![ביהס הבינתחומי לבריאות החברה, מדע וקהילה – מכללת הדסה](/Images/Facelift/brand.png)
![ביהס הבינתחומי לבריאות החברה, מדע וקהילה – מכללת הדסה](/Images/Facelift/brandBlack.png)
כיום ישנו שפע עצום של מחקרים ומאמרים המתפרסמים באופן תדיר, לפיכך, חוקר חייב לדעת להתמקד ולקרוא מאמרים אקדמיים בצורה מושכלת על מנת להפיק את המירב מהקריאה. נדון בקורס באופן בו כדאי לקרוא מאמר אקדמי, כמו גם כיצד יש לכתוב מאמר אקדמי הן מבחינת רצף ושטף כתיבה נכונים והן מבחינת כללי הכתיבה הנהוגים (לפי כללי ה- APA). נתמקד בתהליך ביקורת העמיתים ככלי לשיפור וחידוד יכולות הכתיבה ובנוסף, נלמד לנהל ספריה מסודרת של מאמרים בשימוש בתוכנת Mendeley, וזאת בכדי לאפשר גישה יעילה ונוחה למידע הנחוץ לנו עבור נושאי מחקר שונים. יתר על כן, נדון בנושאי אתיקה במחקר ובכתיבת עבודה אקדמית.
הקורס יתמקד בלימוד ובהכוונת הסטודנטים לנקודות הקריטיות אותן הוא חייב לבקר בעת קריאת מאמר מדעי, הן מבחינת הבנת המערך המחקרי והן מבחינת השיטות הסטטיסטיות שיושמו, התוצאות שהתקבלו והמסקנות שהוסקו בעקבותיהן. על כן, נתמקד בקורס בתכנון מחקר על כל שלביו בצורה נאותה ונלמד אילו שיטות סטטיסטיות עומדות לרשות החוקר על מנת לבדוק ולאשש את השערותיו. בנוסף, נתרגל על ידי מחקרים מגוונים כיצד לקרוא ולבקר בצורה מעמיקה את פרקי השיטות והתוצאות וכיצד להפיק את מירב המידע מפרקים אלו. כמו כן, נעסוק בנושאי אתיקה בעבודה מחקרית.
הקורס מתקיים בהנחיה פרונטלית
בקורס זה נכיר את תרומתה של הבלשנות לזיהוי ולתיאור של יכולות לשוניות על פי מערכות השפה השונות – המילה, הצירוף והמשפט. נדון בקשרי הגומלין בין רמות אלה, בהתפתחות הידע הלשוני ובמצבים של קשיי שפה. נתמקד במורפולוגיה, בתחביר ובסמנטיקה של פעלים ונלמד כיצד לבנות פרופיל של היכולת הלשונית של המטופל בצורה מדויקת לצורך קביעת מטרות הטיפול. נעסוק בניתוח לשוני של מדגמי שפה ונקשר בין התיאוריה למעשה.
בקורס זה הסטודנטים יוציאו לפועל פרויקט יישומי קליני או מחקרי. הסטודנטים יעבדו עם הנחיה צמודה של מנחה הפרויקט על פרויקטים עדכניים שנערכים בחוג להפרעות בתקשורת ועוסקים במגוון רחב של תחומים וזאת על פי תוכנית נושאים שמתעדכנת מידי שנה ולפי נטיית ליבם של הסטודנטים.
קורס חובה
בקורס זה נעבוד בקבוצה על מקרה קליני באופן אינטגרטיבי. הסטודנטים יבחרו מקרה בו הם מטפלים בקליניקה ומהווה אתגר עבורם מבחינה אבחונית או טיפולית ויעלו שאלות לגביו. הדיון במקרה יערך באמצעות שילוב בין דיון כיתתי, קריאת מאמרים רלוונטיים, חיפוש כלים קליניים מתאימים והתייעצות עם מומחים בתחום.
בקורס זה נלמד על האזורים והמסלולים המוחיים הקשורים לעיבוד שפתי ועל השיטות השונות של דימות מוחי המשמשות במחקרי שפה. נתעמק הן במודלים הקלאסיים והן במודלים העדכניים של עיבוד שפה במוח אצל אנשים חד- ורב-לשוניים. בנוסף, נלמד על מחקרים עדכניים בנושא של שפה ומוח באוכלוסיות בריאות ובעלות לקויות, ונדון בהשלכותיהם הקליניות עבור ילדים ומבוגרים עם מגוון קשיי שפה.
