שנתון המכללה האקדמית הדסה ירושלים
2024-2025 שנה"ל תשפ"ה
החוג להפרעות בתקשורת
ראש החוג: פרופ' אבי בסר
תקנון החוג הוא תוספת לתקנון המכללה ובא להשלימו
החוג להפרעות בתקשורת מקנה לבוגריו תארים ראשון (BA) ושני (MA) במקצוע רב-תחומי, אתגרי ומרתק המאפשר לעסוק במגוון רחב של תחומים קליניים, מחקריים וציבוריים. קלינאי התקשורת עוסקים באיתור, אבחון והערכה, טיפול ושיקום, מניעה, יעוץ, הדרכה ומחקר בתחומים השונים של שמיעה, שפה, תקשורת, קול, דיבור ובליעה.
תכנית תואר ראשון (BA)
תכנית הלימודים בחוג נמשכת שלוש שנים וחצי וכוללת קורסים במדעי הרפואה, מדעי החיים, מדעי ההתנהגות, מדעי השפה, הדיבור הקול והשמיעה ובתחומי מחקר הקשורים להפרעות בתקשורת. קורסים אלו מקנים את היסודות ללימודים המקצועיים בתחומים השונים.
במקביל ללימודים התיאורטיים, הסטודנטים רוכשים מיומנויות קליניות באמצעות תכנית ההתנסות הקלינית בשפה ודיבור ובאודיולוגיה, שאחת ממטרותיה העיקריות היא פיתוח מיומנויות קליניות לצד הטמעת התנהלות מקצועית המתאימה לאנשי טיפול. דגש מיוחד מושם על הבטחת התנהגות מקצועית ואתית ועל יחס הולם של הסטודנטים כלפי המטופלים ומשפחותיהם.
במהלך ההתנסויות הקליניות הסטודנטים מודרכים ע"י קלינאי תקשורת מוסמכים. קלינאי התקשורת המדריכים את הסטודנטים עומדים לרשותם לא רק בהכשרה מעשית אלא גם בתמיכה אישית. בשנה הראשונה הסטודנטים רוכשים מיומנויות תצפית על אוכלוסיות עם התפתחות תקינה ומתנסים בסימולציות של בדיקות שמיעה ובדיקות מעשיות של עמיתים. בשנה השנייה נחשפים הסטודנטים למגוון רחב של לקויות בשפה, דיבור ושמיעה וצופים בטיפולים במוסדות טיפוליים, שיקומיים וחינוכיים שונים. באודיולוגיה מתנסים הסטודנטים בביצוע בדיקות שמיעה, המסייעות באיתור מיקום הנזק השמיעתי. הלימודים התיאורטיים וההתנסות הקלינית מכשירים את הסטודנטים לעבודה המעשית הן באודיולוגיה והן בהפרעות שפה ודיבור. בשנת הלימודים השלישית, הסטודנטים מתנסים בעבודה עם מטופלים בתחומים השונים, תחת הדרכתם של קלינאי תקשורת בכירים, ונדרשים לגשר בין הידע התיאורטי לעבודתם המעשית. השנה הרביעית, מעשירה את הידע התיאורטי של הסטודנטים ומעמיקה את יכולותיהם הקליניות. כמו כן, היא מספקת להם את הכלים הנחוצים להמשך עבודה עצמאית במקצוע.
בחוג פועלת הקליניקה להפרעות בתקשורת ע”ש קליר ועמנואל ג. רוזנבלאט הכוללת קליניקה לאודיולוגיה, מרפאת אף אוזן גרון וקליניקה לשפה ודיבור. בצמוד לחוג פועל מרכז אדלר לאפזיה, המטפל באנשים עם אפזיה ומשפחותיהם בשיטה ייחודית. הקליניקות ומרכז אדלר מאפשרים לסטודנטים התנסות קלינית בקמפוס. כמו כן, הסטודנטים מתנסים במגוון בתי חולים, מרפאות ומוסדות חינוך בירושלים ומחוצה לה.
תכנית תואר שני (MA)
תכנית הלימודים לתואר שני בהפרעות בתקשורת היא תכנית המשך ללימודי התואר הראשון. התכנית בת השנתיים, שהמוקד שלה הוא קליני, מעניקה לבוגריה תואר מוסמך בהפרעות בתקשורת. מטרת התכנית היא להרחיב ולהעמיק את הידע האקדמי והמיומנויות הקליניות של קלינאי התקשורת עם האוכלוסיות המגוונות בהן הם מטפלים, הן מבחינת גילאי המטופלים והן מבחינת תחומי הלקות (הפרעות שפה התפתחותיות, אפזיה, אוטיזם, גמגום, היגוי ואפרקסיה). התוכנית מקנה לבוגריה גישה מקצועית רחבה ומעמיקה, המאפשרת לאבחן ולטפל בלקויות שונות, כמו גם להדריך חברי משפחה וצוות מקצועי לטיפול ושיתוף פעולה מיטבי. צוות ההוראה בתכנית התואר השני במכללה האקדמית הדסה כולל מומחים מן השורה הראשונה בתחומים הנלמדים.
