מטרות הקורס הן לתאר את שלבי הגדילה וההתפתחות במעגל החיים. יידונו העקרונות של תהליכי הגדילה וההתפתחות מהלידה עד לזקנה תוך שימת דגש על השינויים הנוירולוגיים והתפקודיים באיברים וברקמות השונות במעגל החיים. במפגשים האחרונים של הקורס יוצגו על ידי הסטודנטים מקרים של עיכוב התפתחותי מהפרקטיקה הטיפולית שלהם ותנותחנה הגורמים האפשריים לבעיות התפתחותיות אלו דרכי האבחון והטיפול ודרכי מניעה אפשריות. כול מקרה יוצג וינותח על ידי קבוצה של 2-4 סטודנטים, בהתאם למספר הסטודנטים בקבוצה.
ההרצאות תכלולנה נושאים הקשורים בהתפתחות המוח במהלך ההיריון ואחרי הלידה כתהליך רציף הכולל תקופות גדילה והתפתחות מוגברים, הגורמים העלולים לשנות את ההתפתחות התקינה מבחינה נוירולוגית והתנהגותית וכן את ההתפתחות התפקודית של האיברים השונים בשנות בילדות, בהתבגרות, בבגרות ובזקנה. יידונו גם השירותים הרפואיים והשיקומיים הקיימים לילדים עם קשיי התפתחות לפי חוק בריאות ממלכתי..
בתום הקורס מצופה מהסטודנט להבין את השינויים התפקודיים במהלך ההתפתחות ובמיוחד את ההשפעה המרכזית של מערכת העצבים המתפתחת על תהלכי ההתפתחות, וכיצד לקשור בין תהליכים אלו להפרעות התפתחותיות שכיחות.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
הקורס יעסוק בהיבטים שונים המשפיעים על הורות לילדים עם צרכים מיוחדים. הקורס מאמץ גישה מערכתית ויתמקד בהיבטים אישיים, משפחתיים ופסיכו-סוציאליים המעצבים את ההורות לילד עם צרכים מיוחדים. בקורס יידונו התהליכים הרגשיים כהכנה לקבלת תפקידי ההורות, התפקיד הקריטי של ההורים בשנת החיים הראשונה, תפקידי ההורים בפיתוח סביבה אופטימלית לגדילת הילד והתפתחותו, תפקידי ההורים במעגל חיי הילד בילדות, בהתבגרות ובבגרות, קבלת ילד עם צרכים מיוחדים, מה הם השירותים הקיימים עבור ילדים אלו וכיצד לצרוך אותם. כן תודגש החשיבות של עבודה טיפולית עם ההורים (הדרכת הורים) כחלק מהטיפול בילד.
הקורס חושף את הסטודנטים לגישה אינטרדיסציפלינרית לניתוח תהליכים ארגוניים המעסיקים מנהלים וחוקרים בתחום. הקורס ממוקד בתהליכים ברמת המיקרו, המזו, והמקרו. הוא חושף את הסטודנטים למגוון תאוריות בתחומי המוטיבציה, לחץ ושחיקה, רגשות, כמו גם תהליכים קבוצתיים המתרחשים בארגון, דפוסי תקשורת ארגונית, תהליכי קבלת החלטות, ושינוי ארגוני.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכלו הסטודנט/ית:
1. לסקור תיאוריות בתחום התנהגות ארגונית.
2. לקשר בין תיאוריות בתחום ההתנהגות הארגונית לבין יישומן בארגונים.
3. להסביר תופעות ארגוניות באמצעות המושגים והגישות שנלמדו.
4. להבחין בתיאוריות וגישות בתחום ולהשוות ביניהן.
מטרת הסמינר היא ללמד את הסטודנט לקרוא באופן בקורתי מאמרים מקצועיים ובעקר מאמרים רב מקצועיים בתחומי התפתחות הילד עם דגש על גיל טרום בית ספר. כל סטודנט יצטרך לנתח בפני הכתה שני מאמרים שהוא קרא בנושא מסוים. בחירת הנושא הנה באחריות הסטודנט ובאשור האחראי על הקורס. בנוסף יצטרך כול סטודנט לכתוב עבודה סמינריונית על נושא התפתחותי שהוא מציע (באישור מדריך) או מתוך רשימה. בעבודה הכתובה על הסטודנט לסקור 10-8 מאמרים המתארים את נושא הסמינר, שיטות המחקר בהם השתמשו, המסקנות העיקריות מהמחקר ואלו שאלות נשארו פתוחות למחקרים עתידיים.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להבין לעומק סוגיות קשורות במחקר רב מקצועי בהתפתחות הילד
2. להבין לעומק מבנה המאמר הרב מקצועי, ואת חלקיו, שיטה, ממצאים ודיון.
