תערוכה של גלית שבו ויונתן ונטורה בשבוע העיצוב 2024

22/09/2024 | פרופ' יונתן ונטורה , גלית שבו | עיצוב תעשייתי מכליל, החוג ע"ש דן לעיצוב יצירתי למין האנושי

במסגרת שבוע העיצוב ירושלים,  מוצג פרויקט של גלית שבו, יונתן ונטורה, ניל ננר ואביחי מזרחי.

על התערוכה:

להשאיר מאחור, שבוע העיצוב, בית הנסן, 2024

אוצרות ועיצוב: אביחי מזרחי, גלית שבו, יונתן ונטורה וניל ננר 

אולי נח הסכים לברוח מהר מדי? בתערוכה "להשאיר מאחור“ בחרנו לייצג  את התחושות והרגשות שאנו חווים בתקופה זו. היא מבוססת על סדרה של שש עבודות וטקסט שערוך לספר הבוחן את תפקידם של מעצבים ואת הגישה שעליה מבוססת התערוכה. העבודות מדגישות את טווח הביניים, זה שבין מרחב הבחירה- הספקולציה למרחב הבריחה- ההחלטה.

האובייקטים מתרגמים את הקריאה לשוב לנקודות הבחירה ולהימנע מהחלטה חפוזה, לכדי חומר ודימוי. המציאות בה אנו חיים, של ציפייה מתמדת לאסון עם אפשרויות בריחה מוגבלות מיוצגת בפרויקט על ידי ארכיטיפים ביתיים וימיים, במספר מצבי ביניים.

למשל, האובייקט ״קורת רוח״ עשוי מקורת עץ המשמשת לבניית סירות ומשוטים בתהליך הפיכתה לקאנו. האובייקט אולי יצוף, אבל הוא חסר מאפיינים צורניים ברורים של סירה. הוא תקוע בלימבו של תהליך הייצור, בין חומר לתוצר.

באובייקט "גאות ושפל", התכה של בית לסירה מעלה את נושא הבריחה, את החיבור בין מציאות ודמיון, אל תפיסות רגשיות ופיזיות של עליית הגג והגג עצמו במצבי חירום. האם סירת מילוט היא משהו שצריך להציב על הגג למקרה של הצפה? האם לעלות על כלי תחבורה ולברוח או להישאר בבית? האם הבית מספק מקלט במציאות המורכבת בה אנו חיים?

קטע הוידאו "נמל מבטחים", ובו נראים גושי הבטון מהם מרכיבים שוברי גלים צפים ונסחפים, מערער את תחושת הבטחון שאנחנו אכן בחוף מבטחים. האם הצופה נסחף בים או מביט בבטחה מהחוף? האם העוגן עדיין מחזיק? 

האובייקט ״ מעגל סגור״ המבוסס על סולם המילוט, שנמצא בדרך כלל במקלטים ויציאות חירום מוצב במעגל ומצביע על חוסר היכולת לחזות את העתיד, ולהחליט מה לעשות.

האופציה להישאר במרחב הביניים הפוטנציאלי, מאפשרת לנו לחשוב על האפשרויות ולדמיין עתיד אפשרי נוסף. 


שמות המוצגים, חומרים:

נמל מבטחים- וידאו

גאות ושפל- בית וסירה על הגג, פח פלדה.

שדרה- סירה בוק מלא, חתכים בצורת בית ,אם די אף.

מעגל סגור- כיפופי פלדה.

קורת רוח- עץ בוק

טנטטיבי- פח פלדה.

 

צילום: שחר פליישמן 

הפקה: יפתח צדפי