מתעניינים בלימודי תקשורת חזותית? B.A בתקשורת צילומית ייקח אתכם רחוק יותר

13/07/2022 | תקשורת צילומית

המדיה החזותית היא תחום רחב ועמוק המתאפיין בשימוש באייקונים, תוכנות תלת מימד, עריכה ואפקטים, מצלמות, מציאות מדומה, הדמיה, במטרה לתווך מסרים אל הציבור בצורה מתוחכמת, יצירתית ויעילה. התפתחותו של הענף קשורה בקשר הדוק בהתקדמויות הטכנולוגיות של התקופה שכן הוא רותם את אותן טכנולוגיות לצורך עיצוב דעת קהל ויצירת מרחב המאפשר שינוי חברתי אמיתי.

ענף המדיה החזותית חווה פריחה בשנים האחרונות והופך לאחד מאפיקי הקריירה המבוקשים ביותר. אי לכך, קמו יותר ויותר פלטפורמות ללימוד התחום, בניהן לימודי תקשורת חזותית במוסדות לימוד רבים בארץ במטרה להקנות את הידע הנחוץ להשתלבות בתעשייה. בין כל הקורסים ותוכניות הלימוד הייעודיות בולטת תוכנית יחידה מסוגה בארץ – תוכנית לימודי תקשורת צילומית במכללה האקדמית הדסה, שביכולתה להזניק קריירה משגשגת בתעשיות ההייטק, הפרסום, והתקשורת.

לימודי תקשורת חזותית או לימודי תקשורת צילומית?

תוכנית לימודי תואר ראשון בתקשורת חזותית ותוכנית לימודי תואר ראשון במכללה האקדמית הדסה - שתיהן מספקות אמצעים להשתלבות יעילה בתעשייה, אך כאשר רוצים לבחון איזו תוכנית מבין השתיים היא אפקטיבית יותר לבניית עתיד מקצועי, יש להתבונן על היקף הלימודים, התכנים המועברים בכל אחת מהן, המיומנויות, שיטות העבודה והכלים שרוכשים במהלכן, והזדמנויות התעסוקה שכל אחת מהתוכניות מקנה לבוגריה. אנשים רבים המתעניינים בעולמות המדיה החזותית, והעיצוב הגרפי בפרט, יכולים במידה רבה להתברג בלימודי תקשורת חזותית באחד ממוסדות הלימוד השונים. 

שם הם ילמדו בפרק זמן של 4 שנים לרוב כיצד לחדד את הכישורים הקיימים ולרכוש כלים נוספים להשתלבות בתעשייה זו - הם יתנסו במהלך לימודיהם בעבודה עם כלים המשמשים את המעצב הגרפי בשגרת עבודתו השוטפת, ובראשם תוכנות מחשב כמו אילוסטרייטור, פוטושופ, אינדיזיין, מיוז ואפטר אפקט. לצד זה הם ירכשו ידע תיאורטי, מיומנויות וטכניקות באומנות, איור, פרסום ומיתוג, ויעסקו בפורמטים ופלטפורמות עבודה שונות – דיגטליות ומוחשיות. לימודי תקשורת חזותית בבסיסם מכוונים להכשרת מעצבים גרפיים.

לעומת זאת, תואר ראשון בתקשורת צילומית מטעם המכללה האקדמית הדסה, הוא רחב יותר. זה מסלול לימודים יחיד מסוגו בארץ, אין לו מקבילים בשום מוסד לימודים אחר, אורכו 4 שנים ובמהלכן רוכשים ניסיון וידע נרחב בקורסי לימוד כגון מבוא לעיצוב תקשורת חזותית, תולדות האומנות, עיצוב גרפי, יישומי אינטרנט, אפטר אפקט, עיצוב במרחב הציבורי והמסך - החיוניים להשתלבות בשוק העבודה כמעצבים גרפיים מקצועיים ואיכותיים, אך זהו רק חלק אחד מתוך מכלול, תחנה אחת מיני רבות במסע. 

