מטרת הקורס: הכרת מקצוע האודיולוגיה על כל היבטיו. הכרת מושגים ומדדים בסיסיים באקוסטיקה ופסיכואקוסטיקה. הכרת מושגי יסוד באנטומיה ופיזיולוגיה של מערכת השמיעה. הכרת מושגים הקשורים להערכת שמיעה: סוגים ודרגות של ליקויי שמיעה. לימוד בדיקות שמיעה התנהגותיות: בדיקות קולנים, בדיקת סף אודיומטרי לצלילים טהורים, הבנת ופיענוח האודיוגרמה, אודיומטריה של הדיבור: סף ודיסקרימינציה, מיסוך לצלילים טהורים בהולכת אויר והולכת עצם ובאודיומטריה של הדיבור.
מטרת הקורס: בקורס יילמדו תיאוריות האישיות המייצגות את הזרמים המרכזיים בפסיכולוגיה. יוגדר מושג האישיות, ומהותן של היחידות מהן מורכבת האישיות. יינתן מבט התפתחותי על התפתחות התיאוריה והמחקר בתחום האישיות תוך התייחסות לסוגיות מחקריות ויישומיות כגון מהות הלא מודע, העצמי, קשרים בין מוטיבציה קוגניציה ורגש. ידונו הקשרים בין תיאוריות אישיות לטיפול הפסיכולוגי לגווניו.
קורסים מקדימים: מבוא לפסיכולוגיה ופסיכולוגיה התפתחותית.
מטרת הקורס: להקנות ידע בסיסי באנטומיה ופזיולוגיה של האיברים והמערכות באיזור הראש והצוואר כרקע לקורס הפיזיולוגיה ותהליכי מחלה באף אוזן גרון. בין המערכות שילמדו: מערכת הנשימה והרלינקס, לוע, וושט, בלוטות רוק, תירואיד ופארה תירואיד, אף סינוס ואוזניים.
מטרת הקורס: הכרת יחידות המבנה של הגוף ברמות הארגון השונות: תאים, רקמות, אברים ומערכות והבנת אופן הפעולה של המערכות השונות.
פרקי הקורס כוללים את לימוד מבנהו העדין של התא על אברוניו השונים, סוגי הרקמות בגוף ומאפייניהם.
כמו כן נלמדים פרטי המבנה והתפקוד של חלק ממערכות הגוף: מערכת השלד עצמות ומפרקים. מערכת השרירים-עם דגש על מנגנון ההתכווצות. מערכת העיכול ואבריה כולל תהליכי העיכול. מערכת הלב וכלי הדם כולל מבנה ותהליכים. מערכת הנשימה- מבנה ותהליכי האוורור ושחלוף הגזים. מערכת אנדוקרינית - מבנה ועקרונות פעולה.
מטרת הקורס: הקניית ידע מעמיק בעקרונות הפיזיקאליים והאקוסטיים של שמיעה ודיבור. הצגת מודלים תיאורטיים שונים של מרכיבי הדיבור והשמיעה.
תכונות פיזיקליות בסיסיות: מסה, לחץ בנוזל ובגז, אורך, זמן, מהירות, תאוצה. תכונות סטטיות ודינמיות של גזים ונוזלים, חוק בויל, התיאוריה הקינטית, תנועה טרמאלית, גלים והפרמטרים שלהם, העברת אנרגיה באוויר, תנועה הרמונית. גלים מורכבים, פירוק גלים מורכבים לרכיביהם הספקטרליים. תדירות ויחידותיה, עוצמת הקול ויחידותיה. אקוסטיקה פיזיקלית של דיבור. האוזן האנושית כמערכת מכאנית.
מטרות הקורס: בקורס זה יוצגו גישות בלשניות שונות לחקר השפה ויילמדו מושגי יסוד מתחום הבלשנות. כמו כן ייסקרו בקצרה תחומים שונים בהם עוסקת הבלשנות כגון: מורפולוגיה, פונולוגיה, תחביר, סמנטיקה ופרגמטיקה. במקביל יובאו דוגמאות מרכישת העברית כשפת אם ומלקויי שפה.
מטרת הקורס: להקנות לסטודנט ידע בסיסי במרכיבים האנטומיים והפיזיולוגיים של גדילה והתפתחות במעגל החיים. הנושאים שיילמדו בקורס: מבוא לגדילה והתפתחות; גורמים המשפיעים על גדילה במעגל החיים; עקומות גדילה; גדילה דיפרנציאלית של איברים; הפרעות גדילה, פגות, גמדות, גדילת יתר.
מטרת הקורס: התנסות בביצוע בדיקות שמיעה בסיסיות ומורכבות באמצעות תוכנת מחשב המדמה ירידה בשמיעה ובאמצעות אודיומטרים: בדיקות שמיעה לצלילים טהורים בהולכת אויר והולכת עצם, מיסוך ובדיקות דיבור. התנסות ברישום, פענוח וכתיבה של בדיקות שמיעה.