3. תרגול הצגת מאמר בתוך הכיתה, תמצית למאמר ולהציג דילמות.
4. לפתח יכולת קריאה ביקורתית למאמר רב מקצועי בתחום
5. להבין את התרומה של כול אחד מהמקצועות השונים במחקר על התפתחות הילד.
6. היכולת לתת משוב בונה על הצגות של העמיתים שלהם בכיתה.
7. הסטודנט ילמד לנתח 2-3 מאמרים בנושא מוגדר בהתפתחות הילד, יציג את החומר בכתה וגם יכתוב על כך עבודה סמינריונית
מטרת הקורס לתאר את התפתחות מערכת העצבים באדם ואת המוח מההיבטים האנטומיים והתפקודיים, לתאר את המערכות התפקודיות העיקריות במוח (מערכת מוטורית, סנסורית, זיכרון, למידה, רגשות, שווי משקל וכו') הן מבחינה מבנית והן מבחינה תפקודית ולהסביר את השינויים המתרחשים במהלך ההתפתחות. הידע בקורס זה יאפשר לסטודנטים הבנה טובה יותר של סוגי הפתולוגיות המוחיות הגורמות להפרעות התפתחותיות והתנהגותיות שכיחות.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. לדעת את הבסיס ההתפתחותי, התפקודי והמבני של המוח
2. לקרוא ולהבין ספרות מקצועית המתארת את מבנה המוח ותפקודו
3. להבין את היסודות הנוירולוגיים של החומר שהוא ילמד במסגרת לימודי המוסמך
4. להכיר את הטרמינולוגיה הבסיסית המתייחסת להפרעות נוירולוגיות תפקודיות
קורס חובה שנה א
תיאור הקורס: מטרת הקורס היא לתאר את התהליכים המרכזיים בהתפתחות הרגשית- חברתית,
הקוגניטיבית וההתנהגותית, תוך התמקדות בגיל ההתבגרות ובהתבגרות המוקדמת. נתייחס לאופן בו
מתגבשת זהות האדם ומתגבשים ערכיו והצורה בה תהליך זה משפיע על מאפייני אישיות והתנהגות.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
.1 להבין את תהליכי ההתפתחות הפיזיולוגיים, הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים בגיל ההתבגרות
.2 לזהות את האתגרים והצרכים הייחודיים של מתבגרים בעלי צרכים מיוחדים
.3 להבין את השפעת קשרי הורים-מתבגרים על ההתפתחות בגיל ההתבגרות
.4 להכיר את ההתפתחות המינית והשפעותיה על מערכות יחסים בינאישיות בגיל ההתבגרות
.5 להבין את חשיבות גיבוש הזהות ביכולת לפתח יכולות חברתיות ואישיות להתמודדות עם לחצים
חברתיים ויצירת קשרים משמעותיים.
הקורס עוסק בתהליכים המרכזיים בהתפתחות הרגשית- חברתית, הקוגניטיבית
וההתנהגותית במעגל החיים. תידון ההתפתחות הפסיכולוגית בגיל הינקות והילדות המוקדמת והשפעתה על המשך ההתפתחות. דגש מיוחד יינתן למקומם של ההורים
ביצירת אווירה טיפולית הולמת לילד.
לאחר השלמת תהליך הלמידה הסטודנטים יכירו תיאוריות התפתחותיות שונות, יכירו
את אבני הדרך ההתפתחותיות ויוכלו לנתח התפתחות תקינה מגיל ינקות ועד גיל הילדות המוקדמת. הסטודנטים יידעו כיצד לבנות תצפית התפתחותית וכיצד לנתח אותה. בנוסף, הסטודנטים יוכלו לנתח ולהבין את השפעות התורשה והסביבה על התפתחותם של
תינוקות וילדים וכן להבין את ההשפעות הבין תרבותיות על ההתפתחות.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להבין את התפתחות הילד לאורכה – מבחינת רצף ההתפתחות ולרוחבה – מבחינת
התיאוריות השונות על שלבי ההתפתחות.
