פזילה (strabismus, crossed eyes)

24/07/2016 ד"ר רחל איכלר - מרון

פזילה, הוא מצב בו שתי העיניים לא מסתכלות לאותו מקום באותו זמן. זה קורה בדרך כלל באנשים עם בעיות בשרירי עיניים או עם רוחק ראיה (היפרופיה) גבוה לא מתוקן.

יש שישה שרירים לכל עין, המעוצבבים ע"י המוח, ומאפשרים לעין תזוזה בכל הכיוונים. בדרך כלל, העיניים עבודות ביחד ושתיהן מביטות לאותה נקודה, לאותו מקום. כאשר יש בעיות בשליטה על שרירי העין, העין עלולה לסטות פנימה (esotropia), החוצה (exotropia), למעלה (hypertropia) או למטה (hypotropia) ואז כל עין למעשה, מכוונת למקום אחר ונוצרת פזילה. סטיית העין עלולה להתרחש כל הזמן או בחלק מהזמן, לדוגמא כאשר האדם עייף, חולה, או מתאמץ (לדוגמא קורא הרבה). אם יש פזילה אדם יכול לראות כפול, כיוון שכל עין מכוונת למקום אחר, או יכול לראות כרגיל, לאחר שהמח שלו מדכא את המידע שהוא מקבל מעין אחת, ולמעשה הראייה מתבצעת דרך עין אחת בלבד. זה יכול לגרום לראייה ירודה בעין המדוכאת, הפוזלת, כיוון שהמח לא "מתשמש" בה, והיא הופכת לעצלה (עין עצלה, עין אמבליופית).

אם כן, ראיה דו עינית תקינה (של שתי העיניים ביחד) חשובה בכדי להימנע מלראות כפול, עבור תפיסת עומק טובה, וכדי למנוע ההתפתחות של ראייה ירודה בעין שפוזלת. פזילה מתפתחת בדרך כלל אצל תינוקות וילדים צעירים וחשוב לאתרה כמה שיותר מוקדם ע"י רופא עיניים ואופטומטריסט, בכדי למנוע מצב של דיכוי עין ועין עצלה.

בדיקות עיניים במרפאות המכללה

מה גורם לפזילה?

פזילה יכולה להיגרם על ידי בעיות עם שרירי העיניים, העצבים המעבירים מידע אל השרירים, או במרכז הבקרה במוח שמנתב תנועות עיניים. פזילה גם יכולה להתפתח עקב מצבים בריאותיים כלליים אחרים (כגון שריר מנותק מאירוע מוחי) או טראומה לעיניים.

גורמי סיכון לפיתוח פזילה כוללים:

  • היסטוריה משפחתית- אנשים עם הורים או אחים שיש להם פזילה נוטים יותר לפתח פזילה. 
  • בעיה ריפרקטיבית- אנשים שיש להם כמות משמעותית של רוחק ראיה לא מתוקן (היפרופיה) עלולים לפתח פזילה בגלל המאמץ הנוסף שהם חייבים לעשות כדי לשמור על חפצים ברורים. 
  • מצבים רפואיים- לאנשים הסובלים ממצבים כמו תסמונת דאון שיתוק מוחין ופגות. גם אילו שסבלו מפציעה, שבץ או פגעית ראש נמצאים בסיכון גבוה לפתח פזילה.

כיצד מאבחנים פזילה?

רופא עיניים ואופטומטריסט יכולים לאבחן פזילה באמצעות בדיקת עיניים מקיפה.

בדיקה עבור פזילה, עם דגש מיוחד על תנועות ומיקוד העיניים עשוייה לכלול:

  • היסטוריה חולה- המטופל או הורי המטופל ידווחו על כל סימפטומים הנוכחיים שקשורים לתפקוד של הראיה הדו עינית כולל דיווח על בעיות בבריאות ותרופות שנלקחות ועלולות להשפיע על הראייה.
  • חדות ראייה- תיבדק באופן מדוייק על מנת לבחון את המצב הרפרקטיבי של כל עין (קוצר ראייה, רוחק ראייה או צילינדר). 
  • בדיקת מיזוג ומיקוד של העיניים- יש צורך להעריך את תנועות העיניים, בדיקת ראיית עומק, בדיקת תנועות עיניים, ואיך העיניים עובדות ביחד ומתמקדות על מטרה במרחקים שונים. תוצאות לא תקינות בבדיקות אילו יכולים להבחין בעיית פזילה.
  • בחינת בריאות העין- כדי לשלול מחלת עיניים או פתולוגיה אחרת שעשוייה להוות גורם לפזילה.

כיצד מטפלים בפזילה?

זיהוי וטיפול מוקדם של פזילה מאפשר לעתים קרובות פרוגנוזה טובה (סיכוי טוב להצלחת הטיפול).

יש מספר אפשרויות טיפול כדי לשפר פזילה שכוללים:

  • משקפיים או עדשות מגע- זה עשוי להיות הטיפול היחיד הנדרש עבור חלק מהחולים. 
  • עדשות פריזמה- יש עדשות מיוחדות עם כוח פריזמתי שמסיט את האור לכיוון מסויים ובכך מאפשר לשתי העיניים להביט לאותה נקודה ומאפשר ראייה אחידה ולא כפולה. 
  • תראפיה ויזואלית (תרגילי עיניים)- ניתן לבצע תוכנית מובנית של תרגילי עיניים על מנת לשפר את תנועות העיניים, תיאום בין העיניים ומיקוד העיניים. 
  • ניתוח בשרירי העיניים- ניתוח מתרחש בדרך כלל כשהפזילה מאוד גדולה. הניתוח יכול לשנות את אורך או מיקום השרירים סביב העין ו"ליישר" את מנח העין הפוזלת.

מקורות

https://www.aoa.org/healthy-eyes/eye-and-vision-conditions/strabismus?sso=y

https://nei.nih.gov/health/amblyopia/amblyopia_guide