מטרות הקורס:
• בקורס זה יילמדו תיאוריות העוסקות בתהליכי ההתפתחות לאורך כל מעגל החיים – מינקות, דרך ילדות, התבגרות, בגרות וזקנה – ובתחומים שונים – התפתחות רגשית, קוגניטיבית, גופנית, חברתית, והתפתחות הזהות. הנושאים הנלמדים מתייחסים להתפתחות של חשיבה, שפה, זהות מינית, התקשרות חברתית ורגשית, התנהגות פרו חברתית ועוד. הקורס משווה בין תיאוריות שונות המסבירות את מכניזם השינוי ותכונותיו.
• מוקד הקורס בסמסטר הראשון – התפתחות האדם ותיאוריות התפתחותיות, הקשרי ההתפתחות (סביבה ותורשה), התקופה הקדם לידתית, תק' הינקות והגיל הרך (עד גיל 6).
דרישות הקורס:
1. השתתפות ונוכחות חובה בהרצאות (80% מהשעורים)
2. הערכה מעצבת – סיכום מאמרים
3. מבחן סיום
ציון עובר: 65
מטרות הקורס:
• בקורס זה יילמדו תיאוריות העוסקות בתהליכי ההתפתחות לאורך כל מעגל החיים – מינקות, דרך ילדות, התבגרות, בגרות וזקנה – ובתחומים שונים – התפתחות רגשית, קוגניטיבית, גופנית, חברתית, והתפתחות הזהות. הנושאים הנלמדים מתייחסים להתפתחות של חשיבה, שפה, זהות מינית, התקשרות חברתית ורגשית, התנהגות פרו חברתית ועוד. הקורס משווה בין תיאוריות שונות המסבירות את מכניזם השינוי ותכונותיו.
• מוקד הקורס בסמסטר השני – תקופת הילדות, גיל ההתבגרות, תק' הבגרות המוקדמת הצעירה, הבגרות התיכונה – גיל המעבר ובגרות מאוחרת – זיקנה.
דרישות הקורס:
1. השתתפות ונוכחות חובה בהרצאות (80% מהשעורים)
2. הערכה מעצבת –סיכום מאמרים
3. מבחן סיום
ציון עובר: 65
מטרות הקורס
הקורס יפרוס בפני הלומד את הממשק שבין עיסוקו של העובד הסוציאלי ובין עולם המשפט. הקורס יעסוק בחקיקה, הפסיקה והנהלים הנוגעים לסוגיות המשפטיות אשר עמן יתמודד העובד הסוציאלי במסגרת עבודתו השוטפת ויאפשר הבנה מעמיקה של הסעדים המשפטיים הקיימים בחוק הישראלי ואשר יסייעו לעובד הסוציאלי ליישם את זכויותיו של המטופל. הקורס יאפשר ללומד להכיר את הסוגיות המשפטיות המגוונות הנוגעות למשפט ועבודה סוציאלית, להכיר את זכויותיהם המשפטיות של המטופלים השונים מולם יעבוד העובד הסוציאלי ואת הדרכים לממשן, יפרוס בפני הלומד את האפשרויות לתכנון רכושי עתידי ותכנון הוראות רפואיות מקדימות ויכיר ללומד את החקיקה הנוגעת להגנה כלכלית, נפשית ופיסית על אדם. בסיומו של הקורס, יוכל הלומד להבין את החוקים המרכזיים הנוגעים למשפט ועבודה סוציאלית, להשתמש בחוקים אלה בעבודה מול הפונים עם הכשרתם כעובדים סוציאליים ולהבין את הסוגיות המרכזיות הנוגעות לשימוש בחוקי מדינת ישראל במסגרת עבודתו של העובד הסוציאלי.
בסמסטר א' תוצגנה החובות והזכויות של העובד הסוציאלי על פי חוק, גבולות המקצוע וחובת הסודיות המקצועית. בהמשך הקורס תילמד סוגיית הכשרות המשפטית של המטופל הסוציאלי. השיעור יעסוק בטיפול בפונה הסובל מירידה קוגניטיבית או מחלה נפשית, ובהגדרה הכשרות המשפטית בחוק. במסגרת הקורס יילמדו הליכי מינוי האפוטרופוס וחלופות קיימות בחוק למינוי אפוטרופוס וייצוג האדם במקרים בהם הוא מתקשה לעשות זאת בעצמו. חלקו האחרון של הקורס במסגרת סמסטר א' יציג את הכלי המשפטי ככלי הגנתי בסוגיות סוציאליות ויתרכז בחוק הישראלי כמגן על המטופל הסוציאלי מפני התעמרות כלכלית, נפשית ופיסית.
חובות הקורס:
חובת השתתפות ב 80% מהשיעורים.
הגשת תרגיל באמצע הקורס.
מבחן מסכם.
אופן הערכת הסטודנטים בקורס:
80% מבחן מסכם.
20% תרגיל אמצע קורס.
ציון עובר: 65
מטרות הקורס
הקורס יפרוס בפני הלומד את הממשק שבין עיסוקו של העובד הסוציאלי ובין עולם המשפט. הקורס יעסוק בחקיקה, הפסיקה והנהלים הנוגעים לסוגיות המשפטיות אשר עמן יתמודד העובד הסוציאלי במסגרת עבודתו השוטפת ויאפשר הבנה מעמיקה של הסעדים המשפטיים הקיימים בחוק הישראלי ואשר יסייעו לעובד הסוציאלי ליישם את זכויותיו של המטופל. הקורס יאפשר ללומד להכיר את הסוגיות המשפטיות המגוונות הנוגעות למשפט ועבודה סוציאלית, להכיר את זכויותיהם המשפטיות של המטופלים השונים מולם יעבוד העובד הסוציאלי ואת הדרכים לממשן, יפרוס בפני הלומד את האפשרויות לתכנון רכושי עתידי ותכנון הוראות רפואיות מקדימות ויכיר ללומד את החקיקה הנוגעת להגנה כלכלית, נפשית ופיסית על אדם. בסיומו של הקורס, יוכל הלומד להבין את החוקים המרכזיים הנוגעים למשפט ועבודה סוציאלית, להשתמש בחוקים אלה בעבודה מול הפונים עם הכשרתם כעובדים סוציאליים ולהבין את הסוגיות המרכזיות הנוגעות לשימוש בחוקי מדינת ישראל במסגרת עבודתו של העובד הסוציאלי.
חלקו השני של הקורס, במסגרת סמסטר ב', ירחיב בנוגע לכלים המשפטיים המשמשים ככלים הגנתיים בסוגיות סוציאליות. בחלק זה תילמד הגדרתו של חסר הישע וחובות הדיווח בעבירות כנגד חסר ישע בחוק העונשין. בהמשכו של חלק זה ננתח את חוק ההגנה על חוסים, המאפשר, בין השאר, סיוע משפטי למטופל הסובל מהזנחה עצמית. הנדבך האחרון בקורס יעסוק בשאלות טיפוליות ומשפטיות הנוגעות לטיפול בחולי נפש ובשיקומם, בזכויות המגיעות להם, בסוגיות טיפוליות ומשפטיות הנוגעות לקטינים ומעמדו של העובד הסוציאלי בבית המשפט.
חובות הקורס:
חובת השתתפות ב 80% מהשיעורים.
הגשת תרגיל באמצע הקורס.
מבחן מסכם.
ציון עובר: 65
קורס מתודה - שנה א'
תיאור כללי:
העבודה הסוציאלית היא מקצוע בו מחד, לאישיות העובד, לניסיון חייו ולערכיו האישיים השפעה רבה על הלמידה, ההבנה והעשייה המקצועית. מאידך, עבודה סוציאלית היא פרופסיה מקצועית בעלת ערכים, תיאוריות ומיומנויות מקצועיות אקדמיות. ההנחה שביסוד הקורס היא, שתהליך הלמידה מתרחש במיטבו כשמתקיים מפגש בין ההבנות החשיבתיות והרגשיות של הסטודנט לבין ידע אקדמי תיאורטי.
מבנה הקורס:
הקורס נערך במתכונת סדנא, המשלבת בין רכישת ידע תיאורטי לבין התנסות חווייתית, תוך שימוש במשחקי תפקידים ודיונים בקבוצות קטנות. כמו כן, במהלך הקורס יערכו סיורים וביקורים לימודיים במסגרות שונות.
מטרות הקורס:
1. הקניית ידע בסיסי על מהות מקצוע העבודה הסוציאלית והיכרות עם מושגי יסוד.
2. הכרת האידיאולוגיה והערכים של המקצוע ובחינת יישומם בהתערבות המקצועית.
3. היכרות ראשונית עם סוכנויות שבהן פועלים עובדים/ות סוציאלים/ות ועיבוד ההתנסות בכיתה.
4. פיתוח חשיבה רפלקטיבית ויכולת התבוננות ביקורתית ביחס לתפיסות ולעמדות האישיות של הסטודנטים/ות.
5. בחינת ההשפעה של ההקשר החברתי והתרבותי על הצרכים והבעיות של הפרט, המשפחה והקהילה.
נושאי הקורס:
הסטודנטים יעסקו בבחינה אישית וביקורתית של נושאים שונים כגון מניעים לבחירת מקצוע עבודה סוציאלית, ציפיות וחששות מלימודי עבודה סוציאלית, דימויים וסטריאוטיפיים ביחס לעבודה סוציאלית, הקשר בין זהות אישית, תרבותית ומקצועית, עקרונות וערכים, סוגיות אתיות, פיתוח רגישות בין תרבותית ונושאים רלוונטיים אחרים.
