רשימת הקורסים: תואר ראשון ושני

נקה
  • התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A

  • עקרונות התפתחותיים ותפקודיים בנוירו-אנטומיה ונוירופיזיולוגיה

    התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A | שנה א’ | חובה
    קוד הקורס: 103330011
    הערכת הקורס: מבחן מסכם מעניק 100% מהציון *חובת נוכחות ב80% מהמפגשים*
    דרישות קדם: אין
    סמסטר א' , שנה א’
    יום ושעה: חמישי ,
    נקודות זכות: 2

    מטרת הקורס לתאר את התפתחות מערכת העצבים באדם ואת המוח מההיבטים האנטומיים והתפקודיים, לתאר את המערכות התפקודיות העיקריות במוח (מערכת מוטורית, סנסורית, זיכרון, למידה, רגשות, שווי משקל וכו') הן מבחינה מבנית והן מבחינה תפקודית ולהסביר את השינויים המתרחשים במהלך ההתפתחות. הידע בקורס זה יאפשר לסטודנטים הבנה טובה יותר של סוגי הפתולוגיות המוחיות הגורמות להפרעות התפתחותיות והתנהגותיות שכיחות.

    עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:

    1. לדעת את הבסיס ההתפתחותי, התפקודי והמבני של המוח

    2. לקרוא ולהבין ספרות מקצועית המתארת את מבנה המוח ותפקודו

    3. להבין את היסודות הנוירולוגיים של החומר שהוא ילמד במסגרת לימודי המוסמך

    4. להכיר את הטרמינולוגיה הבסיסית המתייחסת להפרעות נוירולוגיות תפקודיות

     

  • התנהגות ארגונית וניהול צוות רב מקצועי

    התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A | שנה א’ | חובה
    קוד הקורס: 103330335
    הערכת הקורס: 3 רלפקציות - 10% כ"א ועבודה מסכמת 70%
    סמסטר א' , שנה א’
    יום ושעה: חמישי ,
    נקודות זכות: 2

    הקורס חושף את הסטודנטים לגישה אינטרדיסציפלינרית לניתוח תהליכים ארגוניים המעסיקים מנהלים וחוקרים בתחום. הקורס ממוקד בתהליכים ברמת המיקרו, המזו, והמקרו. הוא חושף את הסטודנטים למגוון תאוריות בתחומי המוטיבציה, לחץ ושחיקה, רגשות, כמו גם תהליכים קבוצתיים המתרחשים בארגון, דפוסי תקשורת ארגונית, תהליכי קבלת החלטות, ושינוי ארגוני.

    עם סיום הקורס בהצלחה יוכלו הסטודנט/ית:

    1. לסקור תיאוריות בתחום התנהגות ארגונית.

    2. לקשר בין תיאוריות בתחום ההתנהגות הארגונית לבין יישומן בארגונים.

    3. להסביר תופעות ארגוניות באמצעות המושגים והגישות שנלמדו.

    4. להבחין בתיאוריות וגישות בתחום ולהשוות ביניהן.

     

  • פסיכולוגיה התפתחותית גיל הינקות והילדות המוקדמת

    התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A | שנה א’ | חובה
    קוד הקורס: 103330031
    סמסטר א' , שנה א’
    יום ושעה: חמישי ,
    נקודות זכות: 2

    הקורס עוסק בתהליכים המרכזיים בהתפתחות הרגשית- חברתית, הקוגניטיבית

    וההתנהגותית במעגל החיים. תידון ההתפתחות הפסיכולוגית בגיל הינקות והילדות המוקדמת והשפעתה על המשך ההתפתחות. דגש מיוחד יינתן למקומם של ההורים

    ביצירת אווירה טיפולית הולמת לילד.

    לאחר השלמת תהליך הלמידה הסטודנטים יכירו תיאוריות התפתחותיות שונות, יכירו

    את אבני הדרך ההתפתחותיות ויוכלו לנתח התפתחות תקינה מגיל ינקות ועד גיל הילדות המוקדמת. הסטודנטים יידעו כיצד לבנות תצפית התפתחותית וכיצד לנתח אותה. בנוסף, הסטודנטים יוכלו לנתח ולהבין את השפעות התורשה והסביבה על התפתחותם של

    תינוקות וילדים וכן להבין את ההשפעות הבין תרבותיות על ההתפתחות.

    עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:

    1. להבין את התפתחות הילד לאורכה – מבחינת רצף ההתפתחות ולרוחבה – מבחינת

    התיאוריות השונות על שלבי ההתפתחות.

    2. להכיר את הגורמים שבכוחם לאפשר או לסכן התפתחות תקינה.

    3. לדעת מהן שיטות המחקר המקובלות בתחום הפסיכולוגיה התפתחותית.

    4. לפתח חשיבה ביקורתית ביחס למקורות מידע מדעיים ואחרים.

    5. לנתח את מקומם של ההורים בטיפול בילדים.

     

  • הורות והמשפחה כסביבה תומכת בילד עם צרכים מיוחדים

    התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A | שנה א’ | חובה
    קוד הקורס: 103330041
    סמסטר א' , שנה א’
    יום ושעה: חמישי ,
    נקודות זכות: 2

    מטרת הקורס היא העמקת הידע בתחום הורות, משפחה, קבלת ילד עם צרכים מיוחדים, שילובו וההורים שלו בתוכנית טיפול מותאמת לצרכי הילד.

    בקורס יידונו התהליכים הרגשיים כהכנה לקבלת תפקידי ההורות, התפקיד הקריטי של ההורים בשנת החיים הראשונה, תפקידי ההורים בפיתוח סביבה אופטימלית לגדילת הילד והתפתחותו, תפקידי ההורים במעגל חיי הילד בילדות, בהתבגרות ובבגרות, קבלת ילד עם צרכים מיוחדים, מה הם השירותים הקיימים עבור ילדים אלו וכיצד לצרוך אותם. כן תודגש החשיבות של עבודה טיפולית עם ההורים (הדרכת הורים) כחלק מהטיפול בילד.

     

  • גדילה והתפתחות במעגל החיים עם דגש על גיל הילדות

    התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A | שנה א’ | חובה
    קוד הקורס: 103330021
    סמסטר ב' , שנה א’
    יום ושעה: חמישי ,
    נקודות זכות: 2

    מטרות הקורס הן לתאר את שלבי הגדילה וההתפתחות במעגל החיים. יידונו העקרונות של תהליכי הגדילה וההתפתחות מהלידה עד לזקנה תוך שימת דגש על השינויים הנוירולוגיים והתפקודיים באיברים וברקמות השונות במעגל החיים. במפגשים האחרונים של הקורס יוצגו על ידי הסטודנטים מקרים של עיכוב התפתחותי מהפרקטיקה הטיפולית שלהם ותנותחנה הגורמים האפשריים לבעיות התפתחותיות אלו דרכי האבחון והטיפול ודרכי מניעה אפשריות. כול מקרה יוצג וינותח על ידי קבוצה של 2-4 סטודנטים, בהתאם למספר הסטודנטים בקבוצה. 

    ההרצאות תכלולנה נושאים הקשורים בהתפתחות המוח במהלך ההיריון ואחרי הלידה כתהליך רציף הכולל תקופות גדילה והתפתחות מוגברים, הגורמים העלולים לשנות את ההתפתחות התקינה מבחינה נוירולוגית והתנהגותית וכן את ההתפתחות התפקודית של האיברים השונים בשנות בילדות, בהתבגרות, בבגרות ובזקנה. יידונו גם השירותים הרפואיים והשיקומיים הקיימים לילדים עם קשיי התפתחות לפי חוק בריאות ממלכתי..

    בתום הקורס מצופה מהסטודנט להבין את השינויים התפקודיים במהלך ההתפתחות ובמיוחד את ההשפעה המרכזית של מערכת העצבים המתפתחת על תהלכי ההתפתחות, וכיצד לקשור בין תהליכים אלו להפרעות התפתחותיות שכיחות.

    עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:

    1. להכיר את התהליכים הפיזיולוגיים והביולוגיים האחראיים על הגדילה וההתפתחות ואת הגורמים המשפיעים עליהם
    2. להכיר את התהליכים הקשורים בהתפתחות הנוירולוגית עם הגיל ואת הגורמים המשפיעים עליהם
    3. להבין את האינטראקציה בין גורמים גנטיים וסביבתיים המשפיעים על הגדילה וההתפתחות
    4. להיחשף לספרות רלבנטית

     

  • סמינר מחקר בהתפתחות הילד: מחקרים רב מקצועיים

    התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A | שנה א’ | חובה
    קוד הקורס: 103330081
    סמסטר ב' , שנה א’
    יום ושעה: חמישי ,
    נקודות זכות: 3

    מטרת הסמינר היא ללמד את הסטודנט לקרוא באופן בקורתי מאמרים מקצועיים ובעקר מאמרים רב מקצועיים בתחומי התפתחות הילד עם דגש על גיל טרום בית ספר. כל סטודנט יצטרך לנתח בפני הכתה שני מאמרים שהוא קרא בנושא מסוים. בחירת הנושא הנה באחריות הסטודנט ובאשור האחראי על הקורס. בנוסף יצטרך כול סטודנט לכתוב עבודה סמינריונית על נושא התפתחותי שהוא מציע (באישור מדריך) או מתוך רשימה. בעבודה הכתובה על הסטודנט לסקור 10-8 מאמרים המתארים את נושא הסמינר, שיטות המחקר בהם השתמשו, המסקנות העיקריות מהמחקר ואלו שאלות נשארו פתוחות למחקרים עתידיים.

    עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:

    1. להבין לעומק סוגיות קשורות במחקר רב מקצועי בהתפתחות הילד

    2. להבין לעומק מבנה המאמר הרב מקצועי, ואת חלקיו, שיטה, ממצאים ודיון.

    3. תרגול הצגת מאמר בתוך הכיתה, תמצית למאמר ולהציג דילמות.

    4. לפתח יכולת קריאה ביקורתית למאמר רב מקצועי בתחום

    5. להבין את התרומה של כול אחד מהמקצועות השונים במחקר על התפתחות הילד.

    6. היכולת לתת משוב בונה על הצגות של העמיתים שלהם בכיתה.

    7. הסטודנט ילמד לנתח 2-3 מאמרים בנושא מוגדר בהתפתחות הילד, יציג את החומר בכתה וגם יכתוב על כך עבודה סמינריונית

     

  • שיטות מחקר כמותני

    התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A | שנה א’ | חובה
    קוד הקורס: 103330071
    שם המרצה: פרופ' אבי בסר
    סמסטר ב' , שנה א’
    יום ושעה: חמישי ,
    נקודות זכות: 2

    מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים ידע הרלבנטי להבנה של מחקרים בספרות המקצועית. הסטודנטים ילמדו בקורס כיצד להבין, לבקר ולהעריך מחקרים שנערכו בשיטות כמותניות כמו גם לרכוש קריאה ביקורתית של סקירות שיטתיות (meta-analysis). יוצגו בפני הסטודנטים מערכי מחקר מתאמיים, עקרונות הניתוח הרב-משתני, עקרונות הרגרסיה ושימושיה וזאת בכדי להקנות לסטודנטים הזדמנות לרכוש מיומנויות מתודולוגיות הנחוצות לתכנון ולביצוע מחקר עצמאי. בעיקר יכירו הסטודנטים סוגים שונים של מערכי מחקר ומכניזמים של הסבר קשר בין משתנים במחקר.

    הדגש בשיעורים יהיה על ניתוח נכון של נתונים והבנת משמעות הממצאים המתקבלים וכתיבת דוח כנדרש. הקורס מלווה במצגות ובאתר מודל.

    עם סיום הקורס בהצלחה הסטודנט:

    1. יכיר מערכים מחקריים

    2. יעריך באופן ביקורתי מערכים מחקריים שונים

    3. ידע לזהות מכניזם של קשרים והשפעות בין משתנים

    4. יכיר שיטות להערכת מכניזמים של הסבר הקשרים שבין משתנים

    5. ירכוש יכולת להשוואה בין מערכים והתאמתם לצורכי המחקר והשאלות

    6. ירכוש מיומנות של קריאה ביקורתית של מחקר

    סילבוס

  • פסיכולוגיה התפתחותית גיל בית הספר וההתבגרות

    התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A | שנה א’ | חובה
    קוד הקורס: 103330101
    סמסטר ב' , שנה א’
    יום ושעה: חמישי ,
    נקודות זכות: 2

    מטרת הקורס היא לתאר את התהליכים המרכזיים בהתפתחות הרגשית- חברתית, הקוגניטיבית  וההתנהגותית, תוך התמקדות בגילאי בית הספר היסודי ובהתבגרות המוקדמת. נתייחס לאופן בו מתגבשת זהות האדם ומתגבשים ערכיו.