מטרות הקורס: הקניית ידע תיאורטי על תצפיות באמצעות סימולציות, התנסות בתצפיות ודיווח עליהן. הסטודנטים יערכו תצפית מודרכת על אוכלוסיית ילדים בגילאים שונים ועל קשישים. הקורס יעסוק ברקע התיאורטי לתצפית וייקנה מיומנויות עריכת תצפית ורישומה ותעתיקי שפה. התצפית תתמקד בתפקודים שונים: שפתי, מוטורי, רגשי-חברתי. הסטודנטים יתנסו בתצפיות, בכתיבת דו"חות על התצפיות ובהצגת מקרה.
מרכזת ההתנסות - מרים גרסטנפלד
מטרת הקורס: לתאר את השלבים של התפתחות השפה התקינה מינקות עד לגיל חמש שנים, לעיין במחקרים ברכישת השפה העברית כשפת-אם, לדון בתיאוריות מרכזיות על רכישת השפה התקינה, להציג שיטות לאיסוף נתונים הנהוגות בחקר התפתחות השפה. הקורס יעסוק בנושאים הבאים: (1) מאפייני השפה (2) המרכיבים העיקריים של מערכת השפה (3) השלבים של התפתחות השפה התקינה מינקות עד לגיל חמש שנים: הבסיס החברתי והתקשורתי של שפה מוקדמת; השלב החד-מילי; התפתחות התחביר והמורפולוגיה בעברית בשלב הדקדוקי המוקדם; ההתפתחות הסמנטית; ההתפתחות הפרגמטית (4) עיון במחקרים ברכישת השפה העברית כשפת-אם (5) תיאוריות מרכזיות על רכישת השפה התקינה (6) שיטות לאיסוף נתונים הנהוגות בחקר התפתחות השפה (7) דו-לשוניות והשפעתה על ההתפתחות הלשונית.
מטרות הקורס: הכרות בסיסית עם נושאים הקשורים באקוסטיקה של הדיבור וכן הכרות עם תהליך הפקת הדיבור (האנטומי והפיזיולוגי). מהלך הקורס יכלול הכרת המאפיינים האקוסטיים של הגאי השפה הסגמנטליים וכן מאפיינים סופרה-סגמנטליים של הדיבור. בקורס ייבחנו המאפיינים האקוסטיים הדומיננטיים בתפיסת ההגאים השונים בהתבסס על מחקרים בתחום. תיאור תהליכי ביצוע הדיבור ותפיסתו הנורמליים יאפשרו בסיס להשוואה בשלב מאוחר יותר לתפיסה וביצוע דיבור ע"י אוכלוסיית לקויי השמיעה.
מטרת הקורס: הקניית ידע והבנת תהליכים בסיסיים בתחומי הפסיכולוגיה השונים. ילמדו מושגי יסוד הקשורים לתיאוריה ולמחקר וידונו יישומי הפסיכולוגיה בתחומי החיים. הקורס ידון במהות הפסיכולוגיה כמדע, תהליכי חשיבה, זיכרון ולמידה, מוטיבציה, ורגשות. בקורס ילמדו מושגי יסוד בפסיכולוגיה חברתית, בפסיכולוגיה התפתחותית, ובתחום האישיות. נתייחס לסוגיות בהערכה ומדידה של משכל ושל אישיות, ונדון בפסיכופתולוגיה ובפסיכותרפיה.
נוכחות חובה / ציון עובר בקורס 65
מטרת הקורס: הוראת עקרונות המבנה והתפקוד של מערכת העצבים המרכזית.
נושאי ההוראה: חלקי מערכת העצבים המרכזית, סוגי התאים והבסיס ההתפתחותי. תינתנה הרצאות מפורטות על מבנה כל אחד מחלקי התא,העצבים הקרניאלים וההיקפיים. כמו כן תידון מערכת העצבים האוטונומית והנוירו-אנטומית של מערכות הראיה, השמיעה ושיווי המשקל.
מטרת הקורס:להקנות ידע בסיסי במחלות נוירולוגיות של ילדים באשר לדרכי האבחון והטיפול.במסגרת הקורס ילמדו הנושאים הבאים: הערכה נוירולוגית של ילדים (גיל הינקות, גיל טרום בית הספר, גיל בית הספר); בדיקות עזר מעבדתיות לאבחון מחלות נוירולוגיות של ילדים; ליקויי ראיה ושמיעה (סיווג, דרכי אבחון וטיפול); מומים מולדים של מערכת העצבים המרכזית (ספינה ביפידה, הידרוצפלוס ופגיעות אחרות); סיבוכים נוירולוגיים של פגות והפרעות בגדילה תוך רחמית; מחלות גנטיות וכרומוזומליות הפוגעות במוח; מחלות מטבוליות הפוגעות במוח; מחלות ניווניות של החומר הלבן במערכת העצבים; מחלות ניווניות של החומר האפור במערכת העצבים; תסמונות נוירוקוטנאיות; אפילפסיה (סיווג, ממצאים קליניים וטיפול); מחלות של חוט השדרה; מחלות נוירומוסקולריות; פגיעות במערכת העצבים האוטונומית.
