מטרות הקורס: הבנה יסודית של העין ומערכת הראייה בהתייחסות קלינית למצבים תקינים ובלתי-תקינים. במהלך הקורס הסטודנט לומד על מנגנון הראייה, תדירות בעיות רפרקציה באוכלוסיה, קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמציה, עין עצלה וכן פעילות מערכת הראייה בהסתכלות מרחוק ומקרוב. הקורס מהווה בסיס עיוני ללימודים קליניים ומעשיים באופטומטריה.
מטרות הקורס: לימוד והכשרת הסטודנט בהכנה, מדידה והתאמת משקפיים לפציינט. בקורס יילמדו הנושאים הבאים:
מסגרות - שיטות ייצור, חומרים, מדידה, תכנון קוסמטי וטכני והתאמת המסגרת למבנה הפנים עפ”י שיטות מקצועיות. בחירת עדשות והתאמתן לפי ”מרשם מול מסגרת”.
עדשות אופטלמיות - שיטות תכנון וייצור, מבנה טכני, חומרים מתקדמים.
בקורס ידונו התכונות האופטיות של עדשות לעומק, והבנה מתמטית של השפעות העדשה על האור.
כמו כן, בקורס נדבר על עדשות המשמשות כמגן בריאותי לעין.
מטרות הקורס: בחירת מסגרת המשקפים והתאמתה למבנה הפנים,לשימוש ולעדשה. המחשת ההיבטים הפיזיקליים של עדשות אופטלמיות (למשקפיים), במקביל ובהמשך לקורסים התיאורטיים באופטיקאות ואופטומטריה.
במעבדה לומדים לחוש, להעריך ולמדוד עדשות שונות ב-2 שלבים. בשלב ראשון חשים את השפעת העדשות על קרני האור על ידי החושים בלבד. בשלב שני נעזרים במכשירים שונים.
מטרות הקורס: האופטיקה הגיאומטרית נעזרת בגיאומטריה לתיאור התנהגות האור. הקורס אופטיקה גיאומטרית מחולק לשלושה חלקים: בחלקו הראשון של הקורס נלמד כיצד ניתן לתאר את תשבורת האור והחזרתו בעזרת כלים מתמטיים של הגיאומטריה האוקלידית וכן נתאר כיצד מתנהגים רכיבים אופטיים כגון פריזמות, מראות ועדשות. בחלקו השני נלמד כיצד רכיבים אופטיים אלו משמשים במערכות שלמות להדמיה וכך נוכל לתאר מכשירים אופטיים כמיקרוסקופ טלסקופ ואחרים. בחלקו השלישי של הקורס נלמד מהם הקריטריונים לקביעת טיב ההדמיה במערכות אופטיות.
מטרות הקורס: הבנה יסודית ומתקדמת של העין כמערכת אופטית. הכרת מהלך קרני האור בעין וההשלכות הנובעות מכך. במהלך הקורס הסטודנט לומד על הגורמים המשפיעים על היוצרות דמות ברשתית בעין נורמאלית, בעין ללא מוקד אידיאלי, ובעין עם תיקון בעזרת משקפיים. קורס זה מהווה חלק אינטגראלי של לימודי מדעי הראייה.
מטרות הקורס: האופטיקה הפיסיקלית נעזרת במודל הגלי לתיאור התנהגות האור. הקורס אופטיקה פיסיקלית מחולק לשלושה חלקים: בחלקו הראשון של הקורס נלמד כיצד נתן לתאר את התנהגות האור ויצירתו בעזרת המודל הגלי של האור. בחלקו השני נלמד כיצד נתן לתאר תופעות כהתאבכות ועקיפה בעזרת המודל הגלי של האור. בחלקו השלישי של הקורס נלמד כיצד תופעות ורכיבים אופטיים שונים יכולים לשפר את טיב ההדמיה במערכות האופטיות.
מטרות הקורס: הכרת יחידות המבנה של הגוף ברמת הארגון השונות - תאים רקמות אברים ומערכות והבנת הקשר בין המבנה והפעולה.
