שאלות נפוצות עבודה סוציאלית B.S.W.

  • מה יש פה?

    בדף הזה תמצאו תשובות לשאלות רבות הנוגעות ללימודים בחוג לעבודה סוציאלית, שאלות כלליות על האקדמיה, וכן הכוונה למי לפנות בשלל מקרים הקשורים בלימודיכם במכללה.

  • מה זה סילבוס?

    סילבוס הוא תכנית הלימודים בקורס. בסילבוס מפורטות דרישות הקורס, חלוקת הקורס לפרקי לימוד וכן ביבליוגרפיה (רשימת קריאה) לקורס. הסילבוס מחולק לסטודנט בתחילת הקורס ומהווה מעין "הסכם" בין המרצה לסטודנט בקורס.

  • מה זה נ״ז?

    נקודות זכות, הכוונה למשקל הקורס לצורך שקלול הציון לממוצע הסופי לתואר. הקצאת נ"ז נעשית לפי היקף השעות של הקורס. בד"כ שעה סמסטריאלית אחת (45 דקות) = 1 נ"ז (למעט מקרים מיוחדים כגון תרגולים והכשרה מעשית). 

  • מה זה ״תנאי קדם״?

    ישנם קורסים שדורשים תנאי קדם ללמידה בקורס. לרוב מדובר בקורסי המשך. לדוגמא: בקורסי פסיכופתולוגיה, הנלמדים בשנה ב' ישנה דרישה של ציון עובר בקורסי מבוא לפסיכולוגיה הנלמדים בשנה א', כתנאי קדם ללמידה בקורס. 

  • מה זה מערכת המידע האישי?

    מערכת המידע האישי היא המערכת המשמשת את הסטודנט בכל היבט של הלימודים. מוכרת גם כמערכת Orbit Live.

    במערכת המידע האישי ניתן למצוא את מערכת השעות, לוח הבחינות, רשימת הציונים, מחברות הבחינה, מצב חשבון שכר הלימוד, חיבור לספריה ועוד.

    כל סטודנט מקבל שם משתמש וסיסמא אישיים והוא מחויב לעקוב אחר הלימודים שלו ואחר ההודעות מהמכללה דרך מערכת זו.

  • מה זה Moodle?

    Moodle היא מערכת הקורסים המקוונת. לכל קורס יש אתר במערכת ה-Moodle. בקורסים מקוונים הקורס כולו מתנהל דרך מערכת זו, כולל הודעות למרצה. לעתים אף הבחינות מתנהלות ב-moodle. ניתן להכנס למערכת זו גם דרך מערכת המידע האישי.

  • איך אני יודע.ת מה מערכת השעות שלי?

    מערכות השעות יפורסמו לקראת תחילת שנת הלימודים. את השיבוצים לקורסים ולקבוצות ניתן למצוא במערכת המידע האישי. המערכת מציגה את נתוני השיעורים: מרצים, שעות, מרצה, אולם (או אם הקורס מתנהל באופן מקוון). המערכת מחולקת לפי סמסטרים: א' / ב' (או קיץ, במקרה שיש).

  • איך מוצאים באיזו קבוצה אני?

    בכל התייחסות לקורס במערכת המידע האישי ניתן למצוא את שם המרצה ומספר הקבוצה; במערכת השעות, בגיליון הציונים, בלוח הבחינות וכו'. מספר הקבוצה בקמפוס הנביאים מורכב משלוש ספרות, כגון: 211, 212 וכד'. 

  • אני רוצה לעבור קבוצה, איך עושים את זה?

    אין מעברי קבוצות. הקבוצה אליה שובצתם היא הקבוצה בה תלמדו במהלך הסמסטר. רק במקרים חריגים של התנגשות עם קורס אחר, ניתן לפנות אל רכזת החוג לבירור כיצד ניתן להסדיר את מערכת השעות.

  • כיצד מתנהלות הבחינות?

    לוח הבחינות יפורסם כשלושה שבועות לאחר תחילת הסמסטר. את לוח הבחינות ניתן לראות במערכת המידע האישי.

    כל סטודנט רשאי לגשת למועד א' או ב' (או שניהם). במקרה שסטודנט לא ניגש למועד א' או נכשל במועד א', הוא נרשם אוטומטית למועד ב'. במקרה של רצון בשיפור ציון יש להרשם למועד ב' דרך מערכת המידע האישי עד 4 ימים קודם הבחינה (בחינה במועד מיוחד: רק לפי הקריטריונים המפורטים בתקנון הסטודנט. יש להגיש בקשה בטופס המיועד ולשלוח לרכזת החוג. הטופס יועבר לאישור ראש החוג או ועדת ההוראה החוגית).