מטרת הקורס: להקנות לסטודנט כלים בסיסיים בתחום הסטטיסטיקה ושיטות המחקר במטרה לאפשר לו לבצע מחקר מדעי הכולל עיבוד נתונים והסקת מסקנות, וכן להתמצא בספרות המקצועית ובמאמרים מדעיים הנוגעים במבחנים סטטיסטיים למדגמים שונים.
הקורס יכלול את הסטטיסטיקה התיאורטית, יסודות תורת ההסתברות, התפלגויות, מבחנים סטטיסטיים והסקה סטטיסטית. הקורס ילווה בתרגול.
מטרות הקורס: החלק הראשון של הקורס יתמקד בפונטיקה ובו יילמדו התכונות הפונטיות החיתוכיות של ההגאים בשפות העולם, עם דגש על מערכת ההגאים בעברית ובערבית. כן יילמדו גם יחידות פרוזודיות ותכונות סופרא סגמנטליות. במקביל תילמד מערכת הרישום הפונטי של IPA. הלימוד התיאורטי ילווה בתרגול רישום פונטי.
החלק השני של הקורס יתמקד בפונולוגיה ובו יוצגו יחידות פונולוגיות, תופעות פונולוגיות הקיימות בשפות העולם וכיצד הן קשורות לתחום ההפרעות בתקשורת. בנוסף יילמדו עקרונות ניתוח פונולוגי של נתונים משפות שונות.
מטרת הקורס: הכרת תהליכי העברה בגוף, פיזיולוגיה של תאי עצב, ומערכת העצבים.
פרקי הקורס כוללים תהליכי העברה מסוגים שונים: דיפוזיה, אוסמוזה, טרנספורטים, מעבר יונים, שיווי משקל.
כמו כן נלמדים בהרחבה פעילות חשמלית של תאי עצב וסינפסות. פיזיולוגיה של המערכת התחושתית והמערכת המוטורית.
מטרת הקורס: להקנות לסטודנטים הבנה וידע בתהליכי השמיעה. הנושאים שיילמדו בקורס: התמרה והצפנה; האוזן התיכונה; האוזן הפנימית - מבנה ותפקוד; תכונות מכניות של האוזן הפנימית - הממברנה הבזילרית; תכונות חשמליות של האוזן הפנימית - מקורות אנרגיה להתמרה; הפוטנציאלים המיקרופוניים ואופן יצירתם; סיבי עצב השמע - עקומות אפיון - התדירות הטיפוסית; היסטוגרמות של זמן אחרי גירוי, של מרווחים, של זמן המחזור; הצפנת מידע על תדירות הקול ועוצמתו; התמרה - שערות של תאי השערה; המגבר של שבלול האוזן; מסלולי השמיעה - עקומות אפיון והיסטוגרמות; הצפנת מיקום קול במרחב; קליפת המוח השמיעתית - ארגון טונו-טופי ועמודות.
מטרת הקורס: הכרת עקרונותיו הפסיכואקוסטיים של המנגנון השמיעתי בפעולה והבנת הקשר בין האותות האקוסטיים ותפיסתם האודיטורית.
בקורס ילמדו הנושאים הבאים: מושגי הסף, תחומי רגישות השמיעה; תחושה של עוצמת הקול, גובה הטון, שמיעה דו-צדדית, binaural summation, אדפטציה; מסננים שמיעתיים, מיסוך, critical bands שיטות מדידה בפסיכואקוסטיקה; תפיסת דיבור כתופעה פסיכואקוסטית.
מטרת הקורס: בקורס נדון בתהליכים התפתחותיים מהלידה ועד תקופת ההתבגרות. הקורס יהווה מפגש עם התיאוריות המרכזיות בפסיכולוגיה ההתפתחותית ועם ממצאי המחקר העיקריים בעשורים האחרונים בתחום. התלמידים ייחשפו לתחנות העיקריות של התפתחות האדם שההיכרות עמן חיונית לעבודה הקלינית.
נושאי הקורס: בקורס יילמדו תחנות עיקריות בהתפתחות התפיסתית, הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית מהלידה ועד לתחילת גיל הבגרות.
נוכחות חובה / ציון עובר לקורס 65
מטרת הקורס: הכרת הגורמים הפוגעים בגוף ליחידותיו השונות. הבנת תהליכי הפגיעה ותגובת הגוף אליהם. פרקי הקורס העיקריים הנם: (1) פגיעות התא, הסתגלות ומוות (2) הדלקת ותהליכי התיקון אשר באים בעקבותיה. (3) פגיעות כתוצאה מחוסר איזון של זרימת הדם ומאזן הנוזלים בגוף. (4) גידולים - מאפייני הגידולים השפירים והממאירים, הבסיס המולקולרי לתהליך הקרצינוגנזה, גורמים קרצינוגניים ופעולתם התאית. (5) פתולוגיה סביבתית-פגיעות של חומרים שונים עם דגש על חומרים הקשורים לסגנון חיים-אלכוהול עישון וסמים.