פרקי הקורס כוללים את לימוד מבנה התא על אברוניו השונים ואופן פעולתם, סוגי הרקמות בגוף ומאפייניהם התאיים והחוץ תאיים.
כמו כן נלמדים פרטי המבנה והפעולה של חלק ממערכות הגוף: מערכת השלד - עצמות ומפרקים. מערכת השרירים - עם דגש על מנגנון ההתכווצות. מערכת העיכול ואבריה כולל תהליכי העיכול הפיסיקלי והכימי. מערכת הלב וכלי הדם כולל מבנה הלב וכלי הדם והמערכת הלימפתית. מערכת הנשימה - מבנה הריאות ותהליכי האוורור ושחלוף הגזים.
מטרות הקורס: הכרת המבנה של מולקולות אורגניות כגון: חומצות אמינו, חלבונים, סוכרים, שומנים, והקשר בין מבנה לתפקיד שלהן. הכרת רמות ארגון של חלבון. איזומריה אופטית במערכות ביולוגיות. חשיבות בופר במערכות ביולוגיות והשפעתו על שמירת ה-pH בדם. מבנה חלבון מיוגלובין והמוגלובין ובקרה בקישור חמצן. הקנית ידע בנושא של אנזימים מבנה ופעילות, עקומת מיכאליס מנטן. עקרונות בסיסיים בתהליכים מטבוליים. תהליך הגליקוליזה, מעגל קרבס ותהליך נשימה תאית. מחלת סכרת type I וסכרת Type II והשפעות פתולוגיות בגוף ובעין. השפעת גלוקגון ואינסולין על משק הגלוקוז בדם בזמן רעב ובשובע. הכרת המבנה והתפקיד של טריגליצרידים, חומצות שומן, כולסטרול וליפופרוטאינים. לימוד מבנה הממבראנה הפוספוליפידית, חדירותה ותפקידה. הלימוד מלווה בדוגמאות של מחלות רלוונטיות לחומר הנלמד.
מטרות הקורס: להציג בפני הסטודנטים עקרונות בביולוגיה של התא ולהקנות להם מושגים בסיסיים שיסייעו להם בקורסי ההמשך. הקורס מתמקד בשני נושאים עיקריים:
1. ביולוגיה של התא: הכרת מבנה התא ואופן פעילותו.
2. גנטיקה: מבנה DNA, זרימת אינפורמציה בתא ואופן הורשת תכונות.
מטרות הקורס: להציג בפני סטודנטים את הנושאים השונים בתחום המיקרוביולוגיה הבסיסית והרפואית.
הקורס יעסוק בהכרת המיקרואורגניזמים השונים: חיידקים, פטריות, ווירוסים והקשר בניהם לבין בריאות האדם: מסלול פתוגניות של המיקרואורגניזמים השונים, התפשטות והתבטאות מחלות בדגש על מחוללי מחלות עיניים. להציג בפני הסטודנטים את מערכת החיסון, מבנה המערכת ומורכבות פעילותה. הקורס יסקור את הזרועות השונות של מערכת החיסון: הצלולרית וההומורלית, אופן הפעולה של כל אחת מהזרועות ושתוף הפעולה המתקיים בניהן. מצבי אמונופתולוגיה: כשל חיסוני (מחלת האידס), רגישות יתר מידית ומושרית (אלרגיה) ומחלות אוטואימוניות. הקורס יעסוק ביישום של עקרונות התגובה השוויונית בהכנת תרכיבים מחסנים.
מטרות: הקניית ניסיון מעשי ומיומנות בבדיקות עיניים לסטודנטים בתנאי אמת.
1. ביצוע בדיקות סינון ראייה לקבוצות ילדים בגילאי בי”ס יסודי תוך מתן דגש לבעיות למידה הנובעות מבעיות במערכת הראייה.
2. בדיקות עיניים לאוכלוסייה מבוגרת בעלת מגבלות גריאטריות.
