הקניית יכולות בסיסיות של חשיבה, תכנון ועיצוב קליפות.
בקורס יפותחו יכולות התבוננות, ניתוח ופיתוח של המרכיבים הצורניים והפיסוליים באובייקטים.
הקורס משלב פעולות של חשיבה והתבוננות עם עבודה משולבת של דו- ממד ותלת - ממד.
בקורס יעלו לדיון הדקויות בטיפול הצורני, הבנת משמעויותיהן וחיזוק היכולת להגדיר ולקיים מניפולציות בדימוי, תוך שימוש יצירתי בכלים זמינים של עיצוב.
תרגילים שוטפים (שבועיים או דו שבועיים) 30%
הערכה כללית של מצויינות (יכולת אסתטית, מקוריות וביצוע) 40%
פרוייקט סופי 30%
מטרות הקורס: הקניית ידע בסיסי בתחומים הבאים: פיתוח ראייה תלת-ממדית, קריאה והבנת שרטוט, תיאור גופים ומוצרים על-ידי שירטוט כולל היטלים, חתכים, איזומטריה, פרספקטיבה, רישום מידות; התבוננות ופירוק מוצרים קיימים וביצוע שרטוטים עבורם, הצגת רעיונות לעיצוב מוצרים על-ידי שרטוט טכני; פתרון בעיות מרחביות באמצעות הנדסה תיאורית.
מהווה קורס המשך לגרפיקה הנדסית 1. המשך הקניית ידע בסיסי בתחומים הבאים: פיתוח ראייה תלת-ממדית, קריאה והבנת שרטוט, תיאור גופים ומוצרים על-ידי שירטוט כולל היטלים, חתכים, איזומטריה, פרספקטיבה, רישום מידות; התבוננות ופירוק מוצרים קיימים וביצוע שרטוטים עבורם, הצגת רעיונות לעיצוב מוצרים על-ידי שרטוט טכני; פתרון בעיות מרחביות באמצעות הנדסה תיאורית.
מרצה: זהר שלו
מטרות הקורס: הקניית כלים ומושגי יסוד בעיצוב דו-מימדי, תוך שימת דגש על יכולות התבוננות, ניתוח, הבעה ויישום.
הקורס נועד לפתח ולתמוך ביכולת המעצב לעבוד עם מגוון חומרי הגלם הויזואליים: קומפוזיציה, צורות, צבעים, טקסטים וכדומה. במפגש ראשון עם עולם העיצוב הדו מימדי יידונו אבני היסוד של השפה העיצובית, והדרכים להשתמש בהן על מנת לתקשר: בינינו לבין עצמנו, ובינינו לבין העולם.
קורס המשך לקורס יסודות בתקשורת חזותית 1: הקניית מושגי יסוד בעיצוב דו-מימדי, תוך שימת דגש על יכולות התבוננות, ניתוח, הבעה ויישום. יידונו לעומק נושאים בסיסיים שהוצגו בסמסטר הראשון: צורה, צבע, קומפוזיציה, והדיאלוג ביניהם. הסטודנטים יתמודדו עם מטלות מורכבות יותר בעיצוב דו-מימד ויחשפו לסוגיות כמו: טיפוגרפיה, דימוי וגריד.
במהלך הקורס יוצגו גישות תיאורטיות שונות ומושגי יסוד באנתרופולוגיה. ייושם דגש על הכרת הכלים המוצעים על-ידי האנתרופולוגיה לפענוח השפה התרבותית, והכרת היתרונות והחסרונות בשימוש בכלים אלה. בנוסף הקורס יעסוק בפיתוח יכולת התבוננות בתחומי חיי היום יום השונים באמצעות הכלים הנ”ל. לבסוף, הסטודנטים יעצבו מוצר על פי נתונים אסתטיים, פונקציונאליים וחומריים שנמסרו להם על-ידי הנחקרים בשדה המחקר. ההתמקדות המחקרית בקבוצה תרבותית-חברתית מסוימת תתרגל את הסטודנטים באתנוגרפיה עיצובית. (Design Ethnography)
עולם העיצוב נע בשנים האחרונות מהתמקדות בזווית ראיה עסקית לזווית ראיה חברתית-תרבותית. כחלק מעולם המשתנה באופן תדיר אל מול מהפכות כלכליות, תרבותיות, פוליטיות ופסיכולוגיות עלינו לאמץ נקודת מבט רחבה ועשירה יותר. קורס זה מהווה קורס מבוא המציג את פרספקטיבת החשיבה הייחודית למדעי החברה בהקשר לדיסציפלינות החזותיות השונות (עיצוב, תקשורת חזותית וצילום). הקורס יתמקד בהצגה של תיאוריות קלסיות במדעי החברה, בעיקר בדיסציפלינות: סוציולוגיה, פסיכולוגיה, מדע המדינה וכלכלה. במהלך הקורס נבחן גם את מידת יישום התיאוריות הללו בעולם העיצוב, התרבות החומרית והתרבות החזותית.
