שנתון המכללה האקדמית הדסה ירושלים
2024-2025 שנה"ל תשפ"ה
החוג להפרעות בתקשורת- התוכנית לתואר שני
ראש החוג: פרופ' אבי בסר
צוות הליבה של תוכנית התואר שני:
ד"ר אביבית בן-דוד, ד"ר עתליה חי וייס, ד"ר הילה יעקבי, ד"ר ג'ודי קופרסמיט
תקנון התוכנית לתואר שני של החוג להפרעות בתקשורת
התקנון כפוף לתקנון החוג להפרעות בתקשורת ולתקנון המכללה
הכתוב להלן מופנה לשני המגדרים. השימוש בלשון זכר נובע מטעמי נוחות בלבד.
ועדת ההוראה של החוג רשאית, לפי שיקול דעתה, לחרוג מן הכללים המופיעים להלן.
תוכנית הלימודים לתואר שני בהפרעות בתקשורת היא תכנית של שתי שנות לימוד, המעניקה לבוגריה תואר מוסמך (M.A.) בהפרעות בתקשורת. התוכנית שואפת להרחיב ולהעמיק את הידע הקליני והמדעי של קלינאי התקשורת בתחומי השפה והדיבור והיא מתבססת על קורסים עיוניים וקליניים העוסקים בנושאים הקשורים למגוון אוכלוסיות: ילדים עם התפתחות טיפוסית או עם לקויות שונות (אוטיזם, קשיי שפה, קשיי שטף, קשיי היגוי, מוגבלות שכלית התפתחותית, לקויות שמיעה ועוד), מבוגרים עם לקויות שונות (אפזיה, דמנציה ועוד) ואנשים מרקע דו- או רב-לשוני. תכני הקורסים מאפשרים להעמיק את הידע לגבי תהליכי התפתחות שפה ודיבור של האוכלוסיות השונות, הטיפוסיים והלקויים. מושם דגש על הכרות עם מגוון אמצעי אבחון והערכה ועל בחירה מותאמת של אמצעים אלו על-ידי הקלינאי בעבודתו עם המטופלים השונים.
תנאי קבלה לתוכנית
מסלול קבלה ראשי
- תואר ראשון בהפרעות בתקשורת ממוסד אקדמי מוכר.
- ממוצע ציוני תואר ראשון של 85 ומעלה.
- ראיון אישי.
- אנגלית ברמת פטור מתואר ראשון או עמידה בציון פטור על פי מבחן אמיר, אמירם, או פסיכומטרי.
- מבחן יעל - סטודנט שלא למד את התואר הראשון בשפה העברית יתבקש להציג ציון של 130 לפחות במבחן יעל.
- רישיון "קלינאי תקשורת" ממשרד הבריאות – סטודנט המתקבל לתוכנית חייב להציג תעודת הסמכה של קלינאי תקשורת עד תחילת הלימודים (למעט סטודנטים במסלול ישיר לתואר שני, הלומדים במכללה האקדמית הדסה אשר יציגו את הרישיון לפני תחילת השנה השנייה ללימודיהם).
ועדת הקבלה רשאית לקבל סטודנט במעמד "על תנאי" בהתאם לשיקולים שינומקו על ידה.
מסלול קבלה על סמך ניסיון קליני רב שנים
ניתן להגיש מועמדות לתואר שני, בהינתן ממוצע של 83 ומעלה בתואר הראשון בהפרעות בתקשורת בתנאי שיש למועמד:
- 10 שנות וותק בטיפול קליני כקלינאי תקשורת.
- שני מכתבי המלצה מקלינאי תקשורת הממונים עליו בעבר ובהווה.
- כמו כן, על המועמד לעמוד בשאר התנאים הנזכרים במסלול הקבלה הראשי.
תכנית הלימודים
- משך הלימודים לתואר השני הוא שנתיים. כל חריגה ממשך לימודים זה טעונה דיון לגופו של כל מקרה בוועדת ההוראה של התוכנית לתואר השני, ומחייבת אישור של ועדת ההוראה ג. בנוסף, קיימת אפשרות לפרוס את הלימודים מראש לשלוש שנים לאחר אישור ועדת ההוראה. גובה שכר הלימוד בפריסת הלימודים יקבע על פי תקנון שכר לימוד.
