מדעי איכות הסביבה הוא תחום אקדמי רב תחומי, חשוב ורלוונטי הנמצא בהתפתחות מואצת במיוחד בשנים האחרונות, כאשר אנו בעיצומו של משבר אקלים על בסיס גלובלי, המאיים על אוכלוסיית כדור הארץ. הלימודים בחוג מבוססים על נושאים שנמצאים על סדר היום הציבורי של קיימות, חדשנות ויזמות סביבתית לצורך התמודדות עם אתגר שינוי אקלים שנמצא לפתחינו.
לימודי תואר ראשון במדעי איכות הסביבה עוסקים בחקר וניתוח השפעות הפעילויות האנושיות השונות על הסביבה כאשר המטרה העיקרית היא לחקור ולהבין מהם הגורמים הטבעיים והאנושיים שמשפיעים על הסביבה ולפתח טכנולוגיות שיבטיחו קיימות ושמירה על איכות הסביבה והמערכות האקולוגיות. חקר השפעות הפעילויות האנושיות על הסביבה דורש חשיבה מערכתית וראיה רחבה. כך, תחום זה מפתח יכולות חשיבה קריטית, יכולת התמודדות עם אתגרים סביבתיים והגעה לפתרון של בעיות מורכבות.
החוג מכשיר בוגרים שיעסקו במגוון תחומים הדורשים יוזמה, חשיבה מחוץ לקופסא, חדשנות וידע מתמשך: מחקר ופיתוח טכנולוגיות חדשות ופתרונות ידידותיים לסביבה בתחום האנרגיה, האוויר, המים, הקרקע, הפסולת המיחזור ושימור משאבים טבעיים.
הלימודים בחוג למדעי איכות הסביבה במכללה האקדמית הדסה, הייחודי מסוגו בארץ, מכשירים אנשי מקצוע אקדמיים ברמה גבוהה וכוללים לימודי תשתית במדעי הטבע, יזמות, חדשנות והתמחויות שונות השייכים למדעי הסביבה.
חוג זה פונה אליך, הסקרן ובעל המוטיבציה, אוהב הסביבה, הטבע והטיולים: יש לך הזדמנות להצטרף ליחידה המובחרת שלנו ולרכוש מקצוע נדרש המשלב שליחות עם דרך חיים. יחד איתך, נוכל לקדם סגנון חיים שיהיה ידידותי ומקיים לטובת אזרחי הארץ והעולם.
משך הלימודים לתואר ראשון למדעי איכות הסביבה הוא שלוש שנים, שישה סמסטרים וצבירת כ- 140 נקודות זכות. מערכת השעות כוללת כ-30 שעות שבועיות של הרצאות, תרגילים ומעבדות.
* ייתכנו שינויים בימים ובשעות הלימודים
שכר הלימוד במכללה האקדמית הדסה הוא שכר לימוד אוניברסיטאי.
*החזר של שכר לימוד בשנת הלימודים הראשונה לזכאים עפ"י חוק לקליטת חיילים משוחררים.
למידע המלא אודות שכר הלימוד, כולל עלות קורסי האנגלית ותשלומים נלווים – לחץ כאן
לתנאי הקבלה והרישום המלאים לתואר ראשון במדעי איכות הסביבה – לחץ כאן.
*ניתן להתקבל ללימודי מדעי איכות הסביבה ללא פסיכומטרי
רוצים ללמוד ולא עומדים בתנאים? הצטרפו למכינה אצלנו
לפרטים נוספים לחצו כאן או חייגו 2292*
כ-40% מבוגרי החוג ממשיכים ללימודי תואר שני במוסדות מחקריים מובילים כגון: האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, מכון ויצמן, אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת חיפה וחלקם אף במכוני מחקר מובילים בחו"ל. יתר הבוגרים מוצאים תעסוקה ומשתלבים בעבודה בתעשייה, במשרדי ייעוץ ובגופים פרטיים וציבוריים שונים.
השפעת האנושות על הסביבה היא תופעה גלובלית. לכן, התחום של מדעי איכות הסביבה מציע הזדמנויות לעבודה גלובלית. המודעות הסביבתית צוברת תאוצה בעקבות משבר האקלים המשפיע על כלל אוכלוסיית כדור הארץ. תקציבי עתק מוזרמים כיום להתמודדות עם אתגרי שינוי האקלים ומעבר לאנרגיות מתחדשות. נפתחות הזדמנויות תעסוקתיות מגוונות הכוללות מחקר ופיתוח טכנולוגיות סביבתיות. תוכנית הלימודים המגוונת והיישומית מכשירה את הדור הבא של אנשי מקצוע שכבר כיום תופסים עמדות מפתח בשוק העבודה בארץ.
סטודנטים של החוג משתלבים במחקר יישומי ובעבודה באוניברסיטה העברית, מול יזמי קלינטק והייטק, במעבדות מחקר, בתעשייה ובגופים ציבוריים במהלך הלימודים וזאת בשלב ביצוע פרויקט הגמר. גופים שאנו משתפים איתם פעולה לדוגמה: האוניברסיטה העברית, השירות ההידרולוגי, רשות המים, מכון וולקני, המשרד להגנת הסביבה, משרדי ייעוץ פרטיים, תעשיות הייטק, איגודי ערים לאיכות סביבה ועוד.
