מושגים אופטומטריה

  • מהו קוצר ראייה- מיופיה?

    קוצר ראייה (Myopia) מתאר מצב שבו הראיה למרחק מטשטשת, וזאת למרות שהראייה לקרוב עדיין טובה, גם בלי משקפיים. ניתן לטפל בקוצר ראיה באמצעות משקפיים או עדשות מגע.

  • מהו רוחק ראייה - היפרופיה?

    רוחק ראייה (Hyperopia) מתאר מצב שבו האדם רואה מטושטש לקרוב ולעיתים גם לרחוק. בחלק מהמקרים, האדם יראה טוב, אך המאמץ לראות טוב (במיוחד לקרוב) יגרום לו למאמץ עיני גבוה ולעיתים גם עייפות וכאבי ראש. ניתן לטפל  ברוחק ראייה באמצעות משקפיים או עדשות מגע.

  • מהו צילינדר- אסטיגמציה?

    צילנדר/ אסטיגמציה (Astigmatism), מתאר מצב בו אדם רואה בצורה מטושטשת ועצמים נראים בצורה מטושטשת גם מקרוב וגם מרחוק. בחלק מהמקרים שבהם יש צילינדר, הראיה לא מטושטשת אך העיניים מפעילות הרבה מאמץ. מטפלים בליקוי ראייה זה באמצעות משקפיים או עדשות מגע עם צילינדר.

  • מהי בדיקת ראיה?

    בדיקת ראיה מקיפה כוללת בדיקה של המצב התשבורתי של העין "מספר במשקפים", האופן בו שתי העיניים עובדות יחד (תפקוד דו עיני, "מיקוד") ובריאות העין.

  • מהן בעיות דו-עינית/ בעיות מיקוד עיניים?

    בעיות דו עינית/ בעיות מיקוד עיניים - Binocular vision disorders מתארות מצב בו תיקון ראייתי (משקפיים / עדשות מגע) בלבד אינו מספיק והאדם חש בחוסר נוחות, אותיות קופצות, טשטוש לסירוגין, כפילות, ו/או מאמץ רב עקב חולשה בתפקודי הראיה, ביכולת שיתוף הפעולה בין העיניים או ביכולת של העדשה בתוך העיניים לשנות את צורתה ("אקומודציה", כמו "זום") כדי לאפשר ראיה טובה.

  • מהם תרגילי עיניים, תרפיה ויזואלית?

    תרגילי עיניים (Vision Therapy) מיועדים לשיפור התפקוד ושיתוף הפעולה הדו-עיני, וזאת על מנת להקל על אדם שחש בחוסר נוחות בעקבות בעיות דו-עיניות.

  • מהן עדשות מגע?

    פתרון ראייתי בנוסף למשקפיים המונח ישירות על קרנית העין, ומשמש מענה תשבורתי, קוסמטי ו/או בריאותי. קיימים אינספור סוגי עדשות השונים בחומרי הגלם ובייעודם. מומלץ לעבור התאמה, הדרכה, ומעקב על ידי בעל מקצוע ולא לרכוש מוצר זה מהמדף.
    התאמת עדשות מגע על ידי אופטומטריסט מוסמך חשובה על מנת לתת מענה ראייתי מספק ובכדי להימנע ממצבים שעלולים לסכן את בריאות העין.

  • מהי קרטקונוס?

    מחלה ניוונית אשר גורמת לקרנית לאבד את צורתה הרגילה ולקבל צורה שדומה לכיפה ("קונוס"). המחלה גורמת לפגיעה בראייה ולטשטוש. חשוב לאתר מוקדם את מחלת הקרטוקונוס בכדי לעצור את התקדמות המחלה ולמנוע את היתדרדרות הראייה על ידי טיפול הקשחת הקרנית. דרכי הטיפול הן רבות, ביניהן: משקפיים, עדשות מגע, ואף ניתוחי השתלת קרנית. חשוב להיות במעקב קבוע אצל רופא עיניים.

  • מהי עדשת מולטיפוקל?

    עדשה רב מוקדית, המתאימה לאנשים אשר יש להם מספר שונה במשקפיים לקרוב ולרחוק. עדשה זו נותנת במקביל ראיה לקרוב ולרחוק, ללא צורך בהורדת / החלפת המשקפיים אלא רק בשינוי נקודת המבט. לעדשה זו יש יותר עיוותי ראיה ולכן היא דורשת תקופת הסתגלות.

  • מהו אנטיריפלקס?

    אנטיריפלקס הינו ציפוי על עדשת המשקפיים המונע השתקפויות וגורם לעדשה להיות צלולה יותר.

  • מהי עדשה משרדית?

    עדשת משקפים אשר נועדה לתקן טווח קריאה, טווח ביניים ומרחק של כ-3 מטרים. העדשה מסייעת לאנשים אשר עובדים במשרד עם חומר קריאה, מחשב ועם אנשים היושבים מולם. עדשה זו אינה מתקנת טווח מרחק לנהיגה או למסך טלוויזיה.

  • מהי פזילה?

    פזילה היא מצב פתולוגי בו שרירי העיניים חלשים ואינם מצליחים להזיז את שתי העיניים יחד על מנת להסתכל על אותה הנקודה במרחב בו זמנית.
    פזילה יכולה להיות קבועה באותה עין, להתחלף בין העיניים או להתרחש בשתיהן.
    היא יכולה להיות קבועה לאורך כל היום או להופיע לעתים בהתאם לתנאים (לדוגמא בעייפות). פזילה יכולה להוביל לדיכוי, כפילות או עין עצלה.

  • מהי עין עצלה?

    חדות ואיכות ראיה לקויים בעין אחת או שתיהן שלא ניתנים לשיפור באמצעות משקפיים או עדשות מגע. הליקוי מתפתח עקב בעיות התפתחות במסלול הראיה בגיל צעיר גם ללא פתלוגיה בעין. אבחון מוקדם יכול להיטיב עם הטיפול.

  • מהי פרסביופיה ("זוקן ראיה") ?

    מצב בו העדשה שבתוך העין לא מסוגלת יותר לשנות את צורתה ("לעשות זום") על מנת להתמקד על עצמים לרחוק ולקרוב ויש צורך בתיקון אופטי כגון משקפיים או עדשות מגע כדי לראות ברור. העדשה מאבדת מגמישותה לאורך כל החיים ובדרך כלל הדבר בא לידי ביטוי בקושי בקריאה לקראת גילאי 45.