- תוכנית הלימודים של כל סטודנט תקבע לפני תחילתה של כל שנת לימודים, בהתייעצות עם היועצת האקדמית של השנה. תכנית זו תכלול את קורסי החובה הייעודיים לשנת הלימוד, וקורסי בחירה על פי תחומי העניין של הסטודנט. שיבוץ לקורסים ייעשה בהתאם לעמידה בדרישות קדם הקיימות בחלק מהקורסים.
- סטודנט רשאי לערוך שינויים ברשימת הקורסים שאליהם שובץ (ביטול קורס או הוספת קורס) עד שבוע מתחילת הסמסטר. כל שינוי בתוכנית הלימודים לאחר שכבר אושרה, יכול להיעשות רק לאחר קבלה של אישור מהיועצת האקדמית. סטודנט שלא יודיע על שינוי בתוכנית הלימודים, ולא יקבל אישור על השינוי, יהיה מחויב לתוכנית לימודיו המקורית על כל המשתמע מכך (עמידה בתשלומי שכר הלימוד וקבלת ציון בכלל הקורסים אליהם הוא רשום).
- במקרה של קורס שלא בוטל במועד, ולא נבחן בו הסטודנט, ציון הקורס יהיה אפס. ציון זה יחשב בממוצע הציונים של התואר.
לא תתאפשר השתתפות של סטודנט פעיל כמאזין חופשי בקורסים של התוכנית.
חובות הלימודים ונקודות זכות
חובות הלימודים של סטודנטים בתואר השני בהפרעות בתקשורת הם כמפורט:
קורסי לימוד:
- 4 קורסי חובה (קריאה וכתיבה מדעית, שיטות מחקר כמותיות מתקדמות, שפה ומוח, בלשנות קלינית) = 8 נ"ז
- 1 סמינר קליני בתקשורת, שפה ודיבור = 4 נ"ז
- 1 פרויקט גמר = 4 נ"ז
- 10 קורסי בחירה = 20 נ"ז
בסה"כ על הסטודנט לסיים את התואר עם 36 נ"ז*[1] כמפורט לעיל.
בחינה בעל-פה בסיום התואר: על הסטודנטים חלה חובת הגנה על פרויקט הגמר. ההגנה תתבצע בנוכחות המנחה, יחד עם נציגי סגל התוכנית והיא תמשך כ-40 דקות (20 דקות הצגה ו- 20 דקות דיון ומענה על שאלות). מטרת ההגנה היא לבחון את בקיאות הסטודנט בנושא פרויקט הגמר, בספרות המקצועית שהובילה לבניית הרציונל של המחקר, בשיטות המחקר ובקשר שבין התוצאות לבין המסקנות שהוצגו בדיון. ציון הגנת פרויקט הגמר הינו 10% מהציון הסופי של התואר.
קורסי החובה
את קורסי החובה 'סמינר קליני בשפה, דיבור ותקשורת', 'קריאה וכתיבה מדעית' ו'שיטות מחקר כמותיות מתקדמות' - חובה ללמוד בשנה א'.
את קורס החובה 'בלשנות קלינית' - חובה ללמוד בשנה ב.
את קורסי החובה 'שפה ומוח' ו - ניתן ללמוד בשנה א' או בשנה ב'.
נוהל בחירת קורסי הבחירה
- בכל שנה יוצעו מספר קורסי בחירה (מרבית קורסי הבחירה יוצעו רק אחת לשנתיים).
- בחירת קורסי הבחירה בכל סמסטר תעשה עם היועצת האקדמית של אותה שנה.
נוכחות בהרצאות
- נוכחות חובה משמעותה נוכחות בלא פחות מ- 80% מההרצאות בקורס.
