סגל החוג בהפרעות תקשורת
-
-
-
ד"ר אביבית בן-דוד היא מרצה בכירה בחוג להפרעות בתקשורת, המכללה האקדמית הדסה וקלינאית תקשורת.
ד"ר אביבית בן-דוד סיימה את לימודי התואר הראשון והשני בהפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל-אביב. את לימודי הדוקטורט סיימה בחוג לבלשנות באוניברסיטת תל-אביב. נושא עבודת הדוקטורט היה: רכישת שפה לאור תיאוריה פונולוגית ועסקה בתיאור ובניתוח של רכישת הפונולוגיה בקרב ילדים דוברי עברית.
ד"ר אביבית בן-דוד מלמדת מגוון קורסים תאורטיים וקליניים בחוג להפרעות בתקשורת במכללה, מנחה עבודות סמינריוניות בתכניות התואר הראשון והשני ומשתתפת במספר וועדות בחוג ובמכללה.
תחומי המחקר של ד"ר אביבית בן-דוד הם רכישת הפונולוגיה וההיגוי בקרב ילדים דוברי עברית ודוברי ערבית בעלי התפתחות טיפוסית ובעלי לקויות היגוי. בנוסף היא חברה בקבוצת חוקרים מרחבי העולם העוסקת במחקר בתחום רב-לשוניות בקרב ילדים עם הפרעות היגוי: "International Expert Panel on Multilingual Children’s Speech".
ד"ר אביבית בן-דוד פיתחה שיטת טיפול לילדים עם הפרעות היגוי מורכבות ואפרקסיה של הדיבור בילדות והיא מפתחת מגוון כלי הערכה לאוכלוסיות אלו.
כקלינאית תקשורת, ד"ר אביבית בן-דוד מטפלת בילדים בעלי לקויות היגוי מגוונות, מדריכה קלינאיות תקשורת ומעבירה סדנאות בנושאי אבחון וטיפול בלקויות היגוי בכלל ובאפרקסיה של הדיבור בילדות בפרט.
החל משנת 2019, ד"ר אביבית בן-דוד היא העורכת הראשית של כתב העת של האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת "ד"ש ברשת". כמו כן היא חברה בפורום "אפרקסיה של הדיבור בילדות" באגודת קלינאי התקשורת. פורום זה אחראי על כתיבת נייר עמדה בתחום זה וכן קידום הידע והכישורים הקליניים של קלינאי התקשורת בנושא אפרקסיה של הדיבור בילדות.
-
ד"ר אורית אשכנזי
(Ph.D.)מרצה
ד"ר אורית אשכנזי מרצה בחוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה, קלינאית תקשורת, מדריכת קלינאי תקשורת במשרד החינוך ועוסקת במחקר.
ד"ר אורית אשכנזי סיימה את לימודי התואר הראשון והשני בהפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב. נושא התיזה בתואר השני היה "התפתחות הבנת הומור לשוני והקשר שלה לכישורים מטה-לשוניים אצל ילדים, בוגרים ומבוגרים". ב 2015 קיבלה דוקטורט כפול מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב ומהמחלקה לבלשנות באוניברסיטת אנטוורפן. נושא עבודת הדוקטורט היה "יחסי תשומה –תפוקה בראשית רכישת הפועל העברי".
בנוסף להיותה מרצה בנושאים שונים בחוג להפרעות בתקשורת במכללה (התפתחות תקינה של תקשורת שפה ודיבור ולקויות למידה בתואר הראשון ושפה ברצף האוטיזם בתואר השני) ד"ר אורית אשכנזי עוסקת במחקר בנושאים שונים הקשורים ליחסי תשומה תפוקה ברכישת שפה תוך ניתוח מאפיינים שונים של תשומת הורים וגננות ומאפייני תפוקת ילדים בגיל הרך והקשר ביניהם. נושא מרכזי נוסף במחקר הוא רכישת הפועל העברי על מאפייניו השונים ומאפייני מערכת בנייני הפועל בעברית. חלק מן המחקרים מתבצעים בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת תל אביב וחלקם במסגרת הנחיית עבודות סמינריוניות במכללה.