דרישות הקורס:
1. נדרשת חובת נוכחות והגעה בזמן לשיעורים.
2. נדרשת חובת השתתפות בכל הסיורים הלימודיים בסוכנויות המקצועיות שבהן פועלים/ות העובדים/ות הסוציאליים/ות.
3. הכנת מטלות שוטפות במהלך הסמסטר. חובה להגיש את כל המטלות במועדים שייקבעו על ידי המרצה.
דרישות הקורס:
- השתתפות ומעורבות בדיונים בכיתה, מועדוני קריאה (ציון עובר/נכשל)
- תרגיל אישי
- ניתוח מקרה של בעיה חברתית – הצגת רפרט ותרגיל אישי
חובת נוכחות והשתתפות מלאה!
ציון עובר: 70
(קורס המשך: יסודות ההתערבות ב)
קורס מתודה - שנה א'
תיאור כללי:
העבודה הסוציאלית היא מקצוע בו מחד, לאישיות העובד, לניסיון חייו ולערכיו האישיים השפעה רבה על הלמידה, ההבנה והעשייה המקצועית. מאידך, עבודה סוציאלית היא פרופסיה מקצועית בעלת ערכים, תיאוריות ומיומנויות מקצועיות אקדמיות. ההנחה שביסוד הקורס היא, שתהליך הלמידה מתרחש במיטבו כשמתקיים מפגש בין ההבנות החשיבתיות והרגשיות של הסטודנט לבין ידע אקדמי תיאורטי.
מבנה הקורס:
הקורס נערך במתכונת סדנא, המשלבת בין רכישת ידע תיאורטי לבין התנסות חווייתית, תוך שימוש במשחקי תפקידים ודיונים בקבוצות קטנות. כמו כן, במהלך הקורס יערכו סיורים וביקורים לימודיים במסגרות שונות.
מטרות הקורס:
1. הקניית ידע בסיסי על מהות מקצוע העבודה הסוציאלית והיכרות עם מושגי יסוד.
2. הכרת האידיאולוגיה והערכים של המקצוע ובחינת יישומם בהתערבות המקצועית.
3. היכרות ראשונית עם סוכנויות שבהן פועלים עובדים/ות סוציאלים/ות ועיבוד ההתנסות בכיתה.
4. פיתוח חשיבה רפלקטיבית ויכולת התבוננות ביקורתית ביחס לתפיסות ולעמדות האישיות של הסטודנטים/ות.
5. בחינת ההשפעה של ההקשר החברתי והתרבותי על הצרכים והבעיות של הפרט, המשפחה והקהילה.
נושאי הקורס:
הקורס יתמקד בלימוד עקרונות ומיומנויות של יצירת קשר מקצועי, תקשורת בין אישית וראיון מקצועי.
דרישות הקורס:
1. נדרשת חובת נוכחות והגעה בזמן לשיעורים.
2. נדרשת חובת השתתפות בכל הסיורים הלימודיים בסוכנויות המקצועיות שבהן פועלים/ות העובדים/ות הסוציאליים/ות.
3. הכנת מטלות שוטפות במהלך הסמסטר. חובה להגיש את כל המטלות במועדים שייקבעו על ידי המרצה.
דרישות ומטלות:
- השתתפות ומעורבות בדיונים בכיתה - נוכחות מלאה!
- מיומנויות ראיון (תרגיל ורפרט)
- עבודה מסכמת של התערבות מעבר לרמת הפרט
ציון עובר: 70
תאור הקורס:
הקורס ישלב בין הדרכה עיונית לבין תרגול ויישום פרקטי של מכלול השלבים של קריאה וכתיבה אקדמית.
תכני השיעורים ערוכים בהתאם לצעדים הנדרשים לכתיבת חיבור אקדמי החל בהגדרת נושא למחקר, קביעת הכותרת, הכרת ניסוח שאלות מחקר כפי שמופיע בספרות האקדמית, דרך חיפוש חומר ביבליוגרפי, קריאה ביקורתית של טקסטים אקדמיים וכתיבה וכלה בכתיבת הרשימה הביבליוגרפית לפי הכללים המקובלים.
יינתנו כלים להכנה וכתיבה של עבודות אקדמיות וידונו נושאים רלוונטיים, ביניהם: מבנה וסגנון הכתיבה האקדמית; קריאה ביקורתית של מאמרים; מיון; תמצות ותיעוד חומרים לקראת כתיבת סקירת ספרות ועוד.
מטרות הקורס:
* הקניית ידע לסטודנטים אודות עקרונות הכתיבה האקדמית, תהליך הכתיבה וכלליה, פיתוח מיומנויות ברמת תוכן, תחביר ותהליכי חשיבה הנדרשים לכתיבת עבודת מחקר.
* הקניית ידע על כלים שימושיים בתהליך הכתיבה: איתור מקורות במאגרי מידע, תיקון טעויות נפוצות בכתיבה (הבדלים בין כתיבה אקדמית לעיתונאית, שפה עממית או הגות דתית), היבטים צורניים של הכנת מסמך והכרות בסיסית של יישומי מחשב נפוצים לעבודה על מסמך.
דרישות הקורס:
נוכחות והשתתפות - נוכחות חובה ב-80% מהשעורים
מטלות ועבודה מסכמת
ציון עובר: 65
מטרת הקורס:
לערוך לסטודנטים היכרות עם הנושאים העיקריים בתחום הסוציולוגיה, מימיה הראשונים ועד התקופה הנוכחית. הסוציולוגיה עוסקת בחקר החברה, מרכיביה, מוסדותיה, והאדם בתוכה. נשתמש בגישות התיאורטיות המרכזיות ושיטות המחקר המקובלות לניתוח חלקי החברה, במטרה לפתח מחשבה ביקורתית עליה. מטרתה הבסיסית של הסוציולוגיה היא להיות כמו הילד בסיפור "בגדי המלך החדשים" ולהצביע על מצבה האמתי של החברה, שלפעמים איננו כמו ש"הכל יודעים".
דרישות הקורס:
1. השתתפות בדיונים ונוכחות בלפחות 80% מהשעורים
2. מטלת אמצע
3. מבחן בסוף הסמסטר
ציון עובר: 65
מטרות הקורס:
הקורס נועד להקנות ידע ובסיס תיאורטי בתכנים נבחרים של הגישות והתיאוריות המרכזיות בפסיכולוגיה. על בסיס ידע זה יעמיקו הסטודנטים את הלמידה בפסיכולוגיה וביישומיה הן בתחומים המחקריים והן בתחומים המעשיים, כגון - שימוש מושכל במושגי יסוד בפסיכולוגיה בפרקטיקות התערבות עם לקוחות והכרה בתרומה הייחודית של הפסיכולוגיה לעבודה הסוציאלית שהתפתחה כמקצוע בעל ראייה מולטי-דיסציפלינרית במדעי החברה.
במסגרת הקורס הסטודנטים יכירו גישות תיאורטיות ומחקריות מרכזיות בנושאים המגוונים בהם עוסקת הפסיכולוגיה, תוך שילוב בין גישות קלאסיות ועדכניות כגון, הפסיכולוגיה כמדע לימודי ההתנהגות, תהליכים נפשיים ומנטליים, הגישה הפסיכו-ביולוגית, סביבה - תורשה, סוגיית גוף – נפש, מושגי יסוד בפסיכולוגיה התפתחותית, הפסיכולוגיה כמדע של החוויה המודעת, מבני נפש, פונקציונליזם, אסכולות בפסיכולוגיה – ביהביוריזם, גשטלט ופסיכואנליזה, תהליכים קוגניטיביים (למידה, תפיסה, חשיבה) ופסיכולוגיה חברתית.
נוכחות חובה: 80%
ציון עובר: 65
מטרות הקורס:
הקורס נועד להקנות ידע ובסיס תיאורטי בתכנים נבחרים של הגישות והתיאוריות המרכזיות בפסיכולוגיה. על בסיס ידע זה יעמיקו הסטודנטים את הלמידה בפסיכולוגיה וביישומיה הן בתחומים המחקריים והן בתחומים המעשיים, כגון - שימוש מושכל במושגי יסוד בפסיכולוגיה בפרקטיקות התערבות עם לקוחות והכרה בתרומה הייחודית של הפסיכולוגיה לעבודה הסוציאלית שהתפתחה כמקצוע בעל ראייה מולטי-דיסציפלינרית במדעי החברה.
במסגרת הקורס הסטודנטים יכירו גישות תיאורטיות ומחקריות מרכזיות בנושאים המגוונים בהם עוסקת הפסיכולוגיה, תוך שילוב בין גישות קלאסיות ועדכניות כגון, הפסיכולוגיה כמדע לימודי ההתנהגות, תהליכים נפשיים ומנטליים, הגישה הפסיכו-ביולוגית, סביבה - תורשה, סוגיית גוף – נפש, מושגי יסוד בפסיכולוגיה התפתחותית, הפסיכולוגיה כמדע של החוויה המודעת, מבני נפש, פונקציונליזם, אסכולות בפסיכולוגיה – ביהביוריזם, גשטלט ופסיכואנליזה, תהליכים קוגניטיביים (למידה, תפיסה, חשיבה) ופסיכולוגיה חברתית.
