ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
מטרת הקורס: הקורס יעמיק את ההיכרות עם החשיבה והמחקר האנתרופולוגיים בהקשר של ניתוח תופעות חברתיות ותרבותיות שונות. נתמקד במספר תחומי מחקר בעלי רלבנטיות מיוחדת להקשר הישראלי. כך למשל, נתוודע לאנתרופולוגיה של המקום, אנתרופולוגיה של הזיכרון, אנתרופולוגיה של ספורט; של אוכל , של פוליטיקה, חינוך עוד.
עם סיום הקורס יוכלו הסטודנטים:
- להשתמש בתיאוריות אלה כדי לנתח תהליכים חברתיים
- להתבונן בתחומי חיי היום יום באמצעות הכלים המוצעים על ידי האנתרופולוגיה
- לפתח חשיבה ביקורתית בשאלות תיאורטיות ובסוגיות עכשוויות
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
הקורס משלב גישות פסיכולוגיות, סוציולוגיות, תרבותיות, כלכליות, ביולוגיות ופוליטיות לניתוח ולהבנת ההבדלים והיחסים בין גברים לנשים והתמורות המרכזיות שחלו בהם.
בקורס יוצגו כלים תיאורטיים ומעשיים להבנה ולניתוח של היבטים מרכזיים הנוגעים בסוגיית המין והמגדר בחברה ובתפקודם של נשים וגברים במסגרות ובמצבים חברתיים שונים. תיבחן הזיקה בין מין ומגדר לבין תחומים כמו: זהות, חינוך, זוגיות ומשפחה, קריירה ותעסוקה ותקשורת.
הקורס נלמד בשנה א' בחוג מדעי ההתנהגות ומוצע כקורס בחירה כלל מכללתי לתלמידים מחוגים אחרים
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
הקורס משלב גישות פסיכולוגיות, סוציולוגיות, תרבותיות, כלכליות, ביולוגיות ופוליטיות לניתוח ולהבנת ההבדלים והיחסים בין גברים לנשים והתמורות המרכזיות שחלו בהם.
בקורס יוצגו כלים תיאורטיים ומעשיים להבנה ולניתוח של היבטים מרכזיים הנוגעים בסוגיית המין והמגדר בחברה ובתפקודם של נשים וגברים במסגרות ובמצבים חברתיים שונים. תיבחן הזיקה בין מין ומגדר לבין תחומים כמו: זהות, חינוך, זוגיות ומשפחה, קריירה ותעסוקה ותקשורת.
עם סיום הקורס בהצלחה, יוכלו הסטודנטים:
לנתח תהליכים ותופעות בתחום המגדר באופן שלם תוך התייחסות למגוון האינטרדיסציפלינרי של התחומים שנלמדו.
לבחון במבט ביקורתי, באמצעות הידע והכלים שנרכשו בקורס, תהליכים עכשוויים ביחס למיניות ומגדר.
להבין את הדינמיקה של התמורות ושל החסמים בקרב נשים גברים ואת האסטרטגיות העיקריות להתערבות ולשינוי חברתי ואישי.
הקורס נלמד בשנה א' בחוג מדעי ההתנהגות ומוצע כקורס בחירה כלל מכללתי לתלמידים מחוגים אחרים.
הקורס נלמד באופן פרונטלי
מטרות הקורס:
מטרת הקורס היא להקנות מיומנויות יסוד וכלים חיוניים לכתיבה אקדמית בתחום מדעי ההתנהגות. במסגרת זו יתנסו המשתתפים בהיכרות עם כתיבה בסיסית, כגון: כתיבת קטעים מרמת המילה עד הפסקה, כללי כתיבה תקנית ורהוטה, כתיבת עבודות וכתיבת מבחנים. הקורס יוקדש לכתיבה ולכללי כתיבה. בסופו של הקורס ידעו המשתתפים כיצד להתנהל ב"מרחב האקדמי" בקלות ובחופשיות תוך הבנה בסיסית ומעשית של כתיבה על גווניה השונים. מושגי היסוד והבסיס יהיו נהירים להם והם יוכלו להשתמש בהם לצרכיהם במסגרת לימודיהם.
תשומות למידה:
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. לכתוב טקסט אקדמי בעל מבנה תקין.
2. לכתוב טקסט תקין מבחינה תחבירית.
3. לתקן טעויות כתיב, פיסוק, ולשון.
4. להשתמש בפונקציות שונות של מעבד תמלילים לטובת כתיבת טקסט.
עם סיום הקורס בהצלחה הסטודנט/ית יכיר את התובנות המרכזיות של האנתרופולוגיה ביחס לתחומי הדעת המרכזיים שבהם היא עוסקת: טקסים, דת, חליפין, כלכלה, מגדר ופוליטיקה בחברות שבטיות ובחברות מודרניות. הסטודנט/ית ייחשף לקלסיקות של הכתיבה האנתרופולוגית ויתוודע למושגים מרכזיים באנתרופולוגיה כגון תרבות, קולוניאליזם, אבולוציה חברתית ועוד. היא תבין גם את התהליך ההיסטורי של התפתחות החשיבה התיאורטית בתחום: מאנתרופולוגיה אבולוציוניסטית דרך הפונקציונליזם והסטרוקטורליזם לתיאוריות פוסט-קולוניאליות ופוסט-מודרניות. ותדע כיצד לקשר בין התיאוריות והמושגים לבין המציאות כפי שזו באה לידי ביטוי במגוון זירות חברתיות ותרבותיות.
80% נוכחות חובה
ציון עובר בקורס: 60
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
החברה הישראלית מורכבת מתתי קבוצות רבות ועם זאת יש לה גם מאפיינים יחודיים המשותפים לרבים מחבריה ואלמנטים התורמים ללכידות בין חלק מהקבוצות לפחות. בקורס זה נלמד הן על השסעים והן על הגורמים המאחדים בחברה הישראלית. נלמד על ההתפתחויות ההיסטוריות שהביאו למצב הנוכחי. נעסוק בזהויות ובמחלוקות סביב סוגיות לאום, דת, מעמד ועדה. נלמד גם על תופעות חברתיות ישראליות ייחודיות – כגון מקום השירות הצבאי ו'הטיול הגדול' בתהליך החברות של רבים מהישראלים.
במהלך הקורס הסטודנטים יתוודעו לנרטיבים ותפיסות עולם שונות בכיתה ומחוצה לה. הסטודנט יכיר את החברות השונות המרכיבות את הפסיפס הישראלי, ינהל שיח עם אחרים מרקעים חברתיים שונים וידע כיצד למקם אירועים עכשוויים בתוך תהליכים היסטוריים שהשפיעו וממשיכים להשפיע על החברה הישראלית.
80% נוכחות חובה
ציון עובר: 60
הסוציולוגיה הינה תחום ידע מדעי העוסק בחקר החברה האנושית ובמיקומו של האדם בתוכה. הפרספקטיבה הסוציולוגית מתמקדת בראיית ההיבט הכללי במקרה הפרטי בניסיון לזהות את הכוחות המעצבים את היחיד והסדר החברתי בהקשר נתון. במסגרת הקורס נלמד פרספקטיבות תיאורטיות סוציולוגיות, מסגרות חברתיות בהם האדם משתתף, כמו: חברה, תרבות, קבוצות וארגונים ונדון בחשיבותה של הפרספקטיבה הגלובלית להבנת החברה של ימינו.
מטרות הקורס: הקניית מושגי יסוד בסוציולוגיה תוך היכרות בסיסית עם אופן החשיבה הסוציולוגי, הגישות המרכזיות להבנת מציאות חברתית, תופעות, עובדות ובעיות חברתיות במטרה לנתח ולהבין את הקשר שבין הסדר החברתי לבין פעולתו החברתית של היחיד במסגרות חברתיות שונות.
80% נוכחות חובה
ציון עובר: 60
מטרת הקורס: הקורס מקנה הכרות עם תחומי פסיכולוגיה נבחרים ושיטות המחקר הנהוגות בהם. ההתנהגות האנושית תבחן ממספר נקודות מבט: התנהגותית, קוגניטיבית, דינמית, הומניסטית ופיזיולוגית. בין הנושאים שיילמדו: תיאוריות אישיות, הגישה ההתפתחותית בפסיכולוגיה, קוגניציה, יחסים בינאישיים, הפרעות פסיכולוגיות וגישות טיפול.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
לפרש ולנתח התנהגות אנושית-אישית וחברתית תוך שימוש במונחים פסיכולוגים
הקורס נערך ביום ג' פרונטלי במכללה
הקורס נלמד בשנה א' בחוג מדעי ההתנהגות ומוצע כקורס בחירה כלל מכללתי לתלמידים מחוגים אחרים.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
הקורס יבקש לעקוב אחר התנהגות האדם בהקשר החברתי. מבין השאלות שנעסוק בהן: כיצד נרכשות זהויותינו הייחודיות? כיצד אנו תופסים אחרים ומפרשים את התנהגותם? כיצד מתעצבות ומשתנות עמדותינו? מה מסביר קונפורמיות וציות? מדוע אנו תוקפים זה את זה, עוזרים זה לזה? מהי קבוצה וכיצד מתנהל הפרט בתוכה? כיצד נסביר סמכות, מנהיגות, זהות קבוצתית? כיצד נסביר קונפליקטים בין קבוצתיים וכיצד ניתן לפתרם?
