיפוליות, התקשורתיות והחברתיות שמהן סובל הילד. בקורס נעלה מספר דרכי התמודדות העולים מהמחקרים במטרה לייעל את עבודת המטפל, המורה וההורה עם הילד. יערך גם דיון על חוק חינוך מיוחד ועל השירותים הניתנים לילדים עם קשיי למידה עקב היותם ילדים עם צרכים מיוחדים, במיוחד ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (כמו ילדים עם תסמונת דאון) או הפרעות נוירו-פסיכיאטריות (למשל ילדים אוטיסטיים).

    לאחר השלמת תהליך הלמידה הסטודנט יכיר תיאוריות שונות בהתפתחותן של לקויות למידה מזווית נוירולוגית מהגיל הרך (טרום בית ספר – סממנים קליניים, קשיים ברכישת שפה, חיקוי וכו׳) ועד הגילאים הבוגרים יותר. כמו כן, הסטודנט יכיר אבני דרך בהתפתחות הלקות בכתיבה, בקריאה ובחשבון בהתאם לאופי תפקוד המוח בהשוואה לילד ללא לקויות. בנוסף, הסטודנט יבין את ההשפעות התקשורתיות והחברתיות רחבות ההיקף הנגרמות מאותה לקות למידה ויבין את מקומם וקשייהם של ההורים\המורים בהתמודדות עם ילדים בעלי לקות למידה. הסטודנט ינתח דרכים ושיטות עדכניות ומבוססות מדעית לעבודה עם ילדים הסובלים מלקות למידה.

    עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:

    1. להבין את ההתפתחות של לקות הלמידה עם התפתחותה של הנוירולוגיה של הילד.

    2. להכיר את הגורמים שבכוחם לאפשר או להקשות על התפתחותו האוריינית, התקשורתית והחברתית של הילד בעל לקות הלמידה.

    3. לדעת מהן שיטות המחקר המקובלות בתחום הנוירופסיכולוגיה של לקות הלמידה

    4. לפתח חשיבה ביקורתית ביחס למקורות מידע מדעיים ואחרים

    5. לנתח את מקומם של ההורים בטיפול בילדים בעלי עיכוב וקושי התפתחותי.

    סילבוס