2. להכיר את הגורמים שבכוחם לאפשר או לסכן התפתחות תקינה.
3. לדעת מהן שיטות המחקר המקובלות בתחום הפסיכולוגיה התפתחותית.
4. לפתח חשיבה ביקורתית ביחס למקורות מידע מדעיים ואחרים.
5. לנתח את מקומם של ההורים בטיפול בילדים.
מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים ידע הרלבנטי להבנה של מחקרים בספרות המקצועית. הסטודנטים ילמדו בקורס כיצד להבין, לבקר ולהעריך מחקרים שנערכו בשיטות כמותניות כמו גם לרכוש קריאה ביקורתית של סקירות שיטתיות (meta-analysis). יוצגו בפני הסטודנטים מערכי מחקר מתאמיים, עקרונות הניתוח הרב-משתני, עקרונות הרגרסיה ושימושיה וזאת בכדי להקנות לסטודנטים הזדמנות לרכוש מיומנויות מתודולוגיות הנחוצות לתכנון ולביצוע מחקר עצמאי. בעיקר יכירו הסטודנטים סוגים שונים של מערכי מחקר ומכניזמים של הסבר קשר בין משתנים במחקר.
הדגש בשיעורים יהיה על ניתוח נכון של נתונים והבנת משמעות הממצאים המתקבלים וכתיבת דוח כנדרש. הקורס מלווה במצגות ובאתר מודל.
עם סיום הקורס בהצלחה הסטודנט:
1. יכיר מערכים מחקריים
2. יעריך באופן ביקורתי מערכים מחקריים שונים
3. ידע לזהות מכניזם של קשרים והשפעות בין משתנים
4. יכיר שיטות להערכת מכניזמים של הסבר הקשרים שבין משתנים
5. ירכוש יכולת להשוואה בין מערכים והתאמתם לצורכי המחקר והשאלות
6. ירכוש מיומנות של קריאה ביקורתית של מחקר
מטרת הקורס היא לספק הכרות עם שיטות התערבות עם ילדים עם צרכים מיוחדים ובני משפחותיהם בעדשה פסיכו-סוציאלית.
במסגרת הקורס נכיר התערבויות רגשיות שנועדו לסייע ולקדם ילדים עם צרכים מיוחדים ואת בני משפחותיהם ולשפר את רווחתם הפסיכולוגית והחברתית.
במסגרת הקורס נציג אפשרויות לאינטגרציה של שיטות טיפול רגשיות גם בתוך התערבות פרה-רפואית ורפואית וכן בשדה הפסיכו-סוציאלי.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להרחיב הידע לגביי התערבויות טיפוליות רגשיות עם ילדים ובני משפחותיהם
2. לשלב אלמנטים של התערבות רגשית בעבודה הטיפולית
3. לשלב אלמנטים של הערכת הצרכים הפסיכו-סוציאליים של ילדים עם צרכים מיוחדים ובני משפחותיהם
4. לשלב אלמנטים מבוססים קשר והתקשרות בעבודה עם הורים וילדים עם צרכים מיוחדים
ילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים סובלים ממצבי הזנחה וסיכון בשכיחות גבוהה מזו הקיימת אצל ילדים רגילים. לכן מיועד הקורס ראשית להקנות ולהגדיר מושגי יסוד של ילדים ובני הנוער בסיכון הסובלים בין היתר, מחסך סביבתי העלול לפגוע בהם ברבדי החיים השונים תוך הדגשת הסכנות המיוחדות שיש לילדים עם צרכים מיוחדים במצבי הזנחה. הקורס יתאר מצבים ותהליכים התפתחותיים לא תקינים בגיל הילדות וההתבגרות והשפעתם על דמותו של המתבגר. לאחר סקירה של שיטות שונות העוסקות במצבי סיכון בקרב ילדים ובני הנוער, הקורס יעסוק בהפרעות אישיותיות התנהגותיות חברתיות ותקשורתיות שמקורן בהתפתחות הילד ותגובות האופייניות למצבים נפשיים שונים. דגש מיוחד יינתן גם על הפרעות אכילה.
