תקנון בית הספר

תקנון בית הספר לשנת תשפ"ה 2024/2025

בית הספר לעבודה סוציאלית B.S.W

ראשת בית הספר: פרופ' חיה יצחקי

ועדת ההוראה של החוג רשאית, לפי שיקול דעתה, לחרוג מן הכללים המופיעים להלן.

דבר ראשת בית הספר


מטרת לימודי העבודה הסוציאלית היא להקנות ידע תיאורטי בסיסי ומיומנויות בטיפול תוך התנסות מקצועית אשר יכשירו את הסטודנט לעבודה עם אוכלוסיות מקהילות שונות. תוכנית הלימודים לתואר ראשון בעבודה סוציאלית במכללה האקדמית הדסה מתבססת על תפיסת עולם הומניסטית-חברתית ועל צדק חברתי, המותאמת לאופי המכללה לצרכים ולמאפיינים הייחודיים של המרחב הגיאוגרפי-חברתי של ירושלים וסביבותיה.

החוג לעבודה סוציאלית מקנה לבוגריו תואר ראשון בעבודה סוציאלית. תואר זה מאפשר לבוגר לעסוק במקצוע העבודה הסוציאלית בכל התחומים והאתגרים של המקצוע. בוגרי החוג יירשמו בפנקס העובדים הסוציאליים ויהיו בעלי רישיון לעסוק במקצוע זה.


תקנון בית הספר לעבודה סוציאלית:

תקנון בית הספר לעבודה סוציאלית משתלב עם תקנון המכללה ובא להשלימו.

  1. התנהלות בבית הספר לעבודה סוציאלית

א. סטודנטים נדרשים לשיח מכבד בכתב ובעל-פה.

ב. סטודנטים נדרשים להתנהגות נאותה, בוגרת ומכבדת במהלך הקורסים ובהכשרה מעשית, הן כלפי הצוות האקדמי והמקצועי והן כלפי הסטודנטים.  

ג. יש להתייחס באופן מכיל, סובלני ורגיש למגוון הדעות והתרבויות.

ד. יש להתנהג על פי כללי האתיקה של העבודה הסוציאלית.  

ה. אין להפריע למהלך התקין של השיעור ולהימנע משימוש בטלפון, יציאות וכניסות מיותרות וכדומה.


2. נוכחות בקורסים עיוניים (לא קורסי מתודה)

א. חלה חובת נוכחות בכל הקורסים.

ב. סטודנט שייעדר למעלה משני מפגשי הקורס, לא יורשה לגשת למבחן. ציונו יהיה 0.

ג. הנוכחות נקבעת על-פי הרישום המתבצע בכיתה על ידי המרצה. באחריות הסטודנט לוודא שנוכחותו נרשמה.  

ד. היעדרות מעבר למספר החיסורים המותר על פי תקנון בית הספר תתאפשר רק במקרים חריגים המופיעים בתקנון המכללה (מילואים, לידה וכד'), ויש למסור על כך אישורים בכתב לרכזות בית הספר ולמרצה הקורס בסמוך למועד ההיעדרות.

ה. סטודנט המאחר לשיעור יותר מעשר דקות, יירשם כחסר.

ו. חובת הנוכחות חלה מתחילת השיעור ועד סופו.

ז. סטודנט שייעדר מעבר למכסת השעורים המותרת יצטרך לחזור על הקורס.

ח. נוכחות בכנסים ואירועים של בית הספר היא חובה ומהווה תנאי למעבר משנה לשנה.

ט. היעדרויות החורגות מהוראות תקנון בית הספר תועברנה לטיפול וועדת ההוראה של בית הספר.
 

3. נוכחות בהכשרה המעשית ובקורסי המתודה

א. בית הספר מחייב נוכחות מלאה (100%) בימי ההכשרה המעשית ובשיעורי המתודה.  היעדרות או איחור ללא אישור ממתאמת ההכשרה המעשית ו/או ממורי המתודה  תיחשב כאי עמידה בדרישות הקורס ויכולה להביא לדרישה לחזרה על ההתנסות כולה ועיכוב בהמשך הלימודים.

ב. סטודנט שנעדר מהכשרה מעשית עקב סיבות מוצדקות (ראו חוק זכויות הסטודנט) חייב להשלים את שעות ההכשרה החסרות בתאום מראש עם מתאם/ת ההכשרה.  