- סטודנט שייעדר מעל ל 20%- מההרצאות לא יורשה לגשת לבחינה או להגיש מטלת סיכום וזאת ללא כל צורך בהתראה מוקדמת מצד המרצה. חובת בדיקת אחוזי נוכחות חלה על הסטודנט.
- היעדרויות ממושכות במקרים חריגים מחייבות הגשת בקשה בכתב וקבלת אישור בכתב של צוות הליבה. צוות הליבה יחליט בכל מקרה, האם יש צורך בהגשת בקשה רשמית לוועדת הוראה.
- היעדרויות החורגות ממסגרת תקנון החוג, יועברו לטיפולה של ועדת ההוראה של התוכנית ועלולות לגרום לפסילת הקורס ו/או קבלת החלטה לגבי המשך הלימודים.
הנחיות ונהלים ללמידה מקוונת
- למידה מקוונת דורשת התארגנות מבחינת סביבת למידה שקטה בישיבה, אינטרנט יציב, אזניות ומצלמת רשת.
- הנוכחות בשיעורים מקוונים משמעה השתתפות עם מצלמה פתוחה לכל אורכו של השיעור.
- כל מקרה חריג יופנה לדיון של ועדת ההוראה.
בחינות ומעבר קורסים
- ציון עובר בכל הקורסים מלבד קורסי הסמינר הינו 70.
- כאשר בקורס יש מספר מטלות ,ציון עובר בכל אחת מן המטלות (בחינה, תרגיל, מטלה וכו') הינו 65. ציון עובר בכל אחת מהמטלות הוא תנאי הכרחי למעבר הקורס, גם אם הציון הסופי המשוקלל בקורס הינו מעל 70.
- סטודנט שנכשל בקורס בחירה רשאי לבחור בין חזרה על אותו קורס לבין בחירה בקורס אחר.
- סטודנט רשאי לחזור על קורס חובה או בחירה בו נכשל, פעם אחת בלבד. כישלון שני בקורס חובה או בחירה יגרום להפסקת לימודים. כישלון בשני קורסי בחירה יגרום להפסקת לימודים.
- חזרה על קורס (חובה או בחירה) כוללת מילוי כל חובות הקורס כולל נוכחות מלאה, הגשת כל המטלות וכו'.
הסמינרים ומבחן ההגנה
- ציון עובר בסמינר הקליני ובפרויקט הגמר הוא 75.
- ציון מעבר בחינה בעל פה – הגנה על פרויקט הגמר הינו 75.
- הגשת סופית של פרויקט הגמר תיעשה עד ולא יאוחר מ-1 באוקטובר בשנת הלימודים בה הסטודנט היה רשום לקורס 'פרויקט גמר'[2]. אי הגשה במועד תוביל לציון 'נכשל' ותחייב דיון בוועדת הוראה בכדי לקבל אישור לרישום מחדש לקורס זה. משמעותו של רישום מחודש היא התחלת כל תהליך העבודה על הפרויקט מחדש (כולל הגשת ההצעה לוועדת האתיקה במקרים בהם יש צורך).
- אין המנחה של פרויקט הגמר מחויב לשמור מקום לסטודנט עבור פרוייקט מסויים אם לא עמד בחובותיו והסטודנט עלול להידרש להחליף פרוייקט אצל המנחה או לעבור למנחה אחר לפי פניות המנחים בשנה בה יירשם מחדש לקורס.
- רישום מחודש לקורס הסמינר הקליני ולפרויקט הגמר יתאפשרו פעם אחת בלבד.
- מנחי הסמינרים זכאים להעלות סטודנט לוועדת הוראה בעניין התנהלותו בקורסי הסמינר הקליני ופרויקט הגמר.
- אי מילוי אחר הוראות סעיפים אלו עלול להוביל להפסקת לימודים, בכפוף להחלטת ועדת הוראה.
מעבר משנה לשנה
- מעבר משנה לשנה מחייב קבלת ציון 70 לפחות בכל אחד מן הקורסים וציון של 75 לפחות בסמינר.