הקורס ימחיש, באמצעות תיאור מקרים אשר בחלקם יוצגו על ידי הסטודנטים, תאוריות הלכה למעשה ויקנה כלים בסיסיים להתמודדות בסיסית עם הילד והמתבגר בסיכון יחד עם בחינת היבטים ייחודיים הקשורים בעובדה שלילד גם צרכים מיוחדים. בקורס נסרוק את דרכי ההתערבות וההתמודדות עם הקונפליקטים הקשורים בנושא בין היתר בתוכנית מניעה ובעיקר התוכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון, סוגיות של מדיניות, הקשרים שבין סביבה ובית והשפעתם על תפקוד הילד הרגיל והילד עם הצרכים המיוחדים. מבט מעמיק באשר לדילמות שונות בעבודתם של אנשי התפתחות הילד המתמודדים עם אוכלוסיות ילדים ובני נוער עם ליקויי התפתחות וחסך.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. לגלות הבנה מעמיקה ומקצועית יותר בגישות שונות, ייחודיות לכל שלב התפתחותי, המיועדות לאיתור ואבחון ילדים ונוער בסיכון עם דגש על הילד עם הצרכים המיוחדים.
2. לפתח להבין ולפרש התנהגויות ומצבים רגשיים בעייתיים בקרב ילדים ונוער בסיכון
3. להשתמש בחומר הנלמד על מנת לגלות התמודדות נכונה יותר במצבים שבהם ייחשף לאוכלוסייה זו
4. לנתח מדוע החברה מתקשה להתמודד עם ילדים נוער בסיכון ובמיוחד אם יש גם צרכים מיוחדים.
5. לחבר יחדיו התנהגויות לא שגרתיות אצל הפרט ולהבינן מזווית מלומדת יותר
הסטודנט יכיר את המאפיינים של נוער בסיכון כולל ילדים עם קשיי התפתחות ויזהה את הסימפטומים המצביעים על מצב סיכון. הוא יבין בתהליכים הנפשיים והחברתיים המשפיעים על ההתפתחות התנהגות סיכונית. הוא ילמד באמצעות חשיפתו לחומר המדעי והמקצועי לזהות בצורה מלומדת יותר חשש להימצאו של נוער בסיכון תוך שימוש במושגים וברעיונות להשגת פתרון בעיות יעיל יותר. הסטודנט יוכל לסקור מקורות מדעיים.
בקורס זה נתמקד בלומד עם לקויות הלמידה במסגרות השונות. נכיר את ההגדרות השונות למושג "לקות למידה", ואת הסוגים השונים של לקויות הלמידה תוך התייחסות לביטוי והשפעת הלקות בגילאים שונים (מהילדות לבגרות). נתייחס לאפיונים מרכזיים של סוגים שונים של לקויות, דרכי איתור, אבחון וטיפול. בנוסף, הקורס יעסוק באינטגרציה בין נוירולוגיה, קוגניציה, רגש, חברה ותפקוד תוך התייחסות לנגזרות שונות של לקויות הלמידה וקומורבידיות (תחלואה נלווית) עם לקויות נוירו- התפתחותיות . בעידן המודרני התפיסה החינוכית מבוססת על ראיית הלומד בהקשרים רחבים מעבר להקשר הלימודי בתחום דעת מסוים במטרה לקדם את התפתחותו הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית ובכך לקדם את השתלבותו בחברה. נחשף לחקיקה ומדיניות בנושא, תוך התבוננות בשינויים שנעשו בשנים האחרונות כדי להבין מושגים אלו בתוך הקשרים רחבים. בנוסף, הקורס יכלול הכרת אסטרטגיות להתמודדות עם לקות למידה והקשיים הנלווים ללקות, תוך התבוננות פרטנית, קהילתית ומערכתית . הקורס ישלב בין הרצאות תיאורטיות והשתתפות פעילה של הסטודנטים במהלך המפגשים.
עם סיום הקורס בהצלחה, הסטודנטיות/ים יוכלו:
● להכיר את המושג לקויות למידה: הגדרות, סוגים, מאפיינים, מנגנוני הבסיס.
● הבנת תהליכי איתור ואבחון.
● להרחיב את היכולת לראות את הלומד עם לקות הלמידה בהקשרים שונים בחיי הלומד: רגשיים, חברתיים ותרבותיים, ואת קשרי הגומלין ביניהם
● הכרת מערכות התמיכה והחוסן של הלומד עם לקות הלמידה .
● לקויות למידה בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים
● זיהוי מאפייני הלקות, המנגנונים הקוגניטיביים העומדים בבסיסה, ואסטרטגיות ההוראה-למידה המותאמות ללקות.