נוכחות חובה: 80%
ציון עובר: 65
תיאור הקורס:
מערך שירותי הרווחה בישראל מיועד לספק סיוע אישי, משפחתי, קהילתי וחברתי למגוון רחב של
אוכלוסיות הסובלות מבעיות אישיות, משפחתיות וחברתיות שונות. תחום הרווחה החברתית קשור קשר
הדוק למקצוע העבודה הסוציאלית משלוש סיבות: .1 אופיים של ההסדרים החברתיים והמוסדיים
הבאים לענות על בעיות וצרכים חברתיים משפיע באופן ניכר על איכות חייהם של בני אדם ועל היקף
המצוקות המעסיקות את המקצוע; .2 אופייה ומהותה של מדינת הרווחה מעצבים באופן ישיר את
ההקשרים הארגוניים בהם פועלת העבודה הסוציאלית ומסדירים חלק גדול מהתפקידים של העובדים
הסוציאליים ומהאמצעים העומדים לרשותם כדי לסייע לפרטים, משפחות או קהילות; .3 הערכים
המקצועיים של העבודה הסוציאלית - צדק חברתי, שוויון, זכויות אדם – מחייבים את העובדים לנסות
ולהשפיע על הסדרי הרווחה החברתית כדי שאלה יהיו מותאמים, אפקטיביים וצודקים יותר.
מטרות הקורס:
1. לימוד מושגי יסוד הקשורים למדינת הרווחה
2. העמקת הידע וההבנה בתחום הרווחה החברתית
3. היכרות עם מבנה שירותי הרווחה האישיים בישראל
4. העמקה בוויכוח האידיאולוגי שנוצר ביחס למדינת הרווחה במהלך העשורים האחרונים
5. בחינה ביקורתית של השינויים החברתיים והאידיאולוגיים של העת הנוכחית והשפעתם על אופייה של מדינת הרווחה
דרישות הקורס :
• נוכחות והשתתפות )
• מטלת אמצע (20%).
• מבחן מסכם (80%).
ציון עובר = 65.
נדרש ציון עובר גם במבחן, וגם בציון המשוקלל של הקורס.
תאור הקורס:
החברה הישראלית מאופיינת בריבוי תרבויות אך בה בעת יש בה גם אלמנטים תרבותיים המשותפים לרבים מאזרחיה. קורס זה יעסוק הן בתרבויות השונות הקיימות תחת המטרייה הישראלית והן במאפיינים הייחודיים למגוון התרבויות. כל זאת, תוך הדגשת הממשק בין הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה לפסיכולוגיה, ובין אלמנטים חברתיים ותרבותיים לאינדיבידואל, ואת ההיבטים הטיפוליים העולים מכך. הקורס בנוי סביב עיסוק בקבוצות השונות המרכיבות את החברה הישראלית - אשכנזים, מזרחים, יוצאי חמ"ע, יוצאי אתיופיה, חרדים, ציונים דתיים ועוד. עוד נדון במהלך הקורס במוסדות ישראלים כמו השירות הצבאי וה"טיול הגדול", והשפעתם על תהליך החברות. במהלך הקורס יתוודעו הסטודנטים לא רק ל"אחר", אלא גם לאלמנטים המשפיעים על תהליך החברות של המרכז הישראלי ולהשלכותיו.
דרישות הקורס:
• נוכחות חובה (80%) והשתתפות פעילה
• הגשת דו"חות קריאה
• מבחן
• ציון עובר: 65
מטרת הקורס:
קורס זה נועד להקנות ידע בתכנון וביצוע פרוצדורות סטטיסטיות לצרכי מחקר בעזרת תוכנת SPSS או תוכנות דומות.
תפוקות הלמידה:
1. הסטודנט יבין וישתמש בשפה סטטיסטית המתארת קשרים סטטיסטיים
2. זיהוי והערכת העקרונות הסטטיסטיים הנמצאים בשימוש היומיומי
3. הסטודנט יבין את ההיגיון הבסיסי של הסקה סטטיסטית
נושאי הלימוד:
שבוע 1: הגדרה ומושגים בסיסיים
שבוע 2: סולמות מדידה
שבועות 3 -4: מדדי מיקום מרכזי (שכיח, חציון וממוצע)
שבועות 5 -6: מדדי פיזור (שונות, סטיית תקן, טווח, טווח בין-רבעוני)
שבועות 7 -8: מדדי קשר – ציוני תקן, מאונים ומדדי א- סימטריה
שבועות 9 -10: דרכי הצגה וארגון של התפלגויות ותצוגה גרפית
שבועות 11- 12: בניית אינדקס ובניית מהימנות פנימית
שבוע 13: שיעור חזרה לקראת מבחן סמסטריאלי
דרישות הקורס:
תרגילים
בחינה סופית
ציון עובר: 65
* הקורס יילמד במתכונת של קורס שבועי המקנה 2 נ"ז, ותרגול אחת לשבועיים המקנה חצי נ"ז
מטרת הקורס:
קורס זה נועד להקנות ידע בתכנון וביצוע פרוצדורות סטטיסטיות לצרכי מחקר בעזרת תוכנת SPSS או תוכנות דומות.
תפוקות הלמידה:
1. הסטודנט ינתח נתונים תוך שימוש בפרוצדורות שנלמדו בקורס
2. הסטודנט יסביר מחקר המשתמש בניתוח סטטיסטי
פירוט נושאים ללימוד תוכנת SPSS:
1. טרנספורמציה של נתונים recode, compute
2. סטטיסטיקה תיאורית: שכיחות, ממוצעים, גרפים
3. crosstabulations, קשרים בין משתנים
4. מתאמי פירסון, ספירמן
דרישות הקורס והרכב הציון:
תרגילים
בחינה סופית
ציון עובר: 65
* הקורס יילמד במתכונת של קורס שבועי המקנה 2 נ"ז, ותרגול אחת לשבועיים המקנה חצי נ"ז
עוני ועבודה סוציאלית קשורים זה בזה כבר מעת התפתחותו של המקצוע. לאורך שנות קיומה רואה העבודה סוציאלית את מצבי העוני ואת האנשים החיים בעוני כלקוחותיה המרכזיים. ואולם, על אף התעסקותה האינטנסיבית במצבי העוני ואנשים החיים בעוני – עדיין נבחנת התפישה והדרך המקצועית המותאמת והמדוייקת יותר.
בקורס זה ייחשפו הסטודנטים/יות לגישות השונות ביחס לעוני ולאנשים החיים בעוני עם דגש על התפישה והפרקטיקה "מודעת-עוני" שאומצו על ידי רשויות המדינה.
הנוכחות חובה בקורס (80% מהשעורים).
מעבר בחינה - תנאי למעבר הקורס.
ציון עובר: 65
במסגרת לימודי השדה בעבודה סוציאלית - חובה בשנה א', תנאי להמשך הלימודים בחוג
א. מטרות הקורס:
הכרות וחשיפה ראשונית עם מגוון מקומות העבודה של עובדים סוציאליים בשדה: הסטודנט ייחשף הלכה למעשה לעבודת העובדים הסוציאליים, מקומות העסקתם, דרכי התערבות מקצועיות, אוכלוסיית הפונים, המבנה הארגוני, סוגי השירותים הניתנים על ידם ועוד. חשיפה זו תסייע לסטודנט להכיר ולהבין את מקצוע העבודה הסוציאלית, סוגיות ובעיות חברתיות הנוגעות לליבת המקצוע, את המתח בין התיאוריה לפרקטיקה, תעודד חשיבה ביקורתית ובירור עמדות וערכים הקשורים למקצוע.
ב. תוכן הקורס:
ג. מהלך הקורס:
כל הסיורים וימי החשיפה מלווים, מונחים ומודרכים ע"י עו"ס מתוך השרות וע"י מתאמי לימודי השדה.
ציון מילולי: עובר/לא עובר
א. מטרות הקורס:
אתיקה מקצועית מהווה נושא מרכזי באתוס (ethos) של מקצועות הרפואה מאז ימי היפוקרטס. תחום האתיקה המקצועית עומד בבסיסה של העבודה הסוציאלית ומדריך את כל העוסקים בה. מטרות הקורס - לאפשר למשתתפים להכיר חלק מהבסיס התיאורטי והמעשי של אתיקה פרופסיונאלית ; לבחון את הדילמות הערכיות העקרוניות הנקשרות לפרופסיה של העבודה הסוציאלית ; להכיר את החוקים והקוד האתי של העובדים הסוציאליים ; לסקור מודלים תיאורטיים ויישומים בתחום האתיקה וקבלת ההחלטות.
ב. תפוקות הלמידה:
ג . תכנית הקורס:
הבסיס התאורטי/פילוסופי של אתיקה וערכים בעבודה סוציאלית
מושגי יסוד באתיקה וערכים
סיווג דילמות אתיות בעבודה סוציאלית
מודלים לפתרון בעיות אתיות
ד. חובות הקורס:
1. השתתפות סדירה ונוכחות מלאה
2. בחינה בסיום הסמסטר (ציון עובר הינו 65)
א. מטרות הקורס:
אתיקה מקצועית מהווה נושא מרכזי באתוס (ethos) של מקצועות הרפואה מאז ימי היפוקרטס. תחום האתיקה המקצועית עומד בבסיסה של העבודה הסוציאלית ומדריך את כל העוסקים בה. מטרות הקורס - לאפשר למשתתפים להכיר חלק מהבסיס התיאורטי והמעשי של אתיקה פרופסיונאלית ; לבחון את הדילמות הערכיות העקרוניות הנקשרות לפרופסיה של העבודה הסוציאלית ; להכיר את החוקים והקוד האתי של העובדים הסוציאליים ; לסקור מודלים תיאורטיים ויישומים בתחום האתיקה וקבלת ההחלטות.
