כמה מילים על למידה

21/05/2015 ד"ר רנית גבריאלי

כיועצת מרכז התמיכה אני עובדת רבות עם סטודנטים בעלי לקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז. בשנים האחרונות מגיעים אלינו למרכז התמיכה ולסדנאות סטודנטים החווים קשיים שונים בלימודים, ללא אבחון רשמי. חשוב להדגיש כי לא כל קושי בלמידה מצביע על לקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז. מעבר לכך, לעיתים קרובות, בין אם יש לקות מאובחנת ובין אם אין, ניתן להיעזר בכלים שונים כדי לקדם תהליכי הלמידה ולשפר את ההישגים.

תהליך למידה מדבר על שינוי, המתרחש בשלבים. מושג הלמידה כולל ונקשר לתהליכים ומושגים נוספים. במאמר זה בחרתי להתמקד ב- 3 תהליכים הנקשרים ללמידה, ניתן להתייחס אליהם כתהליכים המתרחשים על ציר הזמן, אך התנועה היא לא חד כיוונית, קיים קשר והיזון חוזר בין התהליכים הללו.

סטודנטית במכללה

ארגון

תהליך הלמידה מתחיל מארגון – הארגון נעשה ברמות שונות.
ארגון סביבת הלמידה: מציאת מקום מיוחד ללמידה, הסביבה צריכה להיות נוחה מבחינת תאורה, נוחות הישיבה וכדומה. בנוסף היא צריכה להיות נטולת מסיחים (טלוויזיה/ אינטרנט/ חברים).
ארגון החומר: ארגון כתוב ומסודר של הכללים, חוקים, נוסחאות ודוגמאות. רצוי להכין על כל הרצאה סיכום בו יופיעו הרעיונות המרכזיים בכל שיעור, מומלץ להיעזר במצגות של המרצה. חשוב לשמור את כל התרגילים/ מבחנים ועבודות שהוגשו במהלך הסמסטר (כדי שניתן יהיה להיעזר בהם בהכנה למבחן).
ארגון זמן: תכנון על של לוח הזמנים תוך התייחסות לצרכים לימודיים ולא לימודיים. חשוב לתכנן את הזמן כך, שהשעות בהן אני בשיא הריכוז יהיו שמורות ללמידה. בארגון זמן חייבת להיות התייחסות לסדרי עדיפויות.
ארגון הידע: זהו השילוב בין ארגון ללמידה פעילה (המושג הבא) . הכוונה לייצוג חזותי של הידע שלמדתי. ניתן לעשות זאת על ידי יצירת דף נוסחאות, דף מושגים, טבלאות וכדומה. בארגון חומר יש צורך בחשיבת-על, זאת בכדי למצוא את הדרך המתאימה ביותר לארגן את החומר במטרה להבין אותו ולזכור אותו.

למידה פעילה

התהליך השני מכונה למידה פעילה. למידה פעילה כרוכה בעיבוד מנטאלי של החומר הנלמד. כלומר, ככל שהמוח "ילעס" את החומר על ידי פעולות מנטאליות, ככה יהיה קל יותר לזכור ולהבין את החומר. למידה המכוונת להבנה מעמיקה מחייבת עשיית פעולה מחשבתית מעבר לרק "לקרוא/לעבור" על חומרי הלמידה. הדרך הטובה ביותר ללמוד היא חיפוש פעיל ויוזם. הכוונה היא לביצוע פעולות חשיבה במהלך הלמידה עצמה. לדוגמא: בזמן קריאה לשאול את עצמי שאלות המוודאות הבנה וחשיבה. למידה פעילה יכולה להיעשות בדרכים מגוונות, הכנת סיכום, הבלטת החשוב, שאילת שאלות, מיפוי החומר ועוד. למידה פעילה במהלך ההרצאה עצמה מחייבת את הסטודנט להגיע מוכן להרצאה. מעבר על הסילבוס, קריאת השיעור הקודם, רפרוף על המצגת –יכולים לתרום להבנת המסגרת וההקשר של השיעור הנוכחי.

בקרה

התהליך השלישי החיוני ללמידה הנו בקרה, תהליכי הבקרה צריכים להיות מופעלים במהלך הלמידה שוטפת. בקרה היא יכולת מתפתחת , הנקשרת למושגים כמו פיתוח מודעות ולקיחת אחריות. אפשרות אחת היא קבלת משוב מהסביבה, למשל הגשת תרגיל לבדיקה, הבנת הטעויות שלי במבחן, קריאת ההערות שנכתבו על גבי המבחן (ניתן גם לבקש לשבת עם המרצה ). הרציונל הוא ללמוד מהטעויות שלי.
אפשרות אחרת היא פיתוח משוב עצמי, ניתן לפתח יכולת זו על ידי שאילת שאלות תוך כדי תרגול, הבנת השלבים וחיפוש פתרונות שונים. בנוסף ניתן לפתח יכולת משוב עצמי על ידי התבוננות. התבוננות על הצלחות שלי בעבר- "מה עשיתי שאפשר את ההצלחה?", והתבוננות קדימה, "איך אני יכול להגיע לתוצאה הרצויה?"

לסיכום, למידה כוללת מספר תהליכים הקשורים ומזינים זה את זה : ארגון, למידה פעילה ובקרה. אתם מוזמנים ללמוד יותר על הנושאים הללו בסדנאות המועברות במכללה במהלך השנה.