קורס מבנה וחומר הוא המפגש הראשון בו הסטודנטים.יות נדרשים לפתח את כלל היכולות וההבנה
במעבר מרעיון דרך סקיצות דו מימד למודל תלת מימדי מדוייק ,כך שיוכלו להמחיש בפועל את הרעיון
הנרקם במוחם בצורה ויזואלית ופיזית. בקורס נלמד כיצד לתכנן וליצור את המודל בעזרת חומרי
מידול שונים טכניקות עיבוד ובניית נפחים בשיטות שונות, מחקר חומרים, טכניקות גימור וצבע.
מטרות הקורס: הקורס יקנה הכרות בסיסית עם כלי העבודה, המכשירים והמכונות בסדנת החוג. בכלל זה: הכרת מכונות לעיבוד שבבי, כלי מדידה, אמצעי דפינה וכלי חיתוך. בנוסף, הסטודנטים יכירו חומרים שונים וייחשפו לאמצעי עיבוד שונים כגון: ריתוך, עירגול, עיבוד עץ, משיכת ואקום ועבודות פח.
מטרת הקורס: יצירת מרחב לתהליך התפתחות אישי בו נדון במשמעותם ומורכבותם של אובייקטים בתרבות ובחיים שלנו. ע״י ניתוח של אובייקטים/התנהגויות שנכנסו לחיים שלנו בעקבות הקורונה, נפתח יכולת ניתוח ביקורתית. נשתמש בכלים מגוונים בכדי ליצור, בין היתר תהליכי עבודה, חשיבה מקורית ועומק.
הקניית יסודות בעיצוב אובייקט תלת-מימדי וחשיבה יצירתית. בסטודיו ייבחנו הקשרים בין צורה ובין משמעות ויושם דגש על הבנת הצורה הבסיסית דרך קומפוזיציה מורכבת ועד לתפקוד צורה במוצר. הקורס מקדם שיח הבוחן את תקפותם של רעיונות, בד בבד עם הרחבת בסיס הידע של התלמיד אודות התרבות שבה הוא פועל. מטרת הקורס הינה לחדד ולמנף את כישרונו של הסטודנט אל מעבר למוסכמות, על מנת לייצר אובייקטים בעלי תוכן צורה וסגנון.
הקורס מהווה היכרות בסיסית עם מורפולוגיה ומשמעויותיה. סמסטר ב' מתמקד בהגיון מבני ותפקוד
אובייקט, אפיון, תהליך פיתוח והעמדת חלופות צורניות, מתוך מטרה להרחיב את יכולות העשייה
העיצובית של הסטודנטיות.ים. סמסטר זה מוקדש לפיתוח השפה התלת מימדית, תרגום תוכן לצורה,
חידוד השיח הביקורתי מול תפקוד ושכלול אמצעי הביטוי התלת מימדיים, בעזרת ריבוי תרגילים ומחקר צורני
הכרת הטכנולוגיות השונות הקיימות בעולם התעשייתי, תוך שימת דגש על טכנולוגיות הזמינות לסדרות קטנות וטכנולוגיות המיועדות לייצור המוני. כמו כן נעמוד על השיקולים השונים בתכנון ועיצוב מוצר לטכנולוגיות השונות, ובכלל זה בחירת חומר הגלם והתאמה לרצון המעצב ולמגבלות הטכנולוגיות.
מטרת הקורס: רישום הינו כלי בסיסי בתהליך העיצוב, הן בשלב החשיבה והפיתוח, והן ככלי לתקשורת. הקורס יעסוק בהקניית מיומנויות רישום ושליטה בעפרון, מתוך הבנה של חוקי הפרספקטיבה, אור וצל וכו’. הסטודנטים ילמדו ליצור אובייקטים וצורות שונות בזויות שונות מן הדמיון, ללא התבוננות, תוך יישום העקרונות שנלמדו. כתוצאה מכך הם יוכלו לתכנן ולפתח אובייקטים על הנייר, ולקיים דיאלוג מושכל עם ההמחשה התלת-מימדית הממוחשבת או בחומר.