מטרת הקורס: הקורס יעסוק בסוגים שונים של ליקויי שמיעה: הולכתי, תחושתי, עצבי ומעורב; אבחנה של ליקויי שמיעה עם מעורבות קוכליארית ורטרוקוכליארית, אבחנה מבדלת של פתולוגיות במערכת השמע על ידי בדיקות אודיולוגיות מיוחדות (התנהגותיות ואובייקטיביות); אבחנה מבדלת בין ליקויי שמיעה על בסיס אורגני ופונקציונלי; קשר בין פתולוגיות שונות במערכת השמע והפרעות בשמיעה; אופן לקיחת אנמנזה, רישום תוצאות הבדיקות ומתן המלצות.
מטרת הקורס: הקורס יעסוק בהיבטים שונים של האודיולוגיה הקלינית. הנושאים שיילמדו הינם: פוטנציאלים מעוררים בינוניים ומאוחרים, הערכת עיבוד שמיעה מרכזי, השפעת הגיל על מערכת השמיעה. רעש, השפעתו על מערכת השמיעה ומניעת נזקי רעש, טינטון - אבחון וטיפול, auditory neuropathy/dyssynchrony מאפיינים, אבחון ושיקום.
מטרת הקורס: הקורס יעסוק בהתפתחות השמיעה אצל העובר, גורמים לפתולוגיות במערכת השמע במהלך ההיריון, הלידה ולאחר הלידה: הפרעות שמיעה על רקע גנטי, סביבתי ונרכש; שיטות סינון שמיעה בילודים, תינוקות וילדים בגיל הרך; הערכות שמיעה התנהגותיות ואובייקטיביות באוכלוסייה פדיאטרית בריאה ובעלת הפרעות נוספות.
מטרת הקורס: הקניית ידע נרחב על ההפרעה האפזית על כל היבטיה: הפרעה בהבעה, הפרעה בהבנת הדיבור, הפרעה בקריאה והפרעה בכתיבה.
בקורס ידונו בנושאים הבאים: מהי האפזיה; מהן הסיבות לאפזיה; מהי האנטומיה של השפה בכלל והאפזיה בפרט; מהן התסמונות האפזיות; מהן ההפרעות הנלוות לאפזיה; אבחון האפזיה; טיפול באפזיה ומודלים פסיכולינגוויסטים לתיהלוך שפה. תוצג הגישה הפסיכו-סוציאלית לטיפול באפזיה.
מטרת הקורס: להקנות הבנה וידע במערכת שיווי המשקל. הקורס יעסוק בנושאים הבאים: אנטומיה ופיזיולוגיה של מערכת שיווי המשקל; קשר בין מבנה לתפקיד; סקירת ההתקדמות בבדיקות מערכת שיווי המשקל; הכרת הבדיקות המתבצעות במעבדת שיווי משקל: Electronystagmography, בדיקה סיבובית, בדיקת יציבה/פוסטורוגרפיה; הכרת העקרונות, ציוד ופרוטוקולי הבדיקות; ניתוח תוצאות הבדיקות.
מטרת הקורס: להקנות הבנה וידע בסיסיים בגנטיקה של האדם. הנושאים שיילמדו בקורס: תורשה מנדלית; הורשה קשורה למין; תורשה של חירשות; תורשה מולטיפקטוריאלית; ציטוגנטיקה; גנטיקה מולקולרית; זיהוי גנים; תורשה של סרטן; סקרים גנטיים; יעוץ גנטי ואבחון טרום לידתי.
מטרות הקורס:
(1) להקנות הבנה תיאורטית של תופעות חוסר שטף וגמגום
(2) להקנות יכולת אבחון וטיפול קליני בגילאים שונים ע"פ גישות טיפול שונות.
בקורס יוצגו מאפייני גמגום ושטף, תיאוריות לגבי אטיולוגיה של גמגום, מחקרים בנושא הגמגום ושלבים בהתפתחות הגמגום ע"פ חוקרים שונים. בקורס יידונו גורמים פסיכוסוציאליים, פיזיולוגיים/אורגניים ופסיכולנגויסטיים של התופעות. הקורס כולל הסתכלות והקשבה לדוגמאות של גמגום בוידאו וחשיפה לכלי מדידה אובייקטיביים וסובייקטיביים לגמגום. יילמדו דרכי הערכה ואבחון בקבוצות גיל שונות, גישות טיפוליות שונות לגילאים השונים באופן תיאורטי ובסדנאות מעשיות. יוצגו קריטריונים שונים להצלחה בטיפול. בנוסף יוזכרו בעיות חוסר שטף שונות כדיבור חטוף וגמגום כתוצאה ממחלות שונות, חבלה והלם קרב.