ג. סטודנטית שילדה רשאית להעדר מהכשרה מעשית עד חודש ימים ובלבד שתחזיר את ימי היעדרותה בתאום עם ראשת היחידה להכשרה מעשית.  לגבי קורסי מתודה היא רשאית להיעדר שבועיים בתאום עם מורת/ה המתודה. שבועיים לאחר הלידה, הסטודנטית זכאית ללמוד במשך השבועיים העוקבים בזום (החל מהשבוע החמישי לאחר הלידה, עליה לחזור לשיעורים פרונטליים). באחריות הסטודנטית לפנות למרצי/ות המתודה על מנת לבקש גישה לשיעור בזום.

ד. באחריות הסטודנט לדווח למתאמ/ת ההכשרה המעשית ולמורי המתודה כשהמדריך אינו עומד בנהלים כגון אי קיום פגישות הדרכה, איחורים להדרכה, העדר סטינג הדרכה קבוע ומסודר, אי-בדיקת דוחות "אני-אתה" או דוחות אחרים, אי-מילוי מכסת הפונים הנדרשת וכו'. אי-דיווח של הסטודנט עלול לגרור כישלון בהכשרה המעשית. 


4. מעבר קורסים ותנאי מעבר משנה לשנה

א. ציון עובר בקורסים העיוניים הוא 65. בקורסי המתודה (יסודות ההתערבות, שיטות התערבות, שיטות התערבות מתקדמים, עבודה קהילתית ועבודה קבוצתית) ובקורס סמינר מחקר – ציון עובר הוא 70.

ב. סטודנט שלא עבר קורס שמהווה תנאי קדם* לקורס המשך אינו יכול להירשם ולהשתבץ לקורס ההמשך. באחריות הסטודנט לפנות אל יועץ הלימודים או אל רכזת החוג ולהתעדכן במצבו האקדמי והדרישות להמשך לימודיו.

ג. מעבר משנה לשנה מותנה בכל התנאים הבאים: 
• השגת ממוצע ציונים מצטבר של 70 לפחות בקורסי השנה החולפת.
• קבלת ציון עובר בקורסי המתודה – בשני הסמסטרים. 
• קבלת ציון עובר בהכשרה המעשית.
• בקורס עיוני, כדי לקבל ציון עובר על הסטודנט למלא אחר כל דרישות הקורס, כולל נוכחות, הגשת כל המטלות בזמן וקבלת ציון עובר בבחינה או/ו בעבודות. מטלות שלא תוגשנה בזמן, ללא אישור בכתב מהמרצה, עלולות לגרור הורדת ציון בהתאם לאמור בסילבוס של הקורס ואף להוביל לאי זכאות להבחן בבחינה המסכמת וכישלון בקורס. סטודנט שנכשל בסמסטר א' בקורס שיש בו דרישת קדם, לא יוכל להמשיך ללמוד קורס זה בסמסטר ב', במידה וירצה לגשת למועד ב', הלימודים בסמסטר ב' יהיו על תנאי של ציון עובר במועד ב'.  הלימודים בקורס ההמשך יופסקו מידית בכל שלב במידה ולא ישיג ציון עובר בסמסטר א'.

ד. במידה והסטודנט לא יצליח לסיים מסיבות חריגות את לימודי המתודה (כגון: החלטה של ועדת משמעת), והוחלט כי יוכל להשלים אותם בעתיד – חייב יהיה לחזור גם על ההכשרה המעשית וגם על קורסי המתודה, החל מסמסטר א'.

ה. ועדת הוראה תדון במקרים של ציון נכשל של סטודנט בבחינה או בכל מטלה אחרת במועד הסופי ותדווח על ציון נכשל בהכשרה המעשית.

ו. לא ניתן לקיים מועד מיוחד אלא במקרים נדירים. סטודנט המבקש בקשה למועד מיוחד (מועד ג') יוכל להגיש בקשה זו עד 14 יום מפרסום ציון הבחינה. ציון הבחינה הקובע לצורך שקלול הציון הסופי בקורס הוא ציון הבחינה האחרונה.

ז. בסמכות וועדת ההוראה של החוג להחליט על חזרה על קורס, חזרה על סמסטר, חזרה על שנה שלמה או הפסקת לימודיו של סטודנט. בנוסף לאמור לעיל, בידי ועדת ההוראה ובאישור הנהלת המכללה הזכות למנוע המשך לימודים של סטודנט עקב אי-התאמה למקצוע.

ח. סטודנט רשאי לערער על החלטת ועדת ההוראה. את הערעור יגיש הסטודנט לרכזות החוג תוך שבועיים לאחר מתן ההחלטה לסטודנט.

ט. סטודנט רשאי לחזור על קורס פעם אחת בלבד במידה ויקבל אישור על כך מוועדת הוראה.