מיועד לתלמידי החוגים המדעיים: מדעי המעבדה הרפואית, ביוטכנולוגיה, מדעי המחשב, מדעי איכות הסביבה. המסלול נפתח לפני כ- 6 שנים במכללה, בשיתוף מכללת דוד ילין, ובחסות משרד החינוך, מתוך כוונה להכשיר מורים איכותיים במערכת החינוך במיוחד בתחום המדעים. היתרון הברור של הסטודנט המשתתף בתוכנית זו הוא פתיחת אופק תעסוקתי נוסף.
במהלך 3 שנות הלימודים לתואר במכללה, ישתתף הסטודנט במבחר קורסים (2 בכל סמסטר) הלקוחים מתוכנית הלימודים של מכללת דוד ילין אך מתקיימים במכללה, תוך כדי שהוא צובר נ"ז לתעודת הוראה. בסיום לימודיו לתואר, יהיה עליו לעבור השלמה במכללת דוד ילין במשך כשנה נוספת.
קורסי ההוראה אינם בתשלום נוסף על שכר הלימוד הקיים. כל עוד הסטודנט הינו סטודנט פעיל בתכנית לימודים מלאה במכללה האקדמית הדסה, הוא זכאי להשתתף בקורסים אלו. ככל שישתתף בקורסים רבים יותר – כך יקטן היקף ההשלמה שיידרש לעשות.
הקורסים מתקיימים בימים שני ושלישי בערב, היקפו של כל קורס 2 נ"ז והוא מתאים גם כקורס בחירה (שהינו חלק מדרישות החוגים בתוכנית הלימודים). תכני הקורסים הינם מתחום הוראת המדעים, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, פילוסופיה וניהול כיתה ומערכות חינוך.
מדעי הסביבה או מדעי איכות הסביבה שייכים לאותו תחום דעת ומהווים חלק משמעותי ובלתי נפרד מהתחום הכללי יותר של מדעי כדור הארץ.
מדעי כדור הארץ עוסקים בחקר ההרכב, המבנה והתכונות הפיזיקליות והכימיות של כדור הארץ ובהבנת התהליכים והכוחות הפועלים ומעצבים את פנים ופני כדור הארץ, את הימים והאוקיאנוסים, את האטמוספירה וכמובן את אקלים כדור הארץ כך למשל, יכללו תחומים כגון הבנת המבנה הפנימי של כדור הארץ והשלכותיו, תופעות בקרום כדור הארץ ומנגנוניהן (רעידות אדמה, הרי געש, תנועת הלוחות הטקטוניים) , הדינמיקה של גופי מים גדולים בקנה המידה הגלובאלי ומשמעותם לגבי תהליכים אקלימיים ועד. מדעי כדור הארץ כוללים בתוכם תחומים כמו גיאולוגיה, מדעי האטמוספירה, קלימטולוגיה, אוקיינוגרפיה, הידרולוגיה ומשאבי מים וכמובן את מדעי הסביבה.
מדעי הסביבה או מדעי איכות הסביבה מתמקדים יותר באינטראקציות בין בני אדם לסביבתם. זה כרוך בחקר ההשפעות השליליות בדרך כלל, של פעילויות אנושיות על הסביבה ומציאת דרכים למתן אותן ואף למנוע אותן לגמרי. תחום זה שמתמקד בין היתר בניהול ובשיפור התנאים הסביבתיים לבריאות וקיימות של מערכות אקולוגיות וקהילות אנושיות, כולל היבטים של אקולוגיה, בקרת זיהום בתחומים שונים כמו אוויר, קרקע ומים, פיתוח בר קיימא, כמו גם מדיניות סביבתית מקיימת.
לסיכום, בעוד שמדעי כדור הארץ הינם תחום רחב יותר, העוסק בכדור הארץ בכללותו, מדעי הסביבה ומדעי איכות הסביבה מתמקדים יותר ביחסים בין בני האדם וסביבתם והשפעתם ההדדית, כל זאת במונחים של שמירה על הסביבה והקיימות.
תשובה: זהו תחום ידע רב-תחומי שעוסק בלימוד והבנה של ההשפעות של הפעילויות האנושיות על הסביבה. המטרה היא להבין את הגורמים המשפיעים על הסביבה ולפתח טכנולוגיות לשמירה על איכות הסביבה ומערכות אקולוגיות מקומיות ועולמיות.
תשובה: בשנה א' לומדים מקצועות מדעיים בסיסיים כמו מתמטיקה, פיזיקה, כימיה וביולוגיה ו-2 קורסי מבוא בתחום. בשנה ב' לומדים קורסים בנושאים שונים של מדעי הסביבה עם דגש על קיימות ויזמות סביבתית. בשנה ג' מתמקדים בקורסים מתקדמים ובפרויקט גמר עצמאי.
תשובה: יש כ-30 שעות שבועיות של הרצאות, תרגילים ומעבדות. שעות הלימוד המקובלות הן בדרך כלל בין 8 ל-13 או בין 13 ל-18.
תשובה: כ-40% ממשיכים ללימודים גבוהים - תואר שני ודוקטורט והיתר מוצאים עבודה בתעשייה, במשרדי ייעוץ ובגופים ציבוריים ופרטיים בתחומים של אנרגיה, אוויר, מים, קרקע, פסולת ועוד.
תשובה: בצד רכישת ידע תיאורטי מקיף ועמוק, מושם דגש על ניסיון מעשי ויישומי בתחום. בנוסף לכך מתאפיין החוג ביחס אישי לסטודנטים, בקבוצות למידה קטנות, בהכשרה עדכנית ורחבה ובהתאמה לנושאים עכשוויים כמו משבר האקלים.