קורס המשך לקורס רישום 1.
מטרת הקורס: רישום הינו כלי בסיסי בתהליך העיצוב, הן בשלב החשיבה והפיתוח, והן ככלי לתקשורת. הקורס יעסוק בהקניית מיומנויות רישום ושליטה בעפרון מתוך הבנה של חוקי הפרספקטיבה, אור וצל וכו’. הסטודנטים ילמדו ליצור אובייקטים וצורות שונות בזויות שונות מן הדמיון, ללא התבוננות, תוך יישום העקרונות שנלמדו. כתוצאה מכך הם יוכלו לפתח אובייקטים על הנייר, ולקיים דיאלוג מושכל עם ההמחשה התלת-מימדית הממוחשבת או בחומר.
מטרת הקורס: הקורס יכשיר את הסטודנטים לעבודה בתוכנות גרפיות - Photoshop ,Illustrator Indesign, של חברת אדובי. יוקנה ידע שימושי בסיסי ומקיף בכל תוכנה וידע ייעודי למעצבים תעשייתיים. במסגרת הקורס ילמדו הסטודנטים לבנות ולעצב מוצרים גרפיים שונים (כגון: מצגות ממוחשבות ומודפסות, אריזות, תיק מוצר, הדמיות דו ממדיות וכדומה). בקורס יינתנו כלים לייעול העבודה במחשב בכלל ובכל תוכנה בפרט.
קורס המשך להכרת המחשב - פוטושופ
מטרות הקורס: הקורס יכשיר את הסטודנטים לעבודה בתוכנות גרפיות - Photoshop ,Illustrator ,Indesign של חברת אדובי. הקורס יקנה ידע שימושי בסיסי ומקיף בכל תוכנה וידע ייעודי למעצבים תעשייתיים. במסגרת הקורס ילמדו הסטודנטים לבנות ולעצב מוצרים גרפיים שונים (כגון: מצגות ממוחשבות ומודפסות, אריזות, תיק מוצר, הדמיות דו ממדיות וכדומה).
בקורס יינתנו כלים לייעול העבודה במחשב בכלל ובכל תוכנה בפרט.
מטרות הקורס: להקנות לסטודנט שליטה מלאה בתוכנת הסולידוורקס ככלי עיצובי ותכנוני להבעת רעיונות בתלת ממד ממוחשב.
לימוד תוכנת הסולידוורקס ושליטה במרכיבה :
קורס המשך לסוליד-וורקס 1.
מטרת הקורס: לימוד תוכנת סולידוורקס ושליטה במרכיביה תוך פיתוח הבנה בבנייה תלת ממדית ממוחשבת.
הקורס יקנה מיומנויות בתכנון ועיצוב באמצעות התוכנה, ובניית תלת מימד בסביבה פרמטרית ומחייבת.
בסיומו של הקורס יוכלו הסטודנטים להביע את רעיונותיהם באמצעות התוכנה (שימוש בהדמיות פוטוראליסטיות), ובהמשך לנצל את התוכנה לצורך עבודה מול התעשייה אם בהפקת שרטוטים והכנת תיקי ייצור, ואם ביצוא קבצים לצורך בניית מודלים וייצור.
מטרת הקורס: הקניית מושגי יסוד בתולדות האומנות. פיתוח סקרנות, פתיחות ורגישות לגבי ההתרחשויות העכשוויות, ע”י היכרות עם העבר. בנוסף, ייבחנו מגמות וזרמים סגנונים והקשרם הצורני/תרבותי, תוך דגש על אומנים ומעצבים מרכזיים . תחומי הדיון יתפרשו החל מאמנות מודרנית במאה ה-19 ועד להיבטים פוסט-מודרניים במאות ה-20 וה-21, המשנים את ההגדרות והפרשנויות של האומנות והעיצוב של היום.
קורס המשך לתולדות האומנות א. המשך הקניית מושגי יסוד בתולדות האומנות. פיתוח סקרנות, פתיחות ורגישות לגבי ההתרחשויות העכשוויות. בנוסף, ייבחנו מגמות וזרמים סגנוניים והקשרם הצורני, תרבותי והחברתי תוך דגש על אומנים ומעצבים מרכזיים. תחומי הדיון יתפרשו החל מסוף המאה ה-16 ועד לסוף המאה ה-18.
