תקנון התכנית לתואר שני

לתקנון המלא- לחצו כאן

שנתון המכללה האקדמית הדסה ירושלים 2024-2025 שנה"ל תשפ"ה
 
 
התוכנית  לתואר שני (MA) בהתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים ע"ש דבורה מרגוליס  
 
ראש התכנית: פרופ' אשר אור-נוי 

 
סגל המרצים: 
פרופ' אשר אור-נוי, פרופ' אבי בסר, ד"ר חנוך קאסוטו, ד"ר שני אופנהיים ולר, ד"ר עתליה חי וייס, ד"ר יצחק אלפסי, ד"ר ליזה ווינשטיין, ד"ר איילת רוזנטל, ד"ר עדיה מאירוביץ', ד"ר ג'ודי קופרסמיט,  ד"ר רנית גבריאלי, גב' נאוה גלקופ
 


 תקנון התוכנית ללימודי מוסמך בהתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים תשפ"ה

 
תכנית הלימודים לתואר שני בהתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים הנה תכנית של  שנתיים, המעניקה לבוגריה תואר מוסמך בהתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים. זהו תואר המיועד לבעלי תואר בוגר באחד ממקצועות הבריאות, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה או חינוך מיוחד.  התכנית   שואפת להרחיב ולהעמיק  את הידע  הקליני והמקצועי של משתתפי התכנית בכול מקצועות הבריאות כך שיהיה להם ידע בסיסי גם במקצועות הבריאות שאינם בתחום עיסוקם הישיר. תכנית זו תכשיר את הבוגרים לתפקידי ניהול והדרכה בכול היחידות הקשורות לאבחון וטיפול בילד עם צרכים מיוחדים וגם תעשיר את ידיעותיהם בתחומים הרב מקצועיים המוצעים לילדים אלו. 
 במילה "סטודנט" הכוונה גם ל"סטודנטית"
 
תנאי קבלה לתוכנית

1.    תואר ראשון באחד ממקצועות הבריאות, עבודה סוציאלית, חינוך מיוחד או פסיכולוגיה ממוסד אקדמי מוכר. 
2.    ציון ממוצע של 85 ומעלה בתואר הראשון.  
3.    אנגלית ברמת פטור מתואר ראשון או עמידה בציון פטור על פי מבחן אמיר, או פסיכומטרי. 
4.    סטודנט שלא למד את התואר הראשון בשפה העברית יתבקש להציג ציון של 130 לפחות במבחן יעל. לא תתאפשר קבלה לתוכנית ללא הצגת המסמכים הרלוונטיים. 

5.    וועדת  הקבלה  רשאית  לקבל  סטודנט  במעמד  "על  תנאי" (שלא  מן  המניין)  בהתאם  לשיקולים  שינומקו על ידה ובסה"כ לא יותר מ 10% מהמתקבלים בשנה מסוימת.  
 
תכנית לימודים

•    משך הלימודים לתואר שני הוא שנתיים. כל חריגה ממשך לימודים זה טעונה דיון לגופו של כל מקרה בוועדת ההוראה של התוכנית לתואר השני, ומחייבת אישור המלצותיה ע"י ראש התוכנית. חריגה כזו עשויה להיות כרוכה גם בשינוי בתעריף שכר הלימוד בהתאם לנוהל שכר הלימוד. 
•    תכנית הלימודים  תקבע לפני תחילתה של כל שנת  לימודים, ולפי הצורך בהתייעצות עם ראש התוכנית. תכנית זו תכלול את קורסי החובה הייעודיים לשנת הלימוד, וקורסי בחירה על פי התעניינות הסטודנט מתוך קורסי הבחירה המוצעים. 

חובות הלימודים ונקודות זכות

חובות הלימודים של סטודנטים בתואר השני בהתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים הם כמפורט בתכנית הדו שנתית. השנתית: 
קורסי חובה = שנה א  41 נ"ז  שנה ב, 10  נ"ז  סה"כ 24 נ"ז
סמינרים חובה = שנה א 3  נ"ז  שנה ב 4 נ"ז סה"כ 7 נ"ז
התנסות בעבודה רב מקצועית מעשית = 1 נ"ז
עבודה מסכמת = 4 נ"ז
2 קורסי בחירה = 4 נ"ז  
סה"כ - 40 נ"ז 

נוהל בחירת קורסי הבחירה

•    בתכנית מוצעים מספר קורסי בחירה מטעם מורי החוג וכן קורסי בחירה רלבנטיים מחוגים אחרים.
•    על הסטודנט ללמוד במהלך כל תקופת הלימודים שני קורסים מתוך רשימת קורסי הבחירה.  
* פתיחת קורס בחירה מטעם החוג מותנה ברישום מספר מינימלי של 6 סטודנטים . 
 
נוכחות בהרצאות

  1.    נוכחות חובה משמעותה נוכחות בלפחות %80 מההרצאות בקורס. 
  2. סטודנט שייעדר מעל ל -%20 מההרצאות לא יורשה לגשת לבחינה וזאת ללא כל התראה מוקדמת. 
  3. היעדרויות ממושכות במקרים חריגים מחייבות הגשת בקשה בכתב ואישור של ראש התוכנית. 
  4. היעדרויות החורגות ממסגרת תקנון התוכנית, יועברו לטיפול וועדת ההוראה של התוכנית ועלולות לגרום לפסילת הקורס ו/או החלטה לגבי המשך הלימודים.  

 

הנחיות ונהלים ללמידה מקוונת:

בשנת הלמודים תשפ"ה תהיה אחת ל 3 שבועות הוראה מקוונת במשך כול היום. 
קורסי הבחירה מטעם מורי החוג יהיו בהוראה מקוונת ויוקלטו.