בסיום הקורס התלמידים יהיו מסוגלים:
- להגדיר את שאלותיה העיקריות של הפסיכולוגיה החברתית;
- לתאר את תרומתן של התיאוריות המרכזיות להבנת ההתנהגות האנושית;
- להעריך, להסביר, ולבקר מחקרים בתחומים שונים של הפסיכולוגיה החברתית;
- ליישם מושגים, תיאוריות, וממצאים מחקריים להבנת ולפיתרון סוגיות חברתיות בחיי היומיום.
השיעור מחולק לשעה וחצי פרנוטלית והשאר א-סניכרוני.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
הפסיכולוגיה של הלמידה הינו ענף בפסיכולוגיה העוסק בחקר התהליכים הפסיכולוגיים הרלוונטיים להבנת תהליכי למידה. בקורס נעמיק בפרדיגמות הלמידה הבאות: גישות ביהביוריסטיות, קוגניטיביות, קונסטרוקטיביסטיות, הומניסטיות ואנליטיות-יישומיות. יושם דגש על הגברת המודעות לתופעות פסיכולוגיות שונות הרלוונטיות בעבודה בשדה החינוכי.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להכיר את התיאוריות המרכזיות העוסקות בהיבטים הפסיכולוגיים של תהליכי הלמידה
2. לנתח את השפעת מרכיבי הלמידה השונים על ההנעה וההישגיות בתהליך הלמידה
3. להבין את המנגנונים המנטליים המופעלים בתהליך הלמידה
4. להכיר את התמורות בשדה החינוכי בעידן הדיגיטלי ואת השפעותיהן על ההתפתחות האישית והחברתית
מטרת הקורס: קריאת מאמרים אקדמיים וכתיבת עבודות מדעיות הן מיומנויות הכרחיות לסטודנט/ית הרוצה לרכוש השכלה אקדמית. מיומנויות אלו נחוצות גם למי שבעתיד יכתוב/תכתוב דוחות מקצועיים. מטרת קורס זה היא להקנות לסטודנטים/יות ידע באסטרטגיות קריאה והבנה של מאמרים אקדמאים מסוגים שונים וללמוד את עקרונותיה של הכתיבה המדעית: תכנון העבודה, תהליך כתיבת עבודה, אינטגרציה של תכני מאמרים, אבחנה בין עיקר לטפל, מבנה עבודה אקדמית, ניסוח תשובות הולמות, כללי כתיבה וציטוט.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
תקשורת בינאישית מהווה בסיס לקיומנו ובעולם המודרני, על כל מורכבויותיו, החשיבות לשליטה ברזי התקשורת הבינאישית חיונית להצלחה בכל מסגרות החיים. הקורס יעשיר את הידע של המשתתפים ומיומנויותיהם בתחום התקשורת הבינאישית, על ידי הכרת מושגים מרכזיים בתחום התקשורת הבינאישית, הן במישור התיאורטי והן ביישומם במציאות היומיומית ביחסים בין אנשים במרחב האישי ובמקום העבודה.
מטרות ויעדי הקורס:
1. הקניית ידע תיאורטי ומעשי בתחום התקשורת הבין אישית.
2. הקניית כלים לניתוח מצבי תקשורת בינאישית.
3. הקניית כלים להצגת נושא מול קהל והעברת מסר בצורה אפקטיבית.
תפוקות למידה:
עם סיום הקורס בהצלחה יוכלו הסטודנטים:
1. לזהות מאפייני תקשורת אפקטיבית במצבים מגוונים.
2. להבין ולזהות מחסומים בתקשורת, סגנונות תקשורת של אנשים ולדעת מהן דרכי התקשורת היעילות למצבים השונים.
3. לנתח אירועי תקשורת, תוך שימוש במושגים מעולם התקשורת הבינאישית והניהולית.
נהלי נוכחות:
לאור מצב החירום - ללא חובת נוכחות.
אופן ההוראה:
השיעורים יועברו באופן מקוון. באתר הקורס יהיו הקלטות של שיעורים אונליין, שיעורים מצולמים, מצגות, תרגילים להבנה ומטלות לבדיקת ידע מידי שיעור. השיעורים המקוונים ישמשו למענה לשאלות ולהבהרת דגשים בחומר הנלמד.
הערכת הסטודנטים בקורס:
במהלך הסמסטר ידרשו הסטודנטים להגיש תרגיל/ עבודה בנוסף לבחינה הסופית.
70% מהציון - מבחן מסכם בסיום הסמסטר.
30% מהציון - שיעור 9 - הגשת תרגיל בזוגות
לפי הנחיות המכללה, ציון עובר בקורס מחייב עמידה בהצלחה במבחן המסכם, בציון 60 לפחות.
ניתוחי אירוע ודיונים.
מטרת הקורס: הקורס מיועד להקנות מושגי יסוד בהבנת המבנה והתפקוד הפסיכולוגי של המוח האנושי. הקורס יעסוק במבנה ובתפקוד של תאי העצב, המהווים את היחידות הבסיסיות מהן מורכב המוח, ועל התקשורת בתוך כל תא עצב ובין תאי עצב במערכת העצבים המרכזית. לאחר סקירה של שיטות שונות לחקר מוח, הקורס יעסוק בשדות שונים בהתנהגות האנושית המושפעים מתהליכים פיזיולוגיים.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
מטרת הקורס : הפיתוח הארגוני הוא התערבות מתוכננת שמטרתה לשפר את האפקטיביות הארגונית והאישית של חברי הארגון כך שיוכלו להשיג בצורה טובה יותר את מטרותיהם. הייעוץ הארגוני מסייע לעסקים וארגונים כקבוצות, כמו גם ליחידים בארגון, לצמוח, להתפתח ולהתמודד עם אתגרים ובעיות באופן יעיל ואפקטיבי יותר.
התערבות ייעוצית מוצלחת, נשענת על ידע תיאורטי הולם אודות תופעות ארגוניות, הבנת טיבן ומהותן, הגורמים המשפיעים עליהן תוך קיום של אינטראקציה עם הסביבה הפנים ארגונית והחיצונית לה.
מטרת הקורס היא להקנות לתלמידים את הידע הבסיסי בתחום הייעוץ הארגוני, כך שהם יוכלו להבין ברמה התיאורטית והמעשית, כיצד פועלים תהליכים אלו, להתייחס לקשיים ולדילמות המאפיינים אותם, ולדעת כיצד אמור לפעול איש המקצוע בתחום.
לצורך כך, יושם בקורס דגש על אינטגרציה בין היבטים תיאורטיים ופרקטיים שיאפשרו יישום הידע הנרכש הלכה למעשה בעבודת השטח. כמו כן, יעסוק הקורס במיומנויות אישיות ובין אישיות הנדרשות למימוש ידע זה.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
מטרות הקורס: סכסוכים בין אנשים, בין קהילות ובין עמים הם תופעה חברתית ופוליטית הזוכה לתשומת לב אקדמית-מחקרית מתמשכת ולפיתוח מעשי נרחב. קורס המבוא לחקר סכסוכים יחשוף את הסטודנטים לעולם המושגי ולשיח התיאורטי-עיוני הרב-תחומי, כמו כן למודלים שונים של התערבות בסכסוכים. נבחן גורמים המקדמים פתרון סכסוכים ובניית שלום, וכאלה המהווים חסמים בפניו.
בחלק הראשון (סמס. ב' בשנה"ל הנוכחית) יושם הדגש על היכרות עם תיאוריות שהתפתחו בתחום של חקר סכסוכים ועם גישות מרכזיות מתחום הפסיכולוגיה החברתית והסוציולוגיה המציעות הסברים לתהליכי התפתחות של קונפליקטים ומצביעות על אפשרויות שונות ליישובם. בחלק השני (סמס. א' בשנה"ל הבאה), נתמקד בגישות התערבות בהקשר של קונפליקטים בין קבוצות. נכיר גישות של מפגש בין קבוצתי ודיאלוג, חינוך לשלום, יישוב סכסוכים בהקשר דתי ועוד. הקורס ישלב הרצאות, התנסות קבוצתית, מרצים אורחים וצפייה בסרטים.
תפוקות למידה: עם סיום הקורס בהצלחה יכירו הסטודנטים הגדרות שונות של סכסוכים חברתיים; יוכלו לתאר תהליכי התפתחות והסלמה של קונפליקטים, ודרכים שונות למיתונם בשלבים שונים.
הסטודנטים יבינו את מורכבותם של סכסוכים חברתיים המערבים זהות ושייכות; יוכלו לזהות את ההיבטים האישיים והקולקטיביים המעורבים בהם ולהעריך אפשרויות וחסמים העומדים בפני התערבויות שונות.
הסטודנטים יבחנו סכסוכים בהקשרים שונים ויתרגלו שימוש במושגים הנלמדים ובגישות הפסיכולוגיות-חברתיות לחקר סכסוכים בהקשר של סכסוכים בחברה הישראלית.
הסטודנטים יתוודעו לתפיסה הרב-תרבותית הרואה בריבוי התרבותי ובמגוון של הקבוצות המרכיבות את החברה ערך חיובי ורצוי. במהלך הקורס ניגע בסוגיות מרכזיות המעסיקות את המחשבה הרב-תרבותית ונכיר מחקרים בתחום; נציג את התפיסה הבין-תרבותית השמה דגש על היחסים והחיבורים שבין הקהילות השונות הקיימות בחברה, כתגובה לאתגרים שהציבה התיאוריה הרב תרבותית . כמו כן נציג תפיסה של בין -תרבותיות המתמקדת בריבוי הזהויות המאפיין את היחידים החיים בחברות מרובות תרבויות ודינמיות. לצד הלימוד העיוני, יתנסו הסטודנטים בחוויה של מפגש ודיאלוג ביניהם- כיחידים וכבעלי זהויות תרבותיות מגוונות- ויפתחו מודעות ורגישות לתרבויות אחרות
הקורס נלמד ב- 2 קבוצות
להקנות ידע תיאורטי ומעשי של שיטות סטטיסטיות להבנה וניתוח בעיות שונות בתחום מדעי ההתנהגות.