מטרות הקורס: הכרת עקרונות הפעולה של מערכת העצבים- מבנה, תפקוד תחושה, הולכה ועיבוד מידע. השפעת תרופות וסמים על מערכת העצבים. הפעלת שרירים על ידי רפלקסים ועל ידי מערכת העצבים המרכזית. מערכות חישה בגוף: עקרונות ההתמרה ועיבוד המידע. המערכת האוטונומית ומנגנונים הורמונליים בשליטת המוח. מנגנוני השינה. ריגוש ותוקפנות, והתנהגויות אבנורמליות.
הקורס נועד להקנות לסטודנטים מושגים, עקרונות ורעיונות בסיסיים בפיסיקה על מנת לאפשר להם הבנה עמוקה יותר של מושג האור. האור הינו גל אלקטרומגנטי (המורכב משדה חשמלי ושדה מגנטי ) והוא הגורם המתניע את תהליך הראייה.הקורס מחולק לשני חלקים כך שהחלק הראשון מהווה בסיס לחלק הבא אחריו.בחלקו הראשון של הקורס הסטודנטים ילמדו על כוחות ניוטון, תנועה בקו ישר, תנועה מעגלית , תנועה הרמונית,עבודה ואנרגיה. בחלקו השני ילמדו הסטודנטים על חוק קולון, שדה חשמלי, פוטנציאל, שדה מגנטי. כך בסוף הקורס הסטודנט יוכל להבין מה הם מרכיבי האור מההיבט הגלי שלו.
מטרת הקורס: להקנות לסטודנט ידע על התהליכים הפרמקוקינטיים השונים שהתרופה עוברת עד שהיא מגיעה לאתר המטרה שלה, כגון ספיגה, פיזור, מטבוליזם, ואלמנציה. פרמקוגנטיקה, והחשיבות של הגורמים הגנטיים לשונות בין אנשים בתגובה לטיפול התרופתי. Drug-interaction ו ,Polypharmacy אינטראקציה בין תרופות לבין מזון. פרמקודינמיקה: שיטות לבדיקת פוטנטיות, יעילות, ואינדקס תרפויטי של תרופה. אתרי המטרה של תרופות, מנגנונים שונים של Signal Transduction, והחשיבות שלהם לטיפול התרופתי.
תרופות במערכת העצבים האוטונומית: אגוניסטים ואנטאגוניסטים כולנרגיים, אגוניסטים ואנטאגוניסטים α ו β אגרנרגיים בשימוש קליני.
מטרות הקורס: הכרת הגורמים הפוגעים בגוף ליחידותיו השונות. הבנת תהליכי הפגיעה ותגובת הגוף אליהם. פרקי הקורס העיקריים הנם:
א. פגיעות התא, הסתגלות ומוות.
ב. הדלקת ותהליכי התיקון אשר באים בעקבותיה.
ג. פגיעות כתוצאה מחוסר איזון של זרימת הדם ומאזן הנוזלים בגוף.
ד. גידולים מאפייני הגידולים השפירים והממאירים. הבסיס המולקולרי לתהליך הקרצינוגנזה, גורמים קרצינוגניים ופעולתם התאית.
ה. מחלות תורשתיות- מיון המחלות התורשתיות לסוגיהן. מחלות שהן תוצאת פגיעה ציטוגנטית.
ו. פתולוגיה סביבתית-פגיעות של חומרים שונים עם דגש על כאלה הקשורים לסגנון חיים-אלכוהול עישון וסמים.
מטרות הקורס: הקניית ידע תיאורטי על כל הבדיקות הבסיסיות שאופטומטריסט מבצע: בדיקה וטיפול בבעיות ראייה מרחוק ומקרוב, תפקוד העיניים באקומודציה, בקורס זה לומדים את התיאוריה של הבדיקות השונות, אופן ביצוע, והמשמעות הקלינית של התוצאות,.
מטרות הקורס: הקניית ידע תיאורטי על בדיקות שאופטומטריסט מבצע: בדיקות להערכת המצב הבריאותי של העין ומערכת הראייה. בקורס זה לומדים את התיאוריה של הבדיקות השונות, אופן ביצוען, המשמעות הקלינית של התוצאות, וניתוח הנתונים שהתקבלו בבדיקות לצורך הכנת מרשם.
