רשימת הקורסים: תואר ראשון ושני

נקה
  • ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים בסיכון

    התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A | שנה ב’ | חובה
    קוד הקורס: 103330242
    הערכת הקורס: 80% נוכחות חובה | השתתפות פעילה בשיעורים | ניתוח מאמר. הוראות יינתנו בכיתה 40% מהציון הסופי | בחינה מסכמת 60%
    דרישות קדם: אין
    סמסטר א' , שנה ב’
    יום ושעה: חמישי ,
    נקודות זכות: 2

    ילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים סובלים ממצבי הזנחה וסיכון בשכיחות גבוהה מזו הקיימת אצל ילדים רגילים. לכן מיועד הקורס ראשית להקנות ולהגדיר מושגי יסוד של ילדים ובני הנוער בסיכון הסובלים בין היתר, מחסך סביבתי העלול לפגוע בהם ברבדי החיים השונים תוך הדגשת הסכנות המיוחדות שיש לילדים עם צרכים מיוחדים במצבי הזנחה. הקורס יתאר מצבים ותהליכים התפתחותיים לא תקינים בגיל הילדות וההתבגרות והשפעתם על דמותו של המתבגר. לאחר סקירה של שיטות שונות העוסקות במצבי סיכון בקרב ילדים ובני הנוער, הקורס יעסוק בהפרעות אישיותיות התנהגותיות חברתיות ותקשורתיות שמקורן בהתפתחות הילד ותגובות האופייניות למצבים נפשיים שונים. דגש מיוחד יינתן גם על הפרעות אכילה.

    הקורס ימחיש, באמצעות תיאור מקרים אשר בחלקם יוצגו על ידי הסטודנטים, תאוריות הלכה למעשה ויקנה כלים בסיסיים להתמודדות בסיסית עם הילד והמתבגר בסיכון יחד עם בחינת היבטים ייחודיים הקשורים בעובדה שלילד גם צרכים מיוחדים. בקורס נסרוק את דרכי ההתערבות וההתמודדות עם הקונפליקטים הקשורים בנושא בין היתר בתוכנית מניעה ובעיקר התוכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון, סוגיות של מדיניות, הקשרים שבין סביבה ובית והשפעתם על תפקוד הילד הרגיל והילד עם הצרכים המיוחדים. מבט מעמיק באשר לדילמות שונות בעבודתם של אנשי התפתחות הילד המתמודדים עם אוכלוסיות ילדים ובני נוער עם ליקויי התפתחות וחסך.

    עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:

    1. לגלות הבנה מעמיקה ומקצועית יותר בגישות שונות, ייחודיות לכל שלב התפתחותי, המיועדות לאיתור ואבחון ילדים ונוער בסיכון עם דגש על הילד עם הצרכים המיוחדים.

    2. לפתח להבין ולפרש התנהגויות ומצבים רגשיים בעייתיים בקרב ילדים ונוער בסיכון

    3. להשתמש בחומר הנלמד על מנת לגלות התמודדות נכונה יותר במצבים שבהם ייחשף לאוכלוסייה זו

    4. לנתח מדוע החברה מתקשה להתמודד עם ילדים נוער בסיכון ובמיוחד אם יש גם צרכים מיוחדים.

    5. לחבר יחדיו התנהגויות לא שגרתיות אצל הפרט ולהבינן מזווית מלומדת יותר

    הסטודנט יכיר את המאפיינים של נוער בסיכון כולל ילדים עם קשיי התפתחות ויזהה את הסימפטומים המצביעים על מצב סיכון. הוא יבין בתהליכים הנפשיים והחברתיים המשפיעים על ההתפתחות התנהגות סיכונית. הוא ילמד באמצעות חשיפתו לחומר המדעי והמקצועי לזהות בצורה מלומדת יותר חשש להימצאו של נוער בסיכון תוך שימוש במושגים וברעיונות להשגת פתרון בעיות יעיל יותר. הסטודנט יוכל לסקור מקורות מדעיים.

    סילבוס