This course will cover different aspects of neuroanatomy related to language. We will discuss the main regions and pathways of the brain that are involved in language processing, delve into different neuroimaging techniques that are used today in research, and break down the classical models of brain and language to understand why they are outdated. We will then discuss several current models of brain and language in monolingual and multilingual people. Finally, students will present current research on brain and language based on these current models, and together as a class we will analyse the research and their implications on clinical practice for children and adults with a variety of language impairments. Teaching is mostly in-person lectures.
הקורס מציג את ההתפתחות של היכולות הנרטיביות של ילדים חד-לשוניים מן ההיבט הלשוני, הקוגניטיבי והחברתי-רגשי. לאחר ההכרות עם הסוגה הנרטיבית ומאפייניה, מתמקד הקורס בדפוסי ההתפתחות של תחומי הנרטיב השונים: מבנה הסיפור, תוכן הסיפור וצורות לשוניות בסיפור באוכלוסיה עם התפתחות תקינה. בחלקו השני של הקורס, נציג מחקרים עדכניים העוסקים בהתפתחות הנרטיב באוכלוסיה חד-לשונית ודו-לשונית עם וללא לקות שפה. כמו כן, נעסוק בניתוח של מדגמי שיח נרטיבי של ילדים חד-לשוניים, דו-לשוניים תקינים ודו-לשוניים עם לקות שפה. לאורך
הקורס יוצגו מודלים וכלים להערכה וטיפול באמצעות שיח נרטיבי.
הקורס ילמד באופן פרונטלי
קורס בחירה מקוון לשנים א', ב' הקורס יעסוק בהתפתחות האוריינות הלשונית בגיל הרך (ילדים בגיל הגן וראשית בית הספר היסודי). במהלכו יידונו הרכיבים השונים של האוריינות הלשונית מנקודת מבט התפתחותית: השפה הכתובה כמערכת ייצוג, כתיבה וקריאה של מילים, והשפה הכתובה כסגנון שיח, הפקה והבנה של טקסטים ואינטראקציות במהלך קריאה של ספרים. לאורך כל הקורס נדון בדרכים לשלב בין התיאוריה להתנסות על בסיס עדויות מהתערבות בתחומי שפה ותקשורת.
|
הקורס יעסוק בתיאור התפתחות תפקודם השפתי של ילדי ומתבגרי ASD תוך התמקדות בבסיס הקוגניטיבי והחברתי של הלקות והשלכותיו על תפקוד זה. הקורס יסקור הפרעות וליקויים אפשריים בתחום השפה המאפיינים אוכלוסייה זו תוך התייחסות למקור הקושי ולדרכי התערבות אפשריות הלוקחות אותו בחשבון. בין הנושאים שידונו בקורס: הבסיס הפרגמטי של רכישת שפה, תיאוריית המיינד והשלכותיה להתפתחות שפתית, קשיים בהתפתחות שפה מוקדמת ומאוחרת של ילדי ASD כולל התייחסות להפקת שיח והבנת הנקרא, מחקרים בתחום הנוירופסיכולוגיה של ילדי ASD, חשיבה חברתית - מהות ומקור הלקות, דו לשוניות ואוטיזם.
קורס בחירה מקוון לשנים א', ב'
הקורס עוסק במאפיינים של שפות שונות והשפעתם על רכישת העברית כשפה שנייה או שפה נוספת בקרב ילדים דו-לשוניים. תחילה יתאר הקורס מאפיינים מבניים וסמנטיים של השפות (אנגלית, רוסית, צרפתית, ספרדית, אמהרית) ויציג הבדלים בין שפות אלה לשפה העברית בתחומים שונים (מורפולוגיה, תחביר, פרגמטיקה). לאחר מכן, יתמקד הקורס במודלים תיאורטיים אשר מסבירים: א) את המנגנונים של השפעה בין-לשונית, ו-ב) את ההשלכות הקליניות של ההשפעה הבין-לשונית. במהלך הקורס נדגים את התופעות השונות באמצעות מקרים מהקליניקה.