מה הקשר בין סרטו של שפילברג "אי-טי" ובין מיכלאנג'לו? ואיך וינסנט ואן-גוך קשור ל"מאסטר שף"? החיים סביבנו עשירים ומלאי גירויים חזותיים: במרחב האמנותי, אך בעיקר במרחבים הציבוריים והדיגיטליים, שמנהלים דיאלוג גלוי וסמוי עם תולדות האמנות. בקורס ננסה למפות את הקשרים האלו, ולחדד את אופן ההתבוננות בתרבות החזותית לאור הקשר ההדוק שמקיימת עם האמנות. בקורס זה ננסה להבין את התפתחותה של האמנות העכשווית והפוסט-מודרנית, ונבין מה הזרמים והתמות המאפיינים את אמנות המאה ה-20 וה-21.
מה הקשר בין סרטו של שפילברג "אי-טי" ובין מיכלאנג'לו? ואיך וינסנט ואן-גוך קשור ל"מאסטר שף"? החיים סביבנו עשירים ומלאי גירויים חזותיים: במרחב האמנותי, אך בעיקר במרחבים הציבוריים והדיגיטליים, שמנהלים דיאלוג גלוי וסמוי עם תולדות האמנות. בקורס ננסה למפות את הקשרים האלו, ולחדד את אופן ההתבוננות בתרבות החזותית לאור הקשר ההדוק שמקיימת עם האמנות. בקורס נבחן את הקשר שבין העבר וההווה, תוך בחינת מוטיבים מרכזיים, ביניהם- הגיבור, האישה הלוחמת או הגולגולת- כפי שמופיעים בתרבות ובאמנות.
לימוד וגיבוש שיטות ותהליכי עבודה, תוך התאמת שיטה לצורכי הפרויקט. יגובשו תהליכי תכנון ובניית אפיון למוצר. במהלך הקורס ייושם דגש על פיתוח התהליך האישי של הסטודנט, ככלי בסיסי להמשך התפתחותו בחיים המקצועיים.
בקורס זה יתקיים המפגש הראשון בין טכנולוגיות ליצור סדרתי, נלמד ונכיר את המשמעויות של סדרה קטנה, מה הטכנולוגיות המאפיינות סדרות קטנות, ואיזה אפשרויות עיצוביות גלומות בטכנולוגיות אלו. בנוסף, נלמד מה המגבלות או היתרונות של טכנולוגיות וחומרים אל מול סדרת היצור וכיצד ניתן לבחור טכנולוגיה נכונה וכדאית למוצר. במהלך הקורס נעמוד בקשר רציף עם בעלי מקצוע מתחומים שונים נלמד מניסיונם, ונתרגל עבודה איתם ומולם.
הקורס הינו קורס מעשי ומחייב התנסות ותעייה וילווה בפרויקטים בהם הסטודנט יתנסה בטכנולוגיות ובמתודולוגיות הנלמדות.
הקורס עוסק בהקניית מיומנויות מחקר והתבוננות תוך שימת דגש על הבנת המושג “משתמש” והגישה המכלילה.
מחקר המשתמשים יידון בהקשרים שונים: תרבותיים, חברתיים, וארגונומיים. שיטות למחקר פעיל והתבוננות יירתמו לזיהוי צרכים והזדמנויות עיצוביות.
יישום ואינטגרציה של תהליכי מחקר ופיתוח עיצובי במוצרי צריכה, תוך שימת דגש על הגישה המכלילה
הסטודנטים יידרשו לתכלל כלים ויכולות שנרכשו במהלך השנתיים הראשונות, ביניהם: מחקר משתמשים, גיבוש פרוגראמה לפרוייקט, היבטים ארגונומיים, טכנולוגיים ושווקיים.
ליצור מודעות לחשיבה ארגונומית ממוקדת משתמש. בקורס יושם דגש על יכולת ניתוח, הבנה ויישום של מוצרים למגוון הצרכים של המשתמשים ואוכלוסיות שונות מתוך התפישה המכלילה. הקורס מחולק לשני פרקים: הפרק הראשון מתמקד באדם ובמדע האנתרופומטרי ויחסי הגומלין ביניהם. הפרק השני עוסק בהתאמת סביבות עבודה שונות למשתמשים ובמיוחד למשתמשים בעלי צרכים מיוחדים.
ליצור מודעות לחשיבה ארגונומית ממוקדת משתמש. בקורס יושם דגש על יכולת ניתוח, הבנה ויישום של מוצרים למגוון הצרכים של המשתמשים ואוכלוסיות שונות מתוך התפישה המכלילה. הקורס מחולק לשני פרקים: הפרק הראשון מתמקד באדם ובמדע האנתרופומטרי ויחסי הגומלין ביניהם. הפרק השני עוסק בהתאמת סביבות עבודה שונות למשתמשים ובמיוחד למשתמשים בעלי צרכים מיוחדים.
