כיסא הגלגלים פורץ הדרך שיצר בן לאביו

18/06/2024 | עיצוב תעשייתי מכליל, החוג ע"ש דן לעיצוב יצירתי למין האנושי | הבלנדר - מרכז החדשנות והיזמות

דין דה גרוט ראה כל חייו את ההתמודדות היומיומית ואת הקושי של אביו המשתמש בכיסא גלגלים, בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות, כמו שימוש בשירותים, מעבר מכיסא הגלגלים למיטה או לספה והחשש המלווה כל פעולה כזו. לא היה בו ספק שהוא ילמד עיצוב תעשייתי כדי להמציא מוצר שיקל על חייו. "כבן לאבא בכיסא גלגלים ראיתי את ההתמודדות היומיומית הקשה שלו בפעולות פשוטות ואת המחיר שזה גבה מגופו, בין אם זה לתזמן את הכניסה לשירותים או לעבור מהכיסא למיטה" אומר דין. 

"מעולם לא הרגשתי שונה בגלל הנכות של אבא שלי וגם לא הרגשתי שהוא שונה. הוא גם לא התנהג בצורה שונה. מה שהשפיע עליי בעיקר הוא לא היותו נכה, אלא לראות את ההתדרדרות הפיזית שלו ואת הקשיים איתם הוא התמודד יום יום ואותם הוא צלח בכל יום מבלי לבקש רחמים. אני מנחש שזה נתן לי פרספקטיבה אחרת על החיים ואיך ניתן להתמודד עם אתגרים בחיים ולמצוא את הפתרון המתאים ביותר לבעיה. כל חיי ראיתי את אבא שלי נאלץ להתמודד עם פעולות יומיומיות שאמורות להיות פשוטות, אבל עבור נכים הן לא פשוטות כלל- פעולות שכולנו עושים מספר רב של פעמים ביום ואפילו לא חושבים עליהן, ועבור אבא שלי אלה פעולות שתמיד דרשו תכנון מראש ומאמץ גדול ולא פעם תסכול. תמיד דאגתי לו, הרגשתי שאני רוצה לחסוך את זה ממנו, שהחיים שלו יהיו יותר פשוטים במובן הזה". הוא מוסיף.

כניסה ויציאה לכיסא גלגלים הינן פעולות פיזיות מזיקות ומתישות ביותר למשתמש, בשל האופי הקבוע של מרכיבי כיסא הגלגלים וזו אחת מהבעיות הבולטות ביותר בחייהם של המשתמשים.  כדי לעבור מכיסא גלגלים למצב ישיבה על ספה, כיסא אחר, מיטה או שירותים, עליהם לבצע 'קפיצה' שעלולה לגרום לאיבוד שיווי המשקל, לחיכוך בגלגל, עד כדי כך שהכיסא יכול ליפול קדימה. בנוסף, הפעולה הזו כרוכה במאמץ פיזי גדול מאוד. "הרבה אנשים מפחדים ליפול בשל 'הקפיצה' שהם נאלצים לעשות מכיסא הגלגלים מספר רב של פעמים ביום והם נמנעים מביצוע פעולות יומיומיות באופן עצמאי ובכך למעשה הופכים לסיעודיים". מסביר דין.
 
למרות שמדובר בבעיה גורפת ומשמעותית, הפיתוחים כיום בתחום הנגישות שמים דגש על טכנולוגיות ייצור, ארגונומיה ומראה חיצוני, אך עדיין לא הומצא פתרון ריאלי לבעיית מעברי הישיבה, עד עכשיו. במסגרת פרויקט הגמר שלו בחוג לעיצוב תעשייתי מכליל במכללה האקדמית הדסה ירושלים, יצר דין כיסא גלגלים קונספטואלי שמקל משמעותית על פעולת המעברים ושומר על מאפייניו הקיימים מבלי לפגוע בפונקציונאליות שלו או בערך המוסף שהוא מביא למשתמש. 


 
בעזרת ה"בלנדר" מרכז היזמות של מכללת הדסה, הפרויקט של דין נמצא כעת בתהליכים לקבלת פטנט והפך למיזם בחסות אלינוביישן, מרכז החדשנות של בית החולים אלי"ן.
לאחרונה נחתם הסכם שיתוף פעולה עם אלי"ן בכוונה להפוך את המיזם הזה לחברה ופיתוח אבטיפוס תוך חיפוש משקיעים ושיתופי פעולה עם גורמים נוספים מהתחום.

"אני מאוד מקווה שאבא שלי יספיק להשתמש בפיתוח ואזכה לראות אותו עצמאי יותר וחי חיים נוחים יותר". מסכם דין.  
אביו של דין, הנס: "אני מאוד גאה בו ובעבודתו, יש לו את כישרון טכני שמאפשר לו לפתור בעיות מזווית שונה לחלוטין. אני שמח מאוד שזה מה שהוא בחר לעשות. זאת המצאה פורצת דרך מבחינתי, היא פותרת את הבעיה הגדולה ביותר שלי בכיסא, המכשול של הגלגלים האחוריים, הם בעצם מה שמונעים לבצע מעבר מהכיסא לאזור ישיבה אחר. לא נתקלתי בשום דבר דומה למה שדין יצר ואני יודע שזה הולך לשנות לי ולהרבה אנשים את החיים לטובה".

 

קישור לכתבה ב-YNET - לחצו כאן