*להלן פירוט תנאי הקדם:

קורס

תנאי הקדם לקורס

שיטות התערבות א+ב

יסודות ההתערבות א+ב

שיטות התערבות מתקדמים א+ב

שיטות התערבות א+ב

עבודה קבוצתית א+ב

עבודה קהילתית א+ב

שיטות מחקר א+ב

סטטיסטיקה א+ב

סמינר מחקר א+ב

שיטות מחקר א+ב

תאוריות באישיות א+ב

מבוא לפסיכולוגיה א+ב

פסיכופתולוגיה א+ב

מבוא לפסיכולוגיה א+ב, גדילה והתפתחות א+ב

שיטות טיפול במשפחה א+ב

מבוא לפסיכולוגיה א+ב, גדילה והתפתחות א+ב

מצבי לחץ והתמודדות עם טראומה א+ב

מבוא לפסיכולוגיה א+ב, גדילה והתפתחות א+ב

פרקטיקה של מדיניות א+ב

מבוא לרווחה חברתית

 


5. הפסקת לימודים

וועדת הוראה בהמלצת ראשת החוג  רשאית להחליט על הפסקת לימודים של סטודנט שנמצא בלתי מתאים למקצוע במסגרת לימודי המתודה או ההכשרה המעשית, או כשלון במספר קורסים או מטעמי עבירה על כללי האתיקה המקצועית. 


6. הגשות, בחינות מסכמות וציונים

א. מועדי הגשת עבודות סוף קורס ייקבעו בסילבוס הקורס במקרים נדירים של צורך בשינוי יש לדון בנדון עם ראשת בית הספר.

ב. במקרה של הגשה מאוחרת רשאי המרצה לקבוע ציון מקסימלי לעבודה בהתאם לאיחור ממועד ההגשה המקורי.

ג. ציוני העבודות יפורסמו לא יאוחר מחודש ממועד ההגשה כפי שהוגדר על ידי המרצה (שנקבע או שנעשה בפועל, המאוחר מבניהם). 


7. תנאי סיום הלימודים בתוכנית וקבלת זכאות לתואר

א. סיום כל הדרישות לתואר בממוצע של 70 לפחות, ציון עובר בקורסים העיוניים וציון עובר (הערכה חיובית) בהכשרה המעשית.

ב. השגת ציון 70 לפחות בקורס סמינר מחקר וקורסי המתודה: יסודות ההתערבות, שיטות התערבות, שיטות התערבות מתקדמים, עבודה קהילתית ועבודה קבוצתית.

ג. השלמת חובות הלימודים באנגלית.


סטודנט שעמד בכל המטלות במסגרת תוכנית הלימודים, בהתאם לדרישות החוג, זכאי לקבל תואר בוגר –.B.S.W   


8. דרכי פניה לצוות המכללה:

סטודנטים נדרשים להקפיד על פנייה מתאימה ובהירארכיה כדלהלן: 
בנושאים אקדמיים: מרצה הקורס > יועצ/ת השנה > ראשת בית הספר. 
בהכשרה מעשית: מדריכים > מתאמת ההכשרה המעשית > מורי מתודה > יועצ/ת אקדמי השנה > ראשת היחידה להכשרה מעשית.  
בנושאים מנהליים: רכזת בית הספר > יועצ/ת השנה > ראשת בית הספר.
בנושאים אישיים: יועצ/ת השנה או כל איש סגל עמו מרגישים בנוח.


9. יועצים אקדמיים:

קמפוס הנביאים:
            היועצת האקדמית לשנה א' של בית הספר היא ד"ר אורית ברשטלינג.
    כתובת המייל להתייעצות ותיאום פגישה: oritbe@hac.ac.il
  היועץ האקדמי לשנה ב' של בית הספר הוא ד"ר איל זק.
          כתובת המייל להתייעצות ותיאום פגישה:  eyalza@hac.ac.il 
    היועצת האקדמית לשנה ג' של בית הספר היא ד"ר יעל שוראקי אלפסי.
             כתובת המייל להתייעצות ותיאום פגישה:  yaellel@edu.hac.ac.il 


קמפוס שטראוס – תוכנית הנשים:
 מנהלת תכנית הלימודים של עבודה סוציאלית בשטראוס- נשים היא ד"ר אחינעם ארנפרוינד-הגר.
    כתובת המייל להתייעצות ותיאום פגישה: ahinoameh@edu.hac.ac.il


קמפוס שטראוס – תוכנית הגברים:
   מנהל תכנית הלימודים של עבודה סוציאלית בשטראוס- גברים הוא מר גדי כהן.
 כתובת המייל להתייעצות ותיאום פגישה: gadico@edu.hac.ac.il


 


• כל נושא שלא אוזכר בתקנון זה, כפוף לתקנוני המכללה המסדירים את הנהלים באותו נושא.