מאמר חדש לקרן מזוז - מחקר ופיתוח בתחום בריאות דיגיטלית

08/09/2020 | ד"ר קרן מזוז | ניהול | ניהול ארגוני שירות M.A

ד"ר קרן מזוזברכות לד"ר קרן מזוז, ראשת התכנית לתואר שני בניהול אגוני שירות במכללה, על פרסום מאמר חדש בכתב העת Frontiers in digital health, בחטיבה של חדשנות בבריאות דיגיטלית.

מאמרה של ד"ר מזוז מתבסס על פרויקט מחקר ופיתוח בתחום בריאות דיגיטלית שנותן מענה לסינדרום גריאטרי חמור המהווה איום גלובלי על בריאותם ואיכות חייהם של זקנים- נפילות. נפילות מהווה גורם עיקרי לתחלואה ותמותה בקרב בני 65+ המשפיע על איכות החיים, מצב תפקודי ורווחה נפשית של האדם המבוגר, בני משפחתו ומערכת הבריאות. 

הפרויקט נעשה בשיתוף אגף הקרנות במוסד לביטוח לאומי, אשל-ג'וינט, משרד הבריאות והמעבדה לחדשנות בגיל השלישי CDI-נגב.

לאחר תהליך מחקר במתודולוגיה של חדשנות פתוחה, נמצא כי נפילות מסוג "נפילות שקטות" הכוללות אירועי כמעט נפילה ופחד מנפילות מתרחשות כל הזמן ותיעודן לוארך זמן יכול לשמש בידי הזקן, בני משפחתו ומערכת הבריאות גורם המנבא נפילה חמורה שמסתיימת בשבר או בנזק חמור יותר. 

הבעיה היא שנפילות שקטות, כשמן כן הן, אינן מדווחות ע"י הזקנים ולא מתועדות במערכת מסיבות שונות ולכן אין איסוף מידע בנושא לאורך זמן ואין טיפול מניעתי. 

כדי לספק מענה לבעיה פותחה אפליקציה לניהול עצמי של נפילות - “Age-Techcare” - מכל הסוגים כולל כמעט נפילות ופחד מנפילות ונערך ניסוי היתכנות ושימושיות באפליקציה עם 51 משתמשים בגילאי 60+ למשך כעשרה שבועות. האפליקציה התאימה לשימוש בטלפון חכם ובטלוויזיה חכמה- שני המכשירים העדיפים על האוכלוסייה המבוגרת. 

תפיסת הפתרון של האפליקציה נשענה על מתן פידבק (למשל, בצורת סרטון אימוני יציבות וכושר למניעת נפילות) בכל תיעוד אירוע שהמשתמש יצר. כך האפליקציה סיפקה בידי המשתמש מידע על בטיחות סביבתו, התנהגויות מסכנות, מתי הוא מפחד מנפילה, פעמים שהוא כמעט נפל ולצד זה פתרונות למניעת נפילות כמו סרטון אימוני כושר ויציבות.

בסיום הניסוי נמצא כי המבוגרים ביותר מבין כל משתתפי הניסוי שנפלו לפחות פעם אחת בעברם, הם אלה שדיווחו על יותר אירועי נפילה מכל הסוגים והם גם אלה שצפו הכי הרבה בסרטונים למניעת נפילות. משמע שהאפליקציה היתה מאוד שימושית ובעלת ערך לקבוצה שהיתה בסיכון הכי גבוה לנפילות מבין כל המשתמשים.

האפליקציה שמהווה ארגון שירות דיגיטלי כפי שאני מלמדת במסגרת התוכנית לתואר שני בניהול סייעה למשתמשים בניהול עצמי של הסיכונים ומניעת נפילות ולכן נוצר ערך משותף למשתמשים ולמערכת הבריאות.

פתרונות שעוסקים בבריאות דיגיטלית חשובים מאוד לאור הזדקנות האוכלוסייה ובייחוד לקידום תפיסה של מניעה והזדקנות פעילה ובריאה.

המאמר מפרט את כלל הנתונים שנאספו במתודולוגיות שונות (קבוצות מיקוד, ראיונות, סקר ומערכת המידע של האפליקציה) וניתוחי רגרסיה, שימושיות ושביעות רצון.

שם המאמר המלא: “Developing Self-Management Application of Fall Prevention Among Older Adults: A Content and Usability Evaluation”

Keren Mazuz, Seema Biswas and Uri Lindner

המאמר המלא באתר Frontiers in digital health
דף הבית של תכנית התואר השני בניהול ארגוני שירות
דף המרצה של ד"ר קרן מזוז

המלך דוד מנגן בנבל, רובנס (1616) // תמונה בשימוש חופשי מויקיפדיה