מטרות הקורס: הקניית מיומנות בבדיקות הנלמדות בקורס העיוני באופטומטריה קלינית. הקורס מכשיר את הסטודנט לבדיקת פציינטים במרפאות בשנה ג. כולל בדיקות לראייה מרחוק ומקרוב, שימוש במכשור אופטי, הערכת המערכת האקומודטיבית, מדידת קימור הקרנית, בדיקת החלק הקדמי והאחורי של העין, בדיקות אישונים ושדה הראייה והטיפול הדרוש.
מטרות הקורס: קורס זה מהווה המשך של לימודי אופטיקאות בשנה א ובו יילמדו הנושאים הבאים:
פרזביופיה ושיטות לתקנו. ביפוקל, מולטיפוקל, עדשות ביפולר ועדשות משרדיות.
הבנה פסיכולוגית, דרישות ארגונומית והתנהגות המטופל כחלק אינטגרלי בהתאמת זוג משקפיים לפציינט בהצלחה.
השוואה בין שיטות תכנון וייצור שונות של עדשות, דבר הדורש הבנה של שיטות השוואה מתמטיות וטופוגרפיות בין עדשות, דבר שיילמד גם כן בקורס.
מטרות הקורס בסמסטר א:
הערכת מרשם אופטומטרי. הבנת צרכי הראיה של האדם, המגבלות והאפשרויות במשקפים. הכרת סוגי העדשות ובחירת סוג העדשה בהתאם לצרכים, ולפרמטרים שונים כמו עובי ומשקל. הכרת תווי תקן לעדשות ומשקפים. מדידות אנטומיות וגיאומטריות בהקשר למשקפים. חישוב טווחי ראיה בהתאם לסוג העדשה וליכולת האנושית.
מטרות הקורס בסמסטר ב:
המשך הכרת עדשות אופטלמיות מתקדמות. יינתן דגש לעדשות רב-מוקדיות אשר הולכות ומשתכללות ונדרשים הבנה וניסיון רב כדי להתמודד עם הטכנולוגיה שלהן. הכרת מכשירי המעבדה של אופטיקאי והתנסות בעבודתו. ייצור (מסגור) משקפים, בדיקה שלהן, ופתרון בעיות. לימוד הצגת הפתרונות במסגרת כיתתית.
מטרות הקורס: הקורס מקנה ידע מורחב ומפורט על האמבריולוגיה של העין והמבנה האנטומי של העין כבסיס להבנת מקצועות האופטומטריה הקלינית ופתולוגיה אוקולרית.
מטרות הקורס: קורס זה מיועד להכין את הסטודנט לעבודה מול פציינט. משחק תפקידים, התבוננות וניתוח מספר רב של מקרים מקנים לסטודנט את הגישה לפציינט. בקורס זה מפתחים הסטודנטים יכולת תקשורת ישירה, ברורה ורגישה בין בודק לנבדק.
מטרות הקורס: התנסות מעשית בבחירה, התאמה והנפקה של מסגרות ועדשות משקפיים לקהל יעד ”אמיתי”. העבודה נעשית לפי הכללים הנהוגים בענף. תוך מתן דגש לצד המקצועי ולא המסחרי. קהל היעד הוא אזרחים מן השורה.
רבים מהמקרים המגיעים הם מסובכים ומעניינים ומאפשרים לימוד וחקירה מעמיקים.
דגש מיוחד ניתן לפתרון בעיות של מרכיבי המשקפיים.
מטרות הקורס: הכרת המנגנונים העצביים במערכת הראיה: קליטה והתמרה של אור בעין, עיבוד מידע ברשתית, הולכת המידע למוח, עיבוד מידע ראייתי במוח ברמות שונות, בקרת האישון, תנועות עיניים וחשיבותן, רישום לא פולשני של פוטנציאלים ראייתים, שינויים בראייה בגיל זקנה.