סמינר שנתי חובה לשנה ב'
הסטודנטים נדרשים להציג מקרים של ילדים עם בעיות התפתחותיות מורכבות אשר דורשים אבחון וטיפול רב מצקועי, לנתח את האבחון והטיפול תוך דיון עם חברי הכתה על מאמרים מקצועיים רלבנטיים למקרה המוצג על ידם. ארבעת מורי הקורס מנתחים אף הם את המקרה על סמך ניסיונם המקצועי כולל ניתוח מאמרים רלבנטיים. יערך גם דיון קצר בהשתתפות יתר הסטודנטים התורמים מנסיונם המקצועי הנוגע למקרה הנידון בכתה.
בקורס ייחשפו הסטודנטים למקרים של ילדים עם קשיי התפתחות שונים מתוך העבודה
הקלינית שלהם. הם ילמדו לתאר בהרחבה את המקרים החל מההפניה, האבחון והטיפול
כולל בקורת, במידה ויש לכך מקום, מהיבטים שונים. לאחר מכן יתקיים דיון קבוצתי מקיף
כאשר המורים יוסיפו על כול מקרה שיוצג את נקודת מבטם המקצועית מבחינה אבחנתית
וטיפולית כולל ההיבט הרב מקצועי וכן ינתחו ספרות מקצועית רלבנטית בהתאם לצורך.
מטבע הדברים יובאו לדיון מקרים מורכבים של הפרעות התפתחותיות.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1 . . להבין את החשיבות של אבחון וטיפול רב מקצועי בבעיות התפתחותיות מורכבות
. 2 . להבין כיצד מתבצע התאום בין אנשי המקצוע השונים בטיפול
3 . להכיר את החשיבות של מתאם טיפול (CASE MANAGER) לכול מקרה מורכב
.4 להכיר את החשיבות בשיתוף הורים בהבנת הבעיות של ילדם ובטיפול
5. ללמוד על שיטת איתור הספרות המקצועית הרלבנטית לטיפול המיטבי במקרה המוצג
הקריאה והכתיבה בזמנו החופשי של הסטודנט. היקף הקורס: שנתי. סוג הקורס: סמינר מתקדם.
העבודה המסכמת תקיף תחום התפתחותי שלם. על הסטודנט יהיה לסקור ספרות מקצועית מדעית רלבנטית לנושא. דוגמה לעבודה מסכמת מסוג זה הנה, למשל: אבחון וטיפול בהפרעות מוטוריות. נצפה מהסטודנט שיכתוב סקירה על ההפרעות המוטוריות השונות (שיתוק מוחין, מחלות שריר, מחלות עצביות הגורמות לפגיעות מוטוריות), השכיחות, הגורמים האבחון והטיפול. נושא אפשרי אחר יהיה מתחום מקצועי ממקצועות הבריאות כגון ,הילד עם המוגבלות השכלית על רקע הפרעה כרומוזומלית (כמו תסמונת דאון, כרומוזום X שביר וכו). ייתכן שיתוף של שני סטודנטים בנושאים הכוללים חומר רפואי ושיקומי רחב מאוד. לכל סטודנט יהיה מנחה לעבודה המסכמת מסגל התוכנית אשר יכוון אותו לנושאי הכתיבה ויעריך את העבודה. מצופה שהסטודנט יאתר בעצמו את הספרות המקצועית הרלבנטית. מאחר ומרבית הסטודנטים עוסקים בעבודתם באחד ממקצועות הבריאות, יהיה על כול סטודנט לתאר בעבודה המסכמת מקרה בו הוא טיפל ואשר סובל מההפרעה ההתפתחותית הקרובה לנושא עליו הוא בחר לכתוב את העבודה המסכמת ואשר קבל אבחון וטיפול רב מקצועי.
התלמיד יחפש חומר מדעי וקליני הקשור בנושא עליו בחר לכתוב את העבודה המסכמת וייפגש לעתים קרובות לקבלת הנחיות קריאה וכתיבה מהמורה שהציע את נושא העבודה. הוא ילמד לחפש לקרוא ולנתח ספרות מדעית וכן את דרכי כתיבה של עבודה מסכמת מדעית. בנוסף הוא ילמד לתאר באופן ממצה וברור את מצבו של כול מטופל הסובל מבעיה התפתחותית, אפילו מורכבת.