בשם סגל החוג, ברצוני לברך אתכם לקראת שנת הלימודים הקרובה ולאחל לכם הנאה והצלחה בלימודים. הנהלת החוג עומדת לרשותכם בכל עת בכדי לספק תמיכה ולסייע בפתרון בעיות ובהתמודדות עם אתגרים שעשויים לעלות במהלך שנת הלימודים.
בברכה,
פרופ' אבי בסר
ראש החוג להפרעות בתקשורת
לרשימת מרצי החוג:
למעבר לאתר וצפיה ברשימת המרצים
בעלי תפקידים בחוג
ראש החוג:
פרופ' אבי בסר
רכזות:
גב' דבורה בן חיים – קמפוס נביאים
גב' חגית גוטויין – קמפוס שטראוס
ראשות ואחראיות תחומים:
ד"ר רות ליט-אפורי – ראש תחום שפה ודיבור
ד"ר דבורה בראנד - ראש תחום אודיולוגיה
ד"ר אפרת פירר – אחראית תחום שפה ודיבור – קמפוס שטראוס
ד"ר רחל פרנקל – אחראית תחום אודיולוגיה – קמפוס שטראוס
יועצות אקדמיות:
ד"ר אריאלה נחמני – יועצת שנה א' – קמפוס שטראוס
ד"ר מרים גאלדור - – יועצת שנה ב' – קמפוס שטראוס
גב' מימי גרסטנפלד - – יועצת שנה ג'-ד' – קמפוס שטראוס
ד"ר רונית פרינר – יועצת שנה א' – קמפוס נביאים
גב' נעה מוסק – יועצת שנה ב' – קמפוס נביאים
ד"ר אביבית בן דוד - – יועצת שנה ג'-ד' – קמפוס נביאים
גב' רימה ג'בארה - יועצת לסטודנטים מהחברה הערבית
מנהלות הקליניקות:
פרופ' כהתיה אדלמן – מנהלת הקליניקה לאודיולוגיה
גב' צילה שורצשטיין – מנהלת הקליניקה לשפה ודיבור
מתאמות התנסות:
ד"ר מרים גאלדור – מתאמת התנסות שנה א' באודיולוגיה – קמפוס שטראוס
גב' תמר אליאש – מתאמת התנסות שנה ב' באודיולוגיה – קמפוס שטראוס
גב' נעה מוסק – מתאמת התנסות שנה ג' באודיולוגיה – קמפוס שטראוס
גב' בת עמי מורנו – מתאמת התנסות שנה א' ו-ב' בשפה ודיבור – קמפוס שטראוס
גב' שרה מצליח הולצברג – מתאמת התנסות שנה ג' בשפה ודיבור – קמפוס שטראוס
ד"ר אשרת משה זביב – מתאמת התנסות שנה ד' באודיולוגיה ובשפה ודיבור – קמפוס שטראוס
גב' נעה מוסק – מתאמת התנסות שנה א' באודיולוגיה – קמפוס נביאים
ד"ר רונית פרינר – מתאמת התנסות שנה ב' באודיולוגיה – קמפוס נביאים
גב' רביד אוחננה סבן – מתאמת התנסות שנה ג' באודיולוגיה – קמפוס נביאים
גב' מוריה היימן – מתאמת התנסות שנה ד' באודיולוגיה ובשפה ודיבור – קמפוס נביאים
התנהלות בחוג
בנושאים אקדמיים: מרצה/ת הקורס, יועצ/ת השנה, ראשות התחומים, ראש החוג.
בקורסים קליניים: מרכזי/ות ההתנסות, יועצ/ת השנה, ראשות התחומים.
בנושאים מנהליים ובקשות חריגות: רכזת החוג, יועצ/ת השנה, ראשות התחומים, ראש החוג.
בנושאים אישיים: יועצ/ת השנה או לכל איש סגל עמו מרגישים בנוח.
נוכחות
א. כללי
ב. נוכחות בקורסים עיוניים
ג. החוג מחייב נוכחות מלאה (100%) בימי האוריינטציה, בהתנסות הקלינית, בקורסי ההתנסות הקלינית, בקורסי האינטגרציה ובהצגות בקורסי הסמינר העיוני והמחקרי.
היעדרות מימי האוריינטציה, ללא אישור מראש מוועדת ההוראה, עלולה, בין היתר, לגרור רישום חיסור בקורסים העיוניים.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1S53lfd3maBL4tahTm7Q6_wzHDNnjXDfZ/edit#gid=1214363008
סטודנט שעמד בכל המטלות במסגרת תכנית הלימודים, בהתאם לדרישות החוג, זכאי לקבל תואר בוגר.
בכל מקרה, לא תתאפשר קבלת התואר לאחר יותר מחמש שנים מיום תחילת לימודי הסטודנט.
למידה מקוונת דורשת התארגנות מבחינת סביבת למידה שקטה, בישיבה, אינטרנט יציב, אזניות, מצלמת רשת, לקיחת אחריות על הלמידה, השקעה בהכנה ללמידה אסינכרונית והקפדה על זמני ואופני הגשת מטלות כתנאי להשתתפות בבחינה הסופית.