מטרות הקורס: הבנת התהליכים הפרמקוקינטיים שתרופה הניתנות באופן Topical לעין עוברת, עד שהיא מגיעה לאתר המטרה שלה. תרופות הניתנות באופן מקומי לעין כנגד גודש וכנגד אלרגיה, תרופות מסוגים שונים כנגד דלקת: NSAIDs וסטירואידים, משפחות שונות של תרופות כנגד גלאוקומה. דגש יושם על תופעות הלוואי האוקולריות והסיסטמיות של תרופות אופטלמיות, ועל האינטראקציה בין תרופות. בנוסף נתייחס לתרופות הניתנות באופן סיסטמי למטרות אוקולריות, ועל תופעות הלוואי שלהן.
הקניית ידע בסיסי וקליני על השימוש בתרופות המיועדות לאבחון, כגון תרופות שגורמות ל Mydriasis ו- Cycloplegia, ותרופות בשימוש לאבחון התסמונת על שם Horner.
מטרות הקורס: קורס זה מהווה מבוא לכל הנושא של ראיה דו-עינית, פזילה, עין עצלה ואימון חזותי. לכן זה כולל אנטומיה של ארובת העין והעצבים המרכזיים, אנטומיה ופיזיולוגיה של השרירים הפנימיים וחיצוניים של העין, מבנה ותפקוד של השרירים החיצוניים של העין, והכללים של תנועות עיניים. בהמשך בונים על בסיס זה כדי להכנס לתחומים של פיזיולוגיה תחושתית של ראיה דו-עינית תקינה ולא תקינה (NRC, ARC, Amblyopia, Strabismus), בדיקות לגילוי ומדידת פזילה, פזילה ו- Nystagmus.
מטרות הקורס: ללמוד ולתרגל את כל הבדיקות של ראייה דו עינית, לנתח את הממצאים ולנסח דיאגנוזה מתאימה. את הבדיקות מבצעים הסטודנטים אחד על השני באמצעות סימולציית מחשב. קורס זה מהווה בסיס ויסוד לבדיקות המתבצעות בכל פציינט במרפאות עיניים.
מטרת הקורס: בקורס זה מעבירים את מוקד העניין בראייה דו-עינית למישור של המוח וניורולוגיה. ומכאן לתחומים נוספים מקבילים בקורטקס הוויזואלי. מתחילים בהתפתחות של ראייה בילוד, וממשיכים בהתפתחות של ראייה דו-עינית ותלת ממדית, NRC ו- ARC, סטיית מבט, תנועות העיניים בזמן קריאה, רפלקסים אוקולו-מוטוריים, אקומודציה (מקוד), תפיסת התנועה, ראייה תלת ממדית ואבחנת עומק. בהמשך דנים בנושאים מקבילים של תפקוד וויזואלי כגון תפיסת צבעים, אניסייקוניה, אשליות חזותיות, ותופעות אנטופטיות
מטרות הקורס: הכרת המנגנונים שבאמצעותם בונה המוח תמונה של המרחב סביבנו על סמך מידע ראייתי. הפרדה במרחב, הפרדה בזמן, תפיסת בהירות, תפיסת צבע, תפיסת תנועה, תפיסת עומק, זיהוי עצמים ופנים, התפתחות ראייה בתינוקות, אשליות ראייה כמכשיר להבנת תהליך הראייה.
מטרות הקורס: הצורה בה נתפסת הראייה במוחו של האדם איננה נושא לאופטומטריסטים בלבד, אלא מהווה נושא לדיון בלימודי הפסיכולוגיה, הפילוסופיה, האומנות, הפרסומאות ומדעי הראייה.
בקורס נגע בכל אחד מן התחומים הללו, אך נתרכז בעיקר בשדה הראייה הקלינית של אופטומטריה.
כל סטודנט יבצע ניסויים בתפיסה ראייתית תחת הדרכה צמודה של המנחה וישווה את תוצאותיו אל מול התוצאות התיאורטיות אשר נלמדו בכתה קודם לכן ואשר נלמדו באופן עצמאי על ידי הסטודנט בספרי הטקסט הרלוונטיים.
על כל סטודנט תוטל האחריות לביצוע ניסויו, כך שבנוסף לידע הנלמד עצמו, ילמד הסטודנט גם שיטות מחקר מדעיות, לשימוש עתידי.