  • תוכנית חדשה / מה זה רשת בטחון?

    החוג לעבודה סוציאלית הוא תכנית חדשה שקיבלה את אישור המל"ג לפתוח מחזור ראשון בשנת הלימודים תשע"ט. לפי הנוהל המקובל, התכנית תקבל אישור סופי רק לאחר סיום מחזור ראשון והגשת דו"ח ביצוע. עד אז, ובהתאם לנהלי המל"ג לתכניות חדשות, המכללה חתמה על הסכם של "רשת בטחון" לסטודנטים, שלפיה במקרה שלא יינתן אישור, הסטודנטים הלומדים בתכנית זכאים לסיים את לימודיהם במכללת ספיר ללא חשש של איבוד נקודות הזכות שצברו.

  • האם אפשר להתחיל ללמוד בחוג רק מסמסטר ב'?

    לא ניתן להתחיל ללמוד בחוג בסמסטר ב' מכיוון שמרבית הקורסים בסמסטר א' מהווים דרישות קדם לקורסים בסמסטר ב'. כמו-כן, קורסי המתודה וההכשרה המעשית מצריכים למידה רציפה של שנת לימודים. 

  • מה זה קורס מתודה?

    במסגרת הלימודים לעבודה סוציאלית ישנם קורסים המלווים את ההכשרה המעשית, ומתנהלים בקבוצות קטנות ובמתכונת של סדנא. בקורסים אלה ישנה חובת נוכחות של כמעט 100% (למעט אישור היעדרות מראש ועד 3 פעמים בשנה).

    ציון "עובר" בקורסי המתודה הוא 70, וזהו גם תנאי מעבר שנה; סטודנט שלא עבר את אחד מקורסי המתודה יהיה מחויב בחזרה על הקורס החל מסמסטר א', וכן על עבודת השדה בשנה העוקבת (באותו אופן ציון "נכשל" בלימודי השדה מצריך חזרה על קורסי המתודה של אותה שנה). 

    בשנה א' קורסי המתודה הם: "יסודות ההתערבות א" , "יסודות ההתערבות ב"
    בשנה ב' קורסי המתודה הם: "שיטות התערבות א", "שיטות התערבות ב", "עבודה קהילתית א", "עבודה קהילתית ב"
    בשנה ג' קורסי המתודה הם: "מתודה בעבודה סוציאלית א", "מתודה בעבודה סוציאלית ב", "עבודה קבוצתית א", "עבודה קבוצתית ב".

  • מהו ציון ״עובר״ בקורס?

    בחוג לעבודה סוציאלית ציון "עובר" בקורסים הכלליים הוא 60, למעט קורסי המתודה, בהם ציון "עובר" הוא 70 (ולמעט במקרים בהם מפורט ציון אחר בסילבוס הקורס).

  • כמה נ"ז יש סה"כ בתואר לעבודה סוציאלית?

    מסגרת התואר הראשון בעבודה סוציאלית היא 140 נ"ז.

    מתוכן, 43 נ"ז בגין בכשרה מעשית. לצפייה בפירוט קורסי הלימוד לחץ כאן.

  • מהם לימודי שדה/ הכשרה מעשית?

    לימודי השדה (ההכשרה המעשית) הם חלק אינטגרלי מתכנית הלימודים בעבודה סוציאלית. המטרה העיקרית שלהם הינה לאפשר לסטודנט התנסות בהתערבות עם יחידים, משפחות, קבוצות וקהילות בסוכנויות השונות המספקות שירותי עבודה סוציאלית. בשנה א' לימודי השדה יתקיימו במסגרת של סיורים בקבוצות וימי עיון, וייחשפו למסגרות טיפוליות שונות. בשנים ב' ו-ג' הסטודנטים ישובצו למקומות הכשרה, וילוו בהדרכה אישית של מדריך מוסמך.

    בסוף שנת ההכשרה הסטודנט מקבל ציון "עבר" או "נכשל" בהכשרה המעשית. ציון "עבר" בלימודי השדה הוא תנאי מעבר שנה. כמו כן, לימודי השדה קשורים קשר ישיר, רציף והדדי לקורסי המתודה: ציון נכשל בלימודי השדה או באחד מקורסי המתודה מצריך חזרה על שניהם החל מסמסטר א' של השנה העוקבת.