הקורס יקנה לסטודנטים יכולות והבנה של תהליכים תעשייתיים מאבטיפוס למוצר תעשייתי, תוך שימת דגש על ההשלכות הסביבתיות של פיתוח המוצר לכל אורך התהליך. הקורס יעקוב אחר הדרך מסקיצה למוצר מוגמר בהסתכלות סביבתית כוללת. בהתבסס על ההנחה כי יש לבחור את תהליך הייצור עוד בשלב הרעיון הראשוני, ילמדו הסטודנטים על ההשלכות העיצוביות, המסחריות והסביבתיות הנובעות מבחירת טכנולוגיית הייצור.
הקורס עוסק בתהליכי הזדקנות ובהשלכותיהם על מחקר ופרקטיקה בתחומי העיצוב. הקורס מתקיים בשיתוף פעולה עם בני הגיל השלישי אשר מהווים חלק אינטגרלי מקבוצת העיצוב, בהתאם לתפיסה המכלילה.
העבודה המשותפת תורמת רבות להעמקת התהליך העיצובי, על כל מרכיביו.
הקורס עוסק במגוון רחב של נושאי מבוא לתחום העיצוב המכליל ומבוסס על הקניית ידע והבניית תהליכי מחקר ועיצוב. במסגרת הקורס נבחנים מודלים חברתיים רלוונטיים דרך פריזמה עיצובית, נלמדות השלכות התפיסה המכלילה על אוכלוסיות שונות בארץ ובעולם ונערכת התנסות ביישומה בעיצוב מוצרים וסביבות.
הקורס יעסוק בהבנת בדמותו של האמן ובדיוקן העצמי, תוך התייחסות לקשר שבין אמנות, פסיכולוגיה, זהות וחברה. דרך בחינת ההיסטוריה של הדיוקן נתרגל יחד את תהליך הכתיבה האקדמית והמחקרית, ונפרוס יחד את תפקידיו השונים של הדיוקן העצמי. עבודות הפרו"ס שתכתבו במהלך הקורס יוקדשו למחקר וניתוח גוף עבודותיו של אמן או מעצב.
מטרת הקורס: הקורס יעסוק בהכרת כלים טכניים בדו ממד ואפשרויות השימוש בהם. דגש יושם על הבעה של גופים תלת מימדיים, צורות ונפחים תוך שימוש במופעי האור, ההשתקפויות וכיו”ב. בנוסף הקורס יעסוק בטכניקות הגשה של עבודות בדו ממד.
מידול מתקדם בתוכנות תלת מימד SOLIDWORKS
מטרת הקורס: להעמיק את הבסיס של הסטודנטים בבניה בתוכנה ולהתאים אותה יותר לעבודה שאחרי הלימודים בסטודיו מעבר על טכניקו יישומיות ויצירה של בסיס הגיון בעבודה בתוכנה ההנדסית
מטרות הקורס: הקניית ידע מקיף בהתפתחות התרבות המערבית בהנחה שהיא המשפיעה העיקרית על דמות העיצוב. הקורס יעסוק בתולדות העיצוב החל מהתקופה הפרה-היסטורית ועד לתקופה הרומנטית. הכוונה להעניק לתלמיד פרספקטיבה היסטורית על העשייה בבחינת “דע מנין באת ולאן אתה הולך”.
מהווה קורס המשך לתולדות העיצוב 1. המשך הקניית ידע בהתפתחות התרבות המערבית בהנחה שהיא המשפיעה העיקרית על דמות העיצוב. הקורס יעסוק בתולדות העיצוב החל מהמהפכה התעשייתית ועד לימינו.
שכלול יכולות הסטודנט בהצגת פרויקטים. יישום הכלים הנלמדים להעברת מסר בצורה מיטבית התואמת את אישיות הסטודנט, מטרותיו וקהל היעד שלו. בקורס יעשה ניסיון להבין כיצד ליצור מסרים חזותיים ברורים שמטרתם לגרום לשינוי תודעתי אצל הצופה, להבנה, להנאה ולהנעה, כשרגלו האחת של הקורס נמצאת בעולם העיצוב והשנייה נטועה בעולם השיווק.