תפוקות למידה:
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. לשלוט במושגי יסוד בתחום הסטטיסטיקה והסתברות.
2. לבצע עיבוד נתונים סטטיסטי לצורכי מחקר (סטטיסטיקה תיאורית, הסקה סטטיסטית, מדדי קשר).
3. להבין את הרקע ההסתברותי להסקה סטטיסטית ודגימה.
הקורס נלמד ב-2 קבוצות יחד עם תרגול המועבר ב-2 קבוצות.
הקניית ידע תיאורטי ומעשי של שיטות סטטיסטיות להבנה וניתוח בעיות שונות בתחום מדעי ההתנהגות.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
מטרת הקורס: הקורס יעסוק בהיבטים תיאורטיים, מחקריים ויישומיים של הפסיכולוגיה הבין-תרבותית. הקורס נועד לחשוף את הסטודנטים להשפעת הסביבה הבין-תרבותית על האדם בכלל ועל מורכבות הסביבה התרבותית בישראל והשלכותיה בפרט.
עם סיום הקורס בהצלחה הסטודנט יוכל:
1. להכיר את השפעת ההקשר הבין-תרבותי על האדם כפי שבאה לידי ביטוי בסוגיות נבחרות בפסיכולוגיה כגון אישיות, קוגניציה, חיברות ובריאות.
2. להבין את העמדות הפרשניות המרכזיות בפסיכולוגיה בין-תרבותית וליישמן להבנת מצבים
וארועים ביומיום.
3. לפתח רגישות תרבותית וללמוד על האתגרים הרב-תרבותיים בחברה הישראלית.
4. לפתח חשיבה ביקורתית ביחס למחקר בתחום.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
הקורס מקנה ידע על התהליכים הגופניים, הרגשיים, הקוגניטיביים והחברתיים בשלבי החיים השונים של התפתחות האדם, מראשית החיים ועד לזיקנה. התפתחות האדם תוצג דרך סוגיות ומודלים תיאורטיים נבחרים וממצאים אמפיריים בתחום.
תפוקות למידה: לאחר השלמת תהליך הלמידה הסטודנטים יכירו תיאוריות התפתחותיות שונות, יכירו את אבני הדרך ההתפתחותיות ויוכלו לנתח התפתחות מגיל ינקות ועד גיל הזיקנה. הסטודנטים יידעו כיצד לבנות תצפית התפתחותית וכיצד לנתח אותה. בנוסף, הסטודנטים יוכלו לנתח ולהבין את השפעות התורשה והסביבה על התפתחותם של אנשים וכן להבין את ההשפעות הבין תרבותיות על ההתפתחות.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להבין את ההתפתחות האנושית לאורכה – מבחינת רצף ההתפתחות ולרוחבה – מבחינת
התיאוריות השונות על שלבי ההתפתחות.
2. להכיר את הגורמים שבכוחם לאפשר או לסכן התפתחות תקינה.
3. לדעת מהן שיטות המחקר המקובלות בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית
4. לפתח חשיבה ביקורתית ביחס למקורות מידע מדעיים ואחרים
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
מטרתו של קורס היא להציג בפני הלומד את המערכת הקוגניטיבית האנושית. אנו נדון בכל סוגי המידע שיש לנו על העולם ובתהליכים העוסקים בשלבים השונים של עיבוד מידע זה- תפיסה ולמידה, חלוקת קשב, זיכרון, קטגוריזציה, שפה והבנה, חשיבה ושיפוט. הקורס יציג תיאוריות, שיטות מחקר ועדויות אמפיריות לגבי תהליכים ומבנים מנטאליים המאפשרים תפקוד קוגניטיבי.
הקורס יקנה ידע על מודלים פסיכולוגיה של קוגניציה אנושית. מהתהליכים שייחקרו: זיכרון, קשב, תפיסה, פתרון בעיות ותקשורת. הקורס יתמקד במחקרים מהפסיכולוגיה הניסויית.
בסיום הקורס יוכל הסטודנט:
- לתאר את התפתחותה ואת הגישות המרכזיות של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית
- לתאר את המושגים החשובים של התחום
- לזהות ולהסביר כיצד ממצאי הפסיכולוגיה הקוגניטיבית ניתנים ליישום בחיי היומיום
- ליישם את התיאוריות המרכזיות של התחום על מנת לפתור בעיות בסיסיות
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט ל:
1. הקניית ידע בסיסי על מהות הסטייה והפשיעה והיכרות עם מושגי יסוד.
2. להפגיש את הסטודנט עם היבטים שונים של התנהגות חברתית סוטה.
3. פיתוח יכולת להתבוננות ביקורתית ביחס לתפיסות ולעמדות האישיות של סטודנטים\ות, .....תוך בחינת השפעות ההקשר החברתי והתרבותי.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
הקורס יעסוק בשיטות מחקר שפותחו במדעי החברה (בעיקר בסוציולוגיה אנתרופולוגיה ופסיכולוגיה), תוך המתמקדות במחקר האיכותני הפרשני. מטרת הקורס להציג לסטודנטים את המחקר האיכותני על גישותיו השונות, להקנות להם ידע וכלים תיאורטיים ופרקטיים שיאפשרו להם להעריך מחקרים איכותניים ולאפשר להם התנסות מחקרית.
לאחר סקירה של שיטות מחקר אלו, הסטודנטים יתנסו באיסוף נתונים, פרשנות וניתוח סוגים שונים של הידע שנוצר במהלך המחקר, וכתיבת עבודת מחקר ראשונית המבוססת על ידע זה.
נתמקד בעיקר במתודות של תצפית, ראיון עומק וניתוח טקסטים.
במהלך הקורס נדון בסוגיות אתיות ומקצועיות במחקר איכותני, כמו מיקומו של החוקר בתהליך הפקת הידע והשלכות אפשריות של מיקום זה על מהלך המחקר ופרשנות הנתונים; נעסוק בסוגיות של כתיבה של עבודה איכותנית ודילמות הנוגעות לכתיבה וייצוג.
הלימוד ישלב קריאה שוטפת של מאמרים תיאורטיים ואמפיריים, הרצאות ודיונים, והתנסות מעשית הכוללת תכנון של מחקר מצומצם, עריכת תצפית או ראיון נרטיבי וניתוחם והגשת עבודה מחקרית מסכמת.
80% נוכחות חובה
ציון עובר: 60
הכרות עם שיטות העבודה המחקריות-כמותיות במדעי ההתנהגות ותרגול מעשי בעיבוד נתונים באמצעות תכנת SPSS
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להבין מושגים בסיסיים במחקר המדעי במדעי החברה.
2. ליישם את הגישה המדעית לתכנון בחינת השערות אמפיריות.
3. להבחין בין מחקר מתאמי לניסויי
4. לבנות קובץ נתונים, לבדוק השערות מחקר בעזרת פרוצדורות סטטיסטיות בתכנת SPSS ולקרוא פלט של SPSS.
5. להעריך באופן ביקורתי ספרות מחקרית
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
הקורס נועד להקנות ידע בסיסי בתחום הפסיכולוגיה של האישיות. במהלך הקורס יילמדו הגדרות שונות של האישיות, וכן גישות שונות המסבירות את התפתחותה, תוך בחינת הפרספקטיבה ההיסטורית והרעיונית שלהן. נכיר את שיטות המחקר והמדידה בתחום זה, ונעמוד על יישומן המעשי בטיפול במצוקתם של בני אדם.
הקורס יבקש לתאר את אישיות האדם על פי התיאוריות המרכזיות: הפסיכואנליזה הפרוידיאנית, גישות פסיכואנליטיות שלאחר פרויד, גישות קוגניטיביות-ביהביוריסטיות וגישות ההומניסטיות ואקזיסטנציאליסטיות.
תפוקות למידה: לאחר השלמת תהליך הלמידה הסטודנטים יכירו תיאוריות אישיות שונות, יכירו הוגים שונים בתחום הפסיכולוגיה ויוכלו לנתח את אישיות האדם על פי גישות תיאורטיות שונות. הסטודנטים יידעו להבחין בין התיאוריות השונות שיילמדו ויוכלו להבין את התיאוריות השונות שעוזרות להבנת מבנה אישיות האדם.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
- לתאר ולהבין תהליכים אישיותיים בפרספקטיבות של הגישות הפסיכולוגיות המרכזיות בתחום.
- להבחין בין תרומותיהן של הפרספקטיבות הביולוגיות, הפסיכואנליטיות, ההתנהגותיות והקוגניטיביות, החברתיות וההומניסטיות ולהבין כיצד הן יחד מרכיבות תמונה שלמה.