מטרת הקורס: הכרות עם הפרעות דיבור ובליעה נרכשות ממקור נוירו- מוטורי, דרכי אבחון והטיפול בהן.
חלקו הראשון של הקורס יעסוק בהפרעות דיבור: המרכיבים של דיבור נורמטיבי; יסודות נוירו - אנטומו- פיסיולוגים של הפקת הדיבור; דיסארטריה (הגדרה, אטיולוגיות, סוגי דיסארטריה, אפיונים, אבחון, טיפול); אפרקסיה (הגדרה, אטיולוגיות, סוגי אפרקסיה, אפיונים, אבחון, טיפול) במהלך הקורס תיערך צפייה בסרטי וידאו; הקשבה להקלטות וניתוח מאמרים.
חלקו השני של הקורס יעסוק בהפרעות בליעה: איברי בליעה ודיבור (אנטומיה, פיזיולוגיה, נוירולוגיה); תהליך הבליעה הנורמלי (שלבי הבליעה, הבדלים התפתחותיים); הפרעות בבליעה (אטיולוגיות, השפעתן של מחלות נוירולוגיות על תהליך הבליעה); אספירציה גלויה וסמויה; האכלה חליפית: זונדה, גסטרוסטומיה; אבחון הפרעות בבליעה (הצוות המולטי דיסיפלינרי; אבחון ליד מיטת החולה; אבחון של החולה האמבולטורי; אבחון אינסטרומרנטלי עם דגש על וידאו-פלואורוסקופיה); הטיפול בהפרעות בבליעה; ילווה בניתוח מאמרים וסרטי וידאו.
מטרות הקורס: הקורס יעסוק בגישות שונות בתחום התפתחות הפונולוגיה וההיגוי וכן באבחון וטיפול בהפרעות וליקויים בתחומים אלה. בקורס יילמדו הסיבות השונות להפרעות היגוי, שיטות שונות לאבחון וטיפול בלקויי היגוי, גורמים המשפיעים על התהליך הטיפולי ומאפייני פונולוגיה והיגוי באוכלוסיות מיוחדות כגון: לקויי שמיעה, שיתוק מוחין ופיגור.
מטרות הקורס: הקורס יעסוק בגישות שונות בתחום התפתחות הפונולוגיה וההיגוי וכן באבחון וטיפול בהפרעות וליקויים בתחומים אלה. בקורס יילמדו הסיבות השונות להפרעות היגוי, שיטות שונות לאבחון וטיפול בלקויי היגוי, גורמים המשפיעים על התהליך הטיפולי ומאפייני פונולוגיה והיגוי באוכלוסיות מיוחדות כגון: לקויי שמיעה, שיתוק מוחין ופיגור.
מטרת הקורס: להקנות ידע תיאורטי על האנטומיה והפזיולוגיה של מנגנון הפקת הקול; הכרת מאפייני הקול הנורמלי והשינויים שחלים בו במהלך החיים; הכרת הפתולוגיות השונות הגורמות להפרעות קול (הפרעות על רקע פונקציונלי, אורגני, נוירולוגי); זיהוי אפיוני הקול, הסימפטומים והסימנים הבאים לידי ביטוי בפתולוגיות השונות.
בקורס יילמדו דרכי אבחון הקול באמצעים השונים ועקרונות וטכניקות טיפול שונות. הקורס כולל סדנא מעשית.
מטרות הקורס:
(1) המסגרת התיאורטית להערכה וטפול של ילדים עם הפרעות שפה ותקשורת.
(2) אפיונים ואטיולוגיה של הפרעות שפה ותקשורת אצל ילדים.
(3) העקרונות והשיטות של הערכה והטיפול.
(4) נושאים הקשורים לריבוי התרבויות והשפעתן על הערכה והטיפול.
(5) דיון על הפרעות שפה ותקשורת אצל ילדים בספרות המחקר העכשווי.
בקורס ידונו בנושאים הבאים: הגדרות של הפרעות שפה אצל ילדים, מודלים וגישות שונות להפרעות שפה אצל ילדים, עקרונות הערכה והטיפול, אטיולוגיה של הפרעות שפה אצל ילדים, מניעה של הפרעות שפה אצל ילדים, הפרעת שפה ספציפית בכלל ובעברית בפרט, אוכלוסיות ספציפיות (פיגור שכלי, רצף ההפרעות האוטיסטיות, הפרעות פסיכיאטריות, הפרעות שפה נרכשות, סינדרומים, ליקויי שמיעה ועיוורון), מודלים להתערבות טיפולית עם המשפחה, הערכה וטיפול בשלבי ההתפתחות: שלב הקדם-מילי, שלב חד-מילי, שלב הדקדוקי המוקדם והשלב הדקדוקי המאוחר.
מטרות הקורס:
(1) הכרות עם מבחני סינון ואבחוני שפה מותאמים לעברית.
(2) התנסות בהעברת אבחונים לילדים שהתפתחותם תקינה, בגילים שונים.
(3) התנסות בפענוח תוצאות אבחונים.
