קורסי שנה א'
חובה
שם הקורס : כתיבה וקריאה אקדמית
קוד הקורס : 102220111
יום ושעה :
חמישי
שם המרצה :
ד"ר פיכמן סבטלנה
נקודות זכות : 2
דרישות קדם : אין
סמסטר א'
חובה
שנה א’
שפע עצום של מחקרים ומאמרים מתפרסם באופן תדיר ומצריך מאיתנו, קוראים וחוקרים כאחד, להכיר כלים ואסטרטגיות לקריאת מאמרים אקדמיים בצורה מושכלת, כך שנוכל להפיק את המירב מהקריאה. נתמקד בקורס באסטרטגיות לקריאה יעילה וביקורתית של מאמר אקדמי, כמו גם כיצד יש לכתוב מאמר אקדמי הן מבחינת רצף ושטף כתיבה נכונים והן מבחינת כללי הכתיבה הנהוגים (לפי כללי ה- APA). נתמקד בתהליך ביקורת העמיתים ככלי לשיפור וחידוד יכולות הכתיבה ונדון בנושאי אתיקה במחקר ובכתיבת עבודה אקדמית.
שם הקורס : שיטות מחקר כמותיות מתקדמות
קוד הקורס : 102220121
יום ושעה :
חמישי
שם המרצה :
ד"ר לרמן אביבה
נקודות זכות : 2
דרישות קדם : אין
סמסטר ב'
חובה
שנה א’
הקורס מתמקד בנקודות החשובות אותן הסטודנט נדרש להבין על מנת לקרוא מאמר מדעי בצורה ביקורתית וכדי לתכנן פרויקט מחקר, הן מבחינת הבנת הערך המחקרי, הן מבחינת השיטות הסטטיסטיות, והן מבחינת קבלת התוצאות והפענוח שלהן.
קורסי שנה ב'
חובה
שם הקורס : יישומי הבלשנות בקליניקה
קוד הקורס : 102220462
יום ושעה :
חמישי
שם המרצה :
ד"ר קופרסמיט ג'ודי
נקודות זכות : 2
דרישות קדם : אין
סמסטר א'
חובה
שנה ב’
הקורס מתקיים בהנחיה פרונטלית
בקורס זה נכיר את תרומתה של הבלשנות לזיהוי ולתיאור של יכולות לשוניות על פי מערכות השפה השונות – המילה, הצירוף והמשפט. נדון בקשרי הגומלין בין רמות אלה, בהתפתחות הידע הלשוני ובמצבים של קשיי שפה. נתמקד במורפולוגיה, בתחביר ובסמנטיקה של פעלים ונלמד כיצד לבנות פרופיל של היכולת הלשונית של המטופל בצורה מדויקת לצורך קביעת מטרות הטיפול. נעסוק בניתוח לשוני של מדגמי שפה ונקשר בין התיאוריה למעשה.
שם הקורס : פרויקט גמר הפרעות בתקשורת M.A
שם המתרגל :
ד"ר הילה יעקבי
שם המרצה :
ד"ר הילה יעקבי, ד"ר בן דוד אביבית, ד"ר קופרסמיט ג'ודי, ד"ר לרמן אביבה, ד"ר סנדבק אנה
נקודות זכות : 4
סמסטר א' וב'
חובה
שנה ב’
בקורס זה הסטודנטים יוציאו לפועל פרויקט יישומי קליני או מחקרי. הסטודנטים יעבדו עם הנחיה צמודה של מנחה הפרויקט על פרויקטים עדכניים שנערכים בחוג להפרעות בתקשורת ועוסקים במגוון רחב של תחומים וזאת על פי תוכנית נושאים שמתעדכנת מידי שנה ולפי נטיית ליבם של הסטודנטים.
קורסי חובה כלליים
שם הקורס : סמינר קליני בתקשורת שפה ודיבור
קוד הקורס : 102220061ס'
יום ושעה :
חמישי
שם המרצה :
ד"ר בן דוד אביבית, ד"ר חי וייס עתליה
נקודות זכות : 4
סמסטר א' וב'
חובה
קורס חובה. ניתן ללמוד בשנה ב'
בקורס זה נעבוד בקבוצה על מקרה קליני באופן אינטגרטיבי. הסטודנטים יבחרו מקרה בו הם מטפלים בקליניקה ומהווה אתגר עבורם מבחינה אבחונית או טיפולית ויעלו שאלות לגביו. הדיון במקרה יערך באמצעות שילוב בין דיון כיתתי, קריאת מאמרים רלוונטיים, חיפוש כלים קליניים מתאימים והתייעצות עם מומחים בתחום.