- להפגין ידע והבנה בתיאוריה, בדרכי מדידה, ובמחקר ובטיפול.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
הקורס יקנה ויגדיר מושגי יסוד הקשורים להתנהגות המזיקה. הקורס יתאר מהם המאפיינים ומהם הגורמים להתנהגות מזיקה. כמו כן, הקורס יעסוק בהשלכות הארוכות הטווח ובפגיעות הרב מערכתיות של ההתנהגות המזיקה ומחלת ההתמכרות הן במישור הפיזיולוגי, הפסיכולוגי והחברתי. הקורס יסביר את המנגנונים השונים המעורבים בעיצוב ההתנהגות המזיקה ואיך ניתן מתוך התבוננות זו לרכוש ולהעניק כלים ואסטרטגיות להתמודדות יעילה ובריאה יותר עם המציאות המורכבת. כמו כן, נמחיש את האופן בו ניתן יהיה להביא את 'המסתכן' לרצות לשתף איתנו פעולה מתוך רצון לחזור לחיים בריאים. בנוסף, הקורס יקנה בסיס לקריאת מאמרים בנושא.
בקורס זה נתבונן ונבחן את ירושלים מקרוב – תוך כדי סיורים קצרים. ננצל את המיקום הייחודי של המכללה ונצא לאזורים סביבה כדי ללמוד על קהילות וזהויות בעיר, היחסים בין הקבוצות, והאופן שבו סוגיות חברתיות ותרבותיות משתקפות בהיסטוריה המקומית ובמרחב. נעשה זאת תוך צירוף בין מפגש בלתי אמצעי בסיורים יחד עם הרצאות ולימוד של ספרות אקדמית ומקורות מגוונים נוספים. הקורס יקנה היכרות עם העיר ועם עולמות שלמים הנמצאים "מתחת לאף" ולא תמיד מוכרים לנו, ובו זמנית הוא גם ייפתח פתח לתחום המתהווה של "לימודי ירושלים", במיוחד בתחומים המשיקים למדעי ההתנהגות.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
פסיכולוגיה ארגונית עוסקת בהבנת הדינמיקה המתרחשת בארגון ואת ההשפעה של תופעות פסיכולוגיות ותהליכים המתרחשים ברמת היחיד, הקבוצה והמערכת על אפקטיביות ארגונית. בקורס מוצגים מושגים ותיאוריות בהתנהגות אנושית, תוך הדגשת חשיבותם להשגת מטרות ויעדים ארגוניים. הקורס עוסק בפיתוח החשיבה על נושאים מרכזיים בהתנהגות פרטים, קבוצות ומערכות ארגוניות וביחסי הגומלין ביניהן על מנת לאפשר להבין את הכוחות המשפיעים על הארגון ולטייב את החלטותיהם באשר לדרכים הנכונות להתמודד באופן אפקטיבי עמם.
ההרצאות ילמדו במתכונת היברידית, כך שייעשה שילוב בין למידה פרונטלית לבין למידה מקוונת א-סינכרונית.
עם סיום הקורס בהצלחה הסטודנטים:
א. יכירו תיאוריות ומושגים מרכזיים הקשורים להבנת תהליכים ברמת היחיד והקבוצה אשר משפיעים על האפקטיביות של הארגון.
ב. ינתחו ויבינו תהליכים ברמת הפרט והקבוצה ואת השפעתם על ההתנהגות בארגון.
ג. יפתחו חשיבה ביקורתית ויכולות יישום ידע תיאורטי מתחום הפסיכולוגיה הארגונית בניהול.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
הזרם ההומניסטי בפסיכולוגיה מתמקד בהיבטים שונים של החוויה האנושית. העיקרון המרכזי העומד בבסיס הפסיכולוגיה ההומניסטית הוא האמונה כי הגשמה עצמית הנה גורם מרכזי בעיצוב והנעת האישיות: האדם מגיע אל העולם עם צרכים ונטיות מולדות, כאשר אחת המרכזיות שבהן היא הצורך במימוש הפוטנציאל העצמי. גדילה אישית והתמודדות עם אתגרים מובילה להתפתחות נפשית. התאורטיקנים ההומניסטים הניחו כי טבע האדם בריא וטוב במהותו. האדם מכוון ליצירת קשרים אישיים חיוביים, וצרכיו הבסיסיים אינם עומדים בקונפליקט עם דרישות החברה. במסגרת הקורס נסקור ונדון בגישות השונות בפסיכולוגיה ההומניסטית, בהשפעה שלהם על תפיסות פסיכולוגיות עדכניות כגון הפסיכולוגיה החיובית, ובאופן הוא מהווים בסיס לגישות טיפוליות וייעוציות העוסקות בהתפתחות ומימוש עצמי, הגשמת הפוטנציאל האישי, חוויה אותנטית ובעלת משמעות ויצירה ושימור של קשרים קרובים משמעותיים ומספקים.
ציון עובר: 60
נוכחות של 80% חובה
מטרת הקורס הינה להקנות ידע בסיסי על תהליכים תפיסתיים. השאלה המרכזית ממנה נצא, היא הדרך שבה אנו מתרגמים, בעזרת החושים השונים, את העולם החיצוני הסובב אותנו לגירויים בעלי משמעות. נתמקד תחילה בתפיסה וויזואלית, ונעבור בהמשך לעיסוק בתפיסה חברתית . נדון בתהליכי הקניית משמעות להתנהגות הזולת ובהטיות השופט החברתי. נגביר את רגישותנו להשלכותם של סטריאוטיפים על תפיסתינו ונתקחה אחר הדרכים המאפשרות לצמצם את הטיותינו.
השיעור שעה וחצי פרונטלי והשאר א-סינכרוני.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
הופעתה של רשת האינטרנט חוללה בתוך שנים מעטות רצף של שינויים מרחיקי לכת בתרבות האנושית, והגדירה מחדש מושגים מסורתיים כתרבות, חדשות, רגש ומשמעות. פלטפורמות תוכן כיוטיוב ופייסבוק הפכו את הצרכן אף ליצרן מידע ולמפיץ שלו. זמינות צילום וידאו מכל טלפון חכם העניקה לכל משתמש את האפשרות לייצר תוכן בשידור חי – מה שבעבר היה אך ורק נחלתן של תחנות טלוויזיה היכולות להרשות לעצמן ניידות שידור. השינויים הטכנולוגים גררו שינויים בתרבות, בכלכלה, בפוליטיקה ובכל תחום כמעט. בקורס נבחן מהם עקרונות התרבות בעידן הנשלט בידי סוכני תרבות כיוטיוב, פייסבוק, טוויטר וכיוצ"ב; מהן התמורות אשר עברה התרבות האנושית בעקבות תהליך ה"יוטיוביזציה"; מהי העמידות של חברות מסורתיות אל מול הסערות התרבותיות; כיצד נבנית הגמוניה תרבותית וכיצד היא מתפוררת בעידן המידע הזמין, הטמון בתוך ה"ביג דאטא"; ועוד.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
קורס אינטרדיסציפלינרי זה יעלה סוגיות הקשורות להורות מתחום הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, הפסיכולוגיה, התרבות והמגדר ויכיר לסטודנטים סגנונות הורים שונים, הורות בתרבויות ובקבוצות שונות, תפקוד הורי, חוויות הורות ועוד. ננסה להעניק תשובות לשאלות כגון: כיצד אמהות ואבהות נחווים בהקשרים תרבותיים וחברתיים שונים? כיצד הוצגו במקורות היהודיים? האם ובאיזה אופן האמהות והאבהות הם מנגנון תרבותי ומוסד חברתי? מהן הנורמות והציפיות החברתיות שבבסיס תפקיד ההורות, וכיצד הן משתנות בין חברות ותקופות? ועוד
תפוקות למידה:
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
א. לנתח את מוסד ההורות מהיבטים שונים שלו
ב. להכיר מקרוב הורות בחברות ותרבויות שונות
ג. לערוך ריאיון איכותני
ד. לתפוס תהליכים ותופעות בתחום ההורות
מטרת הקורס: הקניית הבנה וכלים לניתוח של תהליכים חברתיים תרבותיים בחברה הישראלית הבנת החברה הישראלית בפרספקטיבה היסטורית- חברתית ועכשווית מתקופת היישוב עד עתה. דיון בהרכב החברתי והרב-תרבותי של החברה הישראלית, ובמתחים המתקיימים בה.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
מיון עובדים מהווים חלק חשוב בתהליך ניהול משאבי אנוש בארגון. תהליך המיון זכה למחקר נרחב על ידי פסיכולוגים, בניסיון לשפר את התהליך מבחינת מהימנות ותוקף הכלים ומבחינת הנושאים הנבדקים בו, בכדי להגיע ליכולת ניבוי כוללת טובה יותר, ובכך לשרת טוב יותר את הארגון.
מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים ידע והבנה בתחום מיון עובדים ובניית מערכות מיון אפקטיביות ובעלות ערך מוסף אשר מותאמות לצורכי ולדרישות הארגון. בקורס ייחשפו הסטודנטים למגוון נושאים תאורטיים ומעשיים בנושאים כמו: ניתוח עיסוקים ובניית מערכות מיון, אישיות ואינטליגנציה, הסוגים השונים של מבחני המיון ואופן השימוש בהם, דרך התיקוף שלהם וכיצד לבחור בין מבחני המיון השונים ולהתאימם לצרכים השונים של הארגון, הוגנות ואתיקה בתהליכי הגיוס והמיון, מגדר ומיון לתפקידי ניהול.
הקורס יכלול הרצאות פרונטליות, סדנאות ומטלות מעשיות.
עם סיום הקורס בהצלחה, יוכלו הסטודנטים:
1. להכיר את מגוון השיטות והכלים אשר משמשים לאבחון עובדים בתהליכי קבלה לעבודה.
2. להעריך את איכותם המקצועית של כלי מיון שונים.