זיהוי והבנה של קשיי הילד הדו-לשוני מהווה אתגר לקלינאי התקשרות ומוביל למצבים של תת-אבחון או אבחון יתר. בקורס נכיר את השונות הרבה בילדים דו לשוניים היכולות הלשוניות שלהם בהתאם לגורמים שונים כמן: גיל החשיפה לשפות, אופן ותדירות החשיפה לשפות, מאפיינים מבניים של שתי השפות. בקורס נעסוק בתהליכי הלמידה וההתפתחות של ידע לשוני בשתי שפות ברמה המורפולוגית, הלקסיקלית והתחבירית. נלמד לזהות תופעות אופייניות בהתפתחות שפה דו-לשונית ונדגיש את ההבדלים בין שונות לשונית לבין מצב של לקות שפה.
קורס בחירה פרונטלי לשנים א', ב'
בקורס נלמד להעריך את הכישורים הפרגמטיים של ילדים עם התפתחות טיפוסית תוך התייחסות לתחומי קושי בקרב ילדים עם לקויות שפה ותקשורת. נתאר את יכולות השיח כפי שהן משתקפות במדגמי שפה על פי גיל ומצב האינטראקציה התקשורתית, נתמקד בשיחות בין ילדים ובשיחות בין ילדים למבוגרים ונתאר את המאפיינים הפרגמטיים שלהן. במהלך הקורס נגדיר קריטריונים ברורים לבניית פרוטוקול אבחוני וטיפולי שיכלול התייחסות לתחום הפרגמטיקה והשיח.
הקורס יעסוק בתפיסת דיבור ועיבוד פונולוגי כצוהר ראשון להתפתחות שפה בינקות. נסקור את השיטות העיקריות לבדיקה של יכולות תפיסת דיבור בצורה מוחית ובצורה התנהגותית ונדון בתפיסת דיבור של שפת אם, שפה שנייה ושפה זרה. כמו כן, נבחן את הקשר שבין יכולות תפיסת דיבור, התפתחות שפה ודיבור מופנה תינוקות.
הקורס יעסוק בטיפול בגמגום באוכלוסיות שונות. נתאר שיטות מעשיות לטיפול בגמגום בליווי הדגמות וידאו. נדון בפרוגנוזה לאנשים בגילאים שונים, ובנוסף נעסוק בטיפול כאשר קיימת בעיה נוספת כלקות שפה או היגוי או בטיפול בשפה אותה המטפל אינו דובר.
קורס בחירה מקוון לשנים א', ב'
במהלך הקורס נעמיק בסוגיות מתוך עולם הטיפול. נדון בין היתר בנושאים הקשורים לחדר הטיפול: מסגרת טיפולית וברית טיפולית, פתיחת טיפול וסיום טיפול; מטפל, מטופל ומה שביניהם; התנגדות, העברה והעברה נגדית; הזדהות השלכתית. בנוסף נדון בסוגיות בנושאי טיפול, חברה ותרבות כגון, בריאות, חולי וטיפול כהבניות חברתיות, סטריאוטיפים במפגש הטיפולי וטיפולים רגישיי תרבות. הקורס ישלב בין מידע מחקרי לבין דוגמאות שסטודנטים יביאו מעבודתם המעשית.
קורס בחירה לשנים א', ב'
הקורס יעסוק בלקות הלמידה המוגדרת דיסלקציה, בדגש על מחקרי מוח וקוגניציה בהיבטים תיאורטיים ויישומיים. בקורס נפרוס את הידוע כיום לגבי הלקות ומקורה על פי תיאוריות שונות. בהתאם, נבחן ונתנסה בחלק מדרכי האבחון והטיפול אשר מוצעות על פי כל תיאוריה.
בקורס זה נלמד על אפזיה לאחר אירוע מוחי ואפזיה פרוגרסיבית. נדון בגישות ושיטות הטיפול השונות בתחום האפזיה. נחקור נושאים מגוונים הקשורים לטיפול באפזיה דרך הספרות המחקרית ודרך תיאורי מקרה, ובנוסף ניפגש עם אנשים עם אפזיה ונשוחח איתם ועם בני משפחותיהם על תהליך השיקום והליווי של קלינאית התקשורת.