הקורס עוסק במערכת היחסים הדינמית בין עיצוב פיזי ודיגיטלי, תוך התמקדות בשילוב החדשני של כלי נגינה קלאסיים או אביזרים נלווים עם ממשקים דיגיטליים מודרניים -Arduino. הקורס, בהפקה משותפת ייחודית של הפקולטה לעיצוב תעשייתי והפקולטה למדעי המחשב במכללת הדסה (HAC) והאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים (JAMD), יחקור כיצד שילוב בין כלי נגינה קלאסיים לטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות יכול להוביל לפתרונות עיצוב פורצי דרך ופונקציונליים.
הקורס מהווה היכרות עם עולם החומרים הרכים והאפשרויות הגלומות בשילוב חומרים רכים במוצרים.
הסטודנטים.יות מתנסים בפיתוח מוצר משולב טקסטיל ויריעות למינהן, לומדים לשלב חומר, צורה, צבע
וטקסטורה לכדי חווית שימוש יחודית.
מטרת הקורס: הקורס יעסוק בבניית אסטרטגיה/מותג לנושא נבחר. תוך ניתוח של מקרי מבחן, יידונו יחסי הגומלין בין המוצר עצמו למעטפת האסטרטגית/מותגית שביטויה הינו עולם של דימויים, ערכים ואסוציאציות. יידונו נושאים כמיצוב ובידול מול מתחרים, קהלי יעד וסגנון חיים, חדשנות וערך מוסף. יושם דגש על העיצוב המכליל כאסטרטגיה עיצובית ועסקית, ועל חשיבה מערכתית ככלי לפתוח של חדשנות במוצרים.
הקורס יעסוק בבחינת חללים ומרחבים, כאשר נקודת המוצא הינה חוויית המשתמש והגישה המכלילה. יידונו הנושאים: זרימה ותנועה בחלל, פנים וחוץ, כניסה - יציאה, יחסי הגומלין בין החלל והמשתמש, תאורה וכו’. כל אלה ייבחנו מתוך חוויית המשתמש הישירה, קנה-המידה האנושי והקשר שבין אובייקט/מוצר לחלל האדריכלי.
העמקה והתמקצעות בתהליכי מחקר, גיבוש קונספט ופיתוח צורני. יושם דגש על הגישה המכלילה ככלי אסטרטגי וכמנוף יצירתי. בקורס יידרשו הסטודנטים להתמודד עם נושאי ליבה כמו: מחקר משתמשים ומחקר שוק, סוגיות טכנולוגיות, תרחישי שימוש, ממשקים, פיתוח ועידון צורני, פיתוח פרטים ומידול.
העולם היום נמצא במגמות שינוי רבות: דמוגרפיות, חברתיות, כלכליות, טכנולוגיות ועוד. הקורס יעסוק בהכנה של המעצב לתנאים עתידיים אלו. מטרת הקורס הינה הקניית יכולת פיתוח מוצר המסתמכת על פרוגראמה וקונספט של הסטודנט ומפתחת ומכוונת לעבודה עצמאית ככל הניתן על הפרויקט.
בקורס יושם דגש על פיתוח מוצר, הקשר בין מוצר לפרוגרמה והשפעות גורמים טכנולוגיים, הנדסיים ארגונומיים, שיווקיים, מרכיבי עלות-תועלת, עבודת צוות ואסטרטגיות רלוונטיות. הקורס יתנהל בפורמט של סטודיו עיצוב בו ניתנות מטלות אשר מטופלות במהלך יום העבודה ומוצגות בתומו.
סמינר עיצוב במרחב הרפואי עוסק בקידום חוויית המטופלים במוסדות רפואיים. הסמינר מתקיים בשיתוף
פעולה מלא בין התכנית לעיצוב תעשייתי מכליל החוג ע"ש דן לעיצוב יצירתי למין האנושי, לבין המחלקות
לפיזיותרפיה ולריפוי בעיסוק בבית החולים הדסה הר הצופים.
מה המוצר הדיגיטלי? ובמה הוא שונה (אם בכלל) ממוצר תלת מימדי. איך ניגשים לעיצוב פרויקט מסוג כזה, ואיך מודדים את ההצלחה שלו?
תחום חווית המשתמש הוא תחום מולטידיספלינרי המשלב ידע ושיטות עבודה מתחומי הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, מערכות מידע ותקשורת חזותית. הוא דורש הפעלה של שתי אונות המוח לסירוגין, במידה שווה, לכל אורך תהליך העיצוב. זה מעייף, אפילו מתיש, אבל זה לרגע לא משעמם.