3. לנתח עיסוקים מגוונים, להגדיר דרישות תפקיד ולתכנן תהליך מיון אפקטיבי.
4. לרכוש מיומנות מעשית ראשונית במספר כלי מיון כגון: ראיון, תצפית על התנהגות ועוד.
הקורס יקנה ויגדיר מושגי יסוד הקשורים לנוירופסיכולוגיה. הקורס יתאר מהם המאפיינים הנוירופסיכולוגיים והקשרם להתנהגות פסיכופתולוגית. כמו כן, הקורס יעסוק בהשלכות הארוכות הטווח ובפגיעות הרב מערכתיות של פגיעות מוחיות הן במישור הפיזיולוגי, הפסיכולוגי והחברתי. הקורס יסביר את המנגנונים השונים המעורבים בעיצוב הפיזיולוגיה של המוח ואיך ניתן מתוך התבוננות זו לרכוש ולהעניק כלים ואסטרטגיות להתמודדות יעילה ובריאה יותר עם המציאות המורכבת. כמו כן, נמחיש את האופן בו ניתן יהיה להביא את החולה לרצות לשתף איתנו פעולה מתוך רצון לחזור לחיים בריאים. בנוסף, הקורס יקנה בסיס לקריאת מאמרים בנושא.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להבין מושגי יסוד בסיסיים בכל הנוגע לתחום הנוירופסיכולוגיה
2. לזהות התנהגויות ושינויים התנהגותיים הנובעים מתהליכי התפתחות המוח.
3. להבחין בין המבחנים ודרכי הערכה השונים לשימוש הנוירופסיכולוגיה
4. להעריך התקדמות של סימפטומים של התפתחות נוירופסיכולוגית
5. להעריך התקדמות של סימפטומים של מחלות עם מאפיינים נוירופסיכולוגיים
בסיום הקורס הסטודנט יוכל לזהות ולהסביר במונחים מדעיים מודלים תיאורטיים המתארים את אופן התפתחות מחלות והפרעות נוירופסיכולוגיות ועד להופעה של המחלה\ההפרעה והביטוי ההתנהגותי הגלוי\המוסתר שלה. הסטודנט יזהה את התהליכים הנוירולוגיים, הנפשיים והקוגניטיביים המובילים להתנהגות לא מתוקנת כאשר זיהוי תהליכים אלו יעזרו לסטודנט המשתתף בקורס לקשר בין המישורים השונים ולהעריך את מידת השפעתם על התנהגותו של האדם בעזרת יכולת ניתוח והשוואת המציאות עם המודלים והתיאוריות שנלמדו במהלך קורס.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
מבוא לפסיכולוגיה, מבוא לסוציולוגיה, מבוא לאנתרופולוגיה, מבוא לתקשורת המונים
מטרת הקורס: אחד מהדברים שמאפיינים מקצוע הוא קיום של "קוד אתי" מקצועי המתווה את דרך ההתנהגות הראויה של בעל/ת המקצוע. מטרתו של קורס זה היא להקנות לתלמידים הבנה בסיסית לגבי הנושא "אתיקה מקצועית" בכלל והיכרות עם מגוון הסוגיות האתיות המגוונות בתחום מדעי ההתנהגות. הקורס משלב הרצאות פרונטאליות "תיאורטיות" עם מקרי בוחן, חומרים מסרטים, ספרים וכו' ומפגשים עם בעלי מקצועי במגוון המקצועות הנלמדים במסגרת התואר: פסיכולוגים, סוציולוגים, אנתרופולוגים, אנשי תקשורת ואנשי מדעי מדינה.
תפוקות למידה:
• תלמידים יכירו את משמעות המונחים "מוסר", "אתיקה", "חוק" ו"צדק" והקשרים ביניהם
• תלמידים יכירו גישות פילוסופיות לקבלת החלטות אתיות
• תלמידים יכירו מודל לקבלת החלטות אתיות
• תלמידים יכירו מגוון הדילמות האתיות הקשורות לתחומים השונים במדעי ההתנהגות
• תלמידים יכירו משמעות האתיקה המקצועית למעמדם המקצועי האישי שלהם, והמקצוע בו הם פועלים
תיאור הקורס: הקורס יציע לסטודנטים את התחום של סוציולוגיה אורבנית (עירונית) על ידי בחינת ההיסטוריה והתנאים הנוכחיים של ערים. בקורס ננסה לראות העיר בו זמנית כתופעה חברתית, תרבותית, פוליטית וכלכלית, כמערכת חברתית שמתקיים בה מתח בין היותה בעלת אוכלוסייה מגוונת של אנשים ממעמדות חברתיים שונים ומבחינת ההשתייכות האתנית והדתית לבין היותה מתוחמת בשטח מוגדר וצפוף, עם תשומת לב מיוחדת לנושאים הבאים: א) אורבניות ומבנה הערים; ב) פרבריה; ג) צמיחה אורבנית וכלכלה; ד) עדתיות-אתניות והפרדה; ה) עלייה; ז) תרבות; ח) אזחות עירונית. הקורס ייתן לתלמידים ראיה כללית חזקה של כמה מהנושאים העיקריים שקשורים לחיים עירוניים, פוליטיקה, וכלכלה.
מטרות הקורס:
• לזהות ולהבין מושגי מפתח, תיאוריות ומסורות מחקר בתחום סוציולוגיה האורבנית.
• לבחון את האנשים, התרבויות והחוויות היומיומיות של החיים האורבניים וקהילתיים.
• לפתח את הדמיון הסוציולוגי של הסטודנט ולאפשר לו/לה להעריך ביקורתית את עולם חברתי
שלנו בהקשר עירוני/פרברי.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
1. הסטודנט יתוודע למאפייני גיל ההתבגרות, לתאוריות המרכזיות על גיל זה ולסביבות שבהן המתבגר חי.
2. הסטודנט ירכוש כלים להבנת המתבגר כדי שיהיה מסוגל לסייע לו באופן ישיר ובאמצעות היוועצות.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
הבנה רבת פנים בתהליכי ההתבגרות
לפתח, להבין ולפרש התנהגויות ומצבים מורכבים המאפיינים את תקופת גיל הנעורים
להשתמש בחומר הנלמד על מנת לגלות התמודדות נכונה יותר עם נוער מתבגר
לנתח מדוע חלק מההורים וממערכת החינוך מתקשים לענות לצרכיהם של חלק מהמתבגרים
לחבר יחדיו תופעות והתנהגויות הנצפות אצל מתבגרים ולהבינן מזווית מלומדת יותר
הסטודנט יכיר ויזהה תהליכים התפתחותיים נפשיים, קוגניטיביים והחברתיים המאפיינים את גיל הנעורים. הוא יבין בגורמים השונים המשפיעים על ההתפתחות של המתבגר במישורים השונים. הוא ילמד באמצעות חשיפתו לחומר המדעי והמקצועי לזהות בצורה מלומדת יותר את החשש לנוכחותה של התנהגות והתפתחות בלתי תקינות תוך שימוש במושגים וברעיונות להשגת פתרון בעיות יעיל יותר. הסטודנט יוכל לסקור מקורות מדעיים ומקצועיים על פסיכולוגיית גיל הנעורים ולהבין לעומק את המישורים השונים שבהם המתבגר נחשף בהתמודדותו עם האתגרים הרבים לקראת גיבוש זהותו ואישיותו
מטרת הקורס : קורס זה מקנה ידע ביחס למושגי יסוד בפסיכולוגיה אבנורמלית, תוך התבוננות מעמיקה באופן בו הפרעות נפשיות שונות נראות. נעסוק בממצאי מחקרים שונים ובגישות טיפוליות מגוונות. נתייחס גם להקשר התרבותי.
תפוקות למידה: לאחר השלמת תהליך הלמידה הסטודנטים יכירו הפרעות נפשיות שונות, יוכלו לחשוב על כיווני אבחנה מתאימים ויכירו את כלי האבחון הקיימים. הסטודנטים יידעו כיצד לנתח דמות הלוקה בנפשה. בנוסף, הסטודנטים יוכלו לנתח ולהבין את השפעות התורשה והסביבה על התפתחותה של פתולוגיה של אנשים וכן להבין את ההשפעות הבין תרבותיות על פסיכופתולוגיה.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. לאפיין את ההתנהגויות האבנורמליות ולהציג את הקבוצות העיקריות המאפיינות אותן
2. להציג גישות תיאורטיות שונות לסיבות להתפתחות פסיכופתולוגיה וגישות טיפוליות הנגזרות מהן
3. להציג ממצאי מחקרים לגבי יעילות של טיפולים שונים
4. להבין את ההקשר הבין-תרבותי של התנהגות אבנורמלית
קורס זה עוסק במקרה הבוחן של תקופת הקורונה, במטרה לעמוד על משמעות ותפקיד הטקסים בחיים הפרטיים ובחיים הציבוריים. המחשבה האנתרופולוגית על ריטואלים תאפשר לנו לא רק לנתח טקסים, אלא גם לבחון את החפצים, אוצר המילים, והייצוגים האמנותיים שמלווים את תקופת הקורונה.
בשיעורים, נבחן יחדיו שלוש שאלות: (1) מה קרה לריטואלים ולטקסים בקורונה? (2) האם כלים ומונחים פסיכולוגיים "מחליפים" טקסים? (3) מהו מקור האנרגיה החברתית – ולמה זה קשור לטקסים?
עם סיום הקורס בהצלחה, סטודנטיות וסטודנטים יוכלו:
1. להתייחס לתקופת הקורונה באמצעות קטגוריות מחקריות.