העבודה תכלול:
• תיאור נושא העבודה
• סקירת ספרות של נושא העבודה 10-15 מאמרים, מרביתם יתארו מחקר מקורי.
• במידת הרלבנטיות, תיאור דרכי האבחון והטיפול
• ניתוח של 3 מחקרים ייעודיים אשר חקרו בעיה מוגדרת הקשור לנושא העבודה.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. לחפש ספרות מדעית רפואית בנושאים מקצועיים מגוונים
2. לקרוא באופן מבוקר ולהבין מאמרים בנושאים מקצועיים בתחומו ולנתח אותם בכתב ובעל פה
3. להביע בכתב ובעל פה רעיונות מדעיים וקליניים יישומיים בנושא עליו הוא כותב את עבודתו
4. להדריך אנשי מקצוע אחרים בחיפוש ספרות מקצועית וניתוחה המדעי
5. להעריך את היתרון שיש להתייחסות רב מקצועית בטיפול בבעיות התפתחותיות מורכבות
בין ההפרעות השכיחות ביותר בילדים מצויות שתי אבחנות ששכיחותן עלתה באופן ניכר בשני העשורים האחרונים: הפרעת קשב וריכוז (ADHD) והפרעת תקשורת (ASD) במסגרת הקורס תילמד האתיולוגיה והשכיחות של הפרעת קשב וריכוז, התסמינים הקליניים, דרגות החומרה והסיבוכים בילדות המוקדמת, בגיל בית ספר, בהתבגרות ובבגרות. תידונה ההפרעות הנלוות (קומורבידיות) כמו קשיי הלמידה, קשיים חברתיים, הנטייה הרבה להתמכרויות, למעורבות בתאונות, לאי ציות לחוקים ולמעורבות בפשע. יודגש גם ההיבט הכלכלי של ההפרעה. כן יידונו דרכי האבחון והטיפולים התרופתיים והלא תרופתיים. באשר להפרעת תקשורת (ASD) תילמד האפידמיולוגיה, האתיולוגיה והפתוגנזה של הפרעת תקשורת, הסמנים הקליניים בגילאים השונים, דרגות החומרה של ASD, כלי האבחון (ADOS, ADI, CARS VINELAND וכו) ושיטות הטיפול. אחרי דיון על קומורבידיות (הפרעת קשב, פרכוסים וכו) יילמד גם השימוש בתרופות כאמצעי עזר טיפולי בקשיי ההתנהגות, בפרכוסים ובהפרעת הקשב. כן יידונו זכויות הילדים שאובחנו עם אוטיזם. יודגש גם נושא ניצול נקודות החוזק בילדים אוטיסטיים (כגון זכירת מספרים) ובילדים עם הפרעת קשב (כגון הצטיינות בספורט) למטרות טיפוליות
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להכיר את ההסתמנות הקלינית, דרכי האבחון והטיפול בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב
2. להכיר את ההסתמנות הקלינית דרכי האבחון והטיפול בילדים ומתבגרים עם אוטיזם
3. להכיר את הפגיעה הרב תחומית של הפרעות אלו
4. להבין את הצורך במעורבות רב תחומית בטיפול בילדים עם הפרעות אלו
5. להכיר את הדרכים בהן ניתן לשלב את ההורים בטיפול
הקורס יערך מחוץ למכללה. המועד ייקבע בתאום בין הסטודנט למערך ההתפתחותי
מטרת הקורס הנה לאפשר לסטודנט להכיר את העבודה האבחונית והטיפולית של האנשים העוסקים בטיפול בילדים עם הפרעות התפתחותיות בכול מקצועות הבריאות בתחומים בהם הוא איננו עוסק בעבודתו. הסטודנט יצטרך לצפות במשך 4-2 שעות בעבודתם של כול אחד מאנשי המקצוע העוסקים בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים (פרט למקצוע בו הוא עוסק). רפואה, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה התפתחותית, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת והוראה (חינוך מיוחד). הוא יצפה, ככול האפשר, באבחון ובטיפול. . חלק מהתצפיות יערך בעבודתם של כול אחד מהאחראים על הצוותים המקצועיים השונים המהווים לרוב, מרכיב חשוב בניהול המערכת ההתפתחותית. כן הוא ישתתף ב2-3 ישיבות סיכום אבחון של הצוות עם המשפחות. היקף העבודה המעשית (תצפיות) יהיה 20 שעות
