מאמרו של ד"ר יורם יקותיאלי נכלל בגיליון חגיגי ומיוחד

27/09/2023 | ד"ר יורם יקותיאלי | מדעי המחשב M.Sc.

מאמר חשוב של צוות חוקרים וביניהם ד״ר יורם יקותיאלי ראש התכנית לתואר שני בחוג למדעי המחשב, נבחר כאחד מהמאמרים יוצאי הדופן שיכללו בגיליון חגיגי ומיוחד של Journal of Forensic Sciences (JFS) שייצא לרגל שבוע המדע הפורנזי האמריקאי.

על המאמר:

מחקר יצר בסיס נתונים סטטיסטי לחיזוק תוקף ראייתי המבוסס על טביעות נעליים
מחקר שנערך בחוג למדעי המחשב במכללה האקדמית הדסה בשיתוף משטרת ישראל מספק בסיס נתונים רחב שישפר את תוקף הראיות של עקבות נעליים. מסד הנתונים מבוסס על אפיון של סוגי פגמים שמופיעים בסוליות.
עקבות נעליים הם ראיות מקובלות בתחום הזיהוי הפלילי מזה שנים רבות. לאחרונה, בעיקר בעקבות עליית קרנן של שיטות מדעיות מבוססות ומדויקות כדוגמת ראיות DNA, גוברת הדרישה לחיזוק התוקף המדעי של פרקטיקות זיהוי פלילי רבות וביניהן גם עקבות נעליים.
בפרקטיקה המקובלת היום בכל הקשור לשימוש בטביעות נעליים כראיות, מתייחסים לצורת הדגמים של הסוליה, לגודלה ולדרגת השחיקה שלה. כל אלה מאפשרים הגעה לרמה מסוימת של בטחון בהשוואה של שתי טביעות נעליים. כיוון שיכול להיות מצב שבו הדגם, הגודל ודרגת השחיקה זהים בשתי טביעות רגליים שונות, מחפשים המומחים "פגמים ייחודיים" להגברת יכולת האבחנה. פגמים אלה כוללים שריטות, חורים וקרעים שנוצרו במהלך השימוש בנעל. עם זאת, אין המומחים מסוגלים לומר כיום עד כמה נדירים הפגמים ולכן עד כמה הם משפיעים על הסיכוי ששתי טביעות נעליים באו מאותו מקור.
מאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Forensic Sciences"" מציג מחקר שנערך בשנים האחרונות בחוג למדעי המחשב במכללה האקדמית הדסה בשיתוף משטרת ישראל ובו יצרו מסד נתונים המבוסס על אפיון סוגי פגמים המופיעים בסוליות, דבר שמשפר באופן משמעותי את תוקף הראיות של עקבות נעליים.
במסגרת מחקר זה יצרו החוקרים ד"ר יורם יקותיאלי מהחוג למדעי המחשב במכללה האקדמית הדסה, שרינה ויזנר, ירון שור, וצדוק צח: מומחי זיהוי פלילי ממשטרת ישראל וד"ר נעמי קפלן (אז תלמידת מחקר באוניברסיטה העברית), בסיס נתונים גדול של כ-13,000 פגמים נרכשים כפי שהם מופיעים בהטבעות של עקבות נעליים שנעשו במעבדה. פגמים אלה כוללים חתכים, פגימות, חורים ושריטות שנוצרו במהלך השימוש הטבעי בכ-400 נעליים. לכל פגם נמצאו ותוארו שלושה מאפיינים: מיקומו על פני הסוליה, צורתו, וכיוונו ביחס לסוליה. למעשה, החוקרים פיתחו שיטה סטטיסטית המאפשרת לחשב את ציון הנדירות של פגמים על פי המאפיינים הללו.
ד"ר יורם יקותיאלי מהחוג למדעי המחשב במכללה האקדמית הדסה מסביר: "מסד נתונים זה והשיטות שפותחו מאפשרים התייחסות כמותית ומבוססת סטטיסטית לנדירות הפגמים" ומדגיש: בנוסף, בדקנו את המתאם בין תוצאות השיטה כפי שחושבו על בסיס הנתונים ובין הערכותיהם של מומחי עקבות נעליים של המשטרה כפי שנמסרו בתיקי אמת. המתאם הגבוה שמצאנו מצביע על דרכים לגשר בין הפרקטיקה המקובלת כיום לדרישה למתודה מדעית, מעבר לפרקטיקה המקובלת בעולם".

הפניה למאמר:
Sarena Wiesner, Yaron Shor, Tsadok Tsach, Naomi Kaplan-Damary, Yoram Yekutieli “Dataset of Digitized RACs and Their Rarity Score Analysis for Strengthening Shoeprint Evidence”, Journal of Forensic Sciences, Volume 65, Issue 3 (2020)

תקציר המאמר (אנגלית)