הסטודנטים והסטודנטיות שלנו נהנים מלימודים רב תחומיים, רב גוניים שמטרתם להכין אותם לשוק עבודה משתנה ודינמי. על כן הם המשלבים אלמנטים מהתחומים הבאים:

  • תקשורת המונים
  • תקשורת אינטראקטיבית ויישומי אינטרנט
  • קולנוע
  • הדמיה
  • ניו מדיה
  • אנימציה
  • צילום סטילס

בהתאם לכך, הם מתמקדים בקורסים הנלמדים בין היתר בבית ספר לצילום, בלימודי תקשורת חזותית או בתואר לעיצוב, כגון: תלת מימד, AR, VR, כתיבה תסריטאית, וידאו ארט, פיתוח אפליקציות. תוך השמת דגש מיוחד על תכנים עדכניים, רלוונטיים למציאות העכשווית, שימוש בטכנולוגיות, מיומנויות וכלים חדשניים המשמשים את התעשייה - מה שמקנה לבוגרים שלנו יתרון מהותי כשהם יוצאים לשוק העבודה בסיום תקופת לימודיהם. 

בתואר ראשון בתקשורת צילומית, כל סטודנט מפתח שפה מקצועית משלו

הסטודנטים והסטודנטיות שלנו מקבלים הכשרה היקפית בתחומי המדיה החזותית לסוגיה, לא רק כדי לאפשר להם לשכלל ולהרחיב את ארגז הכלים שאיתו הם יוצאים לשוק העבודה, אלא גם כדי לעזור להם לפתח שפה צילומית ייחודית משלהם. יצירת בסיס יציב, איכותי ומגוון מעשיר את עולמות התוכן, מגדיל את מאגר מקורות ההשראה ומאפשר יצירת שילובים מקוריים ומעניינים בין תחומים שונים במטרה להפיק תוצרים חזותיים מרשימים ומיוחדים.

מה גם, אצלנו במכללה מכלול התרגילים והפרוייקטים המעשיים מתבצעים עם הציוד החדשני ביותר, כאשר אופי העבודה והשלבים מתקיימים במתכונת זהה לתעשייה - כך הסטודנטים והסטודנטיות שלנו מתרגלים, מתמקצעים, ומפתחים את שיטות העבודה הנוחות ביותר עבורם, אלו שבאמצעותם יפיקו את עבודות הגמר היצירתיות והאיכותיות ביותר ויגיעו לקריירה אליה שואפים. 

לימודי תקשורת חזותית מתמקדים בתחום אחד והתעשייה צמאה לאנשים בעלי מיומנויות רב תחומיות

לימודי תקשורת חזותית אכן מאפשרים למצוא עבודה כעצמאי או שכיר בעיצוב אתרים, עיצוב אריזות מוצרים או עיצוב לוגואים ואלמנטים בפרסומות לערוצי המדיה לסוגיהם, אך מאחר ומדובר בתואר ממוקד, שמכשיר לעיסוק בענף ספציפי, מנעד האפשרויות הוא נקודתי לאותו תחום אף הוא – עיצוב גרפי. מדובר במקצוע שהוא אכן מבוקש אך שוק העבודה של היום הוא דינמי, משתנה כהרף עין ולכן דורש גמישות ויכולת הסתגלות מהירה. על מנת לפתח את 2 התכונות הללו ולהגדיל את מעגל אפשרויות התעסוקה, יש להחזיק בארגז כלים מגוון ככל האפשר.  

עם תקשורת צילומית לעומת זאת, ההכשרה היא ורסטילית. במשך 4 שנות הלימודים במסלול אנו מטפחים יוצרים מוכשרים, בעלי ראייה רחבה, חשיבה שיווקית ורגישות חברתית שמפגינים כישורים וניסיון שאיתו יכולים לפתוח אינספור דלתות תעסוקה בתחומי התקשורת, הפרסום וכמובן ההייטק - הם יוכלו להשתלב בחברות גיימינג, חברות סטארטאפ, ותאגידים בינלאומיים, לאייש בהם תפקידים יוקרתיים ומאתגרים. יתר על כן, הם יוכלו להמשיך ללימודים מתקדמים יותר במוסדות שונים בארץ ובעולם. 

שאלות ותשובות בנושא לימודי תקשורת צילומית

1. האם ישנם מסלולי התמחות ספציפיים בתואר בתקשורת צילומית?