(4) התנסות בכתיבת דו"ח מסכם.
במהלך הקורס יוצגו מספר אבחונים אשר יועברו על ידי הסטודנטים לילדים בגילאים שונים. הסטודנטים יתנסו בפענוח התוצאות ובכתיבת דו"חות מסכמים.
מטרת הקורס: התנסות בביצוע בדיקות שמיעה בסיסיות ובדיקות ייחודיות המסייעות באיתור מיקום הנזק השמיעתי; תצפית בבדיקות שמיעה ובתהליך שיקום השמיעה; תצפית באופן לקיחת אנמנזה, רישום תוצאות, ומתן ייעוץ והמלצות.
במהלך השנה כל סטודנט משובץ להתנסות (Hands on) בבדיקות שמיעה, לתצפיות בעבודתם של קלינאי התקשורת בזמן ביצוע בדיקות אודיולוגיות ובתהליך שיקום השמיעה. ההתנסות מתבצעת בקליניקה ובמעבדות המחשבים במכללה האקדמית הדסה. התצפיות נערכות בקליניקה במכללה האקדמית הדסה ובמכון האודיולוגי בהדסה עין כרם.
מטרות הקורס: התנסות בתצפית מודרכת על טיפולים של קלינאיות תקשורת באוכלוסיית ילדים ומבוגרים עם מגוון לקויות בשפה, תקשורת, דיבור ובליעה.
הסטודנטים יתנסו בתצפיות על התהליך הטיפולי במסגרות טיפוליות שונות: מרכזים רפואיים, מרפאות, בתי ספר וגנים של החינוך המיוחד. הם יצפו בעבודת צוות רב-מקצוע ובפגישות עם הורים ומשפחה. התצפיות ילוו בהדרכה בקבוצות קטנות באמצעות סימולציות וצפייה בקלטות וידאו של טיפולים בלקויות שונות. הסטודנטים יתנסו בכתיבת דוחות על התצפיות ובהצגת מקרה בע"פ ובכתב. כמו כן הסטודנטים יתנסו בביצוע מטלות הכנה לעבודה מעשית בשנה ג.
מרכזת ההתנסות - מרים גרסטנפלד
מטרות הקורס: (1) הבנת הרצף הדבור/כתוב מנקודת מבט התפתחותית, אוריינית (2) הקניית ידע על התפתחות שפה דבורה וכתובה מראשית רכישת הקריאה/כתיבה ועד בגרות.
הקורס יעסוק בהתפתחות השפה הדבורה והכתובה מגיל חמש ואילך, במגוון תחומי שפה (אוצר מלים, תחביר, מורפולוגיה, מטה-לשון, הבנת והפקת טקסטים מסוגים שונים) מנקודת מבט אוריינית.
מטרת הקורס: הקורס יעסוק בעקרונות הפעולה של מכשירים חשמליים אלקטרומגנטיים ואלקטרוניים בתחום האודיולוגיה. הקורס יתמקד בנושאים הבאים: עקרון פעולתם של מעגלים חשמליים ורכיבים אלקטרו-אקוסטיים (מתמרים מכנו-אקוסטיים: מיקרופון, רמקול (אוזניה), ויברטורים); אוזן מלאכותית ומסטויד מלאכותי; עקרונות הפעולה של ציוד לאיסוף סיגנלים ולקליטתם ועיבוד נתונים; מבנה מכשירים ועקרונות פעולתם (אודיומטר, טימפנומטר, מכשיר לרישום פלט אקוסטי, מכשיר לרישום פוטציאלים מעוררים); כיול מכשירי מדידה.
מטרת הקורס: לערוך הכרות עם ההיסטוריה וההתפתחות של מכשירי שמיעה ושתלים קוכליארים. הקניית ידע תיאורטי על מכשירי שמיעה - מבנה ורכיבים; הכרת סוגי מכשירי שמיעה, שיטות עיבוד האות - אנלוגי לעומת דיגיטלי, מכשירי שמיעה ממוחשבים, מכשירי שמיעה מושתלים, אוזניות, מאפיינים אלקטרואקוסטים ואקוסטים המשפיעים על ביצועי מכשירי השמיעה; התאמות של מכשירי שמיעה לילדים ומבוגרים. הקניית ידע תיאורטי על שתלים קוכליארים: רכיבים, סוגים, שיטות לעיבוד האות והכרת תהליך המיפוי.
מטרות הקורס: להקנות ידע בסיסי בתהליכי מחלה בראש-צוואר במהלך הקורס, הסטודנט ירכוש ידע בסיסי בתהליכי מחלה שונים בתחום אף אוזן וגרון / ראש - צוואר - מחלות אוזן חיצונית, תיכונה ופנימית; ירידה בשמיעה מסוגים שונים; סחרחורת; מחלות לוע; בעיות בדיבור, בנשימה ובבליעה; מחלות אף וסינוסים; מחלות צוואר וגידולים. יתוארו התסמינים, אמצעי האבחנה, טיפולים שמרניים וניתוחים.