שם הקורס : Brain and Language שפה ומוח
קוד הקורס : 102220071ש'
יום ושעה :
חמישי
הערכת הקורס : השתתפות בכתה, הצגת נושא לפני הכתה, עבודת סיכום
שם המרצה :
ד"ר לרמן אביבה
נקודות זכות : 2
דרישות קדם : אין
סמסטר ב'
חובה
קורס חובה ניתן ללמוד בשנה א' או ב'
בקורס נלמד מגוון היבטים של נוירואנטומיה הקשורים לעיבוד שפתי. נדבר על האזורים והמסלולים העיקריים במוח הקשורים לעיבוד שפתי, ונדון על התיאוריות הישנות של עיבוד שפה במוח ועל הסיבות שהן נחשבות מיושנות. נלמד על הטכנולוגיות של מדעי המוח המשמשות לפיתוח התיאוריות העדכניות בתחום, ואחר כך נלמד את התיאוריות העדכניות האלו. נתייחס לאנשים חד- ודו-לשוניים. בסוף הקורס, כל סטודנט יציג מחקר עדכני הקשור לעיבוד שפתי והמוח, המבוסס על התיאוריות העדכניות, וביחד בכיתה נדון במחקרים האלו והשלכותיהם הקליניות עבור ילדים ומבוגרים עם מגוון קשיי שפה
קורסי בחירה חוגיים
שם הקורס : קשב והפרעות קשב לקלינאי תקשורת - בחירה
קוד הקורס : 102220452
יום ושעה :
חמישי
שם המרצה :
ד"ר ביסה איילת
סמסטר א'
בחירה
קורס בחירה מתוקשב לשנים א',ב'
מטרת הקורס היא להכיר לסטודנטים.ות מושגי יסוד מתחום הקשב ולקשרם לעבודה הקלינית של קלינאי.ת התקשורת. הסטודנטים.ות ילמדו מונחים ותיאוריות מובילות של קשב, תוך דגש על הקשב כמודל רב מימדי וכן יכירו את מערכת התפקודים הניהוליים (המערכת האקזקיוטיבית). בהמשך, יילמדו ההגדרות הקליניות של ADHD (DSM-5), תערך סקירה של אבחנה מבדלת עם מצבים רפואיים והתפתחותיים נפוצים אחרים ושל תחלואה נלווית נפוצה. תערך הכרות עם שיטות אבחון (במחקר ובקליניקה) וסוגי התערבות נפוצים. במסגרת הקורס הסטודנטים.ות יכירו את מערכת האימון הקשבי הממוחשב (CPAT) ויתנסו בשימוש בה. דגש מיוחד יינתן בקורס למעורבות הקשב בתסמינים של הפרעות שפה ותקשורת נפוצות בקליניקה, ועל אסטרטגיות טיפוליות להתמודדות עם קשיי קשב בחדר הטיפולים.
סילבוס
שם הקורס : שלבים בהתפתחות השיח הסיפורי - מילדות לבגרות - בחירה
קוד הקורס : 102220122ש'
יום ושעה :
חמישי
הערכת הקורס : איסוף מדגם נרטיבי, תרגיל אמצע סמסטר, מבחן מסכם
שם המרצה :
ד"ר קופרסמיט ג'ודי
נקודות זכות : 2
דרישות קדם : הקורס התפתחות שפה בקרב ילדים דו-לשוניים
סמסטר א'
בחירה
הקורס מציג את ההתפתחות של היכולות הנרטיביות של ילדים חד-לשוניים מן ההיבט הלשוני, הקוגניטיבי והחברתי-רגשי. לאחר ההכרות עם הסוגה הנרטיבית ומאפייניה, מתמקד הקורס בדפוסי ההתפתחות של תחומי הנרטיב השונים: מבנה הסיפור, תוכן הסיפור וצורות לשוניות בסיפור באוכלוסיה עם התפתחות תקינה. בחלקו השני של הקורס, נציג מחקרים עדכניים העוסקים בהתפתחות הנרטיב באוכלוסיה חד-לשונית ודו-לשונית עם וללא לקות שפה. כמו כן, נעסוק בניתוח של מדגמי שיח נרטיבי של ילדים חד-לשוניים, דו-לשוניים תקינים ודו-לשוניים עם לקות שפה. לאורך
הקורס יוצגו מודלים וכלים להערכה וטיפול באמצעות שיח נרטיבי.