•    למידה מקוונת דורשת התארגנות מבחינת סביבת למידה שקטה בישיבה, אינטרנט יציב, אזניות ומצלמת רשת.  
•    נוכחות חובה משמעה נוכחות של %80 משיעורי החובה המקוונים. ו 50% - 80% בשיעורי הבחירה המקוונים לפי החלטת המרצה. הנוכחות בשיעורים משמעה השתתפות עם מצלמה פתוחה.  מצלמה סגורה = היעדרות.
•    כל מקרה חריג יופנה לאישורה של וועדת ההוראה. 
 
בחינות ומעבר קורסים

1.    ציון עובר בכל הקורסים מלבד קורסי הסמינר הינו 65. ציון עובר בקורסי הסמינר הוא 70.  
2.    כאשר בקורס יש מספר מטלות, ציון עובר בכל אחת מן המטלות (בחינה, תרגיל, הרצאה וכו)' הינו 65.
3.    סטודנט שנכשל בקורס בחירה רשאי לבחור בין חזרה על אותו קורס לבין בחירה בקורס אחר. אם בחר לחזור על אותו הקורס,  חלה עליו חובת הגשה של כל המטלות מחדש וחובת נוכחות  מלאה כמפורט בתקנון החוג.  
  
הסמינרים והעבודה המסכמת

1.    ציון עובר בסמינר בשנה א ובסמינר בשנה ב הוא 70.  הגשת העבודה הכתובה הנה עד שבועיים אחרי סיום הסמסטר בו נלמד הקורס.
2.    הגשת גרסה סופית ומלאה של העבודה המסכמת תיעשה עד ל-30 בספטמבר בשנת הלימודים השנייה של התכנית. אי עמידה בכל מטלות העבודה המסכמת כולל הגשתה בכתב במועד תוביל לציון 'נכשל', תחייב הרשמה מחדש לקורס ולהגשה מחדש של מטלות עבודת הגמר. 
3.    היא תחייב גם בחירה מחדש של הנושא לעבודת הגמר, בהתאם לנושאים שיוצעו לסטודנטים בשנה בה הסטודנט ילמד את הקורס בשנית   . 
4.    סטודנט אשר הגיש את עבודת הגמר אולם קבל עליה פחות מ75 (נכשל), יהיה צריך להירשם מחדש לקורס זה ולהגיש מחדש את כל מטלות הקורס. תהליך זה יכלול גם בחירה מחדש של הנושא, בהתאם לנושאים שיוצעו לסטודנטים בשנה בה הסטודנט יילמד את הקורס בשנית.   . 
5.    הגשת גרסה סופית ומלאה של עבודת הגמר החוזרת  תיעשה עד ל-30 בספטמבר בשנת הלימודים בה היה רשום לקורס.  
6.    תתאפשר הרשמה מחודשת לעבודת הגמר פעם אחת בלבד . 
7.    אי מילוי אחר הוראות סעיפים אלו עלול להוביל להפסקת לימודים, בכפוף להחלטת וועדת הוראה . 
 
מעבר משנה לשנה  

1.    מעבר משנה לשנה מחייב קבלת ציון משוכלל של 70 לפחות, וציון של 65 לפחות בכל אחד מן הקורסים. 
2.    מעבר משנה א' לשנה ב' מותנה בכך שהציון המשוקלל השנתי יהיה לפחות  70.   עבור סטודנט שהתקבלו במעמד  על תנאי, מעבר משנה א' לשנה ב' מותנה בכך שהציון המשוקלל השנתי יהיה לפחות 80.  
3.    ועדת ההוראה של התוכנית  תבחן את המקרים של הסטודנטים להם הציון המשוקלל השנתי נמוך מ-70.  וועדת ההוראה תבחן את כלל הציונים והתפקוד  של הסטודנט ובסמכותה  להחליט על  אחת מהאפשרויות הבאות: א. חזרה על קורס/ים, ב. חזרה על סמסטר, ג. חזרה על שנה שלמה, ד. הפסקת לימודיו של הסטודנט/ית.  
4.    סטודנט רשאי לחזור על שנת לימודים פעם אחת בלבד;  חלה  עליו חובת הנוכחות וחלות עליו  כל החובות האקדמיות האחרות בכל אחד מהקורסים, זאת גם בקורסים שלמד אותם קודם ועבר את ציון המינימום הנדרש.  
5.    בנוסף לאמור לעיל, בידי ועדת ההוראה ובאישור הנהלת המכללה, הזכות למנוע המשך לימודים מסטודנט עקב אי התאמה לתוכנית. הנימוקים להחלטה יועלו על הכתב. 
6.    סטודנט רשאי לערער על החלטות ועדת ההוראה; את נוסח הערעור יגיש הסטודנט למזכירות התוכנית תוך שבועיים לאחר מתן ההחלטה לסטודנט.  הסטודנט יכול לערער לערכאה נוספת - וועדת ההוראה המכללתית. 

סיום לימודים

סטודנט אשר עמד בכל  החובות והמטלות במסגרת תכנית הלימודים בהתאם לדרישות התוכנית, זכאי לקבל  תואר מוסמך בהתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים (MA). 
במקרה והסטודנט לא סיים את חובות התוכנית בתקופה של עד חמש שנים, עליו יהיה  לכתוב בקשה מנומקת  לוועדת ההוראה של התואר השני ולתאר את הסיבות לדחיית הלימודים. הוועדה תדון ותחליט האם להפסיק את לימודיו של הסטודנט או לאשר לו לסיים את לימודיו.