     

    לאחר השלמת תהליך הלמידה הסטודנטים יכירו תיאוריות התפתחותיות שעוסקות בגילאי בית הספר היסודי והתיכון, תוך נגיעה במעגל החיים ובגיל הזקנה. הסטודנטים יכירו תיאוריות העוסקות בזהות האדם ובערכיו.

     

    עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:

    1. להבין את התפתחות הילד והנער לאורכה – מבחינת רצף ההתפתחות ולרוחבה – מבחינת התיאוריות השונות על שלבי ההתפתחות.
    2. להכיר את הגורמים שבכוחם לאפשר או לסכן התפתחות תקינה.
    3. לדעת מהן שיטות המחקר המקובלות בתחום הפסיכולוגיה התפתחותית
    4. לפתח חשיבה ביקורתית ביחס למקורות מידע מדעיים ואחרים

     

  • קשיי שפה בילדים מסביבות לשוניות מגוונות- זיהוי וטיפול-בחירה

    התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A | בחירה
    קוד הקורס: 103330355
    סמסטר א' ,
    יום ושעה: חמישי ,
    נקודות זכות: 2

    קיימת חשיבות גדולה בהכרות של אנשי הצוות הרב תחומי עם הרקע התרבותי והשפתי הייחודי של כל משפחה שמגיעה עם ילדה לאבחון ולטיפול. במסגרת הקורס תעשה הכרות עם מאפייני ההתפתחות השפתית של ילדים מרקע דו-לשוני ועם האמצעים המאפשרים להתמודד עם האתגר הגדול להבחין בין התפתחות דו לשונית טיפוסית ללקויה. במסגרת הקורס יוצגו דילמות לגבי הטיפול בילד הדו-לשוני, ותעשה הכרות עם אפשרויות טיפול שונות בשלבי ההתפתחות השונים- מגישה ישירה של טיפול בכל אחת מהשפות או תוך שילוב ביניהן, עד גישה עקיפה המתמקדת בהדרכה לסביבה המשפחתית והחינוכית. דגש יושם על קשיי שפה של ילדים ממגוון אטיולוגיות ועל דרכי העבודה של הצוות הרב-תחומי איתם.

  • התפתחות הפרגמטיקה והשיח בקרב ילדים - בחירה

    התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים M.A | בחירה
    קוד הקורס: 103330345
    שם המתרגל: שרי בני נוקד
    סמסטר א' וב' ,
    יום ושעה: חמישי ,
    נקודות זכות: 2

    קורס בחירה מקוון

    הקורס מציג את עיקר ההתפתחות של היכולות הפרגמטיות והתקשורתיות בקרב ילדים עם התפתחות טיפוסית: כישורי השיחה והשיח, פעולות דיבור, חילופי תורות והחזקת תור, שיתוף פעולה, והתפתחות השיח המורחב. נתמקד במאפיינים ובתפקידים המרכזיים של השיח המורחב בכלל (הסבר, תיאור, טיעון) – והסיפורי בפרט. נציג איך ילדים לומדים להשתמש בשפה על מנת ליצור רצפי שיח מקושרים היטב, ולהתרחק מן העולם המהוקשר והמיידי אל עולמות מרוחקים ומופשטים. נחקור את העקרון הארגוני והמבני של שיח קוהרנטי, את קשרי הזמן והסיבתיות בין האירועים, ואת הדרכים בהן הילדים מבנים את הזהות העצמית, החברתית והתרבותית שלהם. נדגים את התיאוריה על ידי דוגמאות רבות מתוך סיפורים המופקים על ידי ילדים בעלי התפתחות טיפוסית ולא טיפוסית בהקשרים טבעיים ומובנים, נסיק מסקנות התפתחותיות בתחומי השפה והקוגניציה של הילדים ונציע דרכים לעודד את ההתנסות של ילדים בהפקת שיח בכלל וסיפורי בפרט כדרך להעצמה אישית ולפיתוח של שפה ותקשורת תקינה ומשמעותית.

    סילבוס