מטרת הקורס היא לשמש כזרז לסטודנט ע”מ שימשיך בחיפושו אחר ידע גם מחוץ לגבולות הקורס עצמו.
מטרות הקורס: להקנות לסטודנט ידע נרחב בטכניקות מתקדמות באופטומטריה. זה כולל בסיס תיאורטי וגם הוראות על ביצוע אותם תהליכים. זה כולל טכניקות של בדיקות רפרקציה וחדות הראיה כגון רטינוסקופיה דינמית, ציקלופלגיה, שיטת ה-OEP, פוטורפרקציה, ואוטו-רפרקטומטריה. יש גם טכניקות מיוחדות כגון רגישות לניגודיות, טופוגרפיה ממוחשבת של הקרנית, בדיקות שדה ראיה (ידני, ממוחשב, טכנולוגיות חדשות),טונומטריה, בדיקות למערכת הדמעות, (BIO) בדיקת פונדוס בינוקולרי לא ישיר, גוניוסקופיה. בנוסף יש גם דיונים נרחבים בתחומים רבים בבריות העיניים וכללית כגון ניתוחי רפרקציה, בדיקת לחץ דם, הרשתית ויתר לחץ דם, ARMD, Overnight.
מטרות הקורס: להקנות ידע ומיומנות בשיטות בדיקה מתקדמות על מנת לבצע בדיקה אופטומטרית יסודית ומלאה. בקורס לומדים לבצע פרוצדורות שונות על סטודנטים לפני שמבצעים אותן במרפאות. הקורס כולל שימוש במכשירים ממוחשבים מיוחדים כדי להעריך את המצב הבריאותי של העין בנוסף למצב הרפרקטיבי.
מטרות הקורס: הקורס מתחיל באיזו דרכים לבדוק את הפציינט, מהן ההשפעות הגנטיות, וסביבתיות. מתי מערכות וויזואליות מגיעות לבשלות בילוד ובתינוק. בהמשך אנו דנים במחלות באוכלוסייה זו, סטיות תפקודיות (כולל פזילה ועין עצלה) וטיפול בהם לפי ניסיון קליני וגם לפי מחקרים עדכניים. הקורס מסתיים בהתפתחות ויזו-מוטורי, הקשר בין תפקודי ראיה ולמידה וטיפול אופטומטרי ויזו-מוטורי.
מטרות הקורס: התנסות קלינית בבדיקות ראייה, בדיקות תפקודי עיניים, זיהוי סטיות מהנורמה במערכת הבריאות וקביעת מרשם ו/או הפנייה. הסטודנט מבצע בדיקות בחתך רחב ומגוון של האוכלוסייה, כולל במרפאות חוץ בבתי-ספר ובבתי-אבות.
מטרות הקורס: הקורס מיועד להקנות את הידע בסיסי הדרוש לביצוע עבודות מחקר ולניתוח מושכל של החומר המתפרסם בספרות המדעית. הקורס מורכב משלושה חלקים: מושגי יסוד באפיגמיולוגיה, שיטות מחקר, ומבוא לסטיסטיקה תיאורית ולהסקה הסטיסטית.
נושאי הקורס:
1. אנטומיה, הבנת הקרנית ומערכת העין וההשפעה על בחירת סוג עדשות המגע
2. תהליכי ייצור עדשות מגע רכות וקשות - יתרונות וחסרונות
3. השימוש במנורת סדק SLIT LAMP
4. עקרונות להתאמת עדשות מגע רכות וגמישות
5. סוגי עדשות מגע רכות וגמישות
6. סוגי עדשות מגע ‘חד פעמיות’ והתאמתן
7. ניהול בעיות (TROUBLE-SHOOTING) בהתאמת עדשות מגע רכות וקשות
8. הטיפול בעדשות מגע רכות וקשות
9. דרישות קליניות ופרמטרים המשפיעים על בחירה ותכנון עדשות מגע קשות
10. עקרונות השימוש בפלורוסין
11. מעקב אחרי מצב הלקוח לאחר התאמת עדשות מגע (AFTER-CARE)
מטרות הקורס: הכשרת הסטודנט בהתאמת עדשות מגע לסוגיהן, ביצוע בדיקות, אבחון, התאמה ומעקב.