התצפיות תתקיימנה במכונים וביחידות להתפתחות הילד באזור מגוריו של הסטודנט במשך מספר ימים במרוכז או באופן מפוזר יותר בהתאם ליכולות הסטודנט והגורם המארח.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להכיר את צורת העבודה הטיפולית של מקצועות הבריאות האחרים משלו
2. להעריך את העבודה הטיפולית הרב מקצועית בשילוב בין מקצועות וסוגי טיפולים שונים
3. ללמוד על תרומותיהם של ההורים לטיפול בילדם
4. להכיר את עבודת מנהלי כל אחד מהצוותות המקצועיים שבמערך ההתפתחותי
5. להכיר את עבודתו של מנהל המערך ההתפתחותי ואת החשיבות בהבנת התהליכים הרב מקצועיים
קיימת חשיבות גדולה בהכרות של אנשי הצוות הרב תחומי עם הרקע התרבותי והשפתי הייחודי של כל משפחה שמגיעה עם ילדה לאבחון ולטיפול. במסגרת הקורס תעשה הכרות עם מאפייני ההתפתחות השפתית של ילדים מרקע דו-לשוני ועם האמצעים המאפשרים להתמודד עם האתגר הגדול להבחין בין התפתחות דו לשונית טיפוסית ללקויה. במסגרת הקורס יוצגו דילמות לגבי הטיפול בילד הדו-לשוני, ותעשה הכרות עם אפשרויות טיפול שונות בשלבי ההתפתחות השונים- מגישה ישירה של טיפול בכל אחת מהשפות או תוך שילוב ביניהן, עד גישה עקיפה המתמקדת בהדרכה לסביבה המשפחתית והחינוכית. דגש יושם על קשיי שפה של ילדים ממגוון אטיולוגיות ועל דרכי העבודה של הצוות הרב-תחומי איתם.
קורס בחירה מקוון. נלמד במסגרת החוג להתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים מוצע כקורס בחירה לחוגים בפקולטה לבריאות חברה ומדע. (בהסכמת המרצה והקבוצה ניתן לשנות את היום ו/או השעות).
הקורס הוא רחב היקף ונועד לתת למשתתפים הבנה בסיסית ביתרונות והחסרונות של העולם הדיגיטלי בו אנחנו חיים.
בקורס תילמד ההיסטוריה והתקדמות הסביבה המסכית/דיגיטלית בה אנו חיים, השימוש ההולך וגובר בה, היתרונות והחסרונות בהקשר של התפתחות הילד, השימושים והסיכונים. בנוסף ילמד ההקשר ההפוך- דהיינו הלימוד על מדעי המוח על פי מודל הרשת שפותח בעידן המחשבים.
יושם דגש על אוכלוסיית הצרכים המיוחדים (צמי"ד) לסוגיהם – הן לצרכי אבחון והן לצורכי טיפול בהפרעות שונות. חלק זה יהיה אינטראקטיבי בשיתוף הסטודנטים
הסטודנטים ילמדו להכיר את התפתחות הסביבה הדיגיטלית האופפת את חיינו כיום ובייחוד את חיי הילדים והנוער, ואת השימוש הנכון והמושכל בסביבה זו לצורך קידום האוכלוסייה אתה הם עובדים , תוך שימוש בספרות המתעדכנת כל הזמן בנושא.
קורס בחירה מקוון. נלמד במסגרת החוג להתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים מוצע כקורס בחירה לחוגים בפקולטה לבריאות חברה ומדע. (בהסכמת המרצה והקבוצה ניתן לשנות את היום ו/או השעות).
מטרת הקורס לתאר את השפעתן של מחלות זיהומיות שונות, חבלות, חשיפה לרעלים כמו גם מומים מולדים על התפתחותה ותפקודה של מערכת העצבים בילדים . הידע בקורס זה יאפשר לסטודנטים הבנה טובה יותר של סוגי הפתולוגיות המוחיות הגורמות להפרעות התפתחותיות והתנהגותיות שונות בגיל הרך.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
לדעת את הבסיס ההתפתחותי, התפקודי והמבני של המוח בגיל הרך
להכיר את המאפיינים הייחודים ורגישות המוח בילדות
להכיר את גורמי הסיכון והמחלות העלולות לגרום לנזק נוירולוגי בילדים
להכיר מושגים הקשורים להפרעות נוירולוגיות תפקודיות