  • תרגול סטטיסטיקה – האם חובה?

    תרגול סטטיסטיקה הוא חלק מקורס סטטיסטיקה והסטודנט מקבל עליו נקודות זכות. התרגיל מתקיים אחת לשבועיים לפי הקבוצה של השיעור (לפי המרצה וקוד השיעור – ע"ע "איך מוצאים באיזו קבוצה אני?"). ישנה חובת נוכחות בתרגיל. 

  • בקשת פטור מקורסים

    סטודנט שלמד קורס זהה (או דומה) בעבר, ומעוניין לקבל בגינו פטור מאחד הקורסים בחוג, יכול להגיש בקשה לפטור בטופס הבא. לתשומת לבכם - הקריטריונים לקבלת פטור הם זהות של לפחות 80% בתכני הקורס, לרבות היקפו, ציון מעל 75 ומועד הלימודים של הקורס צריך להיות בשלוש השנים האחרונות. 

  • אני צריך לחזור על קורס

    אם סטודנט צריך לחזור על קורס שלמד שנה שעברה, עליו לפנות ליועץ הלימודים של השנתון שלו ולבנות יחד מערכת שעות כך שהקורס שעליו הוא חוזר לא יתנגש במערכת השעות עם קורסי חובה אחרים בחוג. בנוסף, עליו לבדוק אם קורס זה מהווה תנאי קדם לקורס אחר, ובמקרה כזה יש לדחות את הקורס המתקדם יותר.
    להלן רשימת יועצי הלימודים בקמפוס הנביאים:
    יועץ שנה א': ד"ר שלומי אלישר: shlomoel2989@gmail.com
    יועצת שנה ב': ד"ר אורית ברשטלינג: o.bershtling@gmail.com
    יועצת שנה ג': ד"ר יעל שוראקי-אלפסי: yaellelfassi@gmail.com

  • האם יש חובת נוכחות בקורסים?

    כן, ישנה חובת נוכחות של לפחות 80% בקורסים, גם באופן מקוון (עם מצלמות/ השתתפות פעילה בפורום), ולפי הרשום בסילבוס הקורס. בקורסי מתודה ישנה חובת נוכחות של כמעט 100% מהשעורים (ע"ע קורסי מתודה).

  • לא קיבלתי כרטיס סטודנט

    כרטיס הסטודנט יישלח בדואר סמוך למועד תחילת הלימודים אל הכתובת שעדכנת במועד הרשמתך למכללה. אם טרם קיבלת את הכרטיס לכתובת זו בדוק: האם העברת תמונה למינהל הסטודנטים? האם הסדרת את שכר הלימוד? האם חתמת על תקנון הסטודנט?

    רק אם התשובה היא כן לכל השאלות הללו, ועברו לפחות שבועיים מאז וטרם קיבלת כרטיס סטודנט, יש לשלוח מייל אל רכזת החוג עם הפרטים: socialwork@hac.ac.il

  • לימודי אנגלית

    בכל הנוגע לאנגלית, קורסים, רמות, וכד' יש לפנות למחלקה לאנגלית. בנוגע למועדים והרשמה למבחני אמיר"ם יש לפנות אל מודיעין המכללה: 02-6291911

  • שכר לימוד / מלגות

    בכל הנוגע לתשלומי שכר לימוד, כמה עולה, פריסת תשלומים וכד' - יש לפנות למדור שכר לימוד. בירור בנוגע למלגות – יש לפנות לדיקנט הסטודנטים.

  • אני זקוק להתאמות

    במכללה פועל מרכז אתגרים הנותן מענה לסטודנטים הזכאים להתאמות לימודיות מסוגים שונים. ניתן לפנות אליהם לקביעת פגישת ייעוץ: בדוא"ל etgarim@hac.ac.il  או בטלפון: 02-6291910

  • אני מתחתן/ת, במילואים, בהריון, בטיפולי פוריות או בחופשת לידה

    ניתן לקרוא על זכויות סטודנטים בתקנוני המכללה המופיעים באתר: תקנון לסטודנט, תקנון להתאמות ט.פוריות, היריון, לידה ואימוץ, ותקנון עבור סטודנטים המשרתים במילואים. ליתר פרטים ניתן לפנות לדיקנט הסטודנטים, הגב' יעל לזמי.
    את האישורים לצורך קבלת ההתאמות יש לשלוח לרכזת החוג לשם תיוק.