אנו רואים בבוגרי תוכנית המוסמך בניהול ארגוני שירות מהמכללה האקדמית הדסה כבעלי השפעה על תפיסות ניהול ושירות דיגיטלי בעידן טכנולוגי שמתפתח במהירות ועל דור המנהלים הבא שצומח במשק. הייחודיות של התוכנית המוצעת היא בדגש על תחום השירות הדיגיטלי כתחום ידע בינתחומי וחדשני שרלוונטי לכל סוג של ארגון, בכל מגזר ובכל תחום פעילות.
בוגרי התכנית יוכלו להטמיע בארגונים תפיסות של חדשנות וניהול שירות ולקדם את תחום השירות במשק הישראלי. לכן אפשרנו בנוסף ללימודי התואר קבלת תעודה בניהול מוצר.
לימודי תעודה בניהול מוצר
רציונל:
ניהול מוצר הוא אחד התהליכים המרכזיים בכל ארגון שכולל ייצור מוצרים ושירותים כפתרונות. אומנם כתוב בכותרת התעודה "מוצר" אך מדובר בצמד המילים "מוצר/שירות" מאחר וכל מוצר הוא שירות, קרי מוצר הינו מנגנון ליצירת ערך (co-creation of value). מוצר/שירות מתייחסים ומרכזים את כלל המשאבים המוחשיים והבלתי-מוחשיים של הארגון.
מוצר/שירות הם שני הצדדים של אותו המטבע.
בעידן דיגיטלי, כל מוצר (אפליקציה, אתר אינטרנט, רובוט, תוכנה, בינה מלאכותית AI, מכשירים דיגיטליים לבישים ועוד) מציע הצעת ערך (offerings) ללקוח פנים ארגוני או חוץ ארגוני ולכן מייצר מודל לשירות קהל היעד (פותר לקהל היעד בעיה ועונה על צורך, דרישות והעדפות). למשל, אפליקציה של בנק (מוצר) מציעה הצעות ערך על ידי פיתוח אפשרויות לשירות עצמי (הפקדה של צ'קים באפליקציה) אשר מבוססים על מודל שירות שמייצר ערך משותף הן ללקוח (קיצור וייעול תהליכיים, חסכון בזמן המתנה, שליטה של הלקוח, מתן מידע זמין מכל מקום הפחתת עלויות עמלה ועוד) והן לבנק עצמו ולאקוסיסטם הרחב (FinTech) בו כולם מתפקדים. לכל מוצר דיגיטלי יש היבטי חומרה, תוכנה, מודל ערך ומודל עסקי ועל מנהל המוצר לנהל ולפתח תהליכים אלה לאורך כל חיי המוצר.
לכן, מנהלי מוצר/שירות הם בעלי ראיה הוליסטית של כלל עיסוקי הליבה של הארגון ומחזור חיי המוצר.
תהליך ניהול ופיתוח מוצר/שירות כולל את כולל את השלבים הבאים:
- שלב הגדרת הבעיה והדרישות (של הארגון, של הלקוחות, של האקוסיסטם).
- שלב הרעיון (ideation) הכולל בחינה עסקית של השוק, ניתוח שוק, כלים להבנת והגדרת שוק, ניתוח תחרות, זיהוי ואפיון לקוחות, ניתוח לקוחות וצרכים, מחקר משתמשים.
- שלב הנחיית הפיתוח לגבי הפתרון הכולל פיתוח תחזית מוצר, בניית מפת דרכים ואסטרטגיה, תכנית עסקית ותמחור.
- שלב מיצוב שיווקי והשקת המוצר הכולל תקשורת שיווקית אפקטיבית, בניית מותג, חשיפה לשוק וסיוע למכירות.
- לאורך התהליך נדרשת בדיקה מתמדת של משוב שביעות רצון לקוחות ומחקר משתמשים. כל אלה מהווים בסיס להמשך פיתוח המוצר/שירות ושיפור יכולותיו והתאמתו לשוק וללקוחות שכל הזמן גם משתנים (product-market fit).
לכן התפקיד מצריך יכולות של חשיבה חדשנית והרס יצירתי, תפקידי הובלה, הבנה וידע טכנולוגי, כלכלי וחברתי, הבנה מעמיקה של משתמשי המוצר, חשיבה שיווקית ואחריות רבה. כיום, ניהול מוצר הוא אחד המקצועות המבוקשים ביותר בחברות הייטק והביקוש מתעורר גם בחברות שהן לא בתחום ההייטק המבינות את הצורך בהתאמה של הארגון לעידן דיגיטלי משתנה.
תפוקות הלמידה:
עם סיום התוכנית בהצלחה יוכל המנהל/ת:
- לפתח בחינה עסקית של מוצר הכוללת הבנת שוק ומאפייני לקוחות בשלבים שונים של חיי המוצר.
- לנתח את מגוון סוגי הלקוחות החיצוניים והפנימיים לארגון ולהתאים את דרכי התקשורת עימם.
- לבנות מפת דרכים שמתארת את מחזור חיי המוצר ושלבי פיתוח המוצר.
- לפתח מודל ערך, מודל עסקי ותכנית עסקית המותאמת לקהל היעד, לצרכים ולאקוסיסטם.
- להכיר מושגי מפתח, מגמות ותהליכים המאפשרים התאמת מוצר-שוק.
דרישות התוכנית:
- התוכנית מתבססת על לימודי התואר השני בניהול ארגוני שירות שכוללת בתוכה ידע תיאורטי ומעשי בלימודי ניהול מוצר/שירות. התוכנית נמשכת כשנה (סמסטר א'+ ב'+ קיץ).
- נוכחות חובה של 80% בהרצאות אורח ושיעורים א-סינכרוניים שיתקיימו במסגרת קורס פרויקט הגמר ובכלל הקורסים השונים לאורך השנה. בסיום כל הרצאה יש לכתוב רפלקציה אישית (עד עמוד אחד הכולל סיכום עיקרי ההרצאה ומה תפקיד מנהל המוצר ביחס לכך? כיצד תכני ההרצאה קשורים לחוזקות ולחסרונות שלי כמנהל/ת? כיצד תכני ההרצאה תרמו לארגז הכלים האישי שלי? את הרפלקציה יש להגיש למרצה הקורס בו התקיימה ההרצאה).
- סיום בהצלחה של קורס "הסדנא הדיגיטלית של גוגל" וקבלת תעודת סיום.
- ציון עובר בקורס פרויקט הגמר (השלים בהצלחה את כל מטלות הקורס).
- בסיום השנה יש להשיב על שאלון הכולל 30 שאלות רב-ברירה עד לקבלת הציון עובר (מענה פרטני).
- יש לסיים בציון עובר את כלל המטלות המסומנות כ"לימודי תעודה" בקורסים השונים (רשימה מפורטת תפורסם בתחילת השנה).
- התעודה ניתנת ביחד עם תעודת התואר ורק לאחר סיום כל דרישות הנ"ל ודרישות התואר השני.
- התעודה מבוססת על ציון עובר ללא ציון מספרי (להבדיל מכך, לימודי התואר מתבססים על ציון מספרי משוקלל של ציוני הקורסים).