קורס צילום במסגרת תואר ראשון: פותח דלתות לענפים המבוקשים ביותר בתעשייה

23/06/2022 | תקשורת צילומית

מאז המצאתה אי שם במאה ה-19, הפכה המצלמה לכלי שמספר סיפור על אנשים, על תקופה, מציג נקודות מבט שונות על העולם שבו אנו חיים. הצלם הוא זה שמתקשר לנו את הדימוי המצולם באמצעות שליטה בפרמטרים כמו בחירת זווית הצילום, התאורה, גודל העדשה, האובייקט  המצולם יכול להיות אדם, פרח, חפץ, נוף.

הידע על עולם הצילום קיים בפורמטים רבים מקורס בודד ועד מסגרת אקדמית לתואר ראשון. אולם מהי האופציה המועדפת עבור אנשים הרוצים להתברג בתעשייה?   

מהי המטרה שלשמה הולכים לקורס צילום מקצועי?

לפני שעונים על השאלה מבין האופציות יכול לקדם יותר בפן המקצועי, חשוב להגדיר מהי המטרה שלשמה שוקלים להירשם לקורס צילום, או לחילופין, לתואר ראשון שמציע קורס או סדרת קורסים בצילום - האם זה כדי לטפח תחביב ישן, או כדי לרכוש מקצוע ממשי שאיתו אפשר להשתלב בתעשייה כצלם סטילס או וידאו שעובד על הפרויקטים השאפתניים ביותר בענף, וסולל את דרכו לתחומים מבוקשים כמו פרסום או הייטק.

כמו כן, מומלץ לבדוק מודעות דרושים בתחום העיסוק, כדי לראות את היקף הדרישה לקורס לעומת תואר ראשון - אילו דלתות תעסוקה כל אחד מהם פותח, ומה מצריך ספציפית המקצוע או הענף בו אתם מעוניינים להשתלב, כך תוכלו להבין טוב יותר מה יכול להתאים לכם, ומה עליכם לעשות כדי להגיע ליעד - תואר או קורס. 

קורס צילום מקצועי בודד מול תואר ראשון המכיל לימודי צילום

קורס צילום וגם תואר ראשון בתחום, שניהם יכולים להזניק אתכם לתעשייה, אך הם מספקים היקפי הכשרה שונים לחלוטין מעצם היקף הזמן והיקף עולם התוכן שלוקח להשלים כל אחד מהם. קורס צילום למתחילים, כמו גם קורס צילום למקדמים אכן מקנים כלים ומיומנויות בענף, אך זה נעשה בהתאם למסגרת הזמן הנתונה. אמנם יוצאים לתעשייה מהר יותר מאשר בתואר ראשון, תוך כמה חודשים עד שנה לכל היותר, אך עם ידע וכישורים מצומצמים יותר. 

תואר ראשון המכיל בתוכו לימודי צילום, מספק הכשרה רחבה  בת מספר שנים כך שיוצאים אל העולם עם ידע מעמיק ורחב יותר מאשר זה הנלמד בקורס היות ונדרש זמן רב יותר להקנות בסיס יציב ולרדת לרבדים העמוקים יותר של הענף - טכניקות, גישות, ז'אנרים הבניית שפה אישית וכו'. יתרון נוסף הוא, שבתואר הראשון ניתן לרכוש ניסיון מעשי בשטח כבר בתקופת הלימודים וכך לרקום קשרים, ללמוד את תהליכי העבודה, אופי העבודה, המגמות והפיתוחים בענף זה ממקור ראשון, ולהגיע לשוק עם יתרון ממשי. 

מה לומדים בתואר ראשון בתקשורת צילומית?

תואר ראשון בתקשורת צילומית של המכללה האקדמית הדסה אורך 4 שנים. במסגרת תקופה זו הסטודנטים לומדים את עולם הצילום לעומקו ולרוחבו - לומדים את תולדות הצילום והקולנוע הדוקומנטרי בכללותו, צילום ועיבוד וידאו וסטילס עומדים, מתרגלים טכניקות, נחשפים לטכנולוגיות עדכניות המשמשות כיום את התעשייה כמו למשל: צילום תלת מימד,   AR, VR.

הסטודנטים לומדים להכיר ולהשתמש בשפה הצילומית ולייצר שפה ייחודית שלהם. הם לומדים להכיר ז'אנרים שונים בצילום - וידאו ארט, צילום עיתונות, צילום מגזיני, צילום דוקומנטרי, צילום פרסומי (פורטרטים, אוכל, אופנה) וצילום מוזמן. הסטודנטים לומדים לעבוד עם מערכות מקצועיות בסביבות עבודה המדמות את התנאים בתעשייה - אולפן או סט צילומים. לצד ההתמחות בצילום סטילס ו-וידאו ניתנים כלים משמעותיים בסאונד, עריכה, הפקה, ניו מדיה, אנימציה ועיצוב גרפי המאפשרים להפיח חיים בדימוי המצולם. הסטודנטים מתרגלים עבודה בקבוצות, מנהיגות ויזמות במקביל לפיתוח שפה אישית מורכבת ויצירתית וסגנון אישי משלהם.

במסגרת הלימודים האקדמית ניתנת אפשרות להתמחות באחת מ-2 זירות מרכזיות בענף - מסלול התמחות בפרסום או מסלול התמחות תיעודי (דוקומנטרי) שכל אחד מהם טומן בחובו שורה של קורסים ופרויקטים ייחודיים. בabv שנה הרביעית במסגרת תוכנית ההתמחות  הייחודית ויוצאת הדופן שלנו, הסטודנטים בוחרים את הכיוון לעולם  שלהם, מטפחים אותו ומתמקצעים . הם יוצאים לסטאז' המקנה להם הבנת עומק בשוק העבודה והזדמנות ליישם בזמן אמת את כל הכלים והמיומנויות שרכשו בלימודיהם. 