ד"ר אורית אשכנזי עובדת גם כקלינאית תקשורת ומטפלת במגוון לקויות תקשורת שפה ודיבור אצל ילדים מהגיל הרך ועד גיל בית ספר יסודי ומדריכה קלינאי תקשורת העובדים בגני עיכוב התפתחותי, כיתות לקויי למידה וכיתות תקשורת במסגרת משרד החינוך.
-
אירית וגה בדיחי
מורה
אירית וגה בדיחי, קלינאית תקשורת ומרצה בחוג להפרעות בתקשורת במכללת הדסה ירושלים.
בוגרת תואר ראשון בהפרעות בתקשורת מאוניברסיטת תל אביב. בעלת תואר שני במדעי הרפואה מהאוניברסיטה העברית, בתחום פיזיולוגיה של השמיעה, בהנחייתו של פרופסור חיים סומר.
משנת 2002 קלינאית תקשורת במכון להפרעות בתקשורת ואודיולוגיה במרכז הרפואי הדסה עין כרם: מתמחה בהפרעות אכילה ובליעה בילדים ומבוגרים, בטיפול בגמגום בכל הגילאים ובבדיקות שמיעה.
מעל 10 שנים קלינאית תקשורת במש"י (מרכז שיקום ילדים), מתמחה בשיקום ילדים עם מוגבלויות רב תחומיות בתחומי תקשורת, דיבור ואכילה.
בשנת 2015 העבירה קורס גמגום במכללה החרדית.
במהלך השנים הדריכה סטודנטים בעבודות סמינריוניות ובהתנסות קלינית.
-
ד"ר אן אהרן היא מרצה לפסיכולוגיה במכללה אקדמית הדסה, בחוגים להפרעות בתקשורת ולמדעי ההתנהגות.
כמו כן, היא מלמדת פסיכולוגיה בבית הספר לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית. השכלתה כוללת תארים ראשונים במתמטיקה, פסיכולוגיה וסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית; לימודי בלשנות ורומאניסטיקה; תואר שני בפסיכולוגיה חברתית, ודוקטורט בפסיכולוגיה חברתית-קוגניטיבית.
מבין תחומי העניין האקדמי שלה: מנגנונים קוגניטיביים המעורבים בחשיבה הֵקשֶרִית וסטראוטיפית; היבטים מודעים ובלתי מודעים של דעות קדומות; הממשק שבין חשיבה לשפה (סמנטיקה ופרגמטיקה); פסִיכו-נַרַטולוגיׇה והשפעת תפיסות הקורא על משמעות הטקסט הנקרא.
-
ד"ר אנה לנדסמן, PhD, בפיזיולוגיה של האדם.
את לימודיה האקדמיים החלה ד"ר לנסמן באוקראינה בתור סטודנטית לרפואה באקדמיה מדינית לרפואה. עם עלייתה לארץ ב-1990 המשיכה בלימודי תואר שני בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית. את התואר סיימה בתחום של אנדוקרינולוגיה. המשיכה בלימודי תואר שלישי במחלקה לפיזיולוגיה של האדם, בבית הספר לרפואה, של האוניברסיטה העברית. את הפוסט דוקטורט ביצעה במחלקה לנפרולוגיה של מרכז הרפואי הדסה עין כרם. בהמשך נהלה מעבדת מחקר במחלקה האונקולוגית בבית החולים הדסה עין כרם.
במקביל ללימודיה (מ-1997) החלה ד"ר לנסמן לעסוק בהוראה. מאז ועד היום לימדה מאות רבות של סטודנטים במוסדות אקדמיים שונים בארץ.
מאז 2007 עובדת כמרצה במרכז האקדמי לב . במקביל, במשך יותר מעשור מלמדת במכללה האקדמית הדסה, קורסים שונים בתחום של אנטומיה ופיזיולוגיה של האדם בחוגים שונים של המכללה, כמו הפרעות בתקשורת, מעבדה רפואית, ביוטכנולוגיה, ואופטומטריה.
