סטודנטים יוצאו לבדיקת פרמטרים פייקוכימיים של מי מעיין מרים בעין כרם

14/12/2022 | ד"ר ג'ני גון | מדעי איכות הסביבה

בשנת הלימודים השנייה בחוג למדעי הסביבה אנו לומדים את הקורס "כימיה של מים" בשיעורים פרונטליים ובניסויי מעבדה. סיורים במקורות המים מדגימים כיצד התיאוריה משתלבת במעשה. כך, אנו לומדים להכיר את כל האספקטים הכרוכים באפיון מי שתייה ואת השיטות למדידת איכות מי שתייה ושפכים.

ביום סתיו ירושלמי יפה יצאנו למעין מרים שבעין כרם עמוסים בערכות שדה לבדיקת פרמטרים פייקוכימיים של מי המעין. המעיין משמש במשך אלפי שנים להשקיית הטרסות בוואדי עין כרם והוא קדוש לשליש מאוכלוסיית העולם. האזהרה הבולטת של משרד הבריאות על כך שהמים אינם ראויים לשתייה, אינה מונעת מתיירים ועולי רגל רבים הפוקדים את המעיין בכל השנה למלא בקבוקי מים קדושים למזכרת מהאתר הקדוש.

מטרתנו הייתה ארצית יותר, לא להשתמש במים קדושים כסגולה, אלא להכיר ערכות ומכשור נייד למדידת איכות מים ולתרגל את השימוש בהם על ידי מדידת פרמטרי איכות מים שונים במעין מרים. בנוסף, שלחנו דוגמאות מים מהמעין לאנליזה כימית מפורטטת במעבדה הן כהשוואה ואימות של הבדיקות בשטח והן על מנת לבדוק באם מי המעיין עומדים בתקנות איכות מי שתייה וראויים לשתייה.

במשך הקורס נחזור וננתח היבטים שונים של בדיקות המים שנערכו בשדה ובמעבדה על מנת להבין היטב את משמעות הפרמטרים שנבדקו ולהדגים באמצעותם את הפרמטרים שקובעים את איכות מי השתייה בישראל ובעולם.