ב. תפוקות הלמידה:
ג . תכנית הקורס:
דילמות הקשורות לריבוי נאמנויות
דילמות הקשורות להתנגשות ערכית וחוקית
דילמות הקשורות לשונות תרבותית וערכית
שמירת סודיות, גילוי מידע וחובת דיווח
אתיקה בעבודה סוציאלית בעידן הדיגיטלי
דילמות אתיות של עבודה סוציאלית במצבי חירום
דילמות אתיות בהדרכה
ד. חובות הקורס:
1. השתתפות סדירה ונוכחות מלאה
2. הגשת והצגת רפרט בכיתה במהלך הסמסטר
3. בחינה בסיום הסמסטר
ה. דרישות הקורס והרכב הציון :
הצגה והגשת רפרט בכיתה - 35%
בחינה סופית - 65%
(ציון עובר בקורס הינו 65)
תיאור הקורס:
ריבוי התרבויות בחברה הישראלית מציב בפני העבודה הסוציאלית מגוון של אתגרים ודילמות מקצועיות. העובדים הסוציאליים מסייעים לפונים ממגוון קבוצות תרבותיות, הנבדלות זו מזו במוצא אתני, לאום, צבע עור, מעמד, מגדר או דת. לפיכך, הם נדרשים לאמץ תפיסת עולם המכירה בצרכים ובייחוד של הקבוצות השונות ולרכוש מיומנויות התערבות הלוקחות בחשבון את ההקשר התרבותי הרחב.
בקורס זה נעסוק בייחודיות החברה הישראלית ונתייחס למאפייני האוכלוסיות התרבותיות המרכזיות המרכיבות אותה. נבחן מספר סוגיות חברתיות ב"משקפיים" רב-תרבותיים (אלימות כלפי נשים, יחסי הורים-ילדים, קידום בריאות, זוגיות ובריאות הנפש), נדון בדילמות המתעוררות בקרבנו במפגש הבין-תרבותי ונסיים בעקרונות הטיפול רגיש התרבות, תוך שילוב בין הידע התיאורטי להתנסות בשדה.
מטרות הקורס ותוצרי הלמידה:
• סקירה ראשונית והיכרות עם מושגי היסוד של הפרדיגמה הרב-תרבותית.
• היכרות (מסוימת) עם הקבוצות התרבותיות העיקריות המרכיבות את החברה הישראלית.
• היכרות עם הצרכים הפסיכו-סוציאליים של קבוצות מיעוט, מהגרים וזרים בישראל.
• פיתוח חשיבה ביקורתית והבנת מעורבותם של עמדות וערכים אישיים ביחס לשונה ובקבלת
החלטות מקצועיות במפגש הבין-תרבותי.
• רכישת כלים בסיסיים ליישומה של עבודה סוציאלית רגישת תרבות ולגישור על פערים תרבותיים
בפרקטיקה המקצועית.
• זיהוי דילמות אתיות וחסמים במפגש הבין-תרבותי.
• ניתוח סוגיות חברתיות במשקפיים רב תרבותיים.
דרישות הקורס והרכב הציון:
• נוכחות והשתתפות
• מטלת אמצע (20%).
• מבחן מסכם (80%).
ציון עובר = 65.
נדרש ציון עובר גם במבחן, וגם בציון המשוקלל של הקורס.
תיאור הקורס:
ריבוי התרבויות בחברה הישראלית מציב בפני העבודה הסוציאלית מגוון של אתגרים ודילמות מקצועיות. העובדים הסוציאליים מסייעים לפונים ממגוון קבוצות תרבותיות שנבדלות זו מזו במוצא אתני, לאום, צבע עור, מעמד, מגדר או דת. הם נדרשים לאמץ תפיסת עולם המכירה בצרכים ובייחוד של הקבוצות השונות ולרכוש מיומנויות התערבות הלוקחות בחשבון את ההקשר התרבותי הרחב.
בקורס זה נעסוק בייחודיות החברה הישראלית ונתייחס למאפייני האוכלוסיות התרבותיות המרכזיות המרכיבות אותה. נבחן מספר סוגיות חברתיות ב"משקפיים" רב-תרבותיים (אלימות כלפי נשים, יחסי הורים-ילדים, קידום בריאות ובריאות הנפש), נדון בדילמות המתעוררות בקרבנו במפגש הבין-תרבותי ונסיים בעקרונות הטיפול רגיש התרבות, תוך שילוב בין ידע תיאורטי להתנסות בשדה.
מטרות הקורס ותוצרי הלמידה:
דרישות הקורס והרכב הציון:
במסגרת המחלקה להוראת השדה - חובה לשם מעבר לשנה ג'
א. מטרות הקורס:
הכרות וחשיפה ראשונית עם מגוון מקומות העבודה של עובדים סוציאליים בשדה: הסטודנט ייחשף הלכה למעשה לעבודת העובדים הסוציאליים, מקומות העסקתם, דרכי התערבות מקצועיות, אוכלוסיית הפונים, המבנה הארגוני, סוגי השירותים הניתנים על ידם ועוד. חשיפה זו תסייע לסטודנט להכיר ולהבין את מקצוע העבודה הסוציאלית, סוגיות ובעיות חברתיות הנוגעות לליבת המקצוע, את המתח בין התיאוריה לפרקטיקה, תעודד חשיבה ביקורתית ובירור עמדות וערכים הקשורים למקצוע.
ב. תוכן הקורס:
ג. מהלך הקורס:
ד. חובות הקורס:
- נוכחות חובה (100%)
- הגשת דוחות
- ליווי ע"י קורס מתודה פרטנית
ה. ציון הקורס:
עובר/לא עובר
הכרות עם מושגים מרכזיים של מצבי משבר, מצבי חירום ואירועים טראומטיים. הבנה בסיסית של
מודלים מרכזיים להתערבויות במשבר והכרות עם העבודה הטיפולית עם אוכלוסיות שחוו אירועים משבר
וטראומה והשלכותיה.
לנוכח אירועי השביעי באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל", יעשו חיבורים בין החומר הנלמד לאירועים
אלה והשלכותיהם בשיח בכתה.
תיאור כללי
היכרות עם מושגי יסוד בתחום הסטייה בכלל וסטייה חברתית בפרט, כבסיס לעיון בתופעות של סטייה חברתית ופשיעה; בחינת הגדרות של סטייה ודינמיקה המאפיינת סטייה כתלוית זמן ומקום. סקירת צורות מדידה של סטייה, פונקציות של סטייה, בחינה ביקורתית של תיאוריות המסבירות סטייה חברתית והכרת סטייה חברתית על צורותיה השונות. הקורס יעסוק בנדבך יסוד בתחום סטייה חברתית, המתייחס להבניה חברתית של בעיות חברתיות וברטוריקה של בעיות חברתיות בדגש על פאניקה מוסרית ותיוג.
ניתוח התגובות לסטייה החברתית, פורמלית ובלתי פורמלית, יעשה על רקע מאפייניה הייחודיים של החברה הישראלית, רב התרבותיות שבה והתמורות העוברות עליה.
מטרות הקורס
נושאי הקורס
סטייה, דינמיקה ומאפיינים: הגדרות שונות לסטייה, יחסיות הסטייה, פונקציונליות של סטייה; תיאוריות מרכזיות להסבר סטייה ובחינה ביקורתית.
תפוקות הקורס
תיאור כללי
היכרות עם מושגי יסוד בתחום הסטייה בכלל וסטייה חברתית בפרט, כבסיס לעיון בתופעות של סטייה חברתית ופשיעה; בחינת הגדרות של סטייה ודינמיקה המאפיינת סטייה כתלוית זמן ומקום. סקירת צורות מדידה של סטייה, פונקציות של סטייה, בחינה ביקורתית של תיאוריות המסבירות סטייה חברתית והכרת סטייה חברתית על צורותיה השונות. הקורס יעסוק בנדבך יסוד בתחום סטייה חברתית, המתייחס להבניה חברתית של בעיות חברתיות וברטוריקה של בעיות חברתיות בדגש על פאניקה מוסרית ותיוג.
ניתוח התגובות לסטייה החברתית, פורמלית ובלתי פורמלית, יעשה על רקע מאפייניה הייחודיים של החברה הישראלית, רב התרבותיות שבה והתמורות העוברות עליה.
מטרות הקורס
נושאי הקורס
הבנייה חברתית של סטייה ובעיות חברתיות, פאניקה מוסרית, רטוריקה של בעיות חברתיות; חוק וחברה , סוגים שונים של פיקוח חברתי פורמלי ולא פורמלי, פיקוח חברתי בקהילות סגורות; תוקפנות, עבריינות וסטייה; חלופות ענישה.
תפוקות הקורס
קורס מתודה - שנה ב'
תיאור הקורס ומטרותיו:
הקורס יתמקד בהכרת יסודות העבודה הקהילתית, תוך התנסות של הסטודנטים בתהליכי שינוי חברתיים וקהילתיים. הקורס מיועד להקנות תפישות, ידע ומיומנויות בתחום העבודה הקהילתית-ארגונית לשם התמודדות עם בעיות חברתיות. הקורס יאפשר גם התנסות בלימוד ביקורתי של תהליכי מעורבות במסגרות קהילתיות.