2. להתחקות אחר תהליכי שינוי והמשכיות חברתיים, דרך מקרה הבוחן של טקסים.
3. להתוודע לשתי שאלות יסוד תיאורטיות במדעי החברה: ההבחנה בין סדר ואי-סדר, והקשר בין יחיד וחברה.
ההבנה שהחברה האנושית במאה העשרים ואחד בכלל, והחברה הישראלית בפרט מאופיינת בשונות מרובה מעצבת מחדש גם את תחום הנחיית הקבוצות.
הקורס ייבחן תהליכים קבוצתיים בקבוצות המאופיינות במגוון ושונות תרבותית; ייתן כלים להנחיית קבוצות על מיומנויות ויפתח מיומניות דיאלוג והנחייה תוך רגישות רב תרבותית בעבודה עם אנשים מקבוצות ותרבויות שונות (ותוך התייחסות למשתני שונות מרובים, כגון השתייכות דתית, לאומית, פוליטית ומגדרית). הקורס משלב ידע תיאורטי והתנסות אישית בעבודה קבוצתית ובהנחיה, תוך דיאלוג בין גישות פסיכולוגיות – פסיכו-דינמיות קלאסיות וגישות חברתיות- תרבותיות השואבות מתחום האנתרופולוגיה, הסוציולוגיה והפסיכולוגיה הבין- תרבותית.
1. הסטודנט יכיר ויבין את מושג הקבוצה ותהליכים קבוצתיים מבחינה תאורטית
2. הסטודנט יכיר ויבין את המורכבות של קבוצה מרובת זהויות , ואת האתגרים של הנחיית קבוצות בהקשר של מגוון, שוני וריבוי תרבויות.
3. הסטודנט יתנסה באופן מעשי בדינמיקה קבוצתית ובהנחיית מפגש קבוצתי שיש בו גם התייחסות להקשר של מגוון ולסוגיות רב-תרבותיות.
4. הסטודנט יכיר מודלים לחקירה ולפענוח של תהליכים קבוצתיים, ויוכל לבחון ולפרש התנהגויות ומצבים מורכבים המאפיינים תהליכים קבוצתיים תוך תשומת לב להקשרים בין תרבותיים ורב תרבותיים: בניית אמון, שלבי עבודה קבוצתית, דפוסי השתתפות ותקשורת, קונפליקטים, סוגי מנהיגות, נורמות וקבלת החלטות, כוחות תירפויטים, השפעת הקשרים תרבותיים על תהליכים קבוצתיים.
5. הסטודנט יפתח יכולת להבנת תהליכים קבוציים, תוך תשומת לב למתח שבין כוחה של הקבוצה להקשרים חברתיים, תרבותיים ופוליטיים המעצבים את המפגש בין זהויות וקבוצות.
מטרות הקורס קורס זה יאפשר לסטודנטים להתנסות בפרויקט מעשי בארגון, כדי לחוות ולהיחשף לעולם הפיתוח והייעוץ הארגוני, תוך כדי ליווי מקצועי. בנוסף להתנסות בפועל וכדי שזו תהיה משמעותית ומקצועית, הקורס יקנה לסטודנטים ראייה והבנה של היבטים תיאורטיים מרכזיים הן ברמת הארגון והן ביחס לתפקיד הפיתוח והייעוץ הארגוני. כל זאת, על מנת שיוכלו להבין את הדינמיקה המתרחשת בארגון ואת ההשפעה של תהליכים המתרחשים ברמת היחיד, הקבוצה והמערכת על אפקטיביות ארגונית. הקורס יעסוק בפיתוח החשיבה על נושאים מרכזיים בהתנהגות פרטים, קבוצות ומערכות ארגוניות וביחסי הגומלין ביניהן על מנת לאפשר להבין את הכוחות המשפיעים על הארגון ולטייב את החלטותיהם באשר לדרכים הנכונות להתמודד באופן אפקטיבי עמם. כמו כן, יילמדו בקורס מיומנויות בסיסיות בייעוץ ארגוני אשר יתורגלו בהתנסות המעשית בארגון.
בנוסף, הקורס יכלול גם התנסות מעשית בארגון, בהיקף של 100 שעות, שבמסגרתה יפעלו הסטודנטים בהתאם להדרכה ופיקוח של מנהל/ת מקצועי מטעם הארגון ויבצעו מטלות מקצועיות בהתאם לצרכי הארגון. התנסות זו, שתתקיים כתהליך מקביל ללימוד בקורס, תאפשר לסטודנטים לבצע את החיבור ואת ה"גשר" בין תיאוריות ארגוניות לבין האופן בו הן באות לידי ביטוי הלכה למעשה בארגון בו הם מתמחים.
תפוקות הלמידה
1. הבנה של מושגים ומודלים מרכזיים בארגון על מנת להבין מהם התהליכים המרכזיים המתרחשים בו ואת ההשפעה של תהליכים אלו על הפרטים העובדים בארגון, על המתרחש בקבוצת העבודה, על המערכת ועל האפקטיביות הארגונית.
2. פיתוח החשיבה בנושאים מרכזיים בהתנהגות פרטים, קבוצות ומערכות ארגוניות וביחסי הגומלין ביניהן על מנת לאפשר להבין את הכוחות המשפיעים על הארגון ולטייב את החלטותיהם באשר לדרכים הנכונות להתמודד באופן אפקטיבי עמם.
3. יצירת חיבור מעשי בין תיאוריות ארגונית לבין האופן בו הן באות לידי ביטוי הלכה למעשה בארגון בו הסטודנטים מתמחים.
4. הקניית מיומנויות מקצועיות ראשוניות בפיתוח וייעוץ ארגוני
5. יצירה משותפת של "ספר קורס" שיכלול פרוט של הכלים המקצועיים והמיומנויות מקצועיות בהם עשו הסטודנטים שימוש במהלך הפרויקט, כולל לקחים ותובנות לגבי השימוש בהם.
הקורס יאפשר הכרות חווייתית ומעשית עם התחום הטיפולי על ידי השתלבות כחונכים (פרטניים/קבוצתיים) במקומות טיפוליים מגוונים בקהילה. ההתנסות תאפשר לסטודנטים לבטא יכולות בינאישיות טיפוליות ותיתן תרומה קהילתית לאלה הזקוקים לתמיכה נפשית. במקביל הסטודנטים ייחשפו למקומות טיפוליים שונים, לגישות טיפוליות שונות ובקורס המלווה ילמדו על קשיים נפשיים שונים ואפשרויות הטיפול המגוונות.
תפוקות למידה: לאחר השלמת הקורס הסטודנטים יתחילו להכיר את יכולותיהם הטיפוליות, הם יכירו מקומות טיפוליים שונים וייחשפו לגישות טיפוליות שונות. הסטודנטים יוכלו לקבל המלצה לקראת תואר שני במקצועות טיפוליים.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להכיר גישות טיפוליות שונות.
2. להפעיל חשיבה ביקורתית בנוגע לדרכי טיפול פרטניות מול דרכי טיפול בקהילה.
3. להכיר את יכולותיו הטיפוליות הבינאישיות.
תפוקות למידה:
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. הכרת מערכת השיטור הישראלית
2. אוריינטציה והיכרות עם מערכת המשפט הישראלית ותהליך הגשת כתבי אישום
3. התנסות ומפגש עם מערכת הכליאה הישראלית ותוכניות שיקום
4. קליטה באחד מבתי הכלא בישראל וחניכה על ידי עו"ס.
5. הכרת תכניות הטיפול והשיקום ולקיחת חלק פעיל בתהליך שיקום האסירים.
הקורס יאפשר הכרות חווייתית ומעשית עם התחום הטיפולי על ידי השתלבות כחונכים (פרטניים/קבוצתיים) במקומות טיפוליים מגוונים בקהילה. ההתנסות תאפשר לסטודנטים לבטא יכולות בינאישיות טיפוליות ותיתן תרומה קהילתית לאלה הזקוקים לתמיכה נפשית. במקביל הסטודנטים ייחשפו למקומות טיפוליים שונים, לגישות טיפוליות שונות ובקורס המלווה ילמדו על קשיים נפשיים שונים ואפשרויות הטיפול המגוונות.
תפוקות למידה: לאחר השלמת הקורס הסטודנטים יתחילו להכיר את יכולותיהם הטיפוליות, הם יכירו מקומות טיפוליים שונים וייחשפו לגישות טיפוליות שונות. הסטודנטים יוכלו לקבל המלצה לקראת תואר שני במקצועות טיפוליים.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להכיר גישות טיפוליות שונות.
2. להפעיל חשיבה ביקורתית בנוגע לדרכי טיפול פרטניות מול דרכי טיפול בקהילה.
3. להכיר את יכולותיו הטיפוליות הבינאישיות.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
להכיר את הרציונל התאורטי והמחקרי העומד בבסיס תאוריית ההתקשרות
לנתח את השפעת ההתקשרות בינקות על מאפייני אישיות, התנהגות ועמדות כלפי קשרים משמעותיים בבגרות
להעריך באופן ביקורתי מחקרים אמפיריים העוסקים בהשפעת דפוסי ההתקשרות על רגש, התנהגות וחשיבה
להבין את המנגנונים באמצעותם משתמרים דפוסי ההתקשרות לאורך החיים
לדעת כיצד ניתן להשתמש בעקרונות התיאוריה בתחום הייעוץ והטיפול
הקורס מתמקדת על סוגיות המין והמגדר הנמצאים בחברה בהבט המיקרו (כמו במשפחה), ההבט המזו (כמו בארגונים) והבט המקרו (כמו ערכים ונורמות תרבותיות), והיחסים בין השפעות אלו על התנהגות ואפשרויות של הפרט. נעזר במבט השוואתי ללמוד יותר על החברה הישראלית. תיבחן הזיקה בין מין ומגדר בעיקר בשלוש תחומים: תמורות כלכליות לחברה ולמשפחה; דת ותרבות; הגירה ועליה (אל ומהארץ).