בקורס ניחשף למכלול ההיבטים המרכיבים את המוצר הדיגיטלי – מחקר, ארכיטקטורת מידע, פסיכולוגיה קוגניטיבית, עיצוב גרפי, אינפוגרפיקה ומיקרוקופי. ניעזר בכלים כמו תסריטי שימוש, פרסונות, בדיקות משתמשים וכלי פרוטוטייפינג ונתנסה בבניית מוצר דיגיטלי בצוותים.
כבונוס, נלמד קצת על עקרונות ובאזזוורדז ששולטים בעולם ההייטק כיום – מ Agile ועד MVP.
דרישות חובה לקורס: אנרגיות חיוביות, סקרנות, אמפתיה, יכולות אנליטיות סבירות ויכולת עבודה בצוות
התקדמות בקצב איטי בנתיבי הפרויקט מובילה לקשב ומתן תשומת לב לפרטים גדולים כקטנים, פיתוח סקרנות ואיתור הזדמנויות. מטרת הקורס היא חקירה, פיתוח וגיבוש קול ואמירה אישיים והשנה, בשל המלחמה, התמה שליוותה את הקורס הייתה ''שבר ותיקון'' במהלך הקורס עבדו הסטודנטיות.ים על חומרים אישיים, רעיוניים ו/או פיזיים, קיימים או חדשים שפותחו במסגרת התהליך. לאורך התהליך נבחנו תהליכים, אופני יצירה, דרכי עבודה והבעה אישיים ובחקירה של תהליך העיצוב.
הקורס "המכונה האנושית - סטודיו לעיצוב אופניים" מתמקד בהיסטוריה, בעיצוב והנדסה של אופניים כמכונה מורכבת המנהלת דיון רב ממדי עם הרוכב, המכלולים ותוואי שטח. הקורס מתחיל בבחינת המצאת האופניים והתפתחותם מאז 1818, על ידי הרוזן פון דרייס, ועובר דרך שלבי פיתוח שונים של חומרים וטכנולוגיות עד ימינו. הדגש הוא על הבנת האופניים ככלי תחבורה יעיל ובר קיימא המשפיע על תחומים רבים כגון תחבורה, סביבה, בריאות וחברה. מטרת הקורס היא להעמיק את הידע של הסטודנטים בתחומים אלו ולשלבם בתהליכי עיצוב והנדסה מעשיים. במהלך הקורס, הסטודנטים יעסקו בנושאים כמו בחירת חומרים, שיטות ייצור מתקדמות, ארגונומיה, והתאמת העיצוב לצרכים אישיים של הרוכב. בנוסף, הקורס מדגיש את החשיבות של הבנת תרבות האופניים והשפעתה על החברה והסביבה, במטרה לעודד את הסטודנטים להיות מעצבים ומובילי דעה בתחום זה. הקורס כולל שילוב של הרצאות תיאורטיות, עבודה מעשית בסטודיו, מחקרים עצמאיים, ופיתוח פרויקטים מבוססי פתרון בעיות. הסטודנטים ייצרו אופניים מתפקדים משלב התכנון הראשוני ועד לבנייה והצגה סופית, תוך שימוש בטכנולוגיות חדשות וגישות עיצוב מתקדמות. הקורס שם דגש על למידה פעילה, עבודת צוות, ופיתוח מיומנויות תקשורת והצגה מקצועית.
שבוע העיצוב בירושלים, מתקיים משנת 2011 כאירוע העיצוב הציבורי הגדול והמשפיע בארץ. הקורס
עוסק ביצירת התערוכה שתייצג את החוג בשבוע העיצוב - משלב הקונספט ועד להקמתה. במסגרת
הקורס, הסטודנטים יעבדו הן באופן אישי והן כקבוצה אל מול שלל מרכיבי התערוכה: פרשנות של
התמה השנתית בהקשר לאופי החוג ולפועלו; גיבוש הצעות לעיצוב האובייקטים והתערוכה; התנסות
והתמקצעות בטכנולוגיות ייצור רלוונטיות; כתיבת טקסטים נלווים לתערוכה; עיצוב חלל התערוכה;
הפקת התערוכה והקמתה.
הקורס יעסוק בבחינת המשמעויות הסמיוטית שבריהוט בהקשר רב תרבותי. במהלך הקורס הסטודנט יידרש לבצע מחקר לשם גילוי צרכים חדשים בתחום הריהוט. הסטודנטים יפתחו קונספט כמענה לצורך, תוך שימת דגש על יישום נכון של טכנולוגיה, ארגונומיה, הבנת מבנה ופרטי חיבור. הסטודנט יידרש לחידושים משמעותיים, שיאפשרו להציע הצעה חדשה לחיי רהיט במאה ה-21.