הקורס ידגיש היבטים קהילתיים של רב-תרבותיות, תוך יצירת מסגרת המשלבת תיאוריה ועשייה והדגשת ההיזון החוזר בין השניים: נצא מן התיאוריה לעבודה בשדה ומתוך העשייה בשדה, ניצור ידע שיעשיר את התיאוריה.
המסגרת התיאורטית, המנחה את הקורס, מושתתת על גישות קלאסיות של עבודה קהילתית, כמו אלו של Rothman & Tropman ושל Checkoway המתארים מודלים ואסטרטגיות של שינוי קהילתי, וכן גישות נוספות, כמו זו של Freire שהדגיש את הדיאלוג השוויוני בין השותפים במיזם חברתי וזו של Schon שהדגיש את חשיבותו של מושג הרפלקטיביות תוך כדי עשייה ליצירת שינוי.
תפוקות למידה:
הכרת העקרונות, המאפיינים והערכים של עבודה קהילתית בעבודה סוציאלית
בירור עמדות מרכזיות בעבודה סוציאלית והכרת תהליכים של שינוי חברתי
זיהוי, הגדרה, מיפוי ואבחון קהילה
רכישת מיומנויות בסיסיות להתערבות בעבודה קהילתית
חשיבה ביקורתית ורפלקטיבית של תהליכי שינוי.
מטלות הקורס:
ציון עובר: 70
קורס מתודה - שנה ב'
תיאור הקורס ומטרותיו:
הקורס יתמקד בהכרת יסודות העבודה הקהילתית, תוך התנסות של הסטודנטים בתהליכי שינוי חברתיים וקהילתיים. הקורס מיועד להקנות תפישות, ידע ומיומנויות בתחום העבודה הקהילתית-ארגונית לשם התמודדות עם בעיות חברתיות. הקורס יאפשר גם התנסות בלימוד ביקורתי של תהליכי מעורבות במסגרות קהילתיות.
הקורס ידגיש היבטים קהילתיים של רב-תרבותיות, תוך יצירת מסגרת המשלבת תיאוריה ועשייה והדגשת ההיזון החוזר בין השניים: נצא מן התיאוריה לעבודה בשדה ומתוך העשייה בשדה, ניצור ידע שיעשיר את התיאוריה.
המסגרת התיאורטית, המנחה את הקורס, מושתתת על גישות קלאסיות של עבודה קהילתית, כמו אלו של Rothman & Tropman ושל Checkoway המתארים מודלים ואסטרטגיות של שינוי קהילתי, וכן גישות נוספות, כמו זו של Freire שהדגיש את הדיאלוג השוויוני בין השותפים במיזם חברתי וזו של Schon שהדגיש את חשיבותו של מושג הרפלקטיביות תוך כדי עשייה ליצירת שינוי.
תפוקות למידה:
הכרת העקרונות, המאפיינים והערכים של עבודה קהילתית בעבודה סוציאלית
בירור עמדות מרכזיות בעבודה סוציאלית והכרת תהליכים של שינוי חברתי
זיהוי, הגדרה, מיפוי ואבחון קהילה
רכישת מיומנויות בסיסיות להתערבות בעבודה קהילתית
חשיבה ביקורתית ורפלקטיבית של תהליכי שינוי.
מטלות הקורס:
ציון עובר: 70
מטרת הקורס לספק לסטודנט היכרות בסיסית עם התחום של פסיכופתולוגיה, תוך תיאור ההפרעות המרכזיות, והכרת הגישות השונות המסבירות את התפתחותן.
קורס זה יספק בסיס תיאורטי לעבודה המעשית של הסטודנט.
מטרת הקורס לספק לסטודנט היכרות בסיסית עם התחום של פסיכופתולוגיה, תוך תיאור ההפרעות המרכזיות, והכרת הגישות השונות המסבירות את התפתחותן.
קורס זה יספק בסיס תיאורטי לעבודה המעשית של הסטודנט.
קורס מתודה - שנה ב'
מטרות הקורס:
תיאור הקורס:
הקורס מיועד לכל תלמידי שנה ב' בתכנית. קורס זה מדגיש את תהליכי הטיפול שהוא אחד מתוך מערך שיטות ההתערבות בעבודה סוציאלית, המורכב מהוראות שלוש המתודות: פרטני, קבוצתי, קהילתי. התשתית התיאורטית של הקורס מבוססת על הגישה האקולוגית, המדגישה את פעולות הגומלין המתמידות בין אדם וסביבתו. במהלך הקורס יושם דגש על זיהוי יכולות ומוקדי כוח במערכת הפונה ובאמצעותם שיפור מערכות היחסים בין היחידים, המשפחה והחברה.
מבנה הקורס:
הקורס יועבר במשך שעתיים שבועיות לאורך כל השנה, במפגשים קבוצתיים. בשעורים ילובנו הנושאים בהתבסס על חומר ביבליוגראפי וחומר מההתנסות בשדה. בשיעורים, בנוסף לדיונים,
ישולבו התנסויות חווייתיות. בחלק מן השיעורים יתבקשו התלמידים להדגים, יישום הליכי התערבות עם המטופלים.
מטלות הקורס:
הנוכחות בשעורים חובה. היעדרות יותר מפעמיים במהלך סמסטר תגרום לכישלון בקורס. הקורס מבוסס על השתתפות פעילה וקריאת חובה של חומר ביבליוגראפי משעור לשיעור. במהלך השנה יתבקש כל סטודנט להציג קטע מתוך טיפול תוך התבססות על חומר תיאורטי. את חומר הפרזנטציה יש לשלוח למרצה הקורס שבוע לפני מועד ההצגה ולצלם ליתר חברי הקבוצה.
בסמסטר א' – עבודה מסכמת, בוחן קריאה והשתתפות.
דרישות מעבר בקורס: ציון 70 לפחות בכל אחת מהמטלות.
קורס מתודה - שנה ב'
מטרות הקורס:
תיאור הקורס:
הקורס מיועד לכל תלמידי שנה ב' בתכנית. קורס זה מדגיש את תהליכי הטיפול שהוא אחד מתוך מערך שיטות ההתערבות בעבודה סוציאלית, המורכב מהוראות שלוש המתודות: פרטני, קבוצתי, קהילתי. התשתית התיאורטית של הקורס מבוססת על הגישה האקולוגית, המדגישה את פעולות הגומלין המתמידות בין אדם וסביבתו. במהלך הקורס יושם דגש על זיהוי יכולות ומוקדי כוח במערכת הפונה ובאמצעותם שיפור מערכות היחסים בין היחידים, המשפחה והחברה.
מבנה הקורס:
הקורס יועבר במשך שעתיים שבועיות לאורך כל השנה, במפגשים קבוצתיים. בשעורים ילובנו הנושאים בהתבסס על חומר ביבליוגראפי וחומר מההתנסות בשדה. בשיעורים, בנוסף לדיונים, ישולבו התנסויות חווייתיות. בחלק מן השיעורים יתבקשו התלמידים להדגים, יישום הליכי התערבות עם המטופלים.
דרישות קדם:
על מנת להתקבל לקורס זה בסמסטר ב' יש לסיים בהצלחה את כל דרישות סמסטר א'.
מטלות הקורס:
הנוכחות בשעורים חובה. היעדרות יותר מפעמיים במהלך סמסטר תגרום לכישלון בקורס. הקורס מבוסס על השתתפות פעילה וקריאת חובה של חומר ביבליוגראפי משעור לשיעור. במהלך השנה יתבקש כל סטודנט להציג קטע מתוך טיפול תוך התבססות על חומר תיאורטי. את חומר הפרזנטציה יש לשלוח למרצה הקורס שבוע לפני מועד ההצגה ולצלם ליתר חברי הקבוצה.
בסמסטר ב' – עבודה מסכמת, בוחן קריאה והשתתפות.
דרישת מעבר בקורס: ציון 70 לפחות בכל אחת מהמטלות
הקורס יעסוק בהבנה בסיסית של המערכת המשפחתית והאינטראקציות שבה בהתבסס על מגוון של גישות תיאורטיות. בקורס יילמדו מושגי יסוד כגון, מעגל חיי המשפחה, גבולות, משולשים, בריתות, וקואליציות, תפקידים, תקשורת ותהליכי דיפרנציאציה. כמו כן, יידונו ההקשרים השונים של מפגש העו"ס עם המשפחה.
הקורס יעסוק בהבנה בסיסית של המערכת המשפחתית והאינטראקציות שבה בהתבסס על מגוון של גישות תיאורטיות. בקורס יילמדו מושגי יסוד כגון, מעגל חיי המשפחה, גבולות, משולשים, בריתות, וקואליציות, תפקידים, תקשורת ותהליכי דיפרנציאציה. כמו כן, יידונו ההקשרים השונים של מפגש העו"ס עם המשפחה.
תיאור כללי:
הקורס מיועד להקנות לסטודנטים מושגי יסוד הקשורים לעריכת מחקרים וכן כלים בסיסיים להבנה, תכנון וביצוע של מחקרים כמותיים ואיכותניים במדעי החברה.
מבנה הקורס:
הרצאה – שעתיים שבועיות לאורך כל השנה. בהרצאה יילמד החומר התיאורטי לצד תרגול הנושאים.