עם סיום הקורס בהצלחה, יוכלו הסטודנטים:
1. לנתח תהליכים ותופעות בתחום המגדר באופן שלם תוך התייחסות אינטראקציה בין התחומים המיקרו, המזו, והמקרו של התחומים שנלמדו.
2. לבחון במבט ביקורתי, באמצעות הידע והכלים שנרכשו בקורס, תהליכים עכשוויים ביחס למיניות ומגדר במיוחד בהבט על כלכלת המשפחה והחברה, דת ותרבות, ועלייה והגירה.
3. להבין את הדינמיקה של התמורות ושל החסמים בקרב המגדרים ואת האסטרטגיות העיקריות להתערבות ולשינוי חברתי ואישי.
ציון עובר: 60
80% נוכחות: חובה
הקורס מיועד להקנות ולהגדיר מושגי יסוד מושגי יסוד של בני נוער בסיכון ובהשוואה למצבים נורמטיביים. הקורס יתאר מצבים ותהליכים התפתחותיים לא תקונים בגיל הילדות וההתבגרות והשפעתן על דמותו של המתבגר. לאחר סקירה של שיטות שונות העוסקות במצבי סיכון בקרב בני נוער, הקורס יעסוק בהפרעות אישיותיות, התנהגותיות וחברתיות שמקורן בהתפתחות האדם ותגובות האופייניות למצבים נפשיים שונים. הקורס ימחיש באמצעות תיאור מקרים תאוריות הלכה למעשה ויקנה כלים בסיסיים להתמודדות בסיסית עם הילד והמתבגר בסיכון יחד עם בחינת היבטים שונים הקשורים בסוגיה של בני נוער בסיכון בישראל. בקורס נסרוק את הגדרות השונות לאורך השנים, דרכי התערבות והתמודדות עם הקונפליקטים הקשורים בנושא. סוגיות של מדיניות, הקשרים שבין סביבה ובית והשפעתם על תפקוד בני הנוער, התמודדות עם נשירה סמויה וגלויה וכיו"ב. מבט מעמיק באשר לדילמות שונות בעבודתם של אנשי חינוך העובדים ומתמודדים עם אוכלוסיות בני נוער מרקע זה.
ציון עובר: 60
נוכחות בלפחות 80% מהשיעורים
תיאור ומטרות הקורס במסגרת הסמינר יערכו הסטודנטים עבודת מחקר אמפירית תוך שימוש בשיטת מחקר כמותית העוסקת בקשר שבין דפוסי אישיות לבין מאפיינים שונים של יחסים קרובים, כגון: שביעות רצון ממערכות היחסים, יציבות בתפיסת אחרים משמעותיים, אסטרטגיות ניהול קונפליקט ומשברים במערכות היחסים, קבלה ונתינת פידבק, התמודדות עם דחייה ופרידות, אינטימיות במערכות היחסים ועוד.
לצורך כך, במקביל להקניית הידע התיאורטי הרלוונטי בתחום, יקנה הסמינר לסטודנטים כלים לגיבוש שאלת מחקר, בניית מסגרת תיאורטית, סקירת ספרות תיאורטית ומחקרית רלוונטית לשאלת המחקר, תכנון מערך מחקרי אשר יענה על שאלת המחקר באופן אמפירי, הצגת הממצאים ודיון בהשלכות התיאורטיות הרלוונטיות.
תפוקות למידה עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להכיר את האמצעים והאופן לעריכת סקירת ספרות רלוונטית בנושא המחקר
2. לגבש השערת מחקר הבוחנת סוגיה אמפירית בנושא המחקר
3. לתכנן מערך מחקר כמותי הבוחן באופן אמפירי את השערת המחקר
4. לנתח נתונים באופן סטטיסטי באמצעות תוכנת SPSS ולדווח על הממצאים
5. לנתח באופן ביקורתי את ההיבטים התאורטיים והמתודולוגיים של ממצאי המחקר
סמסטר א' -יום ג' 15:00-16:30 , סמסטר ב'- יום א' 13:00-14:30, יום ג' 08:00-09:30
במסגרת הסמינר יערכו הסטודנטים עבודת מחקר אמפירית בשיטת מחקר כמותית, העוסקת בהיבטים פסיכולוגיים של זהות והשתייכות - המניעים הפסיכולוגיים להשתייכות והזדהות קבוצתית, הצרכים אותם היא משרתת, והקשר שלה להיבטים של תפיסת העצמי.
לצורך כך, במקביל להקניית הידע התיאורטי הרלוונטי בתחום, יקנה הסמינר לסטודנטים כלים לגיבוש שאלת מחקר, בניית מסגרת תיאורטית, סקירת ספרות תיאורטית ומחקרית רלוונטית לשאלת המחקר, תכנון מערך מחקרי אשר יענה על שאלת המחקר באופן אמפירי, הצגת הממצאים ודיון בהשלכות התיאורטיות הרלוונטיות.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להכיר את האמצעים והאופן לעריכת סקירת ספרות רלוונטית בנושא המחקר
2. לגבש השערת מחקר הבוחנת סוגיה אמפירית בנושא המחקר
3. לתכנן מערך מחקר כמותי הבוחן באופן אמפירי את השערת המחקר
4. לנתח נתונים באופן סטטיסטי באמצעות תוכנת SPSS ולדווח על הממצאים
5. לנתח באופן ביקורתי את ההיבטים התאורטיים והמתודולוגיים של ממצאי המחקר
סמסטר א'- יום ג' 17:00-18:30 , סמסטר ב' יום א' 13:00-15:30, יום ג' 09:30-11:00
ציון עובר: 60
נוכחות בלפחות 80% מהשיעורים
במסגרת הסמינר יכתבו הסטודנטים עבודת מחקר אמפירית כמותית ובה יבחנו את ההשפעות של תקשורת בינאישית באמצעים דיגיטליים על מאפייני אישיות והתנהגות. לצורך כך, במקביל להקניית הידע התיאורטי הרלוונטי בתחום, יקנה הסמינר לסטודנטים כלים לגיבוש השערות מחקר, בניית מסגרת תיאורטית, סקירת ספרות תיאורטית ומחקרית רלוונטית להשערות המחקר, תכנון מערך מחקרי אשר יענה על שאלת המחקר באופן אמפירי, הצגת הממצאים ודיון בהשלכות התיאורטיות הרלוונטיות.
בהתאם לכך, יושם בקורס דגש על עקרונות הכתיבה המדעית, המשגת רעיון תיאורטי כשאלה מחקרית מדידה והיכולת לזהות פערים בספרות המחקרית הקיימת בנושא על מנת לבצע מחקר שתוצאותיו יוכלו לחדש ולקדם את הידע הקיים בתחום.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להכיר את האמצעים והאופן לעריכת סקירת ספרות רלוונטית בנושא המחקר
2. לגבש השערת מחקר הבוחנת סוגיה אמפירית בנושא המחקר
3. לתכנן מערך מחקר כמותי הבוחן באופן אמפירי את השערת המחקר
4. לנתח נתונים באופן סטטיסטי באמצעות תוכנת SPSS ולדווח על הממצאים
5. לנתח באופן ביקורתי את ההיבטים התאורטיים והמתודולוגיים של ממצאי המחקר
סמסטר א' יום א' 10:00-11:30, סמסטר ב' יום א' 13:00-14:30 יום ג' 09:30-11:00
ציון עובר: 60
החברה הישראלית מאופיינת במגמות צנטריפוגאליות וצנטריפטאליות, בחלוקה לתתי קבוצות על בסיס לאומי, דתי ואתני, לצד זהות לאומית המהווה מוקד משיכה במידות משתנות עבור מגזרים שונים. בסמינר זה נבחן את תתי-הקבוצות הדתיות, האתניות והעדתיות השונות המרכיבות את החברה הישראלית, את היחסים ביניהם ואת יחסם למרכז החברתי. הסטודנטים יחקרו קבוצה דתית או אתנית מסוימת ויבחן את יסודותיה החברתיים, אמונותיה ומקומה בחברה הישראלית. נלמד על השינויים שחלו בקרב חוקרים במדעי החברה ביחס לדת, אתניות וזהות וכיצד פרדיגמות מדעיות השפיעו על החקר של קבוצות דתיות ואתניות בישראל. החברה הישראלית תבחן במבט משווה לתופעות גלובאליות כגון פונדמנטליזם וניו אייג' והתעוררות לאומית. נעסוק גם בקשרים השונים והמורכבים בין זהויות אתניות, לאומיות ודתיות בחברה הישראלית. נדגיש את תרומתו הייחודית של המחקר האיכותני למחקר בתחומים אלה ואת הנחות היסוד המלוות מחקר מסוג זה. מטרת הקורס להקנות לסטודנטים ידע, כישורים וחוויה של מחקר איכותני בנושאים אלו.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להגיש הצעה לנושא הראוי לכתיבת עבודה סמינריונית
2. למצוא פריטים ביבליוגראפיים הרלוונטיים לנושא עבודתו
3. להציג רפרט בכיתה על נושא עבודתו
4. לכתוב עבודה סמינריונית בהיקף של כ-20 עמודים, לא כולל נספחים
סמסטר א' יום ג'-09:00-10:30 , סמסטר ב' יום א'-11:00-12:30.