בקורס תוצג תשתית של כלים דיגיטליים (אפליקציות, תוכנות מחשב) לטיפול בהפרעות שפה ותקשורת. נתייחס לחשיבות ולחדשנות שבשימוש בכלים דיגיטליים לטיפול בקשיים אלה ונדון בשימוש מושכל במדיה זו בקליניקה. במהלך הקורס יוצגו כלים דיגיטליים שונים, אשר מכוונים למטרות טיפוליות שונות בתחומי השפה והתקשורת – תוך דגש על המימד האינטראקטיבי של הכלי ועל התועלת שמספקת המדיה הדיגיטלית לטיפול בהפרעות שפה ותקשורת. במהלך הקורס יעסקו הסטודנטים ביישום של פלטפורמות דיגיטליות טיפוליות, על פי נושאים ומטרות שונות.
במסגרת הקורס תערך הכרות עם האלמנטים המרכיבים את המבע המוסיקלי. על בסיס הכרות זו יוצגו מחקרים המשווים בין תהליכי הלמידה של מרכיבי השפה האנושית לתהליכי הלמידה של מרכיבי המבע המוסיקלי. הקורס יאפשר הכרות עם מחקרים הבוחנים את הקשר בין קשיי שפה לבין מיומנויות מוסיקליות ולחלופין בין תרגול מוסיקלי לשיפור מיומנויות שפתיות. החשיפה למגוון המחקרים תאפשר הכרות מעמיקה עם כלים מוסיקליים ספציפיים בהם יכולה להשתמש הקלינאית בחדר הטיפולים.
בקורס זה נלמד להשתמש בגישות טיפול עדכניות להפרעות היגוי ופונולוגיה (Speech Sound Disorders) הנובעות מגורמים שונים. נעמיק בהתאמת גישות טיפוליות לכל אחת מהפרעות ההיגוי השונות. כמו כן, נרחיב את הידע והכלים בתחום ההערכה והאבחון ונלמד לבצע הערכה מקיפה תיאורית וכמותנית באמצעות כלים פורמליים ובלתי-פורמליים ולהתאים את הכלים לנתוני הנבדקים.
בקורס יוצגו דרכים מגוונות לשימוש בשיח הסיפור ככלי לאבחון וטיפול בילדים עם לקויות שפה ותקשורת. נלמד כיצד להתאים חומרים שונים (סדרת תמונות, סיפורי תמונות, סרטונים) ומטלות הפקה שונות (שחזור, סיפור ספונטני, סיפור דיאלוגי) למצבים שונים של לקות שפה ותקשורת. נדון בשאלות כגון: איך לבחור בסדרת תמונות המתאימה לצרכי הטיפול ולגיל הילד? איך להפוך את הטיפול לחוויה משמעותית עבורכם ועבור המטופלים? במה להתמקד במהלך הטיפול המבוסס סיפור ואיך לבחור את מוקד הטיפול? הקורס יסייע בבניית תוכנית התערבות אינטגרטיבית המבוססת על שיח הסיפור.
מחוות גופניות וחוויה חושית מאפשרות פעמים רבות גישה למידע פרה וורבלי, לכן הן יכולות לסייע בביטוי של תכנים שטרם קיבלו ביטוי מילולי ולעודד תהליכי הסמלה וביטוי שפתי. בנוסף, פגיעה בדיבור הינה לעיתים חלק מפגיעה רחבה יותר שיש לה השלכות הדדיות עם קשיים רגשיים. עבודה רב צוותית - הכוללת בין השאר טיפול באומנויות וטיפול בתקשורת, שפה ודיבור - עשויה לסייע למטופלים בכל גיל באופן אינטגרטיבי ומיטבי. הקורס יציג אמצעים להבעה ויצירה – ציור, אומנות, וצילום – לעבודה הטיפולית של קלינאי התקשורת. בקורס נציע דרכים מבוססות אומנות לטיפול במגוון תחומי השפה המותאמים לגיל, לידע השפתי, לסוג הלקות ולסביבה החברתית והרגשית של הילד/מבוגר.
הקורס יציע היכרות עם תחום הביבליותרפיה- טיפול הנעזר בטקסטים (בעזרת קריאה, כתיבה, בניית נרטיב, משחקי הבעה) על מנת לאפשר ריפוי והחלמה. אנו נגלה ונחווה כיצד בעזרת המילה הכתובה יכולים המטופל והמטפל לעבד יחד חומרים נפשיים שאינם זמינים בדיבור וכך להיות במגע עם סיפור אישי של המטופל ולעודד התפתחות.