מטרות הקורס: הקורס מקנה ידע מקיף על מחלות העיניים ומכשיר את הסטודנט לגלות סטיות מהנורמה בזמן הבדיקה ולהפנות את הנבדק לטיפול המתאים ובמידת הדחיפות הדרושה.
מטרות הקורס: הקורס מקנה ידע מקיף על מחלות העיניים ומכשיר את הסטודנט לגלות סטיות מהנורמה בזמן הבדיקה ולהפנות את הנבדק לטיפול המתאים ובמידת הדחיפות הדרושה.
מטרות הקורס: הכנת הסטודנטים לטיפול בכבדי ראייה. רכישת ידע על בעיות תפקודי ראייה הנגרמים על ידי מחלות שונות. לימוד שיטות לשיפור תפקודי הראייה, הכרת האביזרים האופטיים, הלא-אופטיים והאלקטרונים.
הבנת תפקיד האופטומטריסט בצוות רב מקצועי בשיקום המטופל.
מטרות הקורס: הקורס מקנה ללומדיו כלים לאבחון, זיהוי וטיפול בבעיות בראייה דו-עינית, עין-עצלה, פזילה, תפיסת-ראייה לקויה, וכן פתרון בעיות למידה הנובעות מבעיות בראייה.
הקורס מחולק לשלושה חלקים עיקריים:
חלק ראשון - ידון בפתרון בעיות אקומודטיביות (התמקדות במרחקים שונים), תנועות עיניים לקויות, וראייה דו- עינית לקויה אצל נבדקים שאינם פוזלים.
חלק שני - יעסוק בטיפולי ראייה אצל פוזלים ויכלול טיפולים בעיניים עצלות, דיכוי ראייתי וראייה דו-עינית אנומלית.
חלק שלישי - יעסוק בזיהוי וטיפול בתפיסת ראייה לקויה וליקויי למידה הנובעים מבעיות ראייה.
מטרות הקורס: פעילות במעבדה תכלול:
א. ניתוח בעיות בראייה דו-עינית שנתגלו בשלב האבחון.
ב. בניית תכנית טיפול לכל מקרה של ראייה דו-עינית לקויה.
ג. טיפול אימוני ראייה והדרכת המטופל ו/או הוריו.
המעבדה בנויה משלושה רצפים :
1. הראשון יעסוק בניתוח וטיפול בבעיות ראייה דו-עינית, אקומודציה ותנועות עיניים אצל נבדקים שאינם פוזלים.
2. השני יעסוק באימוני ראייה אצל פוזלים ובעלי עיניים עצלות.
3. השלישי יעסוק בתפיסת ראייה לקויה ופתרון בעיות למידה הנובעות מבעיות בראייה לקויה.
הערכת הקורס: א. בחינה בעל פה בנושא מיכשור והפעלתו.
ב. מבחן מעשי בנושאי תפיסת ראייה (נבחן הבודק פציינט או לחילופין עבודה שיגיש הסטודנט לפי הנחיות המרצה).
ג. בחינה מסכמת.
הכרת השינויים החלים בגוף האדם המבוגר, ובמערכת הראייה בפרט, עקב ההזדקנות: רכישת ידע על תפקודי ראיה, מחלות עיניים הנגרמות על ידי מחלות סיסטמיות, תהליך ההזדקנות, תרופות המשפיעות על ראיה ומצבים נפשיים כדי לשפר את הטפול וההתייחסות לאוכלוסיה המבוגרים.
מטרות הקורס: התנסות קלינית בבדיקות ראייה, בדיקות תפקודי עיניים, זיהוי סטיות מהנורמה במערכת הבריאות ונתינת מרשם ו/או הפנייה. הסטודנט מבצע בדיקות בחתך רחב ומגוון של האוכלוסייה, כולל במרפאות חוץ בבתי-ספר ובבתי-אבות.
כחלק מהקורס ינתן סמינריון קליני בו הסטודנט ירכוש ניסיון בניתוח מקרים קליניים ובפתרונם.