יחד עם ההוראה ד"ר לנסמן עוסקת במחקר. היא הקימה את מעבדת המחקר הביולוגי במרכז האקדמי לב. וחוקרת תהליכים מולקולריים וגנטיים העומדים בבסיס דיכאון לאחר לידה. בנוסף, קבוצת המחקר תחת ניהולה מנסה לפתח שיטת טיפול סלקטיבי נגד סרטן בעזרת שיטות של הנדסה גנטית.
אנה לנדסמן ב- Google Scholar
-
אפרת פירר היא קלינאית תקשורת ומרצה בחוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה.
אפרת סיימה לימודי תואר ראשון בהפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב ולימודי תואר שני בתחום מדעי הקוגניציה באוניברסיטה העברית בירושלים. כיום ממשיכה באוניברסיטה העברית בלימודים לקראת תואר שלישי בחינוך בתחום של רגשות בתוך שיח למידה קבוצתי, וחוקרת את השפעת המטען הרגשי על איכות השיח.
אפרת מרצה בחוג להפרעות בתקשורת במכללה ובשלוחה החרדית בקורסים קליניים העוסקים באבחון ובטיפול בשפה, ומדריכה עבודות סמינריוניות בתחום השפה. עוסקת מזה כעשרים שנה באבחון וטיפול בתחומים של לקויות שפה, הפרעות התפתחותיות שונות, תקשורת ואכילה ועובדת כקלינאית תקשורת במכון להתפתחות הילד של "מכבי שירותי בריאות" בירושלים. אפרת ניהלה במשך מספר שנים צוות קלינאיות תקשורת במכון להתפתחות הילד של מכבי בראשון לציון וכיום מובילת תחום קלינאות תקשורת בהתפתחות הילד במחוז י-ם שפלה, אחראית על קשרי קהילה וחברה בפורום קלינאיות ממשרדי הבריאות, החינוך וקופות החולים העוסק ברצף הטיפולי בין המסגרות הטיפוליות השונות.
-
ד"ר אריאלה נחמני הינה מרצה בכירה בחוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה.
בין השנים 2000 ל- 2017 שימשה כמתאמת צוות חיך ושפה שסועים במרכז הרפואי ספיר בכפר סבא. ד"ר אריאלה נחמני למדה מתואר ראשון ועד סיום הדוקטורט-בהצטיינות, באוניברסיטת תל אביב. במקביל למחקר והוראה באקדמיה, ד"ר נחמני אריאלה הינה קלינאית תקשורת ונמנית עם הקלינאים והחוקרים בנושא מומי פנים מולדים בכלל ושסעים בפרט. המחקרים הרבים אותם ערכה בשנים האחרונות עוסקים בממשק העדין הקיים בין המבנה האנטומי האופייני של שלד הפנים בילדים שנולדו עם מומי פנים מולדים והשפעת המבנה הזה על תפקוד שרירי החיך ופעילות השסתום החיכי לועי המתבטאת במובנות הדיבור.ד"ר נחמני לקחה חלק במשך השנים כמשתתפת פעילה בכנסים בינלאומיים בנושאים הקשורים לחיך שסוע והפרעות בדיבור. ד"ר אריאלה נחמני מתמקדת בשנים האחרונות במחקר בתחום ייחודי וחדשני העוסק בצורת הכיפוף של בסיס הגולגולת, אותה מבטאת זווית בסיס הגולגולת. למסקנות המחקר השלכות קליניות מעניינות לגבי שיטות ניתוחיות במנגנון החיכי לועי לתיקון אי ספיקה חיכית לועית.
ד"ר אריאלה נחמני פתחה שיטת טיפול בבעיות בדיבור Sound Shape Coler- SSC. הגישה מדגישה את המודעות המטה לינגואיסטית, מדגישה את הניגודים והמשמעות שהפונמות נושאות. השיטה מבוססת על אינטראקציה בין פונולוגיה לפונטיקה תוך ניצול אסטרטגיה מטה פונטית והתייחסות למודעות פונולוגית. היא בנויה מחוויות קינסטטיות, וויזואליות ושמיעתיות, המובילות את המטופל להתנהגות התנועתית הרצויה בעת הדיבור.
-