רגע סביבתי #2 - השפעות שינויי האקלים

24/12/2019

במסגרת תכניות מעורבות חברתית של הדיקנט, ליקטו הסטודנטיות מאיה ירקוני וחגית לקו מהחוג למדעי איכות הסביבה נקודות עכשוויות בנושאי סביבה. עבודתן תפורסם באתר המכללה במתכונת דו שבועית והיא אף מופצת ברחבי המכללה לסטודנטים ומעשירה דעתם בנושאים סביבתיים עדכניים.

#2 השפעות שינויי האקלים

כתבו: חגית לקו ומאיה ירקוני, סטודנטיות בחוג למדעי איכות הסביבה

לשינויי האקלים יש השפעות ניכרות על משאבים ועל סקטורים כלכליים בישראל. ניתן לראות פגיעה משמעותית ברווחת האדם ובמערכות הטבעיות. בשנים הבאות תרחישים אלה עלולים להחריף ושינויי האקלים ישפיעו בעיקר על אוכלוסיות מעוטות יכולת כלכלית ועל קבוצות באוכלוסייה הרגישות לאירועי מזג אוויר קיצוניים כמו קשישים וחולים כרוניים. 

בשנים הבאות תרחישים אלה עלולים להחריף ושינויי האקלים ישפיעו בעיקר על אוכלוסיות מעוטות יכולת כלכלית ועל קבוצות באוכלוסייה הרגישות לאירועי מזג אוויר קיצוניים כמו קשישים וחולים כרוניים. 

חלק מההשפעות המרכזיות של שינויי האקלים על חיינו עשויים להתבטא בדרכים הבאות:

מים – בישראל יש ירידה בכמות המשקעים ועלייה בדרישה למים לשתייה ולטבע. שינויי האקלים מתבטאים בין היתר בעליית הטמפרטורה, דבר הגורם להתאדות מוגברת של מים. מצד שני שינויי האקלים גורמים לירידה בכמות המשקעים, בשל טמפרטורה גבוהה שלא מאפשרת הפיכה של אדי מים לטיפות. התאדות של מי תהום ומים עיליים ומחסור במשקעים שיחדשו את מאגרי המים המתוקים עלול להוביל למחסור קשה במים.

בריאות – בישראל יש עלייה בשכיחות של אירועי חום קיצוניים ובטמפרטורות גבוהות הגורמות לסופות אבק רבות. סופות אבק וחשיפה אל אבק מאפשרות התפרצות של מחלות רבות כגון מחלת ריאות ושבץ מוחי. בנוסף, ימים בהם יש עומס חום יכולים לגרום לעלייה בשיעור התמותה בארץ. בעקבות שינויים קיצוניים במזג האוויר יש עלייה בשכיחות מחלות ריאה ומחלות לב אצל קשישים וילדים. כחלק מהשינויים שנגרמים, עלייה באירועים קיצוניים של גשם בשילוב עם טמפרטורה גבוהה יכולה להגדיל את אוכלוסיית היתושים, לשנות את תפוצתם ולהוביל להפצת מחלות הנישאות ע''י היתושים.

חקלאות ומזון – כחלק משינויי האקלים נראה גם פגיעה בחקלאות - הפחתה בתפוקת היבולים כתוצאה מירידה בזמינות המים בקרקע, עלייה בשכיחות מחלות צמחים, פגיעה בערך התזונתי ובזמן המדף של תוצרת חקלאית. תוצאה אפשרית נוספת היא עלייה באוכלוסיית המזיקים החקלאיים לצד פגיעה באוכלוסיות מיני חרקים מאביקים.

תשתיות – פגיעה בתשתיות בעקבות אירועי מזג אוויר קיצוניים, סיכון לפגיעה בתשתיות חופיות בעקבות עליית מפלס הים.

אנרגיה – עלייה בדרישה לאנרגיה במיוחד בעת אירועי מזג אוויר קיצוניים, כמו למשל חום קיצוני אשר יגרום לשימוש מוגבר במזגנים ועלייה בצריכת החשמל. הצפי הוא שתהיה גדילה בקצב של 3.2% לשנה בצריכת חשמל וכידוע, מדובר באנרגיה המגיעה ממקורות שמזהמים את הסביבה. נוצר כאן מעגל שחוזר על עצמו שוב ושוב. 

מגוון ביולוגי – הכחדה ושינויים בתפוצת מינים מסוימים בארץ כמו הופעת מיני אצות כחוליות בכינרת, המייצרות רעלנים ועשויות לצמצם את המגוון הביולוגי באגם. בנוסף, שינויי האקלים עלולים לגרום להתייבשות בתי גידול ושריפת יערות, האצת תהליכי מדבור שבהם שטחים ירוקים הופכים צחיחים ושינויים במגוון הביולוגי בים התיכון.

בעקבות החלטת ממשלה מחייבת משנת 2009, גובשה תוכנית לאומית להיערכות לשינויי האקלים, הכוללת תוכניות פעולה ספציפיות עבור משרדי הממשלה השונים. התוכנית אושרה ביולי 2018.

לקריאת רגע סביבתי #1 - שכבת האוזון – ומה אתם יודעים עליה
לדף הבית של החוג למדעי איכות הסביבה

סופת חול מעל ישראל. צילום: NASA