בשיעורים סנכרוניים מקוונים, הנוכחות משמעה השתתפות עם מצלמה פתוחה. הנוכחות בשיעורים עיוניים הינה מינימום 80% מהשיעורים ובשיעורים הקליניים 100%.
כל מקרה חריג יופנה לוועדת ההוראה.
ההתנסות הקלינית מתקיימת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ובכלל זה דרישות לחיסונים, הקפדה על כללי התנהגות בהתאם למצבי תחלואה במדינה ו/או איסור יציאה מן הארץ לסטודנטים במקצועות הבריאות וכו'. כל חריגה מעמידה בהנחיות הללו, עלולה לגרור הפסקת ההתנסות הקלינית ודחייתה. דחיית ההתנסות הקלינית משמעה הארכת משך הלימודים.
[1] אי התאמה – הכוונה לחוסר התאמה שאיננו מותנה בהישגים אקדמיים כי אם בהיבטים אתיים, התנהלותיים, בין אישיים ומקצועיים בהתאם להערכת מדריכות, מרצות, ובעלי מקצוע בתחום המעידים כי ישנו חשד סביר לחוסר התאמה למקצוע טיפולי או חוסר יכולת לתפקד כנדרש. בכלל זה גם היבטים של בריאות הנפש שיש להם השלכות על כל אלו.
נהלי הגשת עבודות |
מועדי הגשה |
נוהל החזרת מטלה וציון |
נוהל ערעור |
הסטודנט ישמור לעצמו עותק של העבודה שהוא מגיש, כדי שיהיה באפשרותו למסור אותו לבדיקה במקרה של אבדן העבודה המקורית. במידה ולא הגיש את העבודה, הציון משתקלל כאפס בממוצע בקורסים ששפת ההוראה בהם איננה עברית הגשת המטלות תהיה בשפת ההוראה של הקורס. בקורס שניתן בשפה העברית, מטלות ייכתבו בעברית. סטודנט שירצה להגיש מטלה בכתב בשפה שאיננה עברית, יידרש להסכמת מרצה הקורס וראש החוג. המרצה רשאי לזמן סטודנט להופיע בפניו או בפני שני מרצים זאת על מנת לבחון ידיעותיו בנושא העבודה ולאמת כי העבודה הינה מקורית ונכתבה על ידו. בהתאם לכך, המרצה יקבל החלטה בגין העבודה וציונה. הגשה תעשה בהתאם לאמור בסילבוס הקורס (מייל/עותק קשיח/ מודל וכו') |
עבודות סוף קורס: בהתאם לאמור בסילבוס ולא יאוחר מסוף מועדי ב'. עבודות סמינר: מועדי הגשה של עבודות גמר / סמינרים יוגשו בהתאם לסילבוס.
סטודנט שלא הגיש בזמן המוגדר בתקנון, יוזן ציון 0 בגיליון. הסטודנט יידרש בהרשמה מחודשת לקורס בשנה העוקבת ובכל חובות הקורס.
|
בעבודות סוף קורס: המרצה ימסור את הציון על עבודת גמר בקורס עד 6 שבועות מהמועד שנקבע להגשתה. חובה על המרצה להחזיר את העבודה הבדוקה עד 7 שבועות יום מיום המסירה.
בעבודות סמינר: המרצה ימסור את הציון על עבודת גמר בקורס עד 6 שבועות מהמועד שנקבע להגשתה. חובה על המרצה להחזיר את הערכת העבודה הבדוקה עד 6 שבועות יום מיום המסירה. עבודה שהוגשה בחופשת הקיץ או עד שבועיים לפני תום סמסטר ב' - יועברו הציונים תוך 90 יום ממועד מסירתם. |
הגשת ערעור על עבודה, באופן ישיר, במצב של טעות בחישוב הנקודות או טעות של המרצה בזיהוי התשובה: יש לפנות למרצה בכתב באופן ישיר, קרוב ככל הניתן מקבלת העבודה ועד שלושה ימי עבודה מקבלתה. עבודה שמשקלה מעל 60% מציון הקורס (למעט סמינר עיוני ומחקרי), ניתן להגיש טופס בקשה חריגה מנומק למזכירות החוג לצורך בדיקה מחודשת של העבודה כולה. בפניה יש לפרט את הנימוקים להגשת ערעור הסטודנט. המערער על הציון יהיה מודע לכך שהעבודה כולה תיבדק מחדש ולא רק הסעיפים אליהם התייחס בערעורו. המרצה יוכל להפחית ניקוד מהציון המקורי שנתן. במידה והנהלת החוג תאשר בדיקה מחודשת, המרצה י/תבדוק את העבודה. כמו כל ערעור, בדיקה מחדש יכולה להוביל להורדה של ציון. יש לפנות למזכירות קרוב ככל הניתן מקבלת העבודה ועד שבוע מקבלתה. הציון המתוקן, או החלטתו המנומקת בכתב של המרצה לדחות את הערעור, יימסרו בתוך 14 ימי עבודה. במקרים חריגים ביותר, ראש החוג מוסמך להכריע האם יש להעביר את העבודה לקריאה של בודק שני.
|