לסטודנטים שלנו ניתנת אפשרות הבחירה להתמחות באחד מבין 2 ענפים מרכזיים בתעשייה:

  • מסלול התמחות בפרסום - במסלול זה הסטודנטים לומדים את תהליכי העבודה בתעשיית הפרסום, מתנסים בפלטפורמות דיגיטליות שונות ועדכניות ובעבודה מול לקוחות. כמו כן הם בוחרים בין 2 תתי התמחויות - צילום קולנירי וצילום אופנה.
  • מסלול התמחות תיעודי (דוקומנטרי) - עיסוק בנושאים חברתיים, כלכליים, פוליטיים תרבותיים ואישיים בראי מצלמת הוידאו ומצלמת הסטילס. הקניית שיטות עבודה, היכרות עם השלבים והתהליכים השונים בעשייה הדוקומנטרית.

כל אחד ממסלולי ההתמחות בחוג זה, כולל סדרת קורסים, פרויקטים, תתי התמחויות ייחודיות בתחום, שיתופי פעולה והזדמנויות תעסוקה מרתקות.

2. מה כוללת תוכנית הסטאז' במסלול תקשורת צילומית?

המכללה האקדמית הדסה מציעה תוכנית התמחות ייחודית בהיקף 100 שעות שמאפשרת לסטודנטים לעשות את טבילת האש הראשונה בתעשייה. תוכנית זו יוצאת לפועל בשנה הרביעית והאחרונה ללימודים, במסגרתה הם בוחרים מקום עבודה בהתאם למסלול ההתמחות שלהם, אליו הם מגיעים אחת לשבוע במשך סמסטר שלם ומממשים את כל הידע והכלים שצברו בלימודים הלכה למעשה.

כך למשל הסטודנטים במסלול פרסום יוכלו להשתלב בסטודיו לצילום מסחרי, צילום אופנה, סטודיו לעיצוב אינטרנט בעוד שהסטודנטים במסלול דוקומנטרי יוכלו להתברג במשרדי הפקה, תאגיד כאן, מוסד תרבות, מוזיאון.   

3. כיצד מתבצע תהליך הכנת עבודת גמר בחוג זה?

עבודות גמר מתגבשות במהלך השנה הרביעית והאחרונה ללימודים, במהלכה הסטודנטים שלנו בוחרים נושא ואמצעי להבעתו בהתאם לטכניקות והאמצעים שהתנסו בהם במסלול ההכשרה שבחרו – זה יכול להיות סרט דוקומנטרי או עלילתי קצר, פורטרט, פרויקט אנימציה, הפקת אופנה או אפילו אפליקציה.

 את עבודות הגמר של הסטודנטים שלנו מלווה ועדה מקצועית, שבודקת את ההתקדמות של הסטודנטים לאורך תהליך העבודה. יחד עם זאת, למכללה האקדמית הדסה יש מסורת ותיקה – הצגת עבודות הגמר בתערוכה מיוחדת, כך שהסטודנטים קוצרים את פירות ההצלחה, נהנים מההזדמנות לצבור קהל לתוצריהם.

4. אילו תחומי ידע משיקים בין לימודי תקשורת חזותית ללימודי תקשורת צילומית ואם אני שואף להיות מעצב גרפי, האם זה בהכרח משנה היכן אלמד אותם?

ישנם תחומים, שיטות עבודה, ועקרונות שמשותפים לשני התחומים, כמו למשל העבודה עם תוכנות כמו פוטושופ ואפטר אפקט, יסודות מעולם האומנות, עיסוק בנושאים חברתיים ותרבותיים עכשוויים, ואפילו שימוש באלמנטים מתחום הפרסום והשיווק כמו אסטרטגיה שיווקית או חשיבה שיווקית.

אך ההבדל המהותי הוא בהיקף ההכשרה ואיכותה, אנחנו מעניקים לסטודנטים שלנו את האפשרות לטעום מכל עולמות המדיה החזותית, ומספקים להם את הכלים והאמצעים להפוך למעצבים גרפיים מן השורה אם ירצו בכך.

עם זאת, הלימודים הם רב תחומיים ועל כן מציגים הזדמנות להתפתח לכיווני קריירה שונים ומגוונים – כך הסטודנטים שלנו יכולים לתעל את הכלים והטכניקות בעיצוב גרפי, כמו גם רבים נוספים שהם רוכשים במהלך לימודיהם, לעיסוק בעולמות תוכן כמו הפקות קולנוע וטלוויזיה, הדמיה, אנימציה ותלת מימד ומעל לכל – הייטק וגיימינג – מהתעשיות המבוקשות והנוצצות ביותר.

תקשורת צילומית לומדים במכללת HAC