מטרות הלימודים וכיווני קריירה בהתפתחות הילד

מטרות התוכנית לתואר שני בהתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים במכללה האקדמית הדסה הן להרחיב את הידע של אנשי מקצועות הבריאות המתעניינים ועוסקים בתחום התפתחות הילד ובעקר אלו העובדים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים ולהקנות להם את ההכרה, ההבנה והחשיבות של עבודה רב מקצועית.

אנו מאמינים כי לאנשי ונשות המקצוע, העוסקים במלאכה כה רגישה וחשובה, יש צורך אקוטי להבין טוב יותר את העקרונות לפיהם עובד כל אחד מאנשי המקצוע המטפל בילדים עם צרכים מיוחדים, את תפקידי ההורים בגידול הילד עם הצרכים המיוחדים, ולהכיר את הדרכים בהם ניתן לנצל את נקודות החוזק של הילד עם הקשיים התפקודיים ושל הוריו כדי לשפר את הטיפול הכוללני בילד ובמשפחה. במהלך הלימודים ירכשו הסטודנטים והסטודנטיות כלים לעבודה טובה יותר במקצועם וכן את הכלים לניהול מערכות רב מקצועיות המטפלות בילדים עם צרכים מיוחדים. בנוסף נחשוף בפניהם את העקרונות הבסיסיים של מחקר בתחום התפתחות הילד עם צרכים מיוחדים.

התוכנית המוצעת הינה תוכנית ייחודית בכך שהיא עוסקת בהתפתחות של ילדים עם צרכים מיוחדים בגילאים לידה עד 18 ובכך היא ייחודית לעומת תוכניות מוסמך אחרות בהתפתחות הילד. יש להדגיש כי האבחון והטיפול בהתפתחות הילד בישראל איננו רק בגיל הצעיר. ילדים מטופלים במערך ההתפתחותי עד גיל 9 שנים, אם כי הסל בחוק בריאות ממלכתי מקנה שירותים מועטים יותר לילדים בגילאי 6-9 שנים בהשוואה לילדים צעירים יותר. רוב הביטוחים המשלימים של קופות החולים מעניקים שירותים התפתחותיים עד גיל 12 שנים.

בנוסף, דווקא המקרים הקשים המוגדרים כמקרים סומטיים (כגון שיתוק מוחין, תסמונת דאון, אוטיזם וכו' שהנם כרבע מהילדים בשירותים ההתפתחותיים) אמורים לקבל טיפול במערך ההתפתחותי עד גיל 18 שנים. זו גם הסיבה שבתוכנית המוצעת יש דגש על כל הגילאים.

המטרות העיקריות של התוכנית המוצעת הנן אם כן, להקנות לסטודנט ידע רב מקצועי נרחב בתחום האבחון והטיפול בילדים עם בעיות התפתחותיות. תוכנית זו גם תכשיר מנהלים מקצועיים למערך ההתפתחותי וגם תכשיר ראשי צוותים ומדריכים אשר יוכלו לקדם ולפתח את תכניות ההשתלמות המקצועית הקיימות בכל אחד מהמרכיבים של המערך ההתפתחותי. בנוסף, היא עתידה להעמיק את הידע של איש המקצוע בתחומי טיפול משיקים למקצועו העיקרי, דבר שישפר את הטיפול בילד הרב בעייתי.

בוגרי התוכנית יוכלו להשתלב בעבודה במערך ההתפתחותי במגוון תפקידים מאתגרים הן בתחומי ניהול והן בתחומי הכשרה של העובדים המקצועיים הפחות מיומנים, ויוכלו לקדם את הרמה המקצועית של המטפלים בכול התחומים.