הערכת הקורס:
80% ציון ממוצע של כל המרפאות+ שיעורי בית
10% הצגת מקרים בסימנריון הקליני.
10% בחינה מעשית בסוף סמסטר א' + מבחן מסכם בסוף סמסטר ב'.
מטרות הקורס: ללמוד את נושא התאמת עדשות מגע בהתאם לנתוני הפציינט
הסטודנט יבצע הן התאמות עדשה מכל הסוגים והן מעקב אחריהן לקהל הרחב.
מטרות הקורס: המרפאות מיועדות לאנשים עם בעיות בקואורדינציה, מיקוד ומיזוג העיניים.
הסטודנטים מתרגלים עם הפציינטים אחת לשבוע תרגילי עיניים שנועדו לשפר את מצב תפקודי העיניים. בדרך זו לומדים הסטודנטים כיצד לטפל בבעיות אלו, לבצע אבחונים בתחום ראייה חזותית, ולבצע תרגילים המתאימים לשיפור הראייה החזותית.
מטרות הקורס: לפתח אצל הסטודנט את יכולת הלימוד העצמי וביצוע מחקר מדעי באופטומטריה. על כל זוג סטודנטים לבצע מחקר מקורי בנושא הקשור לאופטומטריה, בפיקוח מנחה מצוות החוג, ולהגישו לצוות המנחים. בסיום הקורס יעמדו הסטודנטים בפני פאנל מומחים וקהל, יענו על שאלות המומחים ויגנו על עבודתו.
רמת העבודה הנדרשת היא ידע מלא בניתוח סטטיסטי ושיטות מחקר.
בנוסף, במהלך הקורס יידרשו הסטודנטים להגיש דוחות לגבי התקדמות מחקרם ובסיום הקורס הסטודנטים יגישו עבודת גמר כתובה ומנוסחת היטב
מטרות הקורס: הסטודנט יבצע בדיקות, התאמות ומעקב של עדשות מגע מכל הסוגים לקהל הרחב.
נושאי הקורס:
1. התאמת עדשות מגע טוריות מתקדמות
2. קרטוקונוס טיפול וניהול
3. עדשות לשימוש מתמשך
4. התאמת עדשות לאחר ניתוח קרנית
5. פרסביופיה ועדשות מגע
6. התאמת עדשות קוסמטיות
7. ORTHOKERATOLOGY
8. CORNEAL TOPOGRAPHY (מיפוי קרנית) סוגי המיפוי ושימושים מיוחדים
9. SCLERAL LENSES (עדשות סקלרליות) תיאוריה ודרך התאמה
מטרות הקורס: פיתוח יכולת לימוד עצמי והצגת עבודה עצמאית
הסטודנט יציג עבודת גמר על מקרה קליני ממרפאת עדשת מגע
מטרות הקורס: ראייה ארגונומית היא מקצוע העוסק בתפקודי עיניים בעולם האמיתי.
הקורס מלמד כיצד להתבונן בסביבה מנק’ מבטו של מומחה לראייה. בקורס יכללו הנושאים הבאים:
1. הבנת העקרונות הבסיסיים של ארגונומיקה.
2. גבולות יכולת הראייה של העין.
3. ראייה ופרסום מנקודת המבט של הפסיכולוגיה של הראייה.
4. מבוא למדע התאורה.
5. השפעות האור על גוף האדם אשר אינן קשורות לראייה.
6. הגנת העין תחת מצבים שונים בעבודה.
7. העין בתפקודים ספציפיים, כגון: עבודה משרדית, ספורט, נהיגה ותעשייה.
מטרות הקורס: בגמר התואר, הסטודנט משתלב במקצוע רפואי ולכן עליו לדעת אתיקה רפואית, חוקי מדינה הנוגעים במקצוע, יחס מקצועי למטופלים. ישנם סטודנטים אשר ינהלו משרדים ולכן גם יועבר בקורס בסיס במנהל עסקים, ניהול עובדים, ניהול אוכלוסיה רחבה ופסיכולוגיה של מנהל עסקים.