הקורס ניתן ע"י רופאי א.א.ג בית חולים הדסה
מטרת הקורס: הקניית ידע בתחום תפיסת הדיבור וביצועו על ידי אוכלוסייה לקוית שמיעה. מהלך הקורס יכלול הכרת אפיוני תפיסת הדיבור בקרב אוכלוסייה זו דרך החושים הסנסוריים השונים (הערוץ השמיעתי, הערוץ הויזואלי והערוץ הטקטילי) והדרך להעריך יכולת זו ברמות שונות של תפיסה שמיעתית (גילוי צליל, דיסקרימינציה, זיהוי והבנה) וברמות מסר שונות (מרמת תפיסה של פונמה ועד רמת תפיסה של פיסקה). כמו כן תיערך הכרות עם מאפיינים, גורמים ותהליכים הלוקחים חלק ומשפיעים על הפקת דיבור של לקויי שמיעה.
מטרת הקורס: ביצוע בדיקות אודיולוגיות מלאות בליווי מדריכה על מטופלים בכל הגילאים לשם אבחון לקויות שמיעה במערכת האודיטורית. הסטודנטים ייקחו אנמנזה, יסכמו בדיקות ויתנו ייעוץ והמלצות למטופל ולמשפחתו. ההתנסות מתבצעת בקליניקה במכללה האקדמית הדסה בהדרכה צמודה של קלינאי תקשורת בכירים.
מרכזת ההתנסות - עירית קורן
מטרות הקורס: הסטודנטים יתנסו בטיפול באוכלוסייה בעלת לקויי שפה, תקשורת, דיבור ובליעה בגילאים שונים. הסטודנטים יאבחנו, יתכננו ויטפלו באופן ישיר באוכלוסייה הלוקה בתקשורת. הסטודנטים יקיימו קשר עם המשפחה של המטופל וגורמים מקצועיים נוספים הקשורים למטופל. הסטודנטים יבצעו את כל המטלות הנ"ל בנוכחות ובהדרכת קלינאי תקשורת בכיר. כמו כן תינתן הדרכה בקבוצות במכללה במפגשים שבועיים.
מרכזת ההתנסות - עתליה חי וייס
בקורס תינתן הנחיה לבחירת נושא ולכתיבת עבודה סמינריונית. הסטודנט יודרך אישית ובקבוצה בבחירת הנושא, קריאת ספרות מקצועית מתאימה, נושאי העבודות יבחרו מתחומי השפה, הדיבור והבליעה/אודיולוגיה המנחים לנושאים השונים יבחרו עפ"י תחום מומחיותם.
מטרות הקורס: הכרות עם מרכיבים, גורמים והיבטים הלוקחים חלק בתהליך השיקומי של ילדים ומבוגרים עם לקות שמיעה. הכרות עם סוגיות חברתיות/פוליטיות/חינוכיות ומגוון עמדות ודעות העוסקות בשיקום אנשים עם לקות שמיעה. הקניית ידע תיאורטי בתחום של אביזרי עזר וטכנולוגיות מתקדמות ולמידת עקרונות בהתאמת אביזרי עזר לשימוש אישי ולהנגשת מבני ציבור לטובת אנשים עם לקות שמיעה.
הנושאים המרכזיים בקורס: הגדרות האוכלוסייה (קליניות, תפקודיות, חברתיות). היבטים חינוכיים של שיקום: שיטות תקשורתיות, פילוסופיות חינוכיות/שיקומיות. היבטים קליניים: הערכות ומאפייני האוכלוסייה, חירשות נרכשת אצל מבוגרים. היבטים תקשורתיים: אסטרטגיות תקשורתיות. צרכי נגישות של האדם ליקויי השמיעה: היבטים אקוסטיים, תאורה. אביזרי עזר וטכנולוגיות מתקדמות: מערכות עזר לשמיעה: Red-Infra, FM, Induction Loop; אביזרי עזר לתקשורת; מערכות איתות ואזהרה. האדם לקוי השמיעה ולקוי הראיה: מאפיינים וצרכים. זכויות, שירותים וארגונים לאנשים עם לקות שמיעה.
מטרת הקורס: הכנת הסטודנטים לעבודה עם אנשים הזקוקים לתקשורות תומכת וחליפית (תת"ח) תוך ניצול מכלול האפשרויות הקיימות כיום וכן גם להכשירם לעבודה כחלק מצוות רב מקצועי בתחום זה.
מטרת הקורס: הקורס מתבסס על הידע התאורטי שנרכש בתחום האודיולוגיה: אבחון ושיקום, וכן על ההתנסויות הקליניות. הסטודנטים יתרגלו חשיבה ביקורתית ואנטגרטיבית. כל סטודנט יקבל מקרה קליני שעבר הערכה אודיולוגית ויציג לפני הכיתה. הצגת המקרה תכלול: ניתוח הבדיקות האודיולוגיות ועיבוד הנתונים תוך התייחסות לממצאים רפואיים, שיקומיים, חינוכיים. אינטגרציה של מכלול הבדיקות האודיולוגיות לכדי אבחנה, הסקת מסקנות ומתן המלצות לטיפול ושיקום. כמו כן, הסטודנט יתבקש להרחיב לגבי המקרה הספציפי ולהביא לכך תמיכה מהספרות המקצועית העדכנית. וכן להתנסות בסימולציה של הצגת התוצאות ומתן ההסברים לנבדק ומשפחתו.