מטרות הקורס:
תפוקות למידה:
בסיום הקורס הסטודנטים יהיו מסוגלים:
תיאור כללי:
הקורס מיועד להקנות לסטודנטים מושגי יסוד הקשורים לעריכת מחקרים וכן כלים בסיסיים להבנה, תכנון וביצוע של מחקרים כמותיים ואיכותניים במדעי החברה.
מבנה הקורס:
הרצאה – שעתיים שבועיות לאורך כל השנה. בהרצאה יילמד החומר התיאורטי לצד תרגול הנושאים.
מטרות הקורס:
תפוקות למידה:
בסיום הקורס הסטודנטים יהיו מסוגלים:
מטרות הקורס:
הקניית בסיס תיאורטי של הגישות המרכזיות אודות אישיות הפרט. פיתוח חשיבה ותיאור שיטתי של האדם על כל היבטיו.
הקורס יכלול את התיאוריות הפסיכואנליטיות, הגישה ההומניסטיות, התיאוריות הקוגניטיביות וההתנהגותיות, גישות חברתיות ומערכתיות. הקורס יתמקד במושגי יסוד של כל תיאוריה, גישות מחקריות נלוות ושאלות הקשורות אליהן, בנוסף יעסוק הקורס בנקודות הדמיון והשוני בין התיאוריה, האינטגרציה שלהם ובהתפתחותן לאורך השנים.
דרישות הקורס:
מטלות:
תפוקות למידה
בסיום הקורס הסטודנטים יהיו מסוגלים:
מטרות הקורס:
הקניית בסיס תיאורטי של הגישות המרכזיות אודות אישיות הפרט. פיתוח חשיבה ותיאור שיטתי של האדם על כל היבטיו.
הקורס יכלול את התיאוריות הפסיכואנליטיות, הגישה ההומניסטיות, התיאוריות הקוגניטיביות וההתנהגותיות, גישות חברתיות ומערכתיות. הקורס יתמקד במושגי יסוד של כל תיאוריה, גישות מחקריות נלוות ושאלות הקשורות אליהן, בנוסף יעסוק הקורס בנקודות הדמיון והשוני בין התיאוריה, האינטגרציה שלהם ובהתפתחותן לאורך השנים.
דרישות הקורס:
מטלות:
תפוקות למידה
בסיום הקורס הסטודנטים יהיו מסוגלים:
א . מטרות הקורס :
השתלבות בעבודה סוציאלית בשדה. התנסות במגוון התערבויות מול הפרט. הסטודנט יכיר גישות שונות
בטיפול בפרט ויעמיק את הבנתו במושגים הקשורים לעבודה הסוציאלית בכלל והטיפול בפרט. כמו כן, הסטודנט יתנסה בהנחיית קבוצה. ישקוד על מלאכת בניית הקבוצה, הקמתה והנחייתה לאורך שנת הלימודים. הסטודנט ילמד על תהליכים קבוצתיים המתרחשים במהלך חיי הקבוצה. התנסות זו תעמיק את
ידיעותיו ותכשיר את הסטודנט לקראת יציאתו לעולם העבודה הסוציאלית, עם סיום התואר .
ב. תוכן הקורס:
• הכרות עם מקום ההכשרה ודרכי עבודתו של העובד הסוציאלי בשדה
• הכרות עם השירות בו עובדים העובדים הסוציאליים ושיטות התערבות מגוונות
• הכרות ע ם אוכלוסיית הפונים מקבלי השרות
• מודעות לנושאי תפקידי ם העובדים לצד ועם העובדים הסוציאליים בשדה
• סוגיות חברתיות ערכיות הנוגעות למקצוע
• היכרות עם סוגיות מעולם הטיפול הפרטני
• היכרות עם סוגיות מעולם הטיפול הקבוצתי
ג. מהלך הקורס :
• הכשרה מעשית: שיבוץ במקום הכשרה, יומיים בשבוע, 16 שעות שבועיות בליווי מדריך עו" ס
• מהלך ההכשרה :
• הסטודנט ישתלב בסוכנות , יכיר את תפקיד העו"ס בסוכנות ואת העמיתים בהתאם לאופי השירות.
יערוך מיפוי של שירותים בקהילה בהנחיית המדריך, שיהיו רלוונטיים לעבודתו במהלך השנה
• מקרים לטיפול - הסטודנט יקבל לאורך השנה בין 5-7 מקרים לטיפולו, כשעל לפחות שניים מהם
להיות מקרים ארוכי טווח המטופלים בו זמנית .
• הסטודנט יגיש מידי שבוע דוחות על הפגישות עם המטופלים (סיכום ודוחות תמלול "אני אתה")
• הסטודנט ילמד במהלך השנה מיומנויות התערבות שונות בעבודה הפרטנית והקבוצתית .
• הסטודנט יקבל שעה וח צי הדרכה שבועית פרטני ת וכן הדרכה על הקבוצה , במהלכם יעובדו חוויותיו, תפיסותיו והתנס ויותיו במטרה לעזור לו ולזהות גורמים מקדמים ומעכבים בתהליך התפתחותו המקצועי .
• הסטודנט ייחשף במהלך השנה לידע בתחום הרלבנטי.
ד. חובות הקורס :
- נוכחות 100% חובה
- מילוי כל שעות וחובות ההכשרה
- הגשת דוחות
- ליווי ע"י קורס מתודה פרטנית
ו. ציון הקורס :
עובר/לא עובר
מטרות הקורס:
הסמינר נועד להעמיק את הבנת הסטודנטים בחשיבה המדעית, תוך התנסות הלכה למעשה בתהליך המחקרי על כל שלביו. זאת החל משאילת שאלות הנגזרות מתיאוריה ומממצאים קודמים בספרות, ועד לכתיבת דוח מחקר מלא, הכולל סקירת ספרות, שיטה, ממצאים ודיון, על פי כללי הכתיבה האקדמיים. במהלך הסמינר ייושם הידע שנרכש בקורסים של שיטות מחקר וסטטיסטיקה משנים קודמות.
תיאור הקורס:
במהלך סמסטר א' יתבקשו התלמידים לתכנן מחקר, אותו יבצעו במהלך סמסטר ב'. העבודה על תכנון וביצוע המחקר תעשה בקבוצות מחקר, של שני תלמידים בכל קבוצה.
מבנה הקורס:
מפגש בכיתה של שעה וחצי אחת לשבוע (חלק מהמפגשים כיתתיים וחלקם פגישות אישיות עם קבוצות המחקר). על כל שינוי במתכונת הלמידה תצא הודעה מסודרת מטעם בית הספר.
מטלות הקורס:
הנוכחות בשיעורים הינה חובה. היעדרות מעבר לפעמיים במהלך הסמסטר תגרור אחריה הרחקה מהקורס וציון נכשל. בנוסף, השיעור מתחיל בשעה הייעודה, ולפיכך על הסטודנטים מוטלת האחריות להיכנס לשיעור בזמן.
כדי לעבור את הקורס בהצלחה יש לעמוד בכל אחת מהמטלות בציון עובר (70 לפחות).
מרכיבי הציון בסמסטר א':
שלב א' - קריאה וסיכום מאמר – 20%
שלב ב' – כתיבת הצעת מחקר – 80%
מטרות הקורס:
הסמינר נועד להעמיק את הבנת הסטודנטים בחשיבה המדעית, תוך התנסות הלכה למעשה בתהליך המחקרי על כל שלביו. זאת החל משאילת שאלות הנגזרות מתיאוריה ומממצאים קודמים בספרות, ועד לכתיבת דוח מחקר מלא, הכולל סקירת ספרות, שיטה, ממצאים ודיון, על פי כללי הכתיבה האקדמיים. במהלך הסמינר ייושם הידע שנרכש בקורסים של שיטות מחקר וסטטיסטיקה משנים קודמות.
תיאור הקורס:
במהלך סמסטר א' יתבקשו התלמידים לתכנן מחקר, אותו יבצעו במהלך סמסטר ב'. העבודה על תכנון וביצוע המחקר תעשה בקבוצות מחקר, של שני תלמידים בכל קבוצה.
מבנה הקורס:
המפגש בכיתה של שעה וחצי אחת לשבוע (חלק מהמפגשים כיתתיים וחלקם פגישות אישיות עם קבוצות המחקר). על כל שינוי במתכונת הלמידה תצא הודעה מסודרת מטעם בית הספר.
מטלות הקורס:
הנוכחות בשיעורים הינה חובה. היעדרות מעבר לפעמיים במהלך הסמסטר תגרור אחריה הרחקה מהקורס וציון נכשל. בנוסף, השיעור מתחיל בשעה הייעודה, ולפיכך על הסטודנטים מוטלת האחריות להיכנס לשיעור בזמן.
כדי לעבור את הקורס בהצלחה יש לעמוד בכל אחת מהמטלות בציון עובר (70 לפחות).
מטלות הקורס בסמסטר ב' כוללות:
1. הצגת המחקר בכיתה
2. הגשת דו"ח מחקר
כדי לעבור את הקורס בהצלחה יש לעמוד בכל אחת מהמטלות בציון עובר (70 לפחות).