הקורס ילמד באופן פרונטלי
שם הקורס : מאבחון לטיפול: תהליכי אבחון בקליניקה
קוד הקורס : 102220285
יום ושעה :
חמישי
שם המרצה :
ד"ר בן דוד אביבית
סמסטר א'
בחירה
קורס זה יעסוק באופן נרחב בתהליכי האבחון וההערכה של נבדקים בקליניקה עם הפרעות שפה ודיבור התפתחותיות. נסקור באופן מעמיק סוגי אבחונים שונים. נלמד כיצד לבדוק אם מבחן מסוים אכן מתאים למטרתו ולסיווגו. נכיר מבחנים ומבדקים הקיימים בשפות אחרות (שאינן עברית וערבית), נלמד מהו התהליך הנדרש כדי שניתן יהיה להתאימם לשימוש בקליניקה ומכך נלמד מה הם העקרונות לבניית אבחון חדש בתחום. בקורס יתקיימו מפגשים עם קלינאי תקשורת שפיתחו/התאימו מבחנים לעברית ולערבית כדי ללמוד על התהליך ממקור ראשון.
סילבוס
שם הקורס : תפקוד שפתי של ילדים ומתבגרים עם ASD - בחירה
קוד הקורס : 102220305
שם המרצה :
ד"ר אשכנזי אורית
סמסטר ב'
בחירה
הקורס יעסוק בתיאור התפתחות תפקודם השפתי של ילדי ומתבגרי ASD תוך התמקדות בבסיס הקוגניטיבי והחברתי של הלקות והשלכותיו על תפקוד זה. הקורס יסקור הפרעות וליקויים אפשריים בתחום השפה המאפיינים אוכלוסייה זו תוך התייחסות למקור הקושי ולדרכי התערבות אפשריות הלוקחות אותו בחשבון. בין הנושאים שידונו בקורס: הבסיס הפרגמטי של רכישת שפה, תיאוריית המיינד והשלכותיה להתפתחות שפתית, קשיים בהתפתחות שפה מוקדמת ומאוחרת של ילדי ASD כולל התייחסות להפקת שיח והבנת הנקרא, מחקרים בתחום הנוירופסיכולוגיה של ילדי ASD, חשיבה חברתית - מהות ומקור הלקות, דו לשוניות ואוטיזם.
שם הקורס : שיח הסיפור ככלי אבחוני וטיפולי - בחירה
קוד הקורס : 102220295
שם המרצה :
ד"ר קופרסמיט ג'ודי
סמסטר א'
בחירה
בקורס יוצגו דרכים מגוונות לשימוש בשיח הסיפור ככלי לאבחון וטיפול בילדים עם לקויות שפה ותקשורת. נלמד כיצד להתאים חומרים שונים (סדרת תמונות, סיפורי תמונות, סרטונים) ומטלות הפקה שונות (שחזור, סיפור ספונטני, סיפור דיאלוגי) למצבים שונים של לקות שפה ותקשורת. נדון בשאלות כגון: איך לבחור בסדרת תמונות המתאימה לצרכי הטיפול ולגיל הילד? איך להפוך את הטיפול לחוויה משמעותית עבורכם ועבור המטופלים? במה להתמקד במהלך הטיפול המבוסס סיפור ואיך לבחור את מוקד הטיפול? הקורס יסייע בבניית תוכנית התערבות אינטגרטיבית המבוססת על שיח הסיפור.
שם הקורס : תרבות החרשים ושפת הסימנים הישראלית - בחירה
קוד הקורס : 102220242
שם המרצה :
גברת שירית כהן קוקה
סמסטר ב'
בחירה
הקורס יציג את קהילת החירשים בישראל ובעולם, שפתם ותרבותם. בקורס נתמקד בבלשנות של שפות סימנים, תוך שימוש בדוגמאות משפת הסימנים הישראלית ושפות סימנים נוספות. נלמד על שפת סימנים בהקשרים של רכישת שפה, חינוך והתפתחות שפה א-טיפוסית. בנוסף, נדון על שפת סימנים כאמצעי תקשורת לילדים שומעים עם צרכים מיוחדים. בסיום הקורס, סטודנטיות וסטודנטים יבינו את החשיבות של שפת סימנים עבור ילדים חירשים.