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
Course Description:
This seminar delves into the dynamics of relationships within families, focusing on the interactions between parents, children, siblings, and couples. Through a combination of theoretical frameworks, case studies, and qualitative research, students will gain a deeper understanding of the complexities of family dynamics and their impact on individuals and relationships. The course will cover a range of topics, including choice of spouses, matchmaking in religious/ultra-Orthodox society, marriage and parenting (mutual influence), conflicts, changes, crises, post-trauma, postpartum depression, various types of violence, parenting experiences in different societies, sibling rivalry, and the influence of cultural and societal factors on family interactions.
Students will engage in the task of conducting qualitative research, which involves designing a study, collecting data through interviews and observations, and analyzing the findings to draw meaningful conclusions about family dynamics. This approach will allow students to apply theoretical knowledge to real-life situations, enhancing their research skills and providing valuable insights into the intricacies of family relationships.
סמסטר א'- יום ג 09:00-10:30
סמסטר ב יום ג' 15:30-17:00
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
מטרת הסמינר : מטרת הסמינר היא לתת יסודות להבנה לימוד ומחקר של שאלת ריבוי התרבויות בעבודה ארגונית, ולבחון את משמעותה המעשית בהקשר של ייעוץ, התערבות, וניהול בארגונים. אפשר לחלק את שאלת ההתמודדות של ארגונים עם ריבוי תרבותי ( diversity) לשני מימדים שונים שיש ביניהם קשרי גומלין: התמודדות עם ריבוי התרבותיות בחברה בכלל ובסביבות בהם פועל הארגון בפרט והתמודדות של ארגונים עם שאלת ריבוי התרבויות בתוכם: מקומות עבודה וארגונים כמקום מפגש של עובדים בעלי זהויות שונות. לצד דיון בכל אחד ממימדים אלו, יש חשיבות מיוחדת לבחינת קשרי הגומלין האפשריים ביניהם.
סמסטר א' יום ג''-09:00-10:30 , סמסטר ב' - יום א' 11:00-12:30
נרטיבים הם מושג מרכזי בתיאור וניתוח תופעות חברתיות ותרבותיות. הם מעצבים את הזיכרון ההיסטורי, מכתיבים את המונחים שבאמצעותם אנו מתארים את המציאות, ומשקפים את האידיאולוגיה, הנורמות והערכים של החברה שבה הם מתקיימים. בממד הקבוצתי, הנרטיב מגלם זיכרון קולקטיבי, ובכך הוא משמש נדבך מרכזי בהבניית הזהות הקבוצתית, ותורם למובחנות החברתית של הקבוצה ולעיצוב היחס לקבוצות אחרות. במימד הפסיכולוגי והאישי, הנרטיב משמש עוגן פרשני לחוויות והתנסויות ומעניק תחושת ביטחון ומשמעות, ובכך הוא מסייע להבניית הזהות האישית. בחברה בישראל קיימים שלל נרטיבים המייצגים קהילות וזהויות תרבותיות מגוונות. אחדים מהם זכו להכרה, הפכו לחלק מהקנון הלאומי, ויש להם חלק פעיל בגיבוש הזהות הקולקטיבית ובעיצוב הזיכרון הקולקטיבי הישראלי. נרטיבים אחרים הושתקו או נדחקו לשוליים, וכמעט אין להם תהודה או ייצוג בשיח הציבורי. בסמינר נבחן את הקשר בין המושגים "נרטיב", "זהות" זיכרון שכחה והשכחה או "השתקה" באמצעות תיאוריות מתחום הסוציולוגיה, לימודי רב-תרבותיות ופסיכולוגיה.
לאחר סקירה קצרה של תיאוריות אלה, הסטודנטים יבחרו נושא לפי תחומי העניין שלהם, ויבצעו מחקר עצמאי לאורך השנה באמצעות המתודולוגיה האיכותנית-פרשנית, במיוחד הנרטיבית. הם יראיינו כ 6 מחברי הקבוצה הנחקרת, יתחקו על סיפוריהם וילמדו על חייהם ועל חוויותיהם. לאחר מכן ינתחו הסטודנטים את החומרים שאספו, מתוך הצבת הנרטיבים בהקשר חברתי ותרבותי, ומתוך התייחסות לתיאוריות ולמחקרים הרלוונטיים. לבסוף יציגו רפרט קצר של עבודתם בכיתה ויגישו עבודה סמינריונית מסכמת שמציגה את מהלך המחקר ואת ממצאיו.
סמסטר א': יום ג' -09:00-10:30 , סמסטר ב'- יום א' 11:00-12:30
ציון עובר: 60
נוכחות חובה 80%
קורס זה מיועד להקנות לתלמידים התנסות מודרכת במחקר על זהויות יהודיות בתחילת המאה ה-21. ננסה להבין כיצד יהודים בחברות שונות מגדירים את עצמם – כקבוצה דתית, אתנית, לאומית וננתח את ההתארגנויות הקהילתיות שלהם. ננסה להבין כיצד החברות והתרבויות השונות בהן הן מתקיימות השפיעו ומשפיעות על הקהילות, הקהילתיות וההגדרה העצמית שלהן, כולל יחסם למדינת ישראל.
נציע ניתוח המתבסס על גישות תיאורטיות עכשוויות לשאלת הזהות בעולם הפוסט-מודרני והרואות בזהות ישות דיפוזית נזילה והיברידית ונבחן את האופן בו ניתן לקשר תיאוריות אלה למבעים עכשוויים של זהות יהודית בישראל ובתפוצות. בנוסף נציג את ההיבטים מתודולוגיים של כתיבת עבודת מחקר איכותנית והכלים המאפיינים אותה: תצפית משתתפת, ראיונות וניתוח טקסטים.
מטרת הקורס היא ללמוד את תהליך המחקרי האיכותני המלא בתחום של חקר הסוציולוגיה של הזהות - החל מבחירת נושא למחקר, ניסוח שאלת המחקר והחלטה על שיטת מחקר, דרך כתיבת סקירת ספרות, ביצוע המחקר וניתוח הנתונים וכלה בכתיבת העבודה עצמה על פרקיה השונים.
שעות הקורס: סמסטר א'-יום ג 09:30-10:55 , סמסטר ב' - יום א' 11:00-12:30
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
הקורס עוסק בתופעת האלימות בקרב מתבגרים ובני נוער בכלל, ובמסגרות חינוכיות בפרט. נלמד תיאוריות שמנסות להסביר תופעה זו ואת גורמי הסיכון לאלימות. נלמד על הזירות עיקריות בהן מתרחשת אלימות צעירים, נתייחס לאלימות בני נוער במגזרים שונים ולבסוף נתמקד במספר תוכניות להתערבות ולמניעה של התופעה ובשיטות עבודה פורמליות ולא פורמליות להתמודדות עם תופעת האלימות. לצד ידע זה הסטודנטים ילמדו לכתוב את העבודה הסמינריונית.
תפוקות למידה: לאחר השלמת תהליך הלמידה הסטודנטים יכירו תיאוריות שונות לגבי תופעת האלימות, יכירו את התיאוריות השונות שמסבירות תופעות אלימות ויוכלו לחשוב באופן ביקורתי על תוכניות התמודדות עם אלימות. הסטודנטים ילמדו כיצד לתכנן מחקר, להעלות השערות מחקריות, לאסוף נתונים ולנתחם. כמו כן הם ילמדו כיצד לכתוב עבודה סמינריונית.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להבין את תופעת האלימות בקרב בני נוער
2. להכיר את הגורמים שבכוחם למנוע אלימות בקרב בני נוער
3. לתכנן מחקר משל עצמו
4. להעביר מחקר קצר ולענות על שאלות המחקר
סמסטר א' - יום ג' 11:00-12:30 ,סמסטר ב' יום ג' 08:00-11:00
ציון עובר: 60
80% נוכחות חובה
הקורס עוסק באופן בו תחושת מימוש ערכים משפיעה על קבלת החלטות הנוגעות לילדים בסיכון. נלמד תיאוריות שעוסקות בערכים אישיים, בתחושת המימוש הסובייקטיבית של ערכים ובקשר שבין ערכים לקבלת החלטות. נתמקד באופן בו אנשי מקצוע מקבלים החלטות הנוגעות לחייהם של ילדים בסיכון וכוללות החלטות על הוצאה מהבית, או מתן טיפול בקהילה. מטרת הסמינר להקנות ידע ומיומנויות בשיטות מחקר, להכשיר את התלמידים לכתוב הצעת מחקר ולבצע מחקר אמפירי על כל שלביו.
תפוקות למידה: לאחר השלמת תהליך הלמידה הסטודנטים יכירו תיאוריות שונות לגבי מימוש ערכים וילדים בסיכון. הסטודנטים ילמדו כיצד לתכנן מחקר, להעלות השערות מחקריות, לאסוף נתונים ולנתחם. כמו כן הם ילמדו כיצד לכתוב עבודה סמינריונית.
עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
1. להכיר את תיאוריית הערכים
2. להכיר את תהליך קבלת ההחלטות ביחס לילדים בסיכון
3. לתכנן מחקר משל עצמו
4. להעביר מחקר קצר ולענות על שאלות המחקר
סמסטר א' -יום א'-10:00-11:30, סמסטר ב'- יום א' 13:00-14:30