מרכיבי הציון בסמסטר ב':
שלב א' - הצגת המחקר בכיתה – 20%
שלב ב' – דו"ח המחקר – 80%
קורס סמסטריאלי זה נועד להקנות היכרות מעמיקה עם תאוריות שונות ומנוגדות, שעומדות בבסיס החשיבה של מקצוע העבודה הסוציאלית. כאשר המטרה הינה לתת לסטודנט\ית כלים לזיהוי הנחות הבסיס המבנות גישות אלה וכתוצאה מכך את דרכי ההתערבות הפרטניות, הקהילתיות והמדינתיות של מערכות הרווחה (מיקרו, מזו ומאקרו).
**קורס מתודה**
מטרות הקורס:
● העמקת ההבנה והמודעות למשמעות תפקיד מנחה קבוצה.
● העמקת הידע בתהליכים קבוצתיים מודעים ולא מודעים.
● הקניית מיומנויות בסיסיות בהנחיית קבוצה.
דרישות הקורס:
● נוכחות חובה בשיעורים - מעל שתי היעדרויות ו/ או איחורים מצטברים ייגרעו מהציון ויסכנו את המשך לימודיו/ה של הסטודנט/ית בקורס.
● השתתפות פעילה בשיעור.
● קריאת החומר הרלוונטי לשיעור (בהתאם להנחיות המרצה).
● הגשת מטלות ומבדק במועד (בהתאם להנחיות המרצה).
הרכב הציון:
● השתתפות פעילה בשיעור - 20% מהציון
● מטלה במהלך הסמסטר - 40% מהציון
● מבדק בסיום הסמסטר - 40% מהציון
● הצלחה בקורס מחייבת לפחות ציון 70 בכל המרכיבים הנ"ל.
**קורס מתודה**
מטרות הקורס:
● העמקת ההבנה והמודעות למשמעות תפקיד מנחה קבוצה.
● העמקת הידע בתהליכים קבוצתיים מודעים ולא מודעים.
● הקניית מיומנויות בסיסיות בהנחיית קבוצה.
דרישות הקורס:
● נוכחות חובה בשיעורים - מעל שתי היעדרויות ו/ או איחורים מצטברים ייגרעו מהציון ויסכנו את המשך לימודיו/ה של הסטודנט/ית בקורס.
● השתתפות פעילה בשיעור.
● קריאת החומר הרלוונטי לשיעור (בהתאם להנחיות המרצה).
● הגשת מטלות ומבדק במועד (בהתאם להנחיות המרצה).
הרכב הציון:
● השתתפות פעילה בשיעור - 20% מהציון
● מטלה במהלך הסמסטר - 40% מהציון
● מבדק בסיום הסמסטר - 40% מהציון
● הצלחה בקורס מחייבת לפחות ציון 70 בכל המרכיבים הנ"ל.
תיאור הקורס
להחלטות ולפעולות הננקטות על ידי גופים ממשלתיים וציבוריים זיקה הדוקה לרווחת הפרט ומשפחתו. הקורס "פרקטיקה של מדיניות" בוחן את השלכות המדיניות החברתית-כלכלית על מציאות החיים היומיומית של כולנו. הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהידע המקצועי הבסיסי הנדרש לעובדים הסוציאליים, האמונים במסגרת תפקידם על קידום הזכויות החברתיות של אוכלוסיות מודרות ופגיעות ועל ביצוע פעולות לשינוי או לשיפור של מדיניות חברתית קיימת.
במסגרת הקורס יחשפו הסטודנטים להגדרה של פרקטיקת מדיניות, לדוגמאות של פרקטיקת מדיניות בעבודה סוציאלית, ולדרכים שבאמצעותן ניתן לשלבה כחלק אינטגראלי מהעבודה המקצועית בתחומי ההתמחות השונים. השיעורים יתבססו על ספרות תיאורטית ועל ההתנסות בהכשרה המעשית, תוך שימוש במגוון מתודות כמו: דיונים פתוחים, עבודה בקבוצות קטנות, תחקירים וראיונות אישיים, הצגת רפרטים וכתיבת "יומן מסע".
מטרות הקורס
- הבנת הקשר ההדוק בין המדיניות הציבורית למקצוע העבודה הסוציאלית.
- הבנת השפעתם של ערכים, אידיאולוגיות ואינטרסים פוליטיים בתהליכי קבלת החלטות ועיצוב המדיניות.
- הכרת מודלים ותהליכים הכרוכים בעיצוב מדיניות חברתית.
- הכרת דרכי הפעולה, האסטרטגיות והמיומנויות הנדרשות לשינוי או לשיפור מדיניות חברתית קיימת.
- הערכת הגורמים המעכבים והמקדמים מעורבות עובדים סוציאליים בפרקטיקת מדיניות.
דרישות הקורס*
- נוכחות בשיעורים, קריאת מאמרים והשתתפות פעילה
- עבודת אמצע (35%)
- עבודה מסכמת (65%)
*ציון עובר 65
תיאור הקורס
להחלטות ולפעולות הננקטות על ידי גופים ממשלתיים וציבוריים זיקה הדוקה לרווחת הפרט ומשפחתו. הקורס "פרקטיקה של מדיניות" בוחן את השלכות המדיניות החברתית-כלכלית על מציאות החיים היומיומית של כולנו. הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהידע המקצועי הבסיסי הנדרש לעובדים הסוציאליים, האמונים במסגרת תפקידם על קידום הזכויות החברתיות של אוכלוסיות מודרות ופגיעות ועל ביצוע פעולות לשינוי או לשיפור של מדיניות חברתית קיימת.
במסגרת הקורס יחשפו הסטודנטים להגדרה של פרקטיקת מדיניות, לדוגמאות של פרקטיקת מדיניות בעבודה סוציאלית, ולדרכים שבאמצעותן ניתן לשלבה כחלק אינטגראלי מהעבודה המקצועית בתחומי ההתמחות השונים. השיעורים יתבססו על ספרות תיאורטית ועל ההתנסות בהכשרה המעשית, תוך שימוש במגוון מתודות כמו: דיונים פתוחים, עבודה בקבוצות קטנות, תחקירים וראיונות אישיים, הצגת רפרטים וכתיבת "יומן מסע".
מטרות הקורס
- הבנת הקשר ההדוק בין המדיניות הציבורית למקצוע העבודה הסוציאלית.
- הבנת השפעתם של ערכים, אידיאולוגיות ואינטרסים פוליטיים בתהליכי קבלת החלטות ועיצוב המדיניות.
- הכרת מודלים ותהליכים הכרוכים בעיצוב מדיניות חברתית.
- הכרת דרכי הפעולה, האסטרטגיות והמיומנויות הנדרשות לשינוי או לשיפור מדיניות חברתית קיימת.
- הערכת הגורמים המעכבים והמקדמים מעורבות עובדים סוציאליים בפרקטיקת מדיניות.
דרישות הקורס*
- נוכחות בשיעורים, קריאת מאמרים והשתתפות פעילה
- עבודת אמצע (40%)
- עבודה מסכמת (60%)
*ציון עובר 60
**קורס מתודה**
תיאור הקורס ומטרותיו:
קורס זה יקנה לסטודנטים מיומנויות התערבות הכוללות את היכולת לתכנן התערבות שיטתית, לבצעה ולהעריכה – תוך בחירת אסטרטגיות התערבות הנשענות על ידע אמפירי מצטבר ומוכח (Evidence Based Practice). במהלך הקורס יושם דגש על תכנון התערבות מתוך תפיסה גנרית המדגישה את חשיבות התאמת תכנית ההתערבות ובחירת רמת ההתערבות (פרט/משפחה/קהילה/קבוצה) לצרכי הלקוח ומערכות בחייו.
הקורס יועבר במשך שעתיים שבועיות לאורך כל השנה במפגשים קבוצתיים. בשעורים ילובנו הנושאים בהתבסס על ספרות תיאורטית והצגת התערבויות מההתנסות בשדה. בשיעורים, בנוסף לדיונים, ישולבו סימולציות והתנסויות חווייתיות.
תוצרי הלמידה- בסיום הקורס הסטודנטים יהיו מסוגלים:
1. לבנות תוכנית התערבות מכוונות תוצאות ולהפעילה
- לגבש תכנית התערבות תוך הגדרת מטרות ויעדים ותוצאות מצופות
- לזהות ולהגדיר מודל התערבות מעוגן תיאוריה
2. לזהות את תפקידיו השונים של העובד הסוציאלי ואת האסטרטגיות הנדרשות בהתאם לתפקיד
3. לבצע התערבויות מותאמות תרבותית בעת משבר
4. לזהות תהליכים בין מקצועיים בעבודה בצוות רב מקצועי
5. להפעיל באופן מקצועי מיומנויות התערבות מגוונות
6. להעריך את ההתערבות המקצועית שהופעלה ברמות ההתערבות השונות
7. לחשוב באופן ביקורתי תוך הפעלת משוב ורפלקציה
דרישות הקורס
• חובת נוכחות והשתתפות פעילה שוטפת (בכל השיעורים)
• קוד אתי
• חובת השתתפות בפעילות הבית ספרית (שמאורגנת על-ידי צוות הקהילתיות).
מטלות הקורס והרכב הציון:
סמסטר א' – הצגת רפרטים קבוצתיים בכיתה (20%), מבחן ביבליוגראפי על כל הפרטים המסומנים בכוכבית בעמודים 5-6 (70%) השתתפות פעילה בשיעורים (10%).
סמסטר ב' – הצגת רפרטים קבוצתיים בכיתה (20%), עבודה מסכמת (70%) השתתפות פעילה בשיעורים (10%).