כיווני תעסוקה עם תואר בתקשורת צילומית

בתום 4 שנים  יוצאים בוגרי מסלול תקשורת צילומית במכללה האקדמית הדסה לשוק העבודה עם ניסיון מעשי עשיר  ומקצועי במגוון עולמות צילום רלוונטיים לתעשייה, בנוסף לידע תיאורטי מרשים ומקיף בשלל תחומים של המדיה החזותית, דבר זה הופך אותם למועמדים  מובילים ונחשקים, בעלי יכולת להתברג בשלל ענפים בתעשייה:

  1. חברות הייטק, סטארט אפ וגיימינג – מומחים להדמיות  אמני תלת מימד, עורכי וידאו, או אנשי UX/UI וכמעצבים גרפיים לעולמות נרחבים ועשירים.
  2. להשתלב בעולמות המדיה - הטלויזיה הקולנוע רשתות התוכן והרשתות החברתיות צלמי סטילס או וידאו, במאים, עורכים, מפיקים, תסריטאים ועורכי תוכן, אפטריסטים, ופוסטפרודקשן.
  3. משמרי מורשת ותוכן חזותי בארכיונים מגוונים ומרכזי שימור חזותי.
  4. יצירת תכנים חזותיים לעיתונות מודפסת.
  5. יצירת תכנים חזותיים לעיתונות דיגיטלית.
  6. יצירת תוכן , כתיבת תוכן ותסריט הובלה והפקת פרויקטים חזותיים מורכבים ועוד.
  7. יוצרי תוכן פרסומי לענפים רבים כמו העולם הקולינארי ועולם האופנה.
  8. צלמים עצמאיים 

וכמובן אפשרות להשתלב בעולם האקדמי בלימודי המשך במוסדות בארץ ובעולם.

שאלות ותשובות בנושא תואר ראשון בתקשורת צילומית

1. מה ההבדל בין תואר ראשון בתקשורת צילומית לתואר ראשון בתקשורת חזותית?

תואר ראשון בתקשורת חזותית מכשיר סטודנטים וסטודנטיות להיות מעצבים גרפיים. בתוכנית לימודים זו מושם דגש רב על יסודות ועקרונות העיצוב (כמו למשל רישום וטופוגרפיה) ועבודה עם תוכנות שמעצבים משתמשים בהם בתעשייה כמו אילוסטרייטור ואינדיזיין.

לעומת זאת, הסטודנטים ללימודי תקשורת צילומית לוקחים חלק בתוכנית לימודים יחידה מסוגה בארץ ובמסגרתה מתעסקים במכלול התחומים החזותיים - העיצוב, הקולנוע הדוקומנטרי, עולם התלת מימד וההדמיה, צילום סטילס, ניו מדיה, אנימציה ועוד תוך שימת דגש על הכלים והטכנולוגיות העדכניות ביותר בשוק. באמצעות כלים אלה הם מטפחים ראייה חברתית תרבותית ויצירתית רחבה ומשתלבים בתעשייה במגוון זירות – הייטק , גיימיניג פרסום, עיתונות ושימור.

2. מהם תנאי הקבלה לתואר ראשון בתקשורת צילומית?

כדי להתקבל למסלול לימודי תקשורת צילומית על המועמדים להציג תעודת בגרות מלאה עם ציון חיובי באנגלית ברמה מינימלית של 4 יח''ל, לצד ציון פסיכומטרי או מבחן אמי''ר/אמירם. ניתן גם להגיע עם תעודת סיום מכינה.

בנוסף, המועמדים נפגשים לראיון עם וועדת החוג. מועמדים שלא דוברים עברית כשפת אם יידרשו לעבור מבחן עברית (יע''ל), ולהציג ציון 110 ומעלה על מנת להתקבל, ו-120 כדי לזכות בפטור מקורס עברית במהלך השנה הראשונה. לעומתם, מועמדים שמגיעים עם תואר ראשון קודם ייבחנו על פי תחום הלימוד והציונים בתואר.

רוצים להירשם לחוג אך לא עומדים בתנאים? המכללה האקדמית הדסה מציעה מכינה קדם אקדמית ייעודית, לפרטים נוספים היכנסו לכאן

3. מה היתרונות של החוג לתקשורת צילומית מול מוסדות דומים?

לחוג לתקשורת צילומית אין באמת מוסדות מקבילים. זהו חוג ייחודי המרכז אליו את כל עולמות התוכן החזותי הרלוונטים והמעודכנים ביותר. זהו חוג העובד בצמוד לתעשייה בשטח, חוג המחויב למעורבות ומעודכנות תמידית בו המרצים באים מעולם התעשייה ומובילים בה.

החוג מכשיר אתכם במלוא מובן המילה להיות אנשים בעלי חשיבה מולטידיסיפלינארית- כאלה המסוגלים לייצר תוצר שלם בשליטה מירבית בפרמטרים נרחבים.להבין את שרשרת הפעולה ותהליכי העבודה הנרחבים. להבין את הפסיכולוגיה של צרכן שממול ולמקסם את הצרכים של מזמין העבודה.

מפתח אתכם להיות יזמים אך גם כאלה היודעים לעבוד בצוות, להיות מחוייבים לאיכות התרבות שעולם היצירה הזה מקנה בהשפעה על קהלים נרחבים. החוג שלנו יוצר קהילה לומדת בעלת זיקה ומחוייבות האחד לשני. החוג מאפשר תהליכי הוראה חדשניים המעודדים לחשיבה ייחודית וקריאטיבית. ולקשרים יוצאי דופן בין מרצים לסטודנטים גם לאחר שנות הלימוד בזירת התעשייה.