סילבוס
שם הקורס : ידע לקסקלי ושליפה - תהליכים התפתחותיים והשלכות קליניות - בחירה
קוד הקורס : 102220272ש'
שם המרצה :
ד"ר חי וייס עתליה
סמסטר ב'
בחירה
הקורס יעסוק בהכרות עם תהליכי הבניה והארגון של הלקסיקון המנטלי ובתהליכי השליפה ממנו. נלמד על תהליכי התפתחות טיפוסיים וגם תהליכים לא טיפוסיים המובילים לקשיי שפה משמעותיים. הקורס יאפשר הכרות והתנסות עם כלי אבחון לבחינת רוחבו ועומקו של אוצר המילים ולאיתור קשיי שליפה, כמו גם הכרות והתנסות עם מגוון גישות לטיפול בחסכים לקסיקאליים ובקשיי שליפה.
סילבוס
שם הקורס : יסודות הביבליותרפיה - טיפול באמצעות טקסטים ספרותיים - בחירה
קוד הקורס : 102220405
שם המרצה :
ד"ר אהרון אן
סמסטר ב'
בחירה
הקורס יציע היכרות עם תחום הביבליותרפיה- טיפול הנעזר בטקסטים (בעזרת קריאה, כתיבה, בניית נרטיב, משחקי הבעה) על מנת לאפשר ריפוי והחלמה. אנו נגלה ונחווה כיצד בעזרת המילה הכתובה יכולים המטופל והמטפל לעבד יחד חומרים נפשיים שאינם זמינים בדיבור וכך להיות במגע עם סיפור אישי של המטופל ולעודד התפתחות.
שם הקורס : אפרקסיה של הדיבור בילדות - בחירה
קוד הקורס : 102220242
שם המרצה :
ד"ר בן דוד אביבית
סמסטר ב'
בחירה
קורס זה יעסוק בלקות ההיגוי הייחודית "אפרקסיה של הדיבור בילדות" ויתמקד בהיבטים הקליניים של התופעה: מתן אבחנה מהימנה ומנומקת, אבחון, התאמת שיטת טיפול למטופלים הספציפיים ובניית טיפול משולב. בקורס נלמד לסייע למטופלים ולשותפי התקשורת שלהם בתחומי התקשורת, החברה, המיומנויות הרגשיות ועוד.
שם הקורס : דיסלקציה: היבטים תיארטיים ויישומיים - בחירה
קוד הקורס : 102220222ש'
יום ושעה :
חמישי
שם המרצה :
ד"ר הילה יעקבי
נקודות זכות : 2
סמסטר ב'
בחירה
קורס בחירה לשנים א', ב'
הקורס יעסוק בלקות הלמידה המוגדרת כדיסלקציה, בדגש על מחקרי מוח וקוגניציה בהיבטים תיאורטיים ויישומיים. יוצגו ההגדרות השונות לתופעת הדיסלקציה, כמו גם התיאוריות השונות הבאות לנסות ולהסביר את הלקות. הקורס יתבסס על המחקרים העדכניים ביותר מתחום השפה והקוגניציה, מדעי המוח והפרעות בתקשורת וינסה לפרוס בפני הסטודנטים את הידוע כיום לגבי הלקות, מקורה וכיצד להשתמש בידוע משדה המחקר ליישום באסטרטגיות טיפוליות. כמו כן, נבחן כיצד קיום הלקות בשפות שונות עוזר לשפוך אור על תופעה זו ועל דרכי הטיפול בה. בנוסף, נדון בקשיים שנתקלים בהם אנשים בעלי דיסלקציה בבואם ללמוד שפות זרות.
שם הקורס : פרגמטיקה ושיח - התפתחות טיפוסית ולקויה - בחירה
קוד הקורס : 102220102ש'
יום ושעה :
חמישי
שם המרצה :
ד"ר קופרסמיט ג'ודי
נקודות זכות : 2
דרישות קדם : אין
סמסטר א'
בחירה
קורס בחירה פרונטלי לשנים א', ב'
בקורס נלמד להעריך את הכישורים הפרגמטיים של ילדים עם התפתחות טיפוסית תוך התייחסות לתחומי קושי בקרב ילדים עם לקויות שפה ותקשורת. נתאר את יכולות השיח כפי שהן משתקפות במדגמי שפה על פי גיל ומצב האינטראקציה התקשורתית, נתמקד בשיחות בין ילדים ובשיחות בין ילדים למבוגרים ונתאר את המאפיינים הפרגמטיים שלהן. במהלך הקורס נגדיר קריטריונים ברורים לבניית פרוטוקול אבחוני וטיפולי שיכלול התייחסות לתחום הפרגמטיקה והשיח.