מטרות הקורס: (1) גישור בין התיאוריה והקליניקה באמצעות Evidenced Based Practice (2) תהליך נקיטת החלטות באבחון (3) התהליך הטיפולי (מודלים שונים להתערבות טיפולית) (4) המקום של קלינאי התקשורת בצוות רב-מקצועי (5) פיתוח המודעות העצמית באמצעות הערכה עצמית (6) הכרות עם סגנונות שונים של אינטראקציה בין-אישית והשפעתן על התהליך הטיפולי (7) פיתוח מיומנויות התצפית והרפלקציה בהקשר קליני (8) הבנת עקרונות השינוי בתהליך הטיפולי (9) ניהול מקרים במסגרות שונות.
מטרת הקורס: הקניית ידע תיאורטי ומעשי בתהליכי אבחון וטיפול בתחום הפרעות בתקשורת בגיל המבוגר. הקורס יתמקד בלימוד השינויים התפקודיים, הביולוגיים והסוציאליים החלים בגיל המבוגר והשפעתם על תפקודי שפה, דבור ותקשורת באוכלוסייה הבריאה ובאוכלוסייה החולה. נתמקד בשינויי התקשורת החלים במחלת הדמנציה ובמחלת פרקינסון ובדרכי הטיפול באוכלוסיות אלה.
מטרות הקורס: הקנית מיומנויות אשר יאפשרו לנהל קשר טיפולי עם היחיד ומשפחתו, קבלת כלים להדרכת הורים ולהבנת יחסי הגומלין בין המערכות הטיפוליות.
בקורס ידונו מונחים תיאורטיים בסיסיים הנוגעים לקשר הטיפולי: המרחב הטיפולי, החוזה הטיפולי, גבולות, יחסי אובייקט, העברה והעברת נגד, התנגדות, מבנה המשפחה וסמכות הורית, רגישות תרבותית, סיום הטיפול ועוד.
חלק מהשיעורים יערכו בצורת סדנא באמצעות סימולציות בכיתה והתנסות.
התנסות הקלינית שנה ד' מאפשרת לסטודנטים המשך שכלול ופיתוח המיומנות והניסיון הקליני בתחומי האודיולוגיה. ההתנסות מתקיימת במכון השמיעה במכללה או במסגרת חיצונית אשר עוסקת בשיקום שמיעתי.
מטרת הקורס: יצירת בסיס לחשיבה של בוגר הלימודים בהפרעות בתקשורת כ"איש מקצוע" היכול לבנות את ה"אישיות המטפלת" מתוך שילוב של ידע שרכש במהלך הלימודים והכרה של ה"חברה המקצועית" אליה ישתייך בעתיד; הכרה של מעמד המקצוע והשירותים הניתנים כחלק של מערך בריאות הציבור; הכרה של זכויות המטופל על פי חוקים שונים וכן הצגת סוגיות המחייבות דיון בעקרונות התנהגות אתית/מקצועית; הכרה של כללי אתיקה מקצועית של קלינאי תקשורת.
מטרות הקורס: הכרות עם מאפייני לקויות הלמידה בכלל ולקויות קריאה וכתיבה בפרט, ועם דרכי האבחון והטיפול בהם.
הקורס יתמקד בנושאים הבאים:
(1) לקויות קריאה וכתיבה על רקע שפתי (2) הרקע התיאורטי ללקויות (3) אפיוני הלקויות (4) השלכות הלקויות על הלימודים בביה"ס ובחברה (5) דרכים לאבחון הלקויות ודרכי הטיפול בהן.
בקורס תינתן הנחיה לבחירת נושא ולכתיבת עבודה סמינריונית. הסטודנט יודרך אישית ובקבוצה בבחירת הנושא, קריאת ספרות מקצועית מתאימה, ביצוע עבודת המחקר, ארגון וכתיבת עבודת המחקר.נושאי העבודות יבחרו מתחומי השפה דיבור ובליעה/אודיולוגיה.המנחים לנושאים השונים יבחרו עפ"י תחום מומחיותם.
ההתנסות הקלינית בשנה ד' תאפשר לסטודנטים המשך שכלול ופיתוח הניסיון הקליני עם אוכלוסיות ספציפיות: העשרה שפתית בעבודה עם ילדים הנמצאים בסיכון לפיתוח קשיי למידה בגיל בי"ס, עבודה בתחום התקשורת עם ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי והמשולבים בבתי ספר רגילים והתנסות נוספת בתחום האפזיה.