- מעבר משנה א' לשנה ב' מותנה בכך שהציון המשוקלל השנתי יהיה לפחות 75. עבור סטודנט שהתקבל במעמד על תנאי, מעבר משנה א' לשנה ב' מותנה בכך שהציון המשוקלל השנתי יהיה לפחות 85.
- ועדת ההוראה של התוכנית תבחן את המקרים של הסטודנטים אשר להם ציון משוקלל שנתי הנמוך מ- 75. ועדת ההוראה תבחן את כלל הציונים והתפקוד של הסטודנט ובסמכותה להחליט על אחת מהאפשרויות הבאות: א. חזרה על קורס, ב. חזרה על סמסטר, ג. חזרה על שנה שלמה, ד. הפסקת לימודיו של הסטודנט.
- סטודנט רשאי לחזור על שנת לימודים פעם אחת בלבד; חלה עליו חובת הנוכחות וחלות עליו כל החובות האקדמיות האחרות בכל אחד מהקורסים, זאת גם בקורסים שלמד אותם קודם.
- בנוסף לאמור לעיל, בידי ועדת ההוראה ובאישור הנהלת המכללה, הזכות למנוע המשך לימודים מסטודנט עקב אי התאמה לתוכנית. הנימוקים להחלטה יועלו על הכתב.
- סטודנט רשאי לערער על החלטות ועדת ההוראה; את נוסח הערעור יגיש הסטודנט למזכירות התוכנית תוך שבועיים לאחר מתן ההחלטה לסטודנט. הסטודנט יכול לערער לערכאה נוספת – ראש החוג להפרעות בתקשורת - תוך שבועיים לאחר קבלת התשובה לערעורו הראשון - בטרם תישלח בקשתו לוועדת הוראה מכללתית.
שקלול הציונים לקבלת התואר
60% ממוצע קורסים
30% ממוצע סמינריונים (קליני ופרויקט גמר)
10% הגנה בעל פה על פרויקט הגמר (מבחן גמר)
סיום לימודים
סטודנט שעמד בכל החובות והמטלות במסגרת תוכנית הלימודים בהתאם לדרישות התוכנית, זכאי לקבל תוארM.A. (מוסמך) בהפרעות בתקשורת. משך הלימודים לתואר הוא לכל היותר ארבע שנים. במקרה שהסטודנט לא סיים את חובות התוכנית בתקופה של עד ארבע שנים, יהיה עליו לכתוב בקשה מנומקת לוועדת ההוראה של התואר השני ולתאר את הסיבות לדחיית הלימודים. הוועדה תדון ותחליט האם להפסיק את לימודיו של הסטודנט או לאשר לו לסיים את לימודיו.
- [1] היקף הלימודים לסטודנטים שהחלו ללמוד בשנת תשפ"ד הוא 36 נ"ז (קורסי חובה וסמינרים על פי תוכנית הלימודים בשנת תשפ"ד).
- היקף הלימודים לסטודנטים שהחלו ללמוד בשנים תשפ"ב ותשפ"ג הוא 40 נ"ז (קורסי חובה וסמינרים על פי תוכנית הלימודים בשנים אלו – בכפוף לשינויים בקורסי החובה והבחירה החל משנת תשפ"ד).
- היקף הלימודים לסטודנטים שהחלו ללמוד עד שנת תשפ"א (כולל) הוא 42 נ"ז.
[2] סטודנט שלא יגיש במועד הסופי הקבוע בתקנון זה יידרש להעביר מכתב רשמי לוועדת הוראה שתדון באם לאפשר לו הארכה ובמידה ותאפשר בכמה זמן תוארך ההגשה. יש לקחת בחשבון שהוועדה עלולה לבקש התחלת פרויקט חדש עם מנחה חדש וזאת כמובן בהתאם לתמיכה של המנחה בסטודנט ובעבודה שנעשתה עד כה ועד כמה כתיבת העבודה המסכמת של פרויקט קרובה לסיום. כמו כן יש לקחת בחשבון כי עיכובים בהגשה סופית עלולים לגרור עיכוב בסגירת התואר וקבלת הזכאות לתואר והתעודה.
להנחיות למבחן ההגנה לסיום התואר לחצו כאן