בסוף הקורס יוגש רהיט בביצוע הסטודנט.
הערכת הקורס: נוכחות מלאה, השתתפות בכיתה, מחויבות ועניין - 10%
עמידה בלוחות הזמנים, תהליך עבודה רציף ומעמיק - 25%
הגשת תרגיל חימום - 20%
הגשה תרגיל מרכזי ברמת מידול גבוהה ופרזנטציה דו מימדית- 45%.
פרויקט הגמר מהווה כרטיס כניסה לעולם העיצוב וחלון ראווה ליכולותיהם של הסטודנטים. בתי הספר לעיצוב המובילים בעולם כיום החלו לשים את הדגש על מחקר מעמיק, יכולות כתיבה ושימוש בתיאוריה בצורה מגוונת. בקורס זה נכיר מגוון מתודולוגיות מחקר, נשפר טכניקות אוריינות והצגת פרויקטים בעל-פה, יכולות כתיבה וחיפוש טקסטים וחומרים, ונכין את המצע התיאורטי כתמיכה לפרויקט המעשי. חלק מרכזי בקורס יתנהל בקבוצות קטנות ובהוראה יחידנית.
פרויקט הגמר מהווה סיכום של היכולות ההגותיות והעיצוביות שנרכשו במהלך הלימודים. הסטודנטים יידרשו לאינטגרציה ויישום של יכולות מחקר, גיבוש קונספט, ופיתוח עיצובי בטריטוריה שתבחר על-ידם. מעבר לכך, יידרשו הסטודנטים לפעול מתוך נקיטת עמדה אישית וברורה, ומתוך מודעות מוגברת לזירה המקצועית, החברתית, והאתית בה הם פועלים. יצופה מן הסטודנט לפעול מתוך מודעות לעבר ולמורשת של התחום, בבד בבד עם מודעות לסוגיות עדכניות של חדשנות, עתידנות, חתרנות וביקורת העיצוב. יושם דגש על הגישה המכלילה ככלי אסטרטגי למינוף תהליך העיצוב ולפיתוח מוצרים לטובת כלל המשתמשים.
הקורס יעסוק במחקר של המשמעויות תרבותיות והשימושים השונים בעץ ביפן אפריקה ואמריקה
במהלך הקורס יינתנו הרצאות המכסות את ההתפתחויות של תרבויות אלו מההיבט החומרי בדגש על השימוש בעץ. מטרת הקורס היא לבצע פרויקט המבטא ניתוח והבנה של המשמעויות התרבותיות בראי אישי של כל סטודנט ע”י ביטויים של מעברים בין הסימבוליזם התרבותי שהתפתח בכל מדינה. במוסף יהיה על הסטודנט לנתח את הסביבה הפונקציונאלית בקונטקסט תרבותי תוך ניסיון ליישם הבנה זו בפרויקט.
הקורס עוסק בעיצוב מידע, אירגונו ותכנון הניווט המסייע למשתמש למצוא ולהבין את המידע
הרלוונטי ולהעזר בו באופן אינטואיטיבי.
בעולמנו היום, המידע המקצועי רב. הצורך לדעת אותו גובר, יחד עם הדרישה לקלוט אותו במהירות.
לכן, יש חשיבות להעברת המידע בשיטות חזותיות המדמות באופן יעיל את הנתונים. במסגרת
הקורס ילמדו הסטודנטים, בין היתר: ניתוח נתונים, דרכים אפקטיביות להצגתם באופן פשוט ונהיר,
ניתוח תרחיש המשתמש והתאמת אופן העברת המידע. כמו כן, סטודנטים יוכלו להעזר בקורס לצורך
הצגת שלבים שונים בתהליך העיצוב של פרויקט הגמר.
הקורס יעסוק בלימוד טכנולוגיות ייצור שונות מתחום הפלסטיק, הכרת חומרים שונים וסיווגם לפי השימוש. המוקד יהיה בטכנולוגיה של הזרקת פלסטיק ולימוד כל הכללים על מנת לתכנן מוצר נכון ואפקטיבי מבחינת שיקולי העלות והייצור תוך שמירה על הערכים החשובים לנו כמעצבים ולא כמהנדסים. הלימוד יהיה תיאורטי, ובנוסף במהלך הקורס יעוצב ויתוכנן מוצר פלסטיק לפרטיו עד לרמת אב טיפוס מתפקד.