כדי לעבור את הקורס בהצלחה יש לעמוד בכל אחת מהמטלות בציון עובר.
ציון עובר: 70
**קורס מתודה**
תיאור הקורס ומטרותיו:
קורס זה יקנה לסטודנטים מיומנויות התערבות הכוללות את היכולת לתכנן התערבות שיטתית, לבצעה ולהעריכה – תוך בחירת אסטרטגיות התערבות הנשענות על ידע אמפירי מצטבר ומוכח (Evidence Based Practice). במהלך הקורס יושם דגש על תכנון התערבות מתוך תפיסה גנרית המדגישה את חשיבות התאמת תכנית ההתערבות ובחירת רמת ההתערבות (פרט/משפחה/קהילה/קבוצה) לצרכי הלקוח ומערכות בחייו.
הקורס יועבר במשך שעתיים שבועיות לאורך כל השנה במפגשים קבוצתיים. בשעורים ילובנו הנושאים בהתבסס על ספרות תיאורטית והצגת התערבויות מההתנסות בשדה. בשיעורים, בנוסף לדיונים, ישולבו סימולציות והתנסויות חווייתיות.
תוצרי הלמידה- בסיום הקורס הסטודנטים יהיו מסוגלים:
1. לבנות תוכנית התערבות מכוונות תוצאות ולהפעילה
- לגבש תכנית התערבות תוך הגדרת מטרות ויעדים ותוצאות מצופות
- לזהות ולהגדיר מודל התערבות מעוגן תיאוריה
2. לזהות את תפקידיו השונים של העובד הסוציאלי ואת האסטרטגיות הנדרשות בהתאם לתפקיד
3. לבצע התערבויות מותאמות תרבותית בעת משבר
4. לזהות תהליכים בין מקצועיים בעבודה בצוות רב מקצועי
5. להפעיל באופן מקצועי מיומנויות התערבות מגוונות
6. להעריך את ההתערבות המקצועית שהופעלה ברמות ההתערבות השונות
7. לחשוב באופן ביקורתי תוך הפעלת משוב ורפלקציה
דרישות הקורס
• חובת נוכחות והשתתפות פעילה שוטפת (בכל השיעורים)
• קוד אתי
• חובת השתתפות בפעילות הבית ספרית (שמאורגנת על-ידי צוות הקהילתיות).
מטלות הקורס והרכב הציון:
סמסטר א' – הצגת רפרטים קבוצתיים בכיתה (20%), מבחן ביבליוגראפי על כל הפרטים המסומנים בכוכבית בעמודים 5-6 (70%) השתתפות פעילה בשיעורים (10%).
סמסטר ב' – הצגת רפרטים קבוצתיים בכיתה (20%), עבודה מסכמת (70%) השתתפות פעילה בשיעורים (10%).
כדי לעבור את הקורס בהצלחה יש לעמוד בכל אחת מהמטלות בציון עובר.
ציון עובר: 70
הקורס יעסוק בחשיפה לגישות טיפוליות שונות בהתאם למגוון אוכלוסיות, עמן נפגשים בשטח כעובדים סוציאליים.
מטרת הקורס היא להרחיב את "סל הכלים" הטיפולי, תוך היכרות עם גישות והתערבויות, על מנת שיוכלו לשלב תפיסות וגישות חדשות בעבודה הטיפולית, בהתאם לצורך.
מהי בריאות נפשית? וכיצד עובדים סוציאליים משתלבים ופועלים לקידום רווחתם ובריאותם הנפשית של יחידים וקהילות?
"עבודה סוציאלית בתחום בריאות הנפש עוסקת בהתערבויות מניעתיות, אבחוניות, טיפוליות, פסיכו-סוציאליות, פסיכו-חינוכיות, פרטניות, משפחתיות קבוצתיות וקהילתיות. אוכלוסיות היעד שלה היא- אוכלוסייה בסיכון, בשלבים של חולי ו/או הפרעה נפשית אקוטית וכרונית, מצבי משבר, ובעיות הסתגלות והתמודדות, על רצף מעגל החיים (מינקות עד זיקנה) הנמצאים במסגרות אשפוזיות, אמבולטוריות וקהילתיות" (מתוך מסמך המומחיות פינצי-דותן, 2017).
במהלך הקורס נסקור את המחלות וההפרעות הנפשיות המרכזיות, נתוודע להשפעותיהן על הפרט, המשפחה והקהילה. נלמד שיטות שונות להערכת הבריאות הנפשית, נכיר את תחום השיקום בבריאות הנפש, את גישת ההחלמה והשיקום הפסיכו-סוציאלי, כמו גם, את החוקים והמוסדות המעורבים בתחום זה.
**קורס מקוון סינכרוני**
תאור הקורס ומטרותיו:
החברה הערבית בישראל, בדומה לחברות אחרות, עברה שינויים חברתיים, כלכליים, תרבותיים, פוליטיים ועוד. לשינויים אלה יש השלכות לא מעטות על המפגש הטיפולי.
במסגרת הקורס נעסוק במשמעויות של שינויים אלה על התא המשפחתי הגרעיני והמורחב.
הקורס ירצה לסקור נושאים מרכזיים שנוגעות למיעוט הערבי בישראל. במהלך הקורס נרצה לעסוק בקשר שבין תהליכים בתוך המשפחה לבין תהליכים חברתיים, תרבותיים וסוגיות נבחרות בטיפול בחברה הערבית. במסגרת זו, נבחן את התהליכים המרכזיים העוסקים במשפחה הערבית, והתמורות שלהן באותה חברה. בין הנושאים שיידונו: תהליכים ומגמות של שינוי במיעוט הערבי בישראל, מבנה המשפחה הערבית, מעמד הנשים במשפחה ובחברה וההשלכות על סוגיות טיפוליות כולל רווחת הילד, נלמד גישות טיפוליות רגישות תרבות בהקשר של עבודה עם אוכלוסייה בסיכון בחברה הערבית, נתייחס לאלימות בקרב נוער בחברה הערבית.
1. להקנות לסטודנט ידע ביחס לחברה הערבית פלסטינית בישראל בנושאים מגוונים כגון, מצב סוציו-אקונומי, תרבות, משפחה, מגדר ואלימות.
2. להקנות לסטודנט כלים ביחס לחברה הערבית אשר ישרתו אותם במפגש הטיפולי עם אוכלוסייה זו, כולל טיפול רגיש תרבות.
3. לפתח ראיה מערכתית לעבודה טיפולית עם משפחות ואוכלוסיות בסיכון מהחברה הערבית.
4. פיתוח קריאה וחשיבה ביקורתית ביחס לסוגיות הקשורות בעבודה סוציאלית בהחברה הערבית.
דרישות הקורס / מטלות:
• השתתפות סדירה בקורס- 10% מהציון הסופי (80 % לפחות מהשיעורים).
• מטלת אמצע - 10% מהציון הסופי.
• עבודה מסכמת- 80% מהציון הסופי (ציון עובר 60).
הקורס נלמד כקורס בשנה ג בחוג לעבודה סוציאלית ומוצע כקורס בחירה כלל מכללתי לתלמידים מחוגים אחרים מכל השנתונים.
תקופת ההתבגרות הינה שלב התפתחותי משמעותי בעיצוב זהותו העתידית של האדם הבוגר. בתקופה זו המתבגר נדרש בו-זמנית להתמודד עם אתגרים התפתחותיים שונים ומשמעותיים העלולים להעמיד אותו גם בפני מצבי סיכון.
בקורס זה יידונו סוגיות ייחודיות האופייניות לגיל ההתבגרות בהקשר לתאוריות התפתחותיות: אתגרים, התנהגויות, טיפול וכו'.
הסטודנטים נדרשים להשתתפות פעילה תוך הצגת מקרים בשיעור.
תקופת ההתבגרות הינה שלב התפתחותי משמעותי בעיצוב זהותו העתידית של האדם הבוגר. בתקופה זו המתבגר נדרש בו-זמנית להתמודד עם אתגרים התפתחותיים שונים ומשמעותיים העלולים להעמיד אותו גם בפני מצבי סיכון.
בקורס זה ילמדו תיאוריות התפתחותיות רלוונטיות עם דגשים התפתחותיים שונים, מצבי הסיכון השכיחים בתקופה זו, ביטויי האתגרים המרכזיים כפי שהם באים לידי ביטוי בתהליך הטיפולי וחשיפה ראשונית לכלי התערבות רלוונטיים.
הסטודנטים נדרשים להשתתפות פעילה תוך הצגת מקרים בשיעור.
(ציון עובר - 65)
עובדים סוציאליים נדרשים לתת מענה לאוכלוסיות מגוונות מתרבויות שונות הנעות על פני רצף התפתחות החיים מילדות ועד זיקנה, כמו גם אוכלוסיות מגוונות המתמודדות עם קשיים, אתגרים, מצבי משבר וסינדרומים שונים וייחודים. לעיתים חווים העובדים הסוציאליים צורך בכלי התערבות טיפוליים נוספים שיוכלו לסייע להם לתת מענה טוב ומותאם יותר לאוכלוסיות מגוונות אלו. בקורס זה נרחיב ונעמיק במספר שיטות וכלים הלקוחים מגישות טיפוליות מתקדמות כגון: טיפול בקבלה ומחויבות (ACT), EMDR, מיינדפולנס וגישות נוספות. השיעורים ישלבו למידה תיאורטית